Permalänk
Medlem

Första hemmabio-systemet

Jag och sambon har pratat om att skaffa en trevlig ljudanläggning att ha till vår TV här hemma i vardagsrummet. Men vi är rätt vilsna i vad vi behöver och vad som går att få för pengarna. Lite kort info om våra förutsättningar och behov:

  • Vi bor i en lägenhet och har TV:n i vardagsrummet som är på cirka 25 kvadratmeter. Vår TV är en 55-tummare som vi sitter ungefär 2,5 meter ifrån.

  • Vi kollar mycket på film, spelar PS4 (i framtiden även PS5), Xbox One och lyssnar en hel del på musik via Spotify. Surround-ljud är något som vi båda är sugna på att få med i paketet.

  • Vår budget är lite flexibel då vi tänkt att eventuellt köpa paketet i delar. Jag skulle väl säga att den absolut högsta gränsen vi har är 30 000 kronor (sambon skulle inte bli ledsen om vi hamnade långt under denna gräns dock).

Jag har varit inne på HiFi-klubbens butik och de rekommenderade detta paket från Bluesound.

Jag är själv lite skeptisk mot soundbars då jag hört att de oftast är för små för att leverera ett bra ljud. Men han i butiken pratade väldigt varmt om just denna soundbar. Jag känner mig även väldigt osäker på vilka standarder för ljud som måste finnas med i ljudanläggningen.

Hoppas informationen ovan är tillräcklig för att ge oss lite tips på hur vi ska navigera oss fram till ett bra köp. Fyller gärna på med mer info om det är något som behövs!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Rekordmedlem

För de pengarna kan du i vart fall få ett riktigt system med en hembioreceiver och vanliga högtalare ocgh slippa trådlösa minihögtalare.
Tycker du bör tänka på att först och främst skaffa ett bra 2 kanalsljud och sedan bygger man på med högtalare för surrounkanalerna utefter hur man kan möblera så en hembioreceiver och ett par bra fronthögtalare är det man börjar med och sedan ett par bakhögtalare, sedan kan man ge sig på basmodul, center och höjd/takkanaler.
Om du följer den filosofin behöver du inte köpa allt på en gång heller och kan du tänka dig att handla begagnat så kan du troligen hitta högtalarna väldigt mycket billigare än nytt medans man troligen bör ha en relativt ny eller helt ny hembioreceiver pga hur mycket marknaden rör sig pga att tekniken är väldigt omogen och det hela tiden lanseras nya format. det är alltså oftast dumt att integrera allt i en och samma enhet men smart att ha bra anslutningar så man kan bygga vidare.
Varför inte välja maskinen som Eisa utnämnde till 2021s bästa hembioreceiver som utgångspunkt
https://eisa.eu/awards/yamaha-rx-v6a/?lang=sv
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/av_receivers_a...
Du kan sedan välja att bygga på själv med högtalare men det finns butiker som plockar ihop paket typ
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v6a-system-one...
och det är både billigare och bättre än sounbarpaketet och du kan även bygga vidare med takhögtalare utan att behöva komma upp i det horribla priset på sounbarpaketet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du funderar på en soundbar kan jag klart rekommendera Sonos Arc kompletterat med Sub och två One satelliter.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Jag och sambon har pratat om att skaffa en trevlig ljudanläggning att ha till vår TV här hemma i vardagsrummet. Men vi är rätt vilsna i vad vi behöver och vad som går att få för pengarna. Lite kort info om våra förutsättningar och behov:

  • Vi bor i en lägenhet och har TV:n i vardagsrummet som är på cirka 25 kvadratmeter. Vår TV är en 55-tummare som vi sitter ungefär 2,5 meter ifrån.

  • Vi kollar mycket på film, spelar PS4 (i framtiden även PS5), Xbox One och lyssnar en hel del på musik via Spotify. Surround-ljud är något som vi båda är sugna på att få med i paketet.

  • Vår budget är lite flexibel då vi tänkt att eventuellt köpa paketet i delar. Jag skulle väl säga att den absolut högsta gränsen vi har är 30 000 kronor (sambon skulle inte bli ledsen om vi hamnade långt under denna gräns dock).

Jag har varit inne på HiFi-klubbens butik och de rekommenderade detta paket från Bluesound.

Jag är själv lite skeptisk mot soundbars då jag hört att de oftast är för små för att leverera ett bra ljud. Men han i butiken pratade väldigt varmt om just denna soundbar. Jag känner mig även väldigt osäker på vilka standarder för ljud som måste finnas med i ljudanläggningen.

