Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag föredrar en motoriserad lucka, det är ballt om man gör det rätt (E-Tron, Taycan stil) men också vettig funktion då man slipper röra lacken som både gör handen smutsig i vissa väder och ger repor i lacken över tid även om den som sitter på t.ex. Tesla inte är speciellt ball.

Ja jag har väl haft kontakt med främst Audi ÅF men det var inte speciellt roligt, de verkade inte vilja hjälpa till när saker gick fel (ibland efter deras dåliga reparationer), detsamma gällde BMW ÅF. Blivit bortskämd nu på senare tid med Tesla, de har mycket att jobba på men man märker iaf att de vill hjälpa till och göra saker så smidigt som möjligt för mig som kund, i många fall sammanfaller det med att de kan spara pengar som när de skickar en servicetekniker till mig istället för att jag skall komma dit.

Jo, service är väl det som klassiskt VAG scorar lägst på i tester bland olika bilmärkens märkesverkstäder.

Tesla har ju dock nackdelen av att de har få SC tex. i norra Sverige. Har man långt till ett SC så kan det ju vara trist (speciellt om det är något problem). Kan ju även vara längre tider innan man får service slot. Har själv råkat ut för 2-3 månaders väntan i ett fall.

Däremot så håller jag med om att personalen och servicen har varit väldigt bra och trevligt bemötande. Kanske bara haft tur så här långt, men jag delar din upplevelse där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Ni som är betydligt mer insatta än signerad, vad tycker ni om MG Marvel R? Gillar hur den ser ut men drar mig lite för att köpa kinesiskt kontra de mer väletablerade bilmärkena. Har alltid köpt mina bilar men ser att många förespråkar leasing på elbilar, är det pga att man tror att teknikutvecklingen kommer vara så stor kommande år att dagens elbilar tappar för mycket i värde?

Provkörde en idag, mäkta trevlig bil och fint tryck när man gav gas. Provkörde bara chefens bil inne i centrala Malmö så kan inte säga mer än att den var trevlig, alla kameror var ovant så fick för mig att jag var nära att krocka en gång för att displayen som är enorm visade en bil…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senjin:

Beställt en M3P som ska levereras i maj. Hade turen att lägga beställningen innan höjningen.
Blir min första elbil, så nu letar jag laddbox också.

Kul och grattis till en grym bil!

Snyggt att du han innan höjningen!

Jag själv kör med Easee väggbox som har fungerat väldigt väl, men finns även många andra bra.

Eftersom du har en M3 så kan jag rekommendera en Typ2-kabel med Tesla-knapp till boxen, som tex. de från Metron eller EV ChargeKing.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Ni som är betydligt mer insatta än signerad, vad tycker ni om MG Marvel R? Gillar hur den ser ut men drar mig lite för att köpa kinesiskt kontra de mer väletablerade bilmärkena. Har alltid köpt mina bilar men ser att många förespråkar leasing på elbilar, är det pga att man tror att teknikutvecklingen kommer vara så stor kommande år att dagens elbilar tappar för mycket i värde?

Tycker det är en trevlig bil som förlorar mest på sin skärm. Jag tycker att det är problematiskt att ha den liggande så (bara provkört) men vet andra som inte ser det som ett problem, så det är nog högst individuellt. Den var även ganska långsam när jag testade den, skärmen alltså, men när jag pratade med MGs presstjänst för 2 veckor sedan sa dom att en uppdatering var på g som skulle fixa detta.

Jag tror att många väljer privatleasing för att elbil fortfarande är rätt dyrt. Jag valde privatleasing redan innan jag gick över till el och det var för att att slippa ha stora kapital låsta i bilen, att slippa på gå in med 100 000 kr i kontantinsats + lån på det. Jag gjorde annat med pegnarna istället. Men i och med miljöbonusen som finns idag så är privatleasing ganska förmånligt för många.

Rent begagnadmässigt tror jag alltid det kommer finnas folk som är ute efter beggade bilar. Det spelar ingen roll hur mycket bättre tekniken är om 3 år för då kommer det finnas folk som inte är redo att betala dom summorna och istället väljer en 3 år äldre bil, t.ex. en MG Marvel R kanske Om man vill köpa kinesiskt eller inte är nog högst personligt, jag tror att företaget bakom MG har räknat med mer än 3 år i Sverige och för det behöver dom ha en god service även efter ett par år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga problem med bilder på fel. Dock är det kanske inte säkert att alla bilar ha de felen (min har det inte, även om jag har ett par andra fel). Har AMS och utmärkt tidning. Det är de som bla. har den databasen över fel och problem jag länkade till innan. Där har man ju lite mer statistik som är mer statistiskt signifikant.

