Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det finns flera ställen Runt i Europa där vem som helst kan ladda på SuC

Fortfarande inte alla det är det jag säger.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Tror ni VW ID Buzz kommer bli en hit i Sverige? Om det är bra pris så tror jag det kommer sälja många.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag hittar då ingen 2020 elbil för 200. Du får gärna länka mig den. Leaf verkar ju vara den billigaste som finns om man inte vill ha en Zoe med hyra och det vill jag inte.

Jag vill hålla min månadskostnad så låg jag bara kan då bilen bara som sagt ska rulla en 2 mil om dagen.

Varför en bil om du skall förflytta dig två mil om dagen? En elcykel skulle väl täcka upp det behovet gott och väl och du får i gengäld lite fys på köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför en bil om du skall förflytta dig två mil om dagen? En elcykel skulle väl täcka upp det behovet gott och väl och du får i gengäld lite fys på köpet?

Även om man bara har 2 mil tur och retur till jobbet behöver man ju ofta bil för att handla, hälsa på vänner/familj och i allmänhet ta sig runt om man bor utanför storstäderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Även om man bara har 2 mil tur och retur till jobbet behöver man ju ofta bil för att handla, hälsa på vänner/familj och i allmänhet ta sig runt om man bor utanför storstäderna

Får skaffa lastcykel

Hade iofs själv använt min elhoj mer till att handla i affär osv men är alldeles för rädd för att få den stulen :/ men cykla till och från jobb på ca 4 mil går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Två barn. Köra till barnens träning. Handla osv osv.

Jag kör en Peugeot 508sw plug in hybrid men frugan kör diesel Kia som jag primärt vill byta ut.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... hur skulle detta fungera eg.? Tesla går ju på ID hos bilen, så vad identifierar sig 3de-partsbilar som, vem faktureras? I call bullshit!

Vet inte

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Inaktiv

Hoppas vi får en Tesla för 300k snart, då köper jag garanterat elbil men tills dess ska jag försöka klara mig utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast... hur skulle detta fungera eg.? Tesla går ju på ID hos bilen, så vad identifierar sig 3de-partsbilar som, vem faktureras? I call bullshit!

För icke-teslas fungerar det som på t.ex Ionity där man får ladda ner Teslas app och akrivera laddningen via appen. Inte konstigare än så

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas vi får en Tesla för 300k snart, då köper jag garanterat elbil men tills dess ska jag försöka klara mig utan

Det finns andra elbilar förutom Tesla...

Sen har du inte råd med bil kontant så leasa eller kör ett lån.

Precis som du avbetalar en mobil om du inte har råd att köpa den kontant.

Plus pengarna du tjänar in på en elbil är inte inköpspriset utan skatten och bränslet. Så stirra inte dig blind på priset.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Det kommer aldrig att ske förstår du väll. Du får inet ens en pissig Zoe för 300k. du får ingen ny bil alls för 300k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det kommer aldrig att ske förstår du väll. Du får inet ens en pissig Zoe för 300k. du får ingen ny bil alls för 300k

vilken verklighet lever du i? jag kollade senast igår på en Honda E som är fullspäckad med teknik för 309.900kr med 3 mil på mätaren, var dock en 2020 modell som stått länge.

https://www.blocket.se/annons/skane/honda_e_35_5_kwh_154hk_17...

Zoe går förövrigt att få skitbilligt då de erbjuder "köp" av bil + batterihyra då många är oroliga för livslängden på batterierna.

kikat på denna med https://www.blocket.se/annons/halland/mazda_mx_30_e_skyactiv_...