Hoppas informationen ovan är tillräcklig för att ge oss lite tips på hur vi ska navigera oss fram till ett bra köp. Fyller gärna på med mer info om det är något som behövs!

Har själv testat det där från Bluesound men fick åka tillbaka.
Det beror lite på vad ni vill ha för högtalare. Golvhögtalare??

Själv kör jag detta
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...
Tycker det är det otroligt prisvärt.
Innan jag blev sambo hade jag en Primare SPA 23 + Hegel 190 och Dynaudio högtalare (Special Forty och Excite) för drygt 100k
Det systemet va väldigt mycket bättre i 2-kanal för musik men för Hemmabio är det ganska jämnt. Svs-satelliterna tar inte upp mycket plats och jag gillar att alla högtalare har samma storlek och tuning.
Har du möjlighet att provlyssna så är det ju alltid att rekommendera.

https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3700h-hemmabioforstarka...

Tillräckligt många kanaler för att lägga till 4 Atmos om du ni skulle bli sugna på det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag skulle alla gånger hellre tagit det Bluesound-paketet än andra länkade paket, enbart med tanke på utseendet. Bluesound var ju riktigt snyggt och diskret, undviker den där 90-talskänslan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle alla gånger hellre tagit det Bluesound-paketet än andra länkade paket, enbart med tanke på utseendet. Bluesound var ju riktigt snyggt och diskret, undviker den där 90-talskänslan.

/hulle.

Annars kan man skippa högtalare helt. Det blir snyggast
Nä men jag gillar också utseendet vilket va anledningen att jag testade detta först. Det låter tyvärr skit tycker jag. Men upp till var och en att bedöma

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För de pengarna kan du i vart fall få ett riktigt system med en hembioreceiver och vanliga högtalare ocgh slippa trådlösa minihögtalare.

Vad blir den största skillnaden mellan att köra på receiver och högtalare jämfört med soundbar? Jag är som sagt väldigt oinsatt i detta området.

Skrivet av eFoppa:

Har själv testat det där från Bluesound men fick åka tillbaka.
Det beror lite på vad ni vill ha för högtalare. Golvhögtalare??

Vi har tyvärr inte plats för golvhögtalare i dagsläget. Innebär Atmos att man sätter högtalare i taket? Det kommer vi nog inte att göra kan jag med 99 % säkerhet säga. Skulle receivern som mrgaffe länkade ovan (Yamaha RX-V6A) fungera bra tillsammans med högtalarna som du länkade? Finns det vissa märken som passar bättre tillsammans osv?

Skrivet av Hulle:

Jag skulle alla gånger hellre tagit det Bluesound-paketet än andra länkade paket, enbart med tanke på utseendet. Bluesound var ju riktigt snyggt och diskret, undviker den där 90-talskänslan.

Utseendet är viktigt såklart men är redo att kompromissa för bra ljud.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TraXx:

Vad blir den största skillnaden mellan att köra på receiver och högtalare jämfört med soundbar? Jag är som sagt väldigt oinsatt i detta området.

Vi har tyvärr inte plats för golvhögtalare i dagsläget. Innebär Atmos att man sätter högtalare i taket? Det kommer vi nog inte att göra kan jag med 99 % säkerhet säga. Skulle receivern som mrgaffe länkade ovan (Yamaha RX-V6A) fungera bra tillsammans med högtalarna som du länkade? Finns det vissa märken som passar bättre tillsammans osv?

Utseendet är viktigt såklart men är redo att kompromissa för bra ljud.

En receiver ger din möjlighet att ansluta saker och bygga vidare på ett helt annat sätt, en soundbar är en engångspryl med kort livslängd för de som väljer litenhet före funktion, dessutom låter även svindyra sounbarsystem hemskt dåligt för pengarna, de är helt enkelt för små för att kunna fungera bra även när de kostar skjortan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sen det här med Sub och lägenhet. Jag har en Samsung soundbar och fick tyvärr koppla bort sub för mina grannar började banka i väggen. Men det är ju vanesak. Tänker nu inte så mycket på om basen finns där eller ej. Lite bas har jag ju. Kanske finns bättre soundbar som ger "bättre" bas i limpan

