Permalänk

ASUS B450 saknar optisk ut

Så mitt förra MSI moderkort gick sönder och har nu gått över till ett från ASUS. Stod på hemsidan att den skulle ha spdif ut men visar sig att det sitter på moderkortet med pins och kräver en extra bracket som inte finns att köpa någonstans..

Tycker det är extremt vilseledande att skriva att kortet har optiskt ut när det sen krävs extra grejer som inte ens finns att köpa!

Hur löser man ens detta enkelt? Bara att bita i det sura äpplet och beställa ett internt ljudkort?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så mitt förra MSI moderkort gick sönder och har nu gått över till ett från ASUS. Stod på hemsidan att den skulle ha spdif ut men visar sig att det sitter på moderkortet med pins och kräver en extra bracket som inte finns att köpa någonstans..

Tycker det är extremt vilseledande att skriva att kortet har optiskt ut när det sen krävs extra grejer som inte ens finns att köpa!

Hur löser man ens detta enkelt? Bara att bita i det sura äpplet och beställa ett internt ljudkort?

Tacksam för all hjälp.

Alternativt skicka/gå tillbaka med det till butiken och påpeka det uppenbara felet i ASUS spec.

Hände mig med en CPU att den skulle ha nån funktion som den sen inte hade. Då bytte dom det till en som hade det. Fo Fleee

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så mitt förra MSI moderkort gick sönder och har nu gått över till ett från ASUS. Stod på hemsidan att den skulle ha spdif ut men visar sig att det sitter på moderkortet med pins och kräver en extra bracket som inte finns att köpa någonstans..

Tycker det är extremt vilseledande att skriva att kortet har optiskt ut när det sen krävs extra grejer som inte ens finns att köpa!

Hur löser man ens detta enkelt? Bara att bita i det sura äpplet och beställa ett internt ljudkort?

Tacksam för all hjälp.

Stod det spdif ut på butikens hemsida?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om varan inte mostsvarade förväntningarna tar du kontakt med butiken där du köpte det och begär att få återlämna.

Permalänk
Medlem

Funkar något sånt här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09GVCJTVM
SPDIF blir ovanligare och ovanligare och finns t.ex inte in de senaste konsollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så mitt förra MSI moderkort gick sönder och har nu gått över till ett från ASUS. Stod på hemsidan att den skulle ha spdif ut men visar sig att det sitter på moderkortet med pins och kräver en extra bracket som inte finns att köpa någonstans..

Tycker det är extremt vilseledande att skriva att kortet har optiskt ut när det sen krävs extra grejer som inte ens finns att köpa!

Hur löser man ens detta enkelt? Bara att bita i det sura äpplet och beställa ett internt ljudkort?

Tacksam för all hjälp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Funkar något sånt här: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09GVCJTVM
SPDIF blir ovanligare och ovanligare och finns t.ex inte in de senaste konsollerna.

Ja exakt en sån kör jag med mitt B450 gaming plus för att få digital ljudutgång.

Varför blir S/PDIF ovanligare och ovanligare? Digital ljudutgång borde bli vanligare och vanligare? Annars känns det som att utvecklingen backar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja exakt en sån kör jag med mitt B450 gaming plus för att få digital ljudutgång.

Varför blir S/PDIF ovanligare och ovanligare? Digital ljudutgång borde bli vanligare och vanligare? Annars känns det som att utvecklingen backar.

Det går vanligtvis via HDMI där stödet för format med högre bandbredd är större.. spdif verkar ha stannat av på den fronten..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja exakt en sån kör jag med mitt B450 gaming plus för att få digital ljudutgång.

Varför blir S/PDIF ovanligare och ovanligare? Digital ljudutgång borde bli vanligare och vanligare? Annars känns det som att utvecklingen backar.

Alla tar väl allt via typ HDMI antar jag? Vet inte riktigt. Men utgångs- och ingångsdjungeln, hur kul den än kan vara, är vi nog på väg bort ifrån. Trådlöst är framtiden även för bild (folk flest skiter i ev. lag eller komprimeringsartifakter) Snart har väl inte TV-apparater S-video eller RGB via scart heller...*muttra* (jaja, jag har sparat en TV i förrådet som tar S-video, kan vara bra att ha).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

Det går vanligtvis via HDMI där stödet för format med högre bandbredd är större.. spdif verkar ha stannat av på den fronten..

Hdmi för ljud är mest en styggelse som Sony pressade in att kunna få in DRM via en bakväg, bandbredden räcker och blir över även med Toslink, 125 Mbit om man bara ser på interfacet i sig med enkla fiber och inga artificiella spärrar och det finns bättre kontakter och fibers också och idag går ju faktiskt hdmi allt mer över till att använda fiber i stället för koppar för att klara bandbredden för bildsignalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan använda en generisk modul för en hundring.

Permalänk
Medlem

HDMI via fiber? Jag har bara sett sådana kablage för att förlänga HDMI riktigt långt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

HDMI via fiber? Jag har bara sett sådana kablage för att förlänga HDMI riktigt långt.