Bra utrustade bilar, det som gör att jag drar mig från att köpa både Honda E och Mazda MX-30 är det uruselt utbyggda laddnätet vi har i Sverige och att dessa bilar inte kan snabbladda så allt utöver vardagskörning blir en tråkig upplevelse.

när dessa bilar med mindre batteripack kan snabbladda till 100% på sådär 10 minuter och att hitta en snabbladdare inte är några större problem samt att de faktiskt klarar runt 25 mil som är en normal sträcka även på vintern för min del innan jag behöver pausa när jag är ute och reser så hoppar jag på elbilståget.

kollar mycket på https://www.youtube.com/user/bjornnyland som visar verkligheten med elbilar och hur ofta laddstolparna är trasiga och hur ofta han får köa till dem

tycker citroëns tolkning av elbil är suverän men den spräcker min budget som ligger mellan 250-300k

MG ZS EV är väl den billigaste "folk elbilen" men det är ju elbilvärldens Dacia.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vill man ha trevliga inspirerande stopp längs vägarna så måste bättre laddmöjligheter till. Annars kommer vi elbilister alltid få en sämre reseupplevelse och tråkigare matpauser än fossilbilister.

Tror som sagt på många 50 kW laddpunkter skulle locka in (el)bilister till byarna. Annars är risken att dessa städer och byar som i dag får turister längs semestervägar, kommer tappa detta när alla går sakta över allt mer till elbilar.

Ja det kan ju bli lite oväntade stopp med elbil. Ett nytt sätt att "lura" till sig turister som annars inte hade stannat. Och det behöver inte nödvändigtvis vara så många laddare på varje ställe

Skrivet av SweViver:

Har jag missat det här, eller är det en ny feature på Chargefinder? Man ser hur många procent bilarna har laddat på upptagna laddare. Iallafall på Ionity. Smart!

https://i.ibb.co/8rMZRXT/Screenshot-20220311-114809-Charge-Finder.jpg

Lustigt nog tänkte jag på att samma funktion borde komma innan jag läste inlägget. Datan finns ju där i laddaren. Så bra att den blir tillgänglig.

Kempower har ju även data på hur långt tid respektive bilmodell laddar. Laddar man via app kan de ju fråga efter vilken soc man tänkt ladda till, typ som EasyPark med parkeringstiden. Eller går den på statistik över bilmodell och tidpunkt, hur länge det brukar laddas. Sedan skulle ruttplanerarna kunna anpassa sig efter det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För icke-teslas fungerar det som på t.ex Ionity där man får ladda ner Teslas app och akrivera laddningen via appen. Inte konstigare än så

Jag tolkade det som att man med en adapter kunde ladda på alla Tesla suc i USA? Det kan väl inte stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag tolkade det som att man med en adapter kunde ladda på alla Tesla suc i USA? Det kan väl inte stämma.

Jag inser att jag inte läste från början i diskussionen. Håller med om att jag tror det är BS att kunna ladda med vilken bil som helst enbart med en adapter Hade varit jättenyheter i sådant fall.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Det finns andra elbilar förutom Tesla...

Sen har du inte råd med bil kontant så leasa eller kör ett lån.

Precis som du avbetalar en mobil om du inte har råd att köpa den kontant.

Plus pengarna du tjänar in på en elbil är inte inköpspriset utan skatten och bränslet. Så stirra inte dig blind på priset.

Det har inget med vad jag "har råd" med att göra utan prioriteringar jag vill göra med tanke på hur lite jag faktiskt kör. Att leasa en bra elbil idag för säg 6k per månad är helt enkelt ett ganska dåligt dumt val. Det behöver inte vara märket Tesla men jag vill ha något liknande i teknik väg, inga laggande infotainment system där pekskärmarna är som om de vore från 2005

Skrivet av anon910:

Det där stämmer inte alls och det finns redan idag elbilar som hade dugit utmärkt för stadskörning för den prislappen om man bortser från problemet med att tekniken och software är så långt efter av de andra biltillverkarna jämfört med just Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tror ni VW ID Buzz kommer bli en hit i Sverige? Om det är bra pris så tror jag det kommer sälja många.