Du får gärna ladda upp fler fel på Teslor. Inget mig emot. Kör på!

Dock inte helt med på vad du menar gällande dina bilar. Skippar du MY och elbil, och har beställt en fossilbil istället?

Beställde en C40 i sept, tog emot den 5: e jan. Fyra veckor efter får jag ett mejl från Volvo om att de har kampanj på elbilar. Nyfiket konfar jag några varianter (finns enkelmotor, nya interiöralternativ osv) och inser att jag kan få en identisk bil som jag har idag men till en lägre månadskostnad. Ringer CbV på en gång och ber att få min månadsavgift reducerad. Får veta att det inte går, man får göra en bytesorder istället. Märkligt och knepigt men hur som helst gör jag det. Alltså väntar jag på min andra C40, som prel. kommer i juli/aug, och då sänks min månadskostnad med 600kr. Kör nuvarande bil fram till leverans. Passar på att byta färg och interiör men annars lika som idag.

Skippar MY och alla andra byten just nu. Behovet, att skaffa en ny bil, kom ursprungligen från insikten att jag kunde sälja min gamla för nära samma pengar jag köpte den för. Detta var i september ifjol. Men ville inte göra samma sak igen med nästa bil, låsa kapital i en dyr bil. Därför kändes leasing bättre. Planen i sept. var att ha en elbil från Volvo tillfälligt (med uppsägningstid), eftersom de bilar jag ville ha mer (bl.a. EV6 GT, i4 m50) inte fanns köpa och få relativt omgående.

Just nu står i4 M50 utan bonus om den inte levereras före 1: a juli. Samtidigt är BMW och ÅF kinkiga med leasinglösningar.
EV6 GT finns plötsligt inte ens på Kias hemsidor (kollat både norska och svenska). Man hann heller aldrig landa i något leasingpris för den.
Har tagit offert som löneväxling på båda och de kostade ungefär lika, skiljde då några hundralappar per månad till Kians fördel. Men bolaget som Region Uppsala har valt för sin hantering av leasing var klåpiga 2011-14, när jag hade en bil på leasing via dom. Har fått precis samma vibbar och god-dag-yxskaft-svar idag som då. Blir inget den vägen heller.

Väntar nu spänt på vilka alternativ som dyker upp under årets gång.

Ville helst undvika en vägg med text men insåg snabbt att det jag skrev krävde lite kontext.

Går från blå till grå, för den som undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Beställde en C40 i sept, tog emot den 5: e jan. Fyra veckor efter får jag ett mejl från Volvo om att de har kampanj på elbilar. Nyfiket konfar jag några varianter (finns enkelmotor, nya interiöralternativ osv) och inser att jag kan få en identisk bil som jag har idag men till en lägre månadskostnad. Ringer CbV på en gång och ber att få min månadsavgift reducerad. Får veta att det inte går, man får göra en bytesorder istället. Märkligt och knepigt men hur som helst gör jag det. Alltså väntar jag på min andra C40, som prel. kommer i juli/aug, och då sänks min månadskostnad med 600kr. Kör nuvarande bil fram till leverans. Passar på att byta färg och interiör men annars lika som idag.

Skippar MY och alla andra byten just nu. Behovet, att skaffa en ny bil, kom ursprungligen från insikten att jag kunde sälja min gamla för nära samma pengar jag köpte den för. Detta var i september ifjol. Men ville inte göra samma sak igen med nästa bil, låsa kapital i en dyr bil. Därför kändes leasing bättre. Planen i sept. var att ha en elbil från Volvo tillfälligt (med uppsägningstid), eftersom de bilar jag ville ha mer (bl.a. EV6 GT, i4 m50) inte fanns köpa och få relativt omgående.

