SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Litet kassaskåp att ha hemma

Hej, jag är på jakt efter ett litet kassaskåp att ha hemma och undrar vad ni har för erfarenheter och tankar.

Jag kollade lite snabbt på ett som är vattentätt och klarar full brand i 60min. Min tanke är att kunna ha lite kontanter (äldre bekanta envisas med att ge mig lite sådana då och då), konto/kreditkort, koder samt några smycken, kvitton lär ju hamna i denna med så man vet vart man har dem inför bostadsförsäljning. Det vägde 39kg. Jag tänker att 39kg kan folk bära iväg om de vill och jag har dåliga förutsättningar att bulta fast det i golvet.
Här var min tanke att gjuta en liten platta på ca 40kg, då kan man enkelt sära på platta samt kassaskåp vid flytt samtidigt som 80kg är lite jobbigare för någon att plocka med sig vid inbrott.

Har ni några tankar eller bara tips på bra kassaskåp? Jag har dessvärre inte plats för stora kassaskåp.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag använder själv ett vapenskåp modell SP88 hemma och har tillhörande brandbox.
Sidan jag köpte den på säljer dedikerade kassaskåp med kodlås som är brandsäkra också.

https://esafe.se/sortiment/datamediaskap/dokumentskap-for-1-4...

https://esafe.se/sortiment/kassaskap-kassaskap/

Permalänk
Medlem

Annars vet jag att mindre bärbara små säkerhets-/kassaskåp kan man ofta bulta/skruva fast i väggen(betong) inifrån i t ex en garderob, klädkammare el likn

Permalänk
Medlem

Överväg hotbild vs. skyddsvärde, är någon verkligen villig att bära iväg 40 kg för att komma åt dina kontanter och kvitton? Man bär ju inte kassaskåpet särskilt långt utan släp och därefter bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Överväg hotbild vs. skyddsvärde, är någon verkligen villig att bära iväg 40 kg för att komma åt dina kontanter och kvitton? Man bär ju inte kassaskåpet särskilt långt utan släp och därefter bil.

Men dom vet ju inte vad jag har i det, dom tänker nog: aha, ett kassaskåp, har förvarar hen alla sina miljoner

Till er andra, tack för input!! Har ont om betong, ska jag fästa något i vägg behöver jag nog fixa lite fler reglar bakom gipsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min sambo har ett vapenskåp som väger 150 kg och därför inte behöver bultas fast. Det är en riktigt rejäl pjäs och jag har fått förstärka golvet i garderoben där vi har ställt in det. Inuti har vi en brandbox för viktiga papper på en hylla och bössorna får plats undertill. En polare till mig har ett vapenskåp för pistol och hon har sitt fastbultat i ett betongblock, vilket verkar funka helt okej. Precis som pjb nämner ovan så har jag också sett att många av de mindre skåpen går att bulta fast i väggen, vilket känns som den lösning som jag hade valt om jag skulle ha ett litet skåp. Det finns bra instruktioner för hur skåpen ska bultas fast för att allt ska vara godkänt och säkert.

EDIT: Såg nu att du hade skrivit att du inte har någon betongvägg och då går väggbultar bort. Tycker för övrigt att ett värdeskåp är något som fler borde ha. Jätteskönt att veta att ens viktiga papper och annat ligger tryggt hemma och slippa hyra bankfack för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Att någon bemödar sig att bära iväg med ett värdeskåp på ynka 40 kg skulle jag definitivt räkna med. Går det att få ut utan att ställa till med ett förbannat liv så finns det nog nästan ingen tjuv som skulle låta det vara kvar.

Permalänk
Medlem

Vapenskåp på över 150kg bärs ut lite då o då. Har man med sig en pirra är det nog rätt lätt om man är 2. (Vapenskåp på under 150kg måste bultas fast i huset). Så skulle starkt rekomendera att bulta fast. Fast ja som du sa har du dåliga möjligheter för det. Räkna det här inlägget som en varning då att under 100kg o säkert mer bärs enkelt ut av tjuvar som vet vad dem vill åt.

EDIT: Å andra sidan. Om du gömmer det väldigt väl så hittar dem det kanske inte ändå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vapenskåp på över 150kg bärs ut lite då o då. Har man med sig en pirra är det nog rätt lätt om man är 2. (Vapenskåp på under 150kg måste bultas fast i huset). Så skulle starkt rekomendera att bulta fast. Fast ja som du sa har du dåliga möjligheter för det. Räkna det här inlägget som en varning då att under 100kg o säkert mer bärs enkelt ut av tjuvar som vet vad dem vill åt.

EDIT: Å andra sidan. Om du gömmer det väldigt väl så hittar dem det kanske inte ändå.

Jag bor inte stort (88kvm) så blir svårt att gömma, är inte så många rum att gå igenom.

Men jag bor sist i ett parhusområde, jag tvivlar på att tjuvar bär så pass många kilon genom skogen. Så de behöver ju ha bil fram, sen går larmet, sen ska de antigen få loss det eller dra det ut det på pirra till bilen.