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Just när det kommer till ljud så inser man snabbt att soundbars, små högtalare etc hör hemma i en BT enhet på stranden. Ska man se en mäktig film med coola ljudeffekter så behöver man lite rejälare grejer. SKulle säga att man alltid ska utgå ifrån en reciever just för att den ger dig möjligheter att bygga vidare. Sedan handlar det om att välja högtalare och sub som du gillar.
Åk in till tex BRL, HIFI klubben eller liknande lokal aktör och lyssna och jämför.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Sen det här med Sub och lägenhet. Jag har en Samsung soundbar och fick tyvärr koppla bort sub för mina grannar började banka i väggen. Men det är ju vanesak. Tänker nu inte så mycket på om basen finns där eller ej. Lite bas har jag ju. Kanske finns bättre soundbar som ger "bättre" bas i limpan

SJälv kör jag hemmabio med frontar med dubbla 8or. Center och bakhögtalare med 6,5er och en 12tums sub. Inga problem i vår lägenhet. Men beror ju på ljudisolering.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vi har tyvärr inte plats för golvhögtalare i dagsläget. Innebär Atmos att man sätter högtalare i taket? Det kommer vi nog inte att göra kan jag med 99 % säkerhet säga. Skulle receivern som mrgaffe länkade ovan (Yamaha RX-V6A) fungera bra tillsammans med högtalarna som du länkade? Finns det vissa märken som passar bättre tillsammans osv?

Har inte testat den själv, men den får ju bra betyg. Om specsen är korrekta osv med 100 watt så ska det inte va några problem.
Förutom att den ska klara driva högtalarna så är nog funktionerna det jag främst tittar på när jag väljer receiver.
Hellre välja en billigare och kunna byta oftare när den blir omodern. Dock ska man väl komma ihåg att en receiver blir inte värdelös för att det släpps nya bildformat. Min receiver löser exempelvis inte 4k 120fps, men jag kopplar in bildkällorna direkt till TVn. Min mediaspelare har 2 hdmi ut (en för ljud till receiver och en för bild till tv). En del som pysslar med high-end prylar brukar gilla att separera ljud och bild (dvs en hdmi till receiver och en till TV/Projektor).

Det som kanske är bättre hos Denon är rumskalibreringen. Men om du är säker på att du inte ska ha Atmos (det va jag också, tills jag inte va det längre) så skulle jag gå på Yamahan för det priset.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det verkar ju onekligen som att en receiver och högtalare ger mer "bang for the buck" så nu har jag börjat kika runt på detta. Men där är ju utbudet ännu större så nu undrar jag vad en bra start hade varit. Jag tänker mig en receiver och ett par bra fronthögtalare (inte golvhögtalare).

Som receiver verkar dessa vara bra alternativ för oss:

När det kommer till högtalare så har jag mest kikat på HiFi-klubbens utbud då de har en butik i stan som vi kan besöka. Självklart ska vi dit och provlyssna högtalare men bara av att läsa lite så hittade jag dessa. Någon som har lite input att ge just kring dessa högtalare?

BOWERS & WILKINS 607 S2 ANNIVERSARY EDITION

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TraXx:

Det verkar ju onekligen som att en receiver och högtalare ger mer "bang for the buck" så nu har jag börjat kika runt på detta. Men där är ju utbudet ännu större så nu undrar jag vad en bra start hade varit. Jag tänker mig en receiver och ett par bra fronthögtalare (inte golvhögtalare).

Som receiver verkar dessa vara bra alternativ för oss:

När det kommer till högtalare så har jag mest kikat på HiFi-klubbens utbud då de har en butik i stan som vi kan besöka. Självklart ska vi dit och provlyssna högtalare men bara av att läsa lite så hittade jag dessa. Någon som har lite input att ge just kring dessa högtalare?

BOWERS & WILKINS 607 S2 ANNIVERSARY EDITION

De är allt tråkigt små, jag har ett par 801or som jag skaffade för att jag behövde nått mindre än mina elektrostater.
Men om du nu vill ha en liten högtalare så överväg vägghögtalare för väggen ger att akustiskt basstöd som gör att de låter åtminstone en storlek större än de gjort om man byggt en stativmodell med samma volym och element, det bökiga där bli att det är få nya modeller som inte är dyrare så då ska du kanske börja leta begagnade vägghögtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det verkar ju onekligen som att en receiver och högtalare ger mer "bang for the buck" så nu har jag börjat kika runt på detta. Men där är ju utbudet ännu större så nu undrar jag vad en bra start hade varit. Jag tänker mig en receiver och ett par bra fronthögtalare (inte golvhögtalare).