Just nu står i4 M50 utan bonus om den inte levereras före 1: a juli. Samtidigt är BMW och ÅF kinkiga med leasinglösningar.
EV6 GT finns plötsligt inte ens på Kias hemsidor (kollat både norska och svenska). Man hann heller aldrig landa i något leasingpris för den.
Har tagit offert som löneväxling på båda och de kostade ungefär lika, skiljde då några hundralappar per månad till Kians fördel. Men bolaget som Region Uppsala har valt för sin hantering av leasing var klåpiga 2011-14, när jag hade en bil på leasing via dom. Har fått precis samma vibbar och god-dag-yxskaft-svar idag som då. Blir inget den vägen heller.

Väntar nu spänt på vilka alternativ som dyker upp under årets gång.

Ville helst undvika en vägg med text men insåg snabbt att det jag skrev krävde lite kontext.

Går från blå till grå, för den som undrar. https://i.imgur.com/v6AmrXhm.pnghttps://i.imgur.com/jKhu3Bqm.png

Var mest nyfiken eftersom du "precis hade fingret på att beställa en MY", och ville varna för troliga fler prishöjningar.

Men skall erkänna att jag inte blev mycket klokare av din wall-of-text. Sorry.

Kanske för sent på kvällen för mig, men var rörigt många bilar som du verkar ha på kö/beställt. Hänger inte riktigt med, men verkar snarare som Tesla är ute för dig. Kanske var bilden du såg på AMS som skrämde dig.

Även om Tesla aldrig är aktuellt för dig (förstod inte riktigt dig där), så kan jag rekommendera dig att plocka ut en ny elbil asap. Oavsett om du skall köpa eller leasa, så tror jag inflation och komponent/batteribrister kommer kraftigt driva upp priserna på alla elbilar under detta året. De kommer inte bli billigare, utan snarare dyrare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Björn Nyland testar;

Cupra Born 58 Geilo test

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var mest nyfiken eftersom du "precis hade fingret på att beställa en MY", och ville varna för troliga fler prishöjningar.

Men skall erkänna att jag inte blev mycket klokare av din wall-of-text. Sorry.

Kanske för sent på kvällen för mig, men var rörigt många bilar som du verkar ha på kö/beställt. Hänger inte riktigt med, men verkar snarare som Tesla är ute för dig. Kanske var bilden du såg på AMS som skrämde dig.

Även om Tesla aldrig är aktuellt för dig (förstod inte riktigt dig där), så kan jag rekommendera dig att plocka ut en ny elbil asap. Oavsett om du skall köpa eller leasa, så tror jag inflation och komponent/batteribrister kommer kraftigt driva upp priserna på alla elbilar under detta året. De kommer inte bli billigare, utan snarare dyrare.

Hahaha.. Alright. Det är fler som har varit förvirrade. Fick förklara minst tre-fyra gånger för min fru.

Angående MY: Den är en bättre elbil än något från Volvo. Men jag avvaktar. Den är som helhet en kompromiss på flera punkter. Tror inte att jag skulle vilja ha den särskilt länge. En Tesla kan absolut bli aktuellt men en MY i dagens utförande är inte riktigt övertygande överlag (ffa. interiör/förarmiljö och komfort). Finansiering är heller inte lika smidigt som via CbV.

Räknar med att inkomstökningar i hushållet sväljer eventuella prisökningar, och lite till. Prisökningar drabbar inte oss särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Björn Nyland testar;

Cupra Born 58 Geilo test

https://youtu.be/XNEuqDHA1LE

Gick bättre än jag trodde. Långt ifrån bäst i klassen så klart men jag blev ändå positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul och grattis till en grym bil!

Snyggt att du han innan höjningen!

Jag själv kör med Easee väggbox som har fungerat väldigt väl, men finns även många andra bra.

Eftersom du har en M3 så kan jag rekommendera en Typ2-kabel med Tesla-knapp till boxen, som tex. de från Metron eller EV ChargeKing.

Ska bli skönt att byta från min XC60 från 2014.
Beställde en Easee igår från Tibber och behöver nog en kabel på cirka 12 meter, så jag ska kolla på Metron och EV ChargeKing.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tanklocksluckor är ok IMO. Dom funkar. Behöver inte vara en ball motoriserad lucka (som kan gå sönder eller strejka).

Vad gäller service på Audi (och specifikt Möller Bil i Uppsala) är detta kanske den största orsaken till förbehöll, jag känner, inför ett innehav av någon bil från VAG. Kan inte kommentera kontakten med Audi/VW. Bara haft kontakt med ÅF, Möller Bil, och dom är urdåliga.

