Permalänk
Skrivet av cb99:

I alla fall förut så hade endast de snabbare tjänsterna 4 tilldelade dynamiska IP's om man valde att köra modemet i bryggat läge till en eller flera routrar bakom det, då jag frågat om just det för ett antal år sedan.
(ingen garanti för att så är fallet nu eller då men det var svaret jag fick)

Har själv 3 routrar bakom ett bryggat modem och när jag nyligen pensionerade en äldre Watchguard till förmån för ett tredje Ubiquiti så hade jag problem att få en tilldelad adress till nykomlingen.

Fick göra ett supportärende av det och det hoppade igång till dagen efter, vet nu inte om det var någon form av timeout eller om de även håller koll på mac adresser bakom modemet också om det står i bryggat läge. Frågade killen som jag hade kontakt med men han sa att så var inte fallet, gav i alla fall mac adress till nykomlingen och som sagt dagen efter så fungerade det. Borde varit en ledig av de fyra dynamiska så vet inte om jag "tror" på timeout.

Vid två tillfällen under åren har jag kopplat in ett äldre modem och vid båda tillfällena så har det krävt ett samtal till supporten och berättat att jag bytt och uppgivit modemets mac adress för att det skulle hoppa igång.

-cb99

Ibland kan det räcka att man kopplar ur modemet helt och hållet i ca 3-4 tim så "frigörs" den/de publika IP adresserna som ditt modem blivit tilldelad.

Bredbandstjänsten ligger provisionerad (aktiverad) mot modemets MAC ID så byter man till ett modem som inte är provisionerat så fungerar ej bredbands tjänsten såklart, tjänsten ligger alltså inte aktiv mot kundens adress när det gäller FiberCoax (kabel-tv nät) Detta innebär rent tekniskt att man kan ta ett modem som har en aktiv tjänst och koppla in på vilken adress som helst som har anslutning till FiberCoax via Tele2/Com Hem och det fungerar men ur supportteknisk sida så är det inge bra såklart.

När det gäller vanlig RGW (router gateway) och kunden har sin bredbandstjänst via FiberLAN så är bredbandstjänsten aktiverad mot specifik adress/lgh nr/accessid och inte i själva routern.

Visa signatur

-=sToNeHeAdS=-

Permalänk
Medlem

Jahapp, nu lade kanal 3,6,8 & 10 av precis när simpsson hade börjar, och ingen kundtjänst öppen på ett halvt dygn, e-post eller deras hemsida behandlar en som en imbecil.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Måste bara får ur mig det här... Alltid lika kul att inte få information om att "underhållsarbete" ska utföras. Det är planerat, ge mig ett sms eller ett mail , hur förbannat svårt ska det vara?

Istället får jag veta det när jag tappar anslutningen till jobbet. Underbart.

3 veckor kvar till nytt hus och Bahnhof... 3 veckor kvar...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Tele2 har börjat snåla och skicka ut C2 routern till bredband 1200 kunder istället för den nyare och bättre C3 routern. De hittade väl ett gammalt lager C2 och tänkte att vi måste bli av med dessa.

Så här står det på deras sida under utrustning

Citat:

Vår testvinnande fiberrouter WiFi Hub C3 ingår när du beställer vår högsta hastighet, Bredband 1200, i fastigheter anslutna till Tele2s kabelnätverk (FiberKoax).

Så här står det på abonnemangssidan

Citat:

Detta ingår i Bredband 1200: Tele2s WiFi Hub C2 innehåller modern teknik och är framtagen för att du ska kunna utnyttja den digitala kraften i hela ditt hem. Vi önskar dig en starkare upplevelse som sträcker sig bortom hastighet och räckvidd.

Humor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tele2 har börjat snåla och skicka ut C2 routern till bredband 1200 kunder istället för den nyare och bättre C3 routern. De hittade väl ett gammalt lager C2 och tänkte att vi måste bli av med dessa.

Så här står det på deras sida under utrustning
Så här står det på abonnemangssidan
Humor!

Så står det inte om jag söker på BB 1200 och vill boka

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så står det inte om jag söker på BB 1200 och vill boka
https://i.imgur.com/99PljZh.png

Undrar om det gäller de som har gruppavtal bara då? Jag kollade igen inkognito (ingen cache) och det är gamla C2 som erbjuds bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar om det gäller de som har gruppavtal bara då? Jag kollade igen inkognito (ingen cache) och det är gamla C2 som erbjuds bara.