Jag är kluven. Vi har multivan idag och biltypen som sådan är överlägsen SUV och MPV för just vår situation, just nu. 3 barn i bilstol, barnvagn etc som ska lastas in och ur. Kunna sätta en vuxen bak och höja stämningen när de är less, eller hjälpa dem med praktiska saker som att fika utan att kladda. Besöka någon som inte har barn? Lugnt, släng in en barnstol där bak, det finns plats. Skidsemester? Skjut in dem längs golvet och slipp takboxen.

Buzzen täcker ovanstående galant, så för alla som kör stor SUV idag är den absolut ett alternativ om priset är rätt.

Skillnad mot multivan är dels framkomlighet (lägre frigång), och dragvikt. Det första är mest en trevlig grej för föraren, övriga uppskattar nog det lägre insteget som kommer med en lägre bil. Det andra är en dealbreaker för ett fåtal, vi som vill dra husvagn på 2 ton. Kan de lösa dragvikten är jag villig att kompromissa med markfrigången.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, den har man ju gjort ett antal gånger!

Problemet med CKs app och statusfunktion är att den ofta inte stämmer. Vet inte hur många gånger laddare stått som "gröna" i CK-appen, men när man kommer fram så är minst en av laddarna trasig. Frågar andra elbilister på plats, som visar sig haft exakt samma problem. Checkar appen igen för att se om status på den ändrat sig, men den jäkla laddaren står ändå fortfarande som "grön" och tillgänglig. Skit... Man blev ditlurad helt i onödan.

Du kanske redan gör det men det är ju värt att felanmälan varje gång och helst på ett jobbigt sätt så att någon person måste hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dez:

Var inne på en zoe redan för 5 år sedan när andrabilen inhandlades. Tyvärr landade vi på en bensin 208, men nu när bensinpriset sticker fick jag äntligen igenom en uppgradering.

Har kikat på I3 i ett par år, men bakdörrarna lyckas jag inte sälja in här hemma (2 barn i stol) så efter mycket funderande har jag nu skrivit på privatleasing på en e-208. Ingen raket eller speciellt rolig, men ett stort komfortlyft jämfört med föregående modell. Skall bli extremt skönt att slippa den trötta bensinmotorn.

Hade gärna haft en något större och framför allt snabbare/roligare bil, men eftersom jag gärna undviker allt som försöker se ut som terrängbilar känns marknaden begränsad. Kikade på ID3, men där sticker ju kostnaden minst 1000:-/mån direkt.

Skulle vara kul om någon har erfarenhet/åsikter på e-208

Det är en liten bil men det vet man när man när man väljer den, då det mesta av det jag kör är till och från jobbet och ensam så behövde vi inte någon större bil.
Var i Ullared för 1 vecka sedan med fru och dotter och det funka utan problem till det vi handla finns inlägga om det tidigare i denna tråd om den resan.

Nackdelar just nu som jag vet är det kallt ut så finns det ingen förvärmning för batteriet så då verkar jag bara få runt 40-50Kwh i ladhastighet när det är minus eller några plus grader, men har inte åkt mer än en långresa men kommer säkert något under sommaren.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Skrivet av Chippen2188:

Jag inser att jag inte läste från början i diskussionen. Håller med om att jag tror det är BS att kunna ladda med vilken bil som helst enbart med en adapter Hade varit jättenyheter i sådant fall.

Den adaptern i USA berör nog deras destinationsladdare som de har massvis av. I många fall är de låsta till att bara fungera med Teslor men inte alltid, i USA krävs det dock en adapter för att ens kunna koppla in andra bilar så det är möjligt att de inte alls låser dem på samma sätt som här så de kan använda alla med adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Elbilar kommer dock bli dyrare ett tag framöver, så en hyffsad bil för 300K kan du nog glömma. Inflation är en av faktorerna. Kronan faller. Just nu har vi också ett krig och det kan bli utdraget och påverka oss rejält i längden. Sen så dyra och bristande komponenter, dyra transporter pga oljan, större omkostnader vid tillverkning osv. Nya fssilbilar fasas ut nu sakta men säkert, så de kommer heller inte gå ner i pris utan blir en bristvara, vilket de redan är och begagnatmarknaden som totalt spårat ut är ett kvitto på det.

