Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Härligt

Men blir ju inte riktigt gratis när du räknar in service, mat och reservdelar

Du får nog räkna med 1000-2000:- om året på cykeln plus extra maten.

Visst får man räkna med lite service och reservdelar och matpriserna lär säkert stiga rejält närmaste året som vi får "tacka" Putin för.

Jag köpte en gammal skattebefriad diesel-Mercedes för ett par år sedan av en äldre man som i sin tur köpte bilen ny 1990. Som är en "lågmilare" och förbrukar iof sig lite bränsle. Men nu vet säkerligen alla bilägare som kör på fossila bränslen vad som hänt med bränslepriserna senaste månaden. Så nu är jag överlycklig att jag har min MTB. Trampar för övrigt 6 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag så det gör mig gott för min hälsa. Älskar att cykla, vandra och simma och det är väl i princip all sportutövning man behöver syssla med för att få ett långt hälsosamt liv. Sitter för övrigt på en stol hela dagarna på jobbet så denna cykeltur under den snöfria årstiden gör mig gott.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bartil:

Jäklar vilka dämpare

Dom gör sin plikt, kan man säga.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats få byta till sommardäck vid dethär laget men pyttsan. Kul såhär med men man orkar inte så länge eller långt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vad är det första man gör med en ny cykel?

Får snart hem min nya cykel.

Vad är det första man gör? Tänkte mig så här:
Skicka in uppgifter så att självriskeliminering aktiveras,
fullborda montering,
gå över alla muttrar och skruvar så att allt sitter fast,
ställa in sadeln hjälpligt,
titta noga på alltihop och försöka förstå konstruktionen, särskilt gällande växlar,
ta gott om närbilder så jag har dessa att titta på om jag behöver senare,
olja kedjan,
kontrollera bromsar och däcktryck, rycka lite i styret, hjulen, låset, skärmar, pedaler
provrunda

Finns det något annat att passa på att göra nu när den är helt ny?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

https://03.cdn37.se/p6/images/2.2028755/bergamont-vitess-6-gent-2021.jpeg

fullborda montering,
titta noga på alltihop och försöka förstå konstruktionen, särskilt gällande växlar,
olja kedjan,
kontrollera bromsar och däcktryck, rycka lite i styret, hjulen, låset, skärmar, pedaler
provrunda

Beror väl på hur det ser ut men rengöring av kedja och bromsskivor och smörja kedja, ev smörja allt för en del cyklar verkar ju ha dålig fabrikssmörjning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

fullborda montering,
olja kedjan,
provrunda

Känns lite överdrivet att göra allt det där på en ny cykel. Montera klart den, ställ in sadel och ta en runda. Om du nu känner att du måste göra allt det där så se till att använda en momentnyckel när du komtrollerar alla skruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

fullborda montering,
olja kedjan,
provrunda

Håll in frambromsen och gunga fram/bak cykeln lite och kolla så inte styrlagret glappar. Vanligt fel på cyklar monterade på löpande band och lätt åtgärdat. Sen kan man lossa pedalerna och ha lite fett eller "anti seize"(vad det nu sen heter på svenska) i gängorna så kommer man lättare undan om man vill byta nångång.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bartil:

Kedjan lär vara oljad, men eventuellt då med oljan som kedjan kommer packad i. Det är vettigt att tvätta av kedjan om du nu ska olja in den på nytt