I alla fall förut så hade endast de snabbare tjänsterna 4 tilldelade dynamiska IP's om man valde att köra modemet i bryggat läge till en eller flera routrar bakom det, då jag frågat om just det för ett antal år sedan.
(ingen garanti för att så är fallet nu eller då men det var svaret jag fick)
Har själv 3 routrar bakom ett bryggat modem och när jag nyligen pensionerade en äldre Watchguard till förmån för ett tredje Ubiquiti så hade jag problem att få en tilldelad adress till nykomlingen.
Fick göra ett supportärende av det och det hoppade igång till dagen efter, vet nu inte om det var någon form av timeout eller om de även håller koll på mac adresser bakom modemet också om det står i bryggat läge. Frågade killen som jag hade kontakt med men han sa att så var inte fallet, gav i alla fall mac adress till nykomlingen och som sagt dagen efter så fungerade det. Borde varit en ledig av de fyra dynamiska så vet inte om jag "tror" på timeout.
Vid två tillfällen under åren har jag kopplat in ett äldre modem och vid båda tillfällena så har det krävt ett samtal till supporten och berättat att jag bytt och uppgivit modemets mac adress för att det skulle hoppa igång.
-cb99
Ibland kan det räcka att man kopplar ur modemet helt och hållet i ca 3-4 tim så "frigörs" den/de publika IP adresserna som ditt modem blivit tilldelad.
Bredbandstjänsten ligger provisionerad (aktiverad) mot modemets MAC ID så byter man till ett modem som inte är provisionerat så fungerar ej bredbands tjänsten såklart, tjänsten ligger alltså inte aktiv mot kundens adress när det gäller FiberCoax (kabel-tv nät) Detta innebär rent tekniskt att man kan ta ett modem som har en aktiv tjänst och koppla in på vilken adress som helst som har anslutning till FiberCoax via Tele2/Com Hem och det fungerar men ur supportteknisk sida så är det inge bra såklart.
När det gäller vanlig RGW (router gateway) och kunden har sin bredbandstjänst via FiberLAN så är bredbandstjänsten aktiverad mot specifik adress/lgh nr/accessid och inte i själva routern.
-=sToNeHeAdS=-