Sen är 300 000 kr inte så mycket pengar 2022 (även om man bortser från kronans fall). Att man ska förvänta sig att en hyffsad ny bil alltid kommer kosta mellan 200k och 300k är bara dumt tänkande. För ca 20 år sen kostade en ny Audi A4 runt 220k-250k. En folkvagn fick man för runt 180k kanske. På den tiden kostade också en bra dator runt 10k. Idag får du med nöd och näppe ett grafikkort för de pengarna. Det jag försöker säga är att allt går upp i pris med tiden, så även bilar även om bilpriserna inte stigit i samma takt som många andra prylar och komponenter. Inte ens i samma takt som mat faktiskt gått upp i pris.

Så ja, om du vill ha en ny bil som är någorlunda hyffsad och framförallt en elbil, så blir det svårt med 300 000 kronor.

En räddning kan bli alla dessa kinesiska små elbilar som säljer som smör i Kina nu. Ett dussintal av märken finns idag som kostar (i Kina iaf) mellan 50K och 150K. De är främst gjorda för korta resor och stadskörning. Räckvidd kanske 8-15mil. Men det kan definitivt bli ett alternativ för många svenskar i storstäderna framöver. Flera utav dessa kina-märken har planer på att sälja i Europa och Sverige. Så där kan du säkert komma billigt undan.

Edit: inlägget vart fel citerat. Svaret var till:

Skrivet av anon201296:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kanske redan gör det men det är ju värt att felanmälan varje gång och helst på ett jobbigt sätt så att någon person måste hantera det.

Har en gång sagt till inne på macken, men kändes som att personalen inte var superengagerade kring att ta det vidare. Har därför slutat med det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har en gång sagt till inne på macken, men kändes som att personalen inte var superengagerade kring att ta det vidare. Har därför slutat med det.

Jag skrev på Circle Ks Facebook-sida ang en laddare i Mölndal och när jag var där veckan efter fungerade den Public shaming works everytime, men tråkigt att det ska behöva vara så.

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

På tal om Circle K, de har inte gratis laddning längre va som det var i början med appen?
https://www.circlek.se/laddning/charge-app

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo man får försöka klaga där det blir kännbart. Ofta funkar det bra att ringa till någon kundtjänst eller liknande och se till att faktiskt få prata med någon för det blir snabbt dyrt för dem. Även om samtalet bara tar någon minut så blir det ju en del om ett antal personer hör av sig varje dag för varje laddare som inte funkar liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

vilken verklighet lever du i? jag kollade senast igår på en Honda E som är fullspäckad med teknik för 309.900kr med 3 mil på mätaren, var dock en 2020 modell som stått länge.

https://www.blocket.se/annons/skane/honda_e_35_5_kwh_154hk_17...

Zoe går förövrigt att få skitbilligt då de erbjuder "köp" av bil + batterihyra då många är oroliga för livslängden på batterierna.

kikat på denna med https://www.blocket.se/annons/halland/mazda_mx_30_e_skyactiv_...

Bra utrustade bilar, det som gör att jag drar mig från att köpa både Honda E och Mazda MX-30 är det uruselt utbyggda laddnätet vi har i Sverige och att dessa bilar inte kan snabbladda så allt utöver vardagskörning blir en tråkig upplevelse.

när dessa bilar med mindre batteripack kan snabbladda till 100% på sådär 10 minuter och att hitta en snabbladdare inte är några större problem samt att de faktiskt klarar runt 25 mil som är en normal sträcka även på vintern för min del innan jag behöver pausa när jag är ute och reser så hoppar jag på elbilståget.

kollar mycket på https://www.youtube.com/user/bjornnyland som visar verkligheten med elbilar och hur ofta laddstolparna är trasiga och hur ofta han får köa till dem

tycker citroëns tolkning av elbil är suverän men den spräcker min budget som ligger mellan 250-300k

https://www.youtube.com/watch?v=IX5000aRx5Q&ab_channel=Bj%C3%...