Kan inte låta bli att känna att Audi skäms lite för deras Q4 e-tron. Motorsvag, dyr och utrustad med trumbromsar* oavsett utrustningsnivå. Det sänder lite konstiga signaler. Desperation(?) och skam klär dom illa.

Intressant är att med A6: an tar dom stafettpinnen ifrån Porsche. Porsche fick ju släppa Taycan först, sedan släppte Audi GT: n. Nu är rollerna omvända för den här plattformen. Får väl se om dom släpper något som är mer "Audi", någon mer "värdigt".

*Nämns inte i specifikationen någonstans ÖHT, olikt VW och Skoda. Döljs noggrant på alla "flashiga" bilder också.

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Beställde en C40 i sept, tog emot den 5: e jan. Fyra veckor efter får jag ett mejl från Volvo om att de har kampanj på elbilar. Nyfiket konfar jag några varianter (finns enkelmotor, nya interiöralternativ osv) och inser att jag kan få en identisk bil som jag har idag men till en lägre månadskostnad. Ringer CbV på en gång och ber att få min månadsavgift reducerad. Får veta att det inte går, man får göra en bytesorder istället. Märkligt och knepigt men hur som helst gör jag det. Alltså väntar jag på min andra C40, som prel. kommer i juli/aug, och då sänks min månadskostnad med 600kr. Kör nuvarande bil fram till leverans. Passar på att byta färg och interiör men annars lika som idag.

Skippar MY och alla andra byten just nu. Behovet, att skaffa en ny bil, kom ursprungligen från insikten att jag kunde sälja min gamla för nära samma pengar jag köpte den för. Detta var i september ifjol. Men ville inte göra samma sak igen med nästa bil, låsa kapital i en dyr bil. Därför kändes leasing bättre. Planen i sept. var att ha en elbil från Volvo tillfälligt (med uppsägningstid), eftersom de bilar jag ville ha mer (bl.a. EV6 GT, i4 m50) inte fanns köpa och få relativt omgående.

Just nu står i4 M50 utan bonus om den inte levereras före 1: a juli. Samtidigt är BMW och ÅF kinkiga med leasinglösningar.
EV6 GT finns plötsligt inte ens på Kias hemsidor (kollat både norska och svenska). Man hann heller aldrig landa i något leasingpris för den.
Har tagit offert som löneväxling på båda och de kostade ungefär lika, skiljde då några hundralappar per månad till Kians fördel. Men bolaget som Region Uppsala har valt för sin hantering av leasing var klåpiga 2011-14, när jag hade en bil på leasing via dom. Har fått precis samma vibbar och god-dag-yxskaft-svar idag som då. Blir inget den vägen heller.

Väntar nu spänt på vilka alternativ som dyker upp under årets gång.

Ville helst undvika en vägg med text men insåg snabbt att det jag skrev krävde lite kontext.

Går från blå till grå, för den som undrar. https://i.imgur.com/v6AmrXhm.pnghttps://i.imgur.com/jKhu3Bqm.png

Fick en leasing-offert på en EV6 GT för två veckor sedan. 36-månader samt 6000mil totalt. 8984:- exkl moms, exkl klimatbonus. Vilket är nästan exakt 1000:- billigare än den I4 M50 jag kollade på, och konfigurerade så som jag ville ha den. Har suttit i båda (EV6-GT Line). Och BMWn är på en helt annan nivå. Om man som jag gillar traditionella bilar som ser ut som "normala" bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakamitai:

Ni som är betydligt mer insatta än signerad, vad tycker ni om MG Marvel R? Gillar hur den ser ut men drar mig lite för att köpa kinesiskt kontra de mer väletablerade bilmärkena. Har alltid köpt mina bilar men ser att många förespråkar leasing på elbilar, är det pga att man tror att teknikutvecklingen kommer vara så stor kommande år att dagens elbilar tappar för mycket i värde?

Jag skulle säga att leasing ser bättre ut just nu för andrahandspriserna är så konstiga och osäkra. De borde dock vara mer osäkra för en fossilbil än en elbil då andrahandsvärdet på en sådan om tre år känns mer osäkert.