Jag har Bredband 1200 och fick en ny C2-router utskickad, vilket jag redan hade sedan tidigare, när jag beställde det.
Vår BRF har gruppavtal, och vi betalar 299kr/mån för Bredband 1200.

Edit.

Nu när jag söker på min adress utan att vara inloggad på Tele2 så ser jag att man numera betala 299kr/mån i 12 månader, och därefter 599kr/mån.
Så stod det inte när jag beställde bredband 1200 i oktober förra året, och jag har inte fått något meddelande om prishöjning.

Permalänk

Har bestämt mig för att bojkotta Tele2 för all framtid efter att det för en kort tid sen kom en dörrförsäljare först mitt på dagen och störde mig fru som hänvisade till att jag inte var hemma, och sen kom tillbaka sent på kvällen och störde. Men det var inte det värsta, det värsta var att han stod och blåljög mig rakt i ansiktet, sa att vi har nät från Tele2 idag trots att vi har Telia Öppet fiber, och att det skulle vara jättekrångligt att byta till någon annan fiberomvandlare än Tele2s (när det vad jag läst är precis tvärt om, Tele2s fiberomvandlare är nästan den enda som inte fungerar med någon annan operatör). När jag sa att jag bara för några månader har bundit upp mig på abonnemang med 2 års bindningstid försökte han få mig att teckna abonnemang från Tele2 med start om 2år 😂. Envis som fan var han också, fick mer eller mindre stänga dörren i ansiktet på honom.

Sa upp ett Tele2 abonnemang med obegränsad surf för drygt 500kr/mån pga detta, det ska dom f*n ha.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hur är det med Tele2, kan man få publikt ip hos dom? Det kanske beror på vilket stadsnät man har?
Spärrar dom några portar?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Hur är det med Tele2, kan man få publikt ip hos dom? Det kanske beror på vilket stadsnät man har?
Spärrar dom några portar?

När det gäller coax så är det iallafall publika IP-adresser, tom. 4st.
Hur det är för nya kunder kan jag iofs. inte uttala mig om, men jag får i allafall 4st publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Har coax, 1st publik IP får jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Har coax, 1st publik IP får jag.

Har för mej det är hastighetsberoende , en på dom lägsta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

När det gäller coax så är det iallafall publika IP-adresser, tom. 4st.
Hur det är för nya kunder kan jag iofs. inte uttala mig om, men jag får i allafall 4st publika IP-adresser.

Rätt så gött att de har det fortfarande, jag har förstått att de börjat med CGNAT så det lär ju vara ont om adresser generellt. Men vissa scope kanske har gott om lediga IPn fortfarande.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Rätt så gött att de har det fortfarande, jag har förstått att de börjat med CGNAT så det lär ju vara ont om adresser generellt. Men vissa scope kanske har gott om lediga IPn fortfarande.

Information om detta finns tom. på Tele2:s hemsida:
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/anslut-till-ett-tra...

Såhär står det:

Permalänk
Medlem

Om man får IPV6 beror ju på om stadsnäten vill eller kan leverera det också, i Tele2's coaxnät lär det ju inte vara några problem.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jahapp, nu lade kanal 3,6,8 & 10 av precis när simpsson hade börjar, och ingen kundtjänst öppen på ett halvt dygn, e-post eller deras hemsida behandlar en som en imbecil.

Samma här. Funkar fortfarande inte…!

Permalänk
Medlem

Hmm, nu ingår visst mobilt bredband i tjänsterna Bredband 600 och 1200, med Bredband 600 får man 40GB/mån, och med Bredband 1200 får man 100GB/mån, då är det ju helt plötsligt lite mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Hmm, nu ingår visst mobilt bredband i tjänsterna Bredband 600 och 1200, med Bredband 600 får man 40GB/mån, och med Bredband 1200 får man 100GB/mån, då är det ju helt plötsligt lite mer prisvärt.

https://i.imgur.com/4NbApK4.png

Är inte så säker på att det är per månad. Utan tror du får ett sim laddat med 100GB.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Är inte så säker på att det är per månad. Utan tror du får ett sim laddat med 100GB.