MG ZS EV är väl den billigaste "folk elbilen" men det är ju elbilvärldens Dacia.

jag skrev NY, beggat hittar du såklart förr el senare en som passar din plånbok, om 20år kan du köpa en P95 för 100k

NY skrev jag, inte beggad, bara för att det stått en Honda E i 2år hos din handlare står det ju inte sånna i hela landet fattar du väll. Fan vad folk har svårt att läsa innantill här.

Riktpriset för en Zoe Zen E-Tech electric är 375k

riktpriset för en Honda e är 382k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Eller också tar man en promenad till någon restaurang i närheten, alternativt har en elsparkcykel som man kan ta fram och därmed åka en lite längre sträcka och hitta något bättre, vid längre laddstopp.
Har flera ställen vid SUC:ar, där jag tar en lite längre promenad till någon trevlig restaurang och planerar att skaffa en elsparkcykel att ha i bagaget i sommar. Hatar snabbmat på mackarna... och är trött på att ofta äta McDonalds, Max, Burger King etc. etc..

Jo, kan man finna lite trevligare omgivningar, och trevligare restauranger, med en promenad bort så är jag gärna för det (om inte regnet öser ner). Klart värt att både röra på sig, och även att se något mer än bara svart asfaltsöken vid Tesla SuC.

Har funderat på ditt tips med elsparkcykel. Har en bra elsparkcykel som jag kanske skall lägga i bagaget nästa gång jag tar en längre tur i jobbet med bilen. Är också trött på all skitmat/stekosmat/snabbmat. Så skall nog testa (om det inte ösregnar)!

Åker vi dock på semester med familjen så blir det nog dock allt för skrymmande att ha så många elsparkcyklar i bagaget.

Förhoppningsvis så kommer även lite fler centrala småladdare med tiden, som ett komplement till de stora effektiva (men trista) anläggningarna mitt i ingenstans.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo man får försöka klaga där det blir kännbart. Ofta funkar det bra att ringa till någon kundtjänst eller liknande och se till att faktiskt få prata med någon för det blir snabbt dyrt för dem. Även om samtalet bara tar någon minut så blir det ju en del om ett antal personer hör av sig varje dag för varje laddare som inte funkar liksom.

Jo, det kan kanske hjälpa (eller inte, det är olika i min erfarenhet). Men jag har tyvärr inte tid och ork att hålla på med sådana här dåligt konstruerade skitsystem.

Skall erkänna att jag numera helt enkelt slutat att försöka ladda på CK. Allt för mycket bilar på kö, till allt för sjukt få laddpunkter, och allt för ofta olika former av tekniskt strul. Det finns en gräns för hur mycket man orkar lida. Jag skiter i CK numera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter min kritik både mot Tesla SuC (enormt trista lägen) och mot CKs laddare (tekniskt och operationellt undermåliga system), så tänker jag att jag måste posta något positivt om elbilar (är i grund en både optimist och positiv person, även om jag vågar kritisera fel).

Ett sådant positivt exempel är att polisen i Storbritannien nu börjat utvärdera elbilar för aktiv yttre tjänst. Verkar som de är mycket nöjda med det 9 månader långa försöket så här långt, och valt att utöka och gå vidare på det baserat på deras positiva erfarenhet. Många verkar ha varit oroliga för att all polisutrustning skall bli för tungt för redan tunga batteribilar, men det verkar inte ha varit något problem.

Den största förändringen som är framkommit som önskvärd efter testverksamheten, är att ljusrampen med blåljus på taket skapar en hel del luftmotstånd. Denna ramp planerar man därför att plocka bort innan man går i fullskalig produktion med Poliselbilar, och istället integrerar blå LED i själva bilen.

Kul när myndigheter, som traditionellt brukar vara rätt konservativa, vågar tänka nytt!

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211210/t...

Visa signatur