Skrivet av Bill-Hertzhog:

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Skivbromsar bak är en gimmick på de flesta bilar utanför riktiga prestandabilar i mina ögon. Elbilar hade ju klarat sig utmärkt med trumbromsar fram också men det är tyvärr inte säljbart på dagens marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Som entusiast vet jag detta. Och som entusiast bromsar jag regelbundet hårt med alla mina bilar.

Kan fullt förstå hur trumbromsar är det korrekta valet på en dussinbil som MEB-bilarna, men en Audi A/Q/S-whatever från åtminstone 4 och uppåt har inte tidigare ansetts som en dussinbil.

No big deal, egentligen. Det är bara lite lustigt. Givet samma information och val hade nog även jag utrustat dessa bilar med trumbromsar bak. Billigare i långa loppet. Mindre strul, som sagt.

Skrivet av Lord_gust:

Fick en leasing-offert på en EV6 GT för två veckor sedan. 36-månader samt 6000mil totalt. 8984:- exkl moms, exkl klimatbonus. Vilket är nästan exakt 1000:- billigare än den I4 M50 jag kollade på, och konfigurerade så som jag ville ha den. Har suttit i båda (EV6-GT Line). Och BMWn är på en helt annan nivå. Om man som jag gillar traditionella bilar som ser ut som "normala" bilar.

10 sept fick jag offert på en EV6 GT med en uppsättning vinterdäck. Det skulle kosta 10320kr (brutto), 8458kr (netto) per månad.
I4 M50 landade på 10546kr (brutto) och 8880kr netto.
Båda är inkl. allt. Däckskifte, service och försäkring.

Ska provköra i4: an på måndag. Har provkört en EV6 GT-line. Kommer från två BMW: n efter varandra. Kian var schysst, good enough, alla dagar. Men det är klart att det är skillnad. Sedan får man själv avgöra vad man värderar högst i en elbil. Kia ICE mot BMW ICE i samma klass är det ju inget att snacka om alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Alla VAG MEB har trummisar, det är en riktigt bra lösning. Continentals trumbromsar ska vara underhållsfria hela bilens tekniska livslängd. Förutom att det blir mindre bromsdrag, mindre utsläpp av partiklar så blir det billigare för slutkonsumenten att underhålla bilen.

Tror vi kommer se det på fler elbilsplattor framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hahaha.. Alright. Det är fler som har varit förvirrade. Fick förklara minst tre-fyra gånger för min fru.

Angående MY: Den är en bättre elbil än något från Volvo. Men jag avvaktar. Den är som helhet en kompromiss på flera punkter. Tror inte att jag skulle vilja ha den särskilt länge. En Tesla kan absolut bli aktuellt men en MY i dagens utförande är inte riktigt övertygande överlag (ffa. interiör/förarmiljö och komfort). Finansiering är heller inte lika smidigt som via CbV.

Räknar med att inkomstökningar i hushållet sväljer eventuella prisökningar, och lite till. Prisökningar drabbar inte oss särskilt.

Så då var fingret lite längre ifrån knappen än vad du ville göra sken av?

Var det MY LR eller MY P som du testkörde (har själv inte testat någon av de)?

Klarar också prisökningar, men för de som funderar på en elbil så kan man spara en hel del om man slår till nu innan prisökningarna kommer. Var bara ett tips i all välmening för alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Som entusiast vet jag detta. Och som entusiast bromsar jag regelbundet hårt med alla mina bilar.

Kan fullt förstå hur trumbromsar är det korrekta valet på en dussinbil som MEB-bilarna, men en Audi A/Q/S-whatever från åtminstone 4 och uppåt har inte tidigare ansetts som en dussinbil.

No big deal, egentligen. Det är bara lite lustigt. Givet samma information och val hade nog även jag utrustat dessa bilar med trumbromsar bak. Billigare i långa loppet. Mindre strul, som sagt.

10 sept fick jag offert på en EV6 GT med en uppsättning vinterdäck. Det skulle kosta 10320kr (brutto), 8458kr (netto) per månad.
I4 M50 landade på 10546kr (brutto) och 8880kr netto.
Båda är inkl. allt. Däckskifte, service och försäkring.

Ska provköra i4: an på måndag. Har provkört en EV6 GT-line. Kommer från två BMW: n efter varandra. Kian var schysst, good enough, alla dagar. Men det är klart att det är skillnad. Sedan får man själv avgöra vad man värderar högst i en elbil. Kia ICE mot BMW ICE i samma klass är det ju inget att snacka om alls.