Grejen är att jag kommer inte ha vapen eller miljoner (tjuvar vet ju dock inte att det inte finns miljoner i skåpet), jag vill bara ha det lagom jobbigt så att en småtjuv inte tar med sig skåpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag bor inte stort (88kvm) så blir svårt att gömma, är inte så många rum att gå igenom.

Men jag bor sist i ett parhusområde, jag tvivlar på att tjuvar bär så pass många kilon genom skogen. Så de behöver ju ha bil fram, sen går larmet, sen ska de antigen få loss det eller dra det ut det på pirra till bilen.

Grejen är att jag kommer inte ha vapen eller miljoner (tjuvar vet ju dock inte att det inte finns miljoner i skåpet), jag vill bara ha det lagom jobbigt så att en småtjuv inte tar med sig skåpet.

Ja gör det så tungt som möjligt iaf.
Sen är det ju tillgänglighet till bil som är viktigt oxå för att bära utan att väcka uppmärksamhet.
Tror nog ändå det är brand och vatten skyddet som är viktigast i ditt fall.
Har inget o rekomendera dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

40kg är inte någon vikt som hindrar det från att med lätthet bäras iväg.
Kan du inte bulta fast på något vettigt sätt i huset så rekommenderar jag att du köper en så stor metallskiva som möjligt som du bultar fast skåpet i. Har du det i en garderob så mät max mått på skivan du får in, och fäst därefter ihop skåp och skiva, både otympligt och tungt att släpa iväg.

Permalänk
Hedersmedlem

@issue

Hur mycket tänkte du spendera? Observera att många billiga skåp är väldigt lätta att öppna med ett par bräckjärn. Många har även urusla låsanordningar som är enkla att kringgå.

https://www.youtube.com/watch?v=B8ViUdd-2LM
Givetvis låter detta ganska högt, men sker det på dagen och tar under 30 sek. är det nog ingen som reagerar. Obs: Reklamfilm, men helt orimlig är videon inte

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gör skillnad på skåp avsedda att skydda mot brand och ett skåp som faktiskt är säkert mot inbrott.

Vill minnas att jag sett någon såga isär ett brandskåp med vanlig cirkelsåg på Youtube.

Säkerhetsskåp (kassaskåp) har en klassning som skall anges på insidan vad det faktiskt uppfyller.

Denna klassning har nog betydelse för vad t ex försäkringsbolag hjälper dig med om det försvinner.

För vapen behövs minst SS3492 och det får förvara 20poäng vilket innebär i teorin 20 gevär eller 10 pistoler.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vattentäta och brandsäkra skåp brukar vara knepiga att montera fast.
Men tänk på detta, om kåken brinner ner så räcker inte 60min brandskydd heller.
Man kan ju lixom inte springa in efter 58min och hämta grejerna.

Skillnad på tex dörrar osv som gör att man får mer tid på att ta sig ut.

Detta leder oss in på ett annat spår där man är mindre rädd för stöld men vill säkra dokument osv på annat sätt. Det finns brand och vattensäkra väskor. Om det börjar brinna kan man bara ta med sig väskan och dra. Problemet är ju att det kan ju tjuvarna också göra.
Sen fungerar det ju även med en vanlig väska där man lägger sakerna i som gör det lätt att snabbt få med det viktigaste om man måste dra fort.

Sen har vi ju kombon…
Säkert skåp som är fastbultat där man förvarar en brand/vattenskyddad väska i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Skrivet av issue:

Men dom vet ju inte vad jag har i det, dom tänker nog: aha, ett kassaskåp, har förvarar hen alla sina miljoner

Nejdå, de tänker nog "Vilket löjligt litet portabelt kassaskåp, hade han haft något av värde så hade han skaffat ett rejält kassaskåp och bultat fast det ordentligt"...och så bryter de sig in hos grannen istället.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det blir lite mycket att citera alla.

Tänker att jag kan lägga upp emot 10k för skåpet.

Bra input på skåp som är avsedda mot inbrott samt de som är avsedda mot brand, ska läsa på lite mer.
Även bra input gällande 60min brandskydd, kanske är för optimistiskt att brandkåren släckt en brand imom 60min.

Det är något sånt här jag har tänkt mig i storlek, https://www.nordsec.se/kassaskap/brandsakert/brandsakert-kass...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Tack för alla svar, det blir lite mycket att citera alla.

Tänker att jag kan lägga upp emot 10k för skåpet.

Bra input på skåp som är avsedda mot inbrott samt de som är avsedda mot brand, ska läsa på lite mer.
Även bra input gällande 60min brandskydd, kanske är för optimistiskt att brandkåren släckt en brand imom 60min.

Det är något sånt här jag har tänkt mig i storlek, https://www.nordsec.se/kassaskap/brandsakert/brandsakert-kass...

Sentrysafe är Master Locks märke och då bör man vara försiktig. Master Lock producerar en kopiös mängd skräpprodukter vars huvudsyfte är att inge falskt trygghet.
Oklart vad skillnaden är mellan SFW 120 och SFW 123 i videon nedan, men troligen nåt med låset/gångjärnen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...