Som receiver verkar dessa vara bra alternativ för oss:

När det kommer till högtalare så har jag mest kikat på HiFi-klubbens utbud då de har en butik i stan som vi kan besöka. Självklart ska vi dit och provlyssna högtalare men bara av att läsa lite så hittade jag dessa. Någon som har lite input att ge just kring dessa högtalare?

BOWERS & WILKINS 607 S2 ANNIVERSARY EDITION

Har inte hört Yamahan men jag skulle tro du får mer ut av den. Du får inte heller Audyssey MultEQXT32-rumskorrektion med den Denon-modellen vilket annars skulle kunna tala till Denons fördel.

Högtalarna är ingen höjdare imo. Iaf inget jag skulle vilja ha till hemmabio.
Som mrquaffe sa skulle jag kikat på begagnatmarknaden om jag ville hålla en tajt budget.

Du skrev att ni lyssnar lite på Spotify också. Hur mycket prioriterar ni detta?
Det är lite problematiskt med en receiver för 2-kanal oavsett tycker jag.
Min Primare SPA23 va en av marknadens bästa receiver i 2-kanal när den kom. Ändå kunde den inte mäta sig med en kompetent stereoförstärkare för mindre än halva priset. Min lösning blev att köra en förstärkare som slutsteg när jag kollade på film.

Så frågan bör ju ställas om ni inte ska kika på en stereoförstärkare istället?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är allt tråkigt små, jag har ett par 801or som jag skaffade för att jag behövde nått mindre än mina elektrostater.
Men om du nu vill ha en liten högtalare så överväg vägghögtalare för väggen ger att akustiskt basstöd som gör att de låter åtminstone en storlek större än de gjort om man byggt en stativmodell med samma volym och element, det bökiga där bli att det är få nya modeller som inte är dyrare så då ska du kanske börja leta begagnade vägghögtalare.
https://youtu.be/bPHfZJhBd0I?t=130

Det låter kanske inte som den optimala lösningen med tanke på att vi bor i lägenhet i ett hus byggt på 60-talet. Vi vill hålla en god relation med grannarna.

Skrivet av eFoppa:

Har inte hört Yamahan men jag skulle tro du får mer ut av den. Du får inte heller Audyssey MultEQXT32-rumskorrektion med den Denon-modellen vilket annars skulle kunna tala till Denons fördel.

Högtalarna är ingen höjdare imo. Iaf inget jag skulle vilja ha till hemmabio.
Som mrquaffe sa skulle jag kikat på begagnatmarknaden om jag ville hålla en tajt budget.

Du skrev att ni lyssnar lite på Spotify också. Hur mycket prioriterar ni detta?
Det är lite problematiskt med en receiver för 2-kanal oavsett tycker jag.
Min Primare SPA23 va en av marknadens bästa receiver i 2-kanal när den kom. Ändå kunde den inte mäta sig med en kompetent stereoförstärkare för mindre än halva priset. Min lösning blev att köra en förstärkare som slutsteg när jag kollade på film.

Så frågan bör ju ställas om ni inte ska kika på en stereoförstärkare istället?

Jag skulle säga att vi prioriterar ljudet enligt följande:

  1. Film

  2. Spel

  3. Musik

Det är alltså minst viktigt att musiken låter bra. Vi brukar bara ha igång det på helgerna för stämning. På begagnatmarknaden känner jag mig dessvärre än mer vilsen då det rör sig om äldre saker som jag har svårt att avgöra hur de mäter sig med dagens produkter.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TraXx:

Vi vill hålla en god relation med grannarna.

Grannarna bryr sig nog inte om du har bra ljud utan bara om vilket ljudtryck som uppstå i deras bostad och det är inget tydligt samband mellan det, visserligen behöver man ha ett visst ljudtryck för att hörseln ska bli linjär men spelar man lägre än det kan man använda en loudnesskontroll, att ha ett välljudande återgivningssystem innebär inte att man alltid spelar starkt , det är nog snarare tvärt om att de som har kasst ljud brukar spela starkare för att försöka kompensera lite genom nån bullrande basmodul som knappt kan spela djupbas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Det låter kanske inte som den optimala lösningen med tanke på att vi bor i lägenhet i ett hus byggt på 60-talet. Vi vill hålla en god relation med grannarna.

Jag skulle säga att vi prioriterar ljudet enligt följande:

  1. Film

  2. Spel

  3. Musik

Det är alltså minst viktigt att musiken låter bra. Vi brukar bara ha igång det på helgerna för stämning. På begagnatmarknaden känner jag mig dessvärre än mer vilsen då det rör sig om äldre saker som jag har svårt att avgöra hur de mäter sig med dagens produkter.

