Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Brittisk återförsäljare: "Schyssta priser för grafikkort blir vardag i maj"

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls övertygad om att detta är realistiskt, men vi kan ju hoppas att det stämmer. Det vore ju riktigt trevligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Priserna går neråt. Beställde en 3080 12 GB för priset kändes billigt mot vad det var för ett tag sedan och fanns 50+ på lager till reapris. Sen kom jag på att 13500kr är sjukt mycket pengar ändå för grafikkort och för de spel jag spelar räcker mitt grafikkort jag har väl och avbokade. Man ska inte kolla på inet 1 på natten för man inte kan sova haha. Höll på köpa 1200W nätaggregat och Alder Lake CPU och allt.

Jag måste ha disciplin att vänta ett par generationer innan jag köper nytt så jag verkligen känner skillnaden. Förutom Cyperpunk kan jag maxa alla spel jag har och har inte ens spelat det spelet på över ett år.

Bara för priserna går neråt betyder det inte att det plötsligt är billigt. Ens prisbild har blivit förvrängd när man tycker under 15k känns bra när man förut brukade köpa grafikkort för under 5k.

Känner igen mig där väldigt mycket.

Det är fan bedrövligt att dessa hutlösa priser har fått en att först tänka att 3070 för 7k är "billigt" tills man inser att skiten borde ligga på 4000 kr, max 5000 om det är en dundermodell...

Tänk vad underbart det hade varit att uppgradera till ett 3060ti om det kostade runt 3000 kr som det borde göra. Är ju liksom ett XX60 :/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag väntar på nytt BIOS till något av de B350-kort jag har för att kunna skaffa en 5700G att ersätta R7 1700 + R9 290X.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså så länge folk kan använda korten och mina coins med så kommer priset aldrig att falla. Om du köper ett kort för att tillslut tjäna pengar på de så spelar det ingen jätte roll om det tar 10 månader istället för 7 att tjäna igen kortet. För en person som köper ett kort enbart för att spela med eller dylikt så är det såklart en enorm skillnad mellan 7000kr och 12000kr.

Sker det ens i så stor utsträckning längre? Hela cryptoscenen med olika och coins och NFT's är ju 80% scams och rugpulls. Det som skulle bli en revolution har ju istället blivit ett paradis för folk som vill profetera på blåögda moonbros. Känns som att de flesta har antingen helt slutat att bryta krypto med sina graffikkort eller dragit ned rejält.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så sex månader kvar till nästa generations grafikkretsar kommer blir priserna "normala".

Sen kör vi samma resa igen!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sker det ens i så stor utsträckning längre? Hela cryptoscenen med olika och coins och NFT's är ju 80% scams och rugpulls. Det som skulle bli en revolution har ju istället blivit ett paradis för folk som vill profetera på blåögda moonbros. Känns som att de flesta har antingen helt slutat att bryta krypto med sina graffikkort eller dragit ned rejält.

Ingen aning vilken utsträckning det är på nu men Q1 eller "early 2021" köptes 700 000 kort som användes till brytning. Så det är nog ett par miljoner årligen. Sidan menar även på att Cryptobrytare köpte upp 25% av tillverkade high-end kort under samma period.

Läste från NME, vet inte riktigt hur pålitligt det är men dom har gjort någon typ av undersökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den brittiska återförsäljaren Box.co.uk spår att att de stora prislapparnas era är över om en dryg månad.

Väntar du på att köpa ett grafikkort? Vilken modell har du siktet inställt på, och vid vilket pris slår du till? Dela med dig i kommentarstråden!

Läs hela artikeln här

Ja, jag har väntat ända sedan 2020 med att köpa PC grejer över lag, jag tror jag behåller mitt RTX 2070 Super ett tag till, men byter ut CPU å moderkort till hösten om det kommer en ny Desktop CPU från AMD då.

Men vad de gäller grafikkort så vet jag inte vilket lag jag kommer välja ännu, AMD eller Nvidia. Är sugen på en AMD GPU, men Nvidia är ju ganska safe å köpa utan att bli direkt super besviken. mitt 2070 Super blev jag inte besviken över, men hade förväntat mig lite mer ut av det jämfört med mitt gamla GTX 1070 jag hade.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Priserna har ju sjunkit stadigt sen januari så det känns ju inte helt orimligt.

Vad baserar du det på? Jag har enbart sett stigande priser under 2022. Snarare fortsatt stigande priser sista månaderna...
3070 låg runt 9000 i höstas, men är fortfarande svår att hitta under 1000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Vad baserar du det på? Jag har enbart sett stigande priser under 2022. Snarare fortsatt stigande priser sista månaderna...
3070 låg runt 9000 i höstas, men är fortfarande svår att hitta under 1000kr

Jag har bäst koll på begagnat samt nya AMD så visst, det kan ju vara så med 3070. Men begagnat går stadigt nedåt, och nya 6800, 6800xt, 6900xt likaså. Men nu verkar krypto stiga ganska rejält igen så det kanske ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ingen aning vilken utsträckning det är på nu men Q1 eller "early 2021" köptes 700 000 kort som användes till brytning. Så det är nog ett par miljoner årligen. Sidan menar även på att Cryptobrytare köpte upp 25% av tillverkade high-end kort under samma period.

Läste från NME, vet inte riktigt hur pålitligt det är men dom har gjort någon typ av undersökning.

Jag har inte dragit någon undersökning, men försöker bara att tänka logiskt:

Tillverkarna sade att det var brister på komponenter som behövs vid tillverkning av processorer och grafikkort, största problemet var s.k. "substrat".

En dator (i stort sett) behöver en processor och ett grafikkort, om grafik delen är inte integrerar i processorn.

Hade det varit en så stor brist på substrat, skulle vi se typ samma underskott av processorer på marknaden. Men det hade vi inte åskådat. Problemet är att även en gemene majnare köpte på sig mycket, mycket mer än endast ett grafikkort. Jag skulle kunna tänka mig (åsikt) att runt 75-80% av alla grafikkort (gäller sista generation AMD och Nvidia) blivit uppköpta av folk/företag som använt dem för mining.

Humana/schyssta priser (i relation till verkligheten) kommer endast och endast om mining dör, av sig själv pga ekonomiska förutsättningar eller lagstiftning. Första är mer trovärdigt än det andra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av trickeh2k:

Har dock svårt att se att vi någonsin kommer tillbaka till mer "schyssta priser". Det har blivit dyrare och dyrare och under pandemi och kretsbrist blev det tydligt att folk betalar nästan vad som helst. När nu tillverkarna vet att folk kan lätta på lädret ändå så kommer priser givetvis justeras ned, men de kommer ju inte sänka rejält. Skulle inte bli förvånad om vi med t ex Nvidias nästa generation kort kommer se en högre msrp än tidigare generation.

Tänkte ja skriva men du gjorde det så då slipper jag 😁

Jag tror att med RTX 40xx lanseringen så kommer priserna gå upp en hel prestanda nivå.
Så 4060 kommer kosta som ett 4070 o.s.v.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Äntligen kanske jag kan köpa ett nyare gfx kort med 256 bitars bandbredd.

Är priserna fortfarande "för höga", ja då köper jag en 600 euros robot arm till datorn istället..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Skulle vara trevligt men känns osannolikt tills jag ser det på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara trevligt men känns osannolikt tills jag ser det på riktigt

Om du läser artikeln så ser du att Asus var de som var först med att höja sin MSRP när det var brist. De är nu rejält höga, och inte i närheten av de från AMD/Nvidia. De kan nog sänka dem med 25% och fortfarande vara för höga.

Visa signatur

5900X | 6700XT