"När du köper fast bredband med 500 Mbit/s eller snabbare får du mobilt bredband med 40-100 GB mobildata per månad utan extra kostnad" står det på https://www.tele2.se/bredband

Så det verkar ju vara per månad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"När du köper fast bredband med 500 Mbit/s eller snabbare får du mobilt bredband med 40-100 GB mobildata per månad utan extra kostnad" står det på https://www.tele2.se/bredband

Så det verkar ju vara per månad.

Åh fan! Kul att jag tecknade samma abonnemang för typ 2 månader sedan när det inte var med, hade ju varit fint och ha.

Visa signatur

SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Hi Everyone,

I apologise for typing in English I'm still trying to learn. I wanted to join in on the hatred of Comhem/Tele2.
In was hoping for some advice, I currently live in an apartment which I can't make any physical changes to. There are no ethernet ports coming in and we only have the Comhem coax ports. Internet is coming in via their cable modem.

Am I stuck with Comhem for internet? I've been stuck with them for the past year and they are just getting worse by the day. I'm tempted to move just to get away from them as I work from home.

If anyone knows of any options that would be helpful.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryptical:

Hi Everyone,

I apologise for typing in English I'm still trying to learn. I wanted to join in on the hatred of Comhem/Tele2.
In was hoping for some advice, I currently live in an apartment which I can't make any physical changes to. There are no ethernet ports coming in and we only have the Comhem coax ports. Internet is coming in via their cable modem.

Am I stuck with Comhem for internet? I've been stuck with them for the past year and they are just getting worse by the day. I'm tempted to move just to get away from them as I work from home.

If anyone knows of any options that would be helpful.

Depends on your landlord/or you're community if you own the right to live in youre appartment (brf). If they are cheap bastards they might not have any alternatives, but they are absolutely free too approacht any other isp and build any other system. There really are only two other options, build fiber to the appartment, or fiber to the basement with rj45 copper to your appartment. If you are based in Stockholm 99% of buildings have Stokab or other fiber in the basement, even though that building in particular dont have an agreement with an isp.

You can probably rally to get a different ISP working in your building, or you can maybe in some Rare cases if you are willing to pay, pay some isp to pub a fiber between your appartment and the node in the basement, but it's probably going to cost more then most are willing to pay. Either way, fiber is in 99% of the cases Close, allthough not Used by all buildings. Somehow it is close I can promise you that.

I'm guessing the only agreement you have in your building in General is with Tele2, so you are either stuck with that or can pull some shenenigans to get some special deal if you are lucky.

I think when Tele2 is renting a fiber from Stokab it's about 10 000kr/year for a black fiber, and Stokab probably is happy to be starting to be renting out fiber in Tele2's new project where they build Remote-Phy. But thats mostly in the city today and it doesn't change shit for the consumer except some new fancy words, you still have a modem and coax the last meters into your appartment. But they have a Huuuge project where they instead of having copper many jumps with amplifiers they are renting Fiber's to get a node closer to you, they are spending billions on this project but as said, still coax to your appartment and a modem. I mean if they can rent one fiber out of 96 surely you can do the same, but it's definitely over the top spending and you cant feasibly do this yourself even if you can it's gona cost you. Best bet is.. Oh im rambling, rally to change isp/build a separate network to get prober fiber/Lan to your appartment instead of coax.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag har Bredband 1200 och fick en ny C2-router utskickad, vilket jag redan hade sedan tidigare, när jag beställde det.
Vår BRF har gruppavtal, och vi betalar 299kr/mån för Bredband 1200.

Edit.

Nu när jag söker på min adress utan att vara inloggad på Tele2 så ser jag att man numera betala 299kr/mån i 12 månader, och därefter 599kr/mån.
Så stod det inte när jag beställde bredband 1200 i oktober förra året, och jag har inte fått något meddelande om prishöjning.

https://i.imgur.com/7yO5TeC.png

Vet att dom höjde priserna i Januari 2021. Därefter har jag inte hört något.