Sällan jag orkar skriva. Ett tips är inte bry dig om vad andra skriver.
Ofta som regel blir det bara svar efter tycke och smak.
Köp precis det du gillar.
Det att soundbar inte fungerar är bara rent svamel. Det fungerar lika bra som allt annat. I en lägenhet kommer du ändå aldrig maxa systemet så att köpa stora högtalare är onödigt och att det är stort betyder inte att ljudet är bättre.
Som du är inne på att lyssna själv är det enda vettiga råd som finns. Allt har för respektive nackdelar och det finns inget facit på vad just du själv föredrar. 30k är allt för liten budget. Bara en bra reciver kan kosta 20k om du skall ha det nyaste i funktioner och tappar ändå i värde efter något år. Bara några små råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Sällan jag orkar skriva. Ett tips är inte bry dig om vad andra skriver.
Ofta som regel blir det bara svar efter tycke och smak.
Köp precis det du gillar.
Det att soundbar inte fungerar är bara rent svamel. Det fungerar lika bra som allt annat. I en lägenhet kommer du ändå aldrig maxa systemet så att köpa stora högtalare är onödigt och att det är stort betyder inte att ljudet är bättre.
Som du är inne på att lyssna själv är det enda vettiga råd som finns. Allt har för respektive nackdelar och det finns inget facit på vad just du själv föredrar. 30k är allt för liten budget. Bara en bra reciver kan kosta 20k om du skall ha det nyaste i funktioner och tappar ändå i värde efter något år. Bara några små råd.

Ska han ignorera vad andra skriver men lyssna på dig eller ska han ignorera dig också?

IMO är 20k vansinne för en receiver om du lyssnar på vad TS vill åt.
Ja en Soundbar fungerar. Nej det blir inte lika bra som receiver + kompetenta högtalare.
I vart fall ingen jag hört, men du kanske har något bra tips?

Ska du bygga en dedikerad hemmabio så absolut är det värt att lägga ner lite pengar på en receiver men i detta fall vill ju TS bara ha ett schysst ljus till TVn som jag antar står i ett vardagsrum.
Jämför jag ex mina två senaste Primare SPA23 med Denon X3600 (38k vs 12k) så absolut i 2-kanal spöar Primare Denon ganska rejält. I 5.1 så är skillnaden inte alls lika stor, och framförallt inte med högtalare i TS prisklass.

Men som du och alla i tråden sagt, så är det bästa att provlyssna själv. Alla har olika preferenser.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag har bluesound soundbaren och suben, riktigt bra kompromiss för att slippa förstärkare och högtalare.
Har en flex mini i sovrummet också, grymt ljud för storleken.

Har inte testat det som surround dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ljudlösningar är ett ganska djup träsk (lite som bildstandarder och tv apparater), så det är lätt att gå vilse!

Här är lite "bra att veta" grejer angående ljudlösningar i största allmänhet:

*Kanaler
1. En kanal = en ljudkälla (oftast en högtalare)
2. . används för att separera olika typer av högtalare/ljudkällor
3. 7.1.4 exemplevis innebär 7 högtalare i golvnivå runt om exempelvis soffan . en subwoofer . 4 högtalare i taket.

*Porttyper
1. Optisk (Toslink)
a. stöd för okomprimerat ljud i form av Linear PCM i upp till 2 kanaler (stereo)
b. stöd för komprimerat ljud (dd & dts) upp till 5.1
c. är en separat port som behöver finns i din tv, om ljudet ska gå via den
2. HDMI ARC
a. Ungefär samma stöd som Optisk, men kan ta vissa fräckare format så som DD+
b. inbyggt i en av tvn's HDMI portar på större delen av dagens tv-appareter
3. HDMI EARC
a. Stöd för okomprimerat ljud (LPCM, DTS HD MA, DD True HD) och många kanaler (oftast upp till 7.1.4 för hemmabruk)
b. Inbyggt i en av tvn's hmdi portar, precis som ARC, men mer kapabel (och nyare).
c. Alla tv apparater med ARC har inte stöd för EARC, kolla upp detta innan ni överväger att köpa en enhet som använder format som kräver earc, och behöver matas via tv'n.
4.Detta spelar huvudsakligen roll när saker ska kopplas till tv'n och tv'n sedan ska skicka ljudet vidare till soundbar eller reciever.