Jag gjorde exakt samma resa som du men landade i Ford Mach E GT som jag kunde få direkt, vilket även finns att få i Segeltorp fortfarande. De har en kvar för omedelbar leverans i blått och en cyberorange påväg in i april. Nu när jag haft den 150 mil så ångrar jag ingenting, den är topp i allt. Kvalitet, prestanda, enligt mig snygg, väghållning, komfort etc.

Från början hade jag bestämt mig för en BMW I4 M50 med 12 mån lev tid och hade offert och allt i hand med KIA GT som nummer två med 13 månader.
Då fick jag frågan från Hedin bil (då jag varit där innan och kikat bara) om jag ville provköra deras Mach E AWD och om jag var intresserad av den GT som fanns inne. Kort därefter en provkörning och jag beställde den mer eller mindre på plats, frågan vad om jag ville lease:a eller köpa den men det landade i leasing till sist.

Edit: Tesla var aldrig ett alternativ för mig av lite olika skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag gjorde exakt samma resa som du men landade i Ford Mach E GT som jag kunde få direkt, vilket även finns att få i Segeltorp fortfarande. De har en kvar för omedelbar leverans i blått och en cyberorange påväg in i april. Nu när jag haft den 150 mil så ångrar jag ingenting, den är topp i allt. Kvalitet, prestanda, enligt mig snygg, väghållning, komfort etc.

Från början hade jag bestämt mig för en BMW I4 M50 med 12 mån lev tid och hade offert och allt i hand med KIA GT som nummer två med 13 månader.
Då fick jag frågan från Hedin bil (då jag varit där innan och kikat bara) om jag ville provköra deras Mach E AWD och om jag var intresserad av den GT som fanns inne. Kort därefter en provkörning och jag beställde den mer eller mindre på plats, frågan vad om jag ville lease:a eller köpa den men det landade i leasing till sist.

Edit: Tesla var aldrig ett alternativ för mig av lite olika skäl.

Har du fått uppdaterad ESP?
Den klarade ju inte älgtestet från början men skulle uppdateras i början på 2022.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du fått uppdaterad ESP?
Den klarade ju inte älgtestet från början men skulle uppdateras i början på 2022.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Vet inte om det gällde GTn (troligtvis inte). Dock är GTn är väldigt snabb i styrning och bromsar, andra dämpare etc så jag tror inte ett älgtest är någon issue i denna modell i vilket fall. De sade att jag fick nyaste uppdateringarna när jag hämtade den i feb i vilket fall.

Sedan så går det att hitta saker om denna bil med (som med alla bilar) som du sökt upp, men för mig så kryssar den alla rutor och jag har kört nästan enbart övre premiumsegmentet innan.

Permalänk
Medlem

Det var då förbannat vad de skall höja priserna nu när "alla" skall ha elbil. Blir en beställning av Model Y, men man skulle ha gjort det för en vecka sen, då hade man spart rätt mycket.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vet inte om det gällde GTn (troligtvis inte). Dock är GTn är väldigt snabb i styrning och bromsar, andra dämpare etc så jag tror inte ett älgtest är någon issue i denna modell i vilket fall. De sade att jag fick nyaste uppdateringarna när jag hämtade den i feb i vilket fall.

Sedan så går det att hitta saker om denna bil med (som med alla bilar) som du sökt upp, men för mig så kryssar den alla rutor och jag har kört nästan enbart övre premiumsegmentet innan.

Absolut inget jag "sökte upp", jag visste att den inte klarat testet förra året och även att det skulle komma en uppdatering, ville bara upplysa dig så att du kunde säkerställa att den kommit.
Jag har själv varit (är kanske fortfarande) sugen på den bilen eftersom den både är snygg och verkar ha god prestanda, kommer troligen testa den lite senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det var då förbannat vad de skall höja priserna nu när "alla" skall ha elbil. Blir en beställning av Model Y, men man skulle ha gjort det för en vecka sen, då hade man spart rätt mycket.

MY LR var ju iofs. den som höjdes minst. Gick upp endast 10 papp, medans de flesta M3 gick upp 40-70 papp. MY P höjdes inget.