Jag Ringer alltid och förhandlar innan det går över till det dyrare priset och har alltid fått stanna kvar på det gamla.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Hej, nybliven tele2:are här med fiber och digital-tv grundutbudet. I helgen kopplade jag in min ubiqity edgemax router efter den switch som sitter i lägenheten vilket gör att den wifi-router jag har, C2, får ip-nummer från edgemax. Från C2 har jag kopplat digitaltv-boxen. Då slutar tv:n att fungera. Kopplar jag bort edgemax, fungerar det igen. Således är det förmodligen portar som blir blockade och behöver öppnas? Någon som vet vart man kan få tag på denna information?
Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Hej, nybliven tele2:are här med fiber och digital-tv grundutbudet. I helgen kopplade jag in min ubiqity edgemax router efter den switch som sitter i lägenheten vilket gör att den wifi-router jag har, C2, får ip-nummer från edgemax. Från C2 har jag kopplat digitaltv-boxen. Då slutar tv:n att fungera. Kopplar jag bort edgemax, fungerar det igen. Således är det förmodligen portar som blir blockade och behöver öppnas? Någon som vet vart man kan få tag på denna information?
Tacksam för hjälp!

Gissar att tv'n är på ett specifikt vlan, dessutom måste multicast fungera. Troligtvis lättast att bara patcha om tvn direkt till mediaomvandlare/en dum switch innan din edgemax. Sen hamnar du väl bakom dubbel-nat om du nu inte kör c2 som en ren accesspunkt, vilket har sina egna problem.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Åh fan! Kul att jag tecknade samma abonnemang för typ 2 månader sedan när det inte var med, hade ju varit fint och ha.

Jag mailade till Tele2 och frågade om det bara gäller för nya kunder eller om vi befintliga kunder också kan få gratis mobilt brdeband, här är svaret jag fick, så det är bara att beställa!

"Hej!

Det går att ta del av det ebjudandet även som befintlig kund. Du behöver enbart ta kontakt med våran Kundservice på telefon 90 222 för att ta del av det.

Med vänliga hälsningar,
Xxxxx

Tele2
www.tele2.se"

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag mailade till Tele2 och frågade om det bara gäller för nya kunder eller om vi befintliga kunder också kan få gratis mobilt brdeband, här är svaret jag fick, så det är bara att beställa!

"Hej!

Det går att ta del av det ebjudandet även som befintlig kund. Du behöver enbart ta kontakt med våran Kundservice på telefon 90 222 för att ta del av det.

Med vänliga hälsningar,
Xxxxx

Tele2
www.tele2.se"

Hej
Kanske skulle sagt det med pratade med dom för ett tag sedan och då såg dom det och skickade ut ett sim.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som inte kan utföra hastighetstest med Speedtest eller Bredbanskollen? Jag upplevde att mitt internet inte fungerar som det skall genom att laddningen av webbsidor avstannade och sedan när jag laddade om sidan fungerade det. Provade då både Speedtest och Bredbandskollen men får meddelande om att jag inte är ansluten till internet trots att det går hyfsat bra att surfa runt. Problemet gäller samtliga enheter jag provat både via wifi och kabel. Trle2s modem C1 är bryggat och router/brandvägg är en pfSense och wifi sker via Ubiquiti. Varken pfSense eller Uniquiti har uppdaterats eller konfigurerats om något på någon veckas tid. Jag har provat byta DNS idag i pfSense utan någon skillnad. Både modem och pfSense har även startats om idag.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Är det någon mer än jag som inte kan utföra hastighetstest med Speedtest eller Bredbanskollen? Jag upplevde att mitt internet inte fungerar som det skall genom att laddningen av webbsidor avstannade och sedan när jag laddade om sidan fungerade det. Provade då både Speedtest och Bredbandskollen men får meddelande om att jag inte är ansluten till internet trots att det går hyfsat bra att surfa runt. Problemet gäller samtliga enheter jag provat både via wifi och kabel. Trle2s modem C1 är bryggat och router/brandvägg är en pfSense och wifi sker via Ubiquiti. Varken pfSense eller Uniquiti har uppdaterats eller konfigurerats om något på någon veckas tid. Jag har provat byta DNS idag i pfSense utan någon skillnad. Både modem och pfSense har även startats om idag.

Ladda ner PingPlotter till mobilen och se vad den säger, låter som kapacitetsproblem på nätet!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ladda ner PingPlotter till mobilen och se vad den säger, låter som kapacitetsproblem på nätet!

Tack för svar. Jag har kört mot några olika domäner och latensen åker jojo med spikar en bra bit över 200ms.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.