*Ljudformat (kräver stöd för soundbar eller reciever för att fungera)
-Finns många, men oftast används varianter av 3 olika sorter: (lite översimplifierat så ta med en nypa salt)
1.Dolby
a.Dolby digital - Komprimerat ljud som går att köra över en optisk kabel eller vanligt hmdi arc, upp till 5.1
b. Dolby digital+ - Mindre Komprimerat ljud som kräver hmdi arc eller bättre (earc), upp till 7.1 (eller 5.1 och 2 höjdkanaler)
c. Dolby True HD - Använder en algoritm för att uppnå Okomprimerat (lossless) ljud, upp till 7.1, kräver EARC
d. Dobly Atmos - Fräckare processering som gör att ljudet kan placeras i rummet och sedan räknar recievern ut vart det borde låta istället för att vara låst till kanaler, samma ljudkvalité som Dolby True HD, men har stöd för högatalare i taket.

2. DTS
a. DTS - Komprimerat ljud som går att köra över en optisk kabel eller vanligt hmdi arc, upp till 5.1 (låter ofta lite bättre än dolby digital, när båda formaten finns att välja på)
b. DTS HD Master Audio - Använder en algoritm för att uppnå Okomprimerat (lossless) ljud, upp till 7.1 Kräver Earc
c. DTS X - Fräckare processering som gör att ljudet kan placeras i rummet och sedan räknar recievern ut vart det borde låta istället för att vara låst till kanaler, samma ljudkvalité som DTS HD Master Audio, men har stöd för högatalare i taket.

3. (Linear) PCM
a. okomprimerat ljud, ovanligt i filmvärlden, men standard i spel, används för att få ut 7.1 ut PS4 och Xbox One.
b. Hur många kanaler som går att använda beror på hur det är kopplat (optiskt & hdmi arc = 2 kanaler, hmdi earc = upp till 7.1 oftast inga höjdkanaler)

*Här är lite pros & cons med Soundbar och reciever + högtalare.

Soundbar (markerar Pros med + och Cons med -):
+Ofta mindre, så kräver inte lika mycket plats
+Färre kablar, och de som behövs medföljer när man köper produkten
+Ofta gjorda för att vara enkla, så mycket uppsättning och dylikt sköts via någon form av telefon App

-Du betalar extra för smidighet, storlek och ecosystem, så det blir lätt mer pengar för samma funktionalitet i en reciever lösning
-Det går inte att uppdatera hårdvaran i efterhand (vissa soundbars går att köpa surroundhögtalare till, även utanför paketet, så det går att lägga till i de fallen)
+/-Form över funktion (detta är en preferensfråga, men soundbars görs ofta för att se ut på ett visst sätt, och kan vara lättare att få stilrena, men den stilen innebär ofta också att den ser ut på ett visst sätt istället för att kunna fler saker)
-Stödda ljudformat varierar villt, och det står inte alltid tydligt vad som stöds vart
-Ofta få eller inga ingångar, och tar ofta upp en hdmi port, så om ni har en tv med få portar, eller har fler än 3 enheter som ni kopplar till tv'n, utöver soundbaren, så kan valmöjligheterna bli färre, eftersom alla soundbars inte har "in"-portar, och kan skicka vidare bilden till tv'n

Reciever + Högtalare:
+Kommer i delar, så att du själv kan välja vilken typ av högtalare och subwoofer och dylikt du vill ha, och kombinera olika märken, om du vill.
+Ofta stöd för större delen av de format som finns, och står ofta tydligare vad den har stöd för (beror också lite på årsmodell och prisklass)
+Ofta bättre ljud för mindre peng
+Du kan byta reciever utan att byta högtalare, så du kan exempelvis lägga till stöd för nya ljudformat eller fler högtalare, utan att behöva byta ut hela systemet
+Du kan, som det skrivits om tidigare här i tråden, bygga systemet långsamt, och kan lägga till saker som tak-högtalare i efterhand.
+Ofta en hel hög med "in" portar och inkopplingsmöjligheter

-Svårare att sätta upp och få det att bli bra, då detta ofta kräver mer manuellt arbete (vissa har medföljande mic som kan göra samma sak som appen till en soundbar, men det kan variera väldigt från reciever till reciever).
-Tar mer plats och kablar säljs ofta separat, så mer planering kan behövas för att veta att alla kablar räcker och går att gömma, om så önskas

Har redan skrivit en novell, men utelämnat en hel del och det mesta är översimplifierat.
Föhoppningsvis hjälper detta något

Permalänk
Medlem

Eftersom ni bor i lägenhet och det är erat första surroundsystem så skulle det räcka gott med något system som detta då ni ändå inte kommer kunna nyttja systemet fullt ut med tanke på grannarna:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/system-paket/51-system...