Skulle tro att det därför kommer fler höjningar på MY lite längre fram. Så är nog ändå ett väldigt bra läge att du fick beställt nu!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Absolut inget jag "sökte upp", jag visste att den inte klarat testet förra året och även att det skulle komma en uppdatering, ville bara upplysa dig så att du kunde säkerställa att den kommit.
Jag har själv varit (är kanske fortfarande) sugen på den bilen eftersom den både är snygg och verkar ha god prestanda, kommer troligen testa den lite senare i år.

Aha ok. Taket är fastlimmat på min med

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Som entusiast vet jag detta. Och som entusiast bromsar jag regelbundet hårt med alla mina bilar.

Kan fullt förstå hur trumbromsar är det korrekta valet på en dussinbil som MEB-bilarna, men en Audi A/Q/S-whatever från åtminstone 4 och uppåt har inte tidigare ansetts som en dussinbil.

No big deal, egentligen. Det är bara lite lustigt. Givet samma information och val hade nog även jag utrustat dessa bilar med trumbromsar bak. Billigare i långa loppet. Mindre strul, som sagt.

10 sept fick jag offert på en EV6 GT med en uppsättning vinterdäck. Det skulle kosta 10320kr (brutto), 8458kr (netto) per månad.
I4 M50 landade på 10546kr (brutto) och 8880kr netto.
Båda är inkl. allt. Däckskifte, service och försäkring.

Ska provköra i4: an på måndag. Har provkört en EV6 GT-line. Kommer från två BMW: n efter varandra. Kian var schysst, good enough, alla dagar. Men det är klart att det är skillnad. Sedan får man själv avgöra vad man värderar högst i en elbil. Kia ICE mot BMW ICE i samma klass är det ju inget att snacka om alls.

Trumbromsen bak på id3an som min bror körde på jobbet frös konstant, till den grad att den byttes ut, nått som inte hänt på min e Niro eller hans tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

MY LR var ju iofs. den som höjdes minst. Gick upp endast 10 papp, medans de flesta M3 gick upp 40-70 papp. MY P höjdes inget.

Skulle tro att det därför kommer fler höjningar på MY lite längre fram. Så är nog ändå ett väldigt bra läge att du fick beställt nu!

Jag tänker det kan bero på att MY börjar tillverkas i EU nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag tänker det kan bero på att MY börjar tillverkas i EU nu?

Jo, det är nog troligen en orsak. De europeiska valutorna som € och SEK har ju tappat mycket mot US $ och andra starkare valutor. Eftersom MY P produceras med mycket europeiskt tillverkade komponenter och med tyska arbetares löner i €, så är har ju troligen ändringarna i valutorna en mindre negativ påverkan på priset jämfört med bilarna som tillverkas i USA och Kina.

Dock kommer inga undan den globala inflationen som urholkar alla valutors värde, så därför tror jag på prisökningar på mat, elektronik, bilar och i stort många varor den närmaste tiden.

En annan påverkan är de ökade energipriserna. Det drar väldigt mycket elenergi att tillverka dagens batterier till elbilar, och dessa prisökningar kommer att leda till att elbilar troligen går upp i pris mer än fossilbilar. En annan orsak är att energipriserna ökar efterfrågan på elbilar just nu, när folk inte vilka tanka diesel/bensin med dagens priser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

... så därför tror jag på prisökningar på mat, elektronik, bilar och i stort många varor den närmaste tiden.
...

Det är väl ungefär en lika vild chansning som att "Jag tror att solen kommere gå upp imorgon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är väl ungefär en lika vild chansning som att "Jag tror att solen kommere gå upp imorgon"

Tja, har läst många inlägg i tex. denna tråden där folk tror/hoppas på prisnedgångar på tex. elbilar. Det tror jag inte kommer hända de närmaste året/åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag tänker det kan bero på att MY börjar tillverkas i EU nu?

Stämmer. Min beställning kommer från Tyskland.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul och grattis till en grym bil!

Snyggt att du han innan höjningen!

Jag själv kör med Easee väggbox som har fungerat väldigt väl, men finns även många andra bra.

Eftersom du har en M3 så kan jag rekommendera en Typ2-kabel med Tesla-knapp till boxen, som tex. de från Metron eller EV ChargeKing.

+1 på det. Vi installerade precis Easee, en riktigt bra box.