Man bör välja AOC kablage om man ska över 5m för att kunna garantera funktionen idag, det är massor med problem med kopparkablage om man behöver ha höga bandbredd, 48 Gbit är inte nått koppar kan hantera pålitligt så upp till 3m funkar det ofta men över 5m fungerar det sällan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Till trådstartaren sök på "spdif bracket" på någon poppis sökmotor på webben så hittar du det du behöver för att få en spdifutgång på ditt moderkort. På ett annat moderkort har jag fått löda på en utgång direkt på ljudchippet för att få digitalt ljud ut.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hdmi för ljud är mest en styggelse som Sony pressade in att kunna få in DRM via en bakväg, bandbredden räcker och blir över även med Toslink, 125 Mbit om man bara ser på interfacet i sig med enkla fiber och inga artificiella spärrar och det finns bättre kontakter och fibers också och idag går ju faktiskt hdmi allt mer över till att använda fiber i stället för koppar för att klara bandbredden för bildsignalerna.

Självklart är det teoretiskt högre bandbredd i en optisk kabel men huruvida det finns aktuella konsumentriktade standarder för det är ju en annan femma.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tuomi:

Självklart är det teoretiskt högre bandbredd i en optisk kabel men huruvida det finns aktuella konsumentriktade standarder för det är ju en annan femma.

Standarden på interfacen är HDMI Ultra High Speed men man använder optik i stället för koppar för att överföra signalen, Hdmi AOC kablar, AOC = Active Optical Cable
Jag tror faktisk inte jag sett en Ultra High Speed certifierad kopparkabel på mer än 3m, om det finns är de nog ungefär lika sällsynta som vita noshörningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Självklart är det teoretiskt högre bandbredd i en optisk kabel men huruvida det finns aktuella konsumentriktade standarder för det är ju en annan femma.

Nog finns det men marknaden för långa hdmi-kablar är gissningsvis väldigt låg, så 99% klarar sig säkerligen med koppar-hdmi trots 4k 60/120Hz.

Nu tillhör väl jag promillen som har en projektor (fortfarande) och jag blev varse om det här med optiskt nyligen då jag uppdaterade min gamla projektor till en ny 4K, då krävdes optisk hdmi pga 10m. Men "vanligt folk" har väl sitt tv-spel etc inom 1 m från teven (som även är inkopplad till comhemuttag via koaxialkabel med 576p-upplösning).

10m hdmi optisk går lös på 1k kr+ här, finns för runt halva priset att beställa från Kina. Blev Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Standarden på interfacen är HDMI Ultra High Speed men man använder optik i stället för koppar för att överföra signalen, Hdmi AOC kablar, AOC = Active Optical Cable
Jag tror faktisk inte jag sett en Ultra High Speed certifierad kopparkabel på mer än 3m, om det finns är de nog ungefär lika sällsynta som vita noshörningar.

Tror han syftade till dom där 125Mbitsen för toslink... Senast jag testade toslink gick det bara att få stereo om man inte använde nån kompression vilket la till en inte insignifikant fördröjning när jag körde från datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzzz:

Tror han syftade till dom där 125Mbitsen för toslink... Senast jag testade toslink gick det bara att få stereo om man inte använde nån kompression vilket la till en inte insignifikant fördröjning när jag körde från datorn.

Att det inte fungerar är en konsekvens av kraven på hdcp snarare än att bandbredden inte skulle räcka till, framförallt Sony ville döda alla interface förutom hdmi så att man inte skulle kunna överföra signaler utan hdcp.
Roligast blir det på en tv som inte får mata ut Dolby digitalljud som den tar emot via hdmi till en tosliknanslutning men om den använder sin tuner så får den mata ut det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Standarden på interfacen är HDMI Ultra High Speed men man använder optik i stället för koppar för att överföra signalen, Hdmi AOC kablar, AOC = Active Optical Cable
Jag tror faktisk inte jag sett en Ultra High Speed certifierad kopparkabel på mer än 3m, om det finns är de nog ungefär lika sällsynta som vita noshörningar.

Skrivet av Bagarbosse:

Nog finns det men marknaden för långa hdmi-kablar är gissningsvis väldigt låg, så 99% klarar sig säkerligen med koppar-hdmi trots 4k 60/120Hz.

Nu tillhör väl jag promillen som har en projektor (fortfarande) och jag blev varse om det här med optiskt nyligen då jag uppdaterade min gamla projektor till en ny 4K, då krävdes optisk hdmi pga 10m. Men "vanligt folk" har väl sitt tv-spel etc inom 1 m från teven (som även är inkopplad till comhemuttag via koaxialkabel med 576p-upplösning).

10m hdmi optisk går lös på 1k kr+ här, finns för runt halva priset att beställa från Kina. Blev Kina.

Jag hör er, har bara en 1080p projektor och 10m koppar-hdmi så jag är ju inte där riktigt bandbreddsmässigt än...
När en sedan ställer svärtan på projektorn mot vad en får ut på OLED-tvn så funderar jag på om jag öht kommer kunna gå över till 4k på projektorn.. dvs att känna att det är värt pengarna och utan att känna att bilden är förfärlig

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror faktisk inte jag sett en Ultra High Speed certifierad kopparkabel på mer än 3m, om det finns är de nog ungefär lika sällsynta som vita noshörningar.

Supra har upp till 5m, jag har själv en sån till TVn för att köra 4K@120Hz.