Soundbar skulle snabbt gå upp i pris om ni vill ha surroundhögtalare också, t.ex.:

Samsung HW-Q810A - 7990:-
Samsung SWA-9500S - 2149:-

eller

LG SN11RG - 6990:-
LG SPK8 - 1390:-

Men visst, det är lite 'smidigare' med soundbar, och det är just det man betalar extra för.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nivån för hembio bör läggas efter förutsättningar (boende och rum). Hemmabio utan sub är inte hemmabio då väldigt mycket av effekterna och känslan ligger lågt i frekvens.. Att då köpa reciever eller dyra högtalare och skippa subbarna blir dyrt i förhållande till vad man får.

Är man begränsad av rummet/lägenheten finns det soundbars med svagare sub och satteliter som låter sjukt bra för pengarna. Kör man all in bör man nog i min värld ha subbar som spelar bra till 17-20hz. Då bör man bo i villa imo.
Jag byggde nyss en "budgetbio" med 7.4.2. Rätt bra frontar och ok center, 2 st Pb 1000 pro, JBL Control 1 pro som surround och atmos, Denon 3700 reciever, shield pro.

Hade hellre vart utan surroundet än subbarna. Och dom ska uppgraderas så småningom

/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Jag och sambon har pratat om att skaffa en trevlig ljudanläggning att ha till vår TV här hemma i vardagsrummet. Men vi är rätt vilsna i vad vi behöver och vad som går att få för pengarna. Lite kort info om våra förutsättningar och behov:

  • Vi bor i en lägenhet och har TV:n i vardagsrummet som är på cirka 25 kvadratmeter. Vår TV är en 55-tummare som vi sitter ungefär 2,5 meter ifrån.

  • Vi kollar mycket på film, spelar PS4 (i framtiden även PS5), Xbox One och lyssnar en hel del på musik via Spotify. Surround-ljud är något som vi båda är sugna på att få med i paketet.

  • Vår budget är lite flexibel då vi tänkt att eventuellt köpa paketet i delar. Jag skulle väl säga att den absolut högsta gränsen vi har är 30 000 kronor (sambon skulle inte bli ledsen om vi hamnade långt under denna gräns dock).

Jag har varit inne på HiFi-klubbens butik och de rekommenderade detta paket från Bluesound.

Jag är själv lite skeptisk mot soundbars då jag hört att de oftast är för små för att leverera ett bra ljud. Men han i butiken pratade väldigt varmt om just denna soundbar. Jag känner mig även väldigt osäker på vilka standarder för ljud som måste finnas med i ljudanläggningen.

Hoppas informationen ovan är tillräcklig för att ge oss lite tips på hur vi ska navigera oss fram till ett bra köp. Fyller gärna på med mer info om det är något som behövs!

Om du besöker hifiklubben så se om de kan sätta upp Denon DRA-800H ihop med Dali Optikon 2 MK2 för de är snälla högtalare som inte behöver allt för mycket power.
Där har du ok rigg för runt 20k. Värre än så är overkill i en lägenhet ifall man inte bor själv.
Denon maskinen är en multilösning för den använder både HDMI , Optisk och streamer. Tillräckligt med kraft för ett par stativhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tackar enormt mycket för allt engagemang som ni har lagt ner på att hjälpa mig med detta! Det blir en hel del provlyssnande framöver för att se vad öronen tycker är det bästa köpet.

Har dock en till fundering gällande själva ljudkällan. I dagsläget använder vi Chromecast för att streama filmerna på TV:n. Finns det något bättre sätt att streama för att försäkra sig om att så bra ljud som möjligt skickas in i TV/soundbar/receiver?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Tackar enormt mycket för allt engagemang som ni har lagt ner på att hjälpa mig med detta! Det blir en hel del provlyssnande framöver för att se vad öronen tycker är det bästa köpet.

Har dock en till fundering gällande själva ljudkällan. I dagsläget använder vi Chromecast för att streama filmerna på TV:n. Finns det något bättre sätt att streama för att försäkra sig om att så bra ljud som möjligt skickas in i TV/soundbar/receiver?

Köp en appleTV eller shield... springer åttor runt CC
Själv föredrar jag appleTV(ägt/äger bägge), smidigare med sv appar, och hyr/köp filmer med bra kvalite från itunes, om man vill va laglig ibland
Sen vet jag inte om shielden fixat autoHZ och autoHDR, men hade inte det när jag sålde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vi vill hålla en god relation med grannarna.

Vet hur det känns det där med grannar Tog lite över ett år innan dom lessna.

Jag måste sälja av min sista Sub Hade 2 innan i min hyresrätt xD

Nu får jag klara mig med basarna som sitter i frontarna, spelar på helt okej, men självklart inte samma tryck i filmtittande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mina grannar klar inte... iofs har jag alla högtalare och Sub på spikes... och inte kanske så överdriven bas som jag egentligen skulle vilja ha

Permalänk
Skrivet av TraXx:

Jag och sambon har pratat om att skaffa en trevlig ljudanläggning att ha till vår TV här hemma i vardagsrummet. Men vi är rätt vilsna i vad vi behöver och vad som går att få för pengarna. Lite kort info om våra förutsättningar och behov:

  • Vi bor i en lägenhet och har TV:n i vardagsrummet som är på cirka 25 kvadratmeter. Vår TV är en 55-tummare som vi sitter ungefär 2,5 meter ifrån.

  • Vi kollar mycket på film, spelar PS4 (i framtiden även PS5), Xbox One och lyssnar en hel del på musik via Spotify. Surround-ljud är något som vi båda är sugna på att få med i paketet.

  • Vår budget är lite flexibel då vi tänkt att eventuellt köpa paketet i delar. Jag skulle väl säga att den absolut högsta gränsen vi har är 30 000 kronor (sambon skulle inte bli ledsen om vi hamnade långt under denna gräns dock).

Jag har varit inne på HiFi-klubbens butik och de rekommenderade detta paket från Bluesound.

Jag är själv lite skeptisk mot soundbars då jag hört att de oftast är för små för att leverera ett bra ljud. Men han i butiken pratade väldigt varmt om just denna soundbar. Jag känner mig även väldigt osäker på vilka standarder för ljud som måste finnas med i ljudanläggningen.

Hoppas informationen ovan är tillräcklig för att ge oss lite tips på hur vi ska navigera oss fram till ett bra köp. Fyller gärna på med mer info om det är något som behövs!

Vet ni om ni tycker att surround-effekterna är viktigt för er i ljudbilden? Alltså, om bakhögtalarna är någonting som ni absolut vill köpa direkt eller något som kan vänta? Om det kan vänta så kan du ju börja med att köpa ett 3.1-system (förstärkare, fronthögtalare, centerhögtalare och subwoofer). Om jag var du och ville få mest bang for the buck så skulle jag inte köpa en ny Yamaha-recevier utan en begagnad Yamaha rx-v*** på blocket och sedan ett par bra stativhögtalare som inte är alltför svårdrivna. På blocket finns tex många begagnade Dali-högtalare pga att hifi-klubben sålt så många av det märket i Sverige, tex begagnade "Zensor 3" kommer ni säkert att få tag i. En begagnad Yamaha-förstärkare som jag nämnde och tex Zensor 3:or och en center av samma serie plus en subwoofer från blocket och ni har ett mycket bättre ljud än något från Sonos, Bluesound och det för en bråkdel av priset. Kan ni inte tänka er att börja med ett 3.1-ljud (fronthögtalare, centerhögtalare och subwoofer) så är det ju bara att direkt även köpa två extra stativ-högtalare (t.ex. Zensor 3 eller Zensor 1). Yamaha-förstärkarna har väldigt bra funktioner för att lyfta dialogen och minska det dynamiska omfånget (inte störa grannar med basfrekvenser vid action-scener och liknande när klockan står på olämplig tid) men samtidigt ändå höra vad de säger i filmerna/serierna. Yamahas enhance-funktion för att kompensera för det komprimerade ljudet som dagens streaming-tjänster (om ni nu inte endast ser via blue-ray osv men jag gissar att så inte är fallet) ofta använder sig av så är även den funktionen väldigt funktionell och bra.

Permalänk
Medlem

Ingen direkt koppling till just den som rekommenderas, men jag har haft min Yamaha Receiver (kan leta fram modellnamnet ikväll) i 20 år nu, och den köptes begagnad. Komplett felfri funktion under alla år och pallar driva det mesta (ca 100W på varje kanal)

Jag stänger av min sub på kvällarna efter 20, eller byter till inbyggda TV-ljudet, men det kan variera beroende på huset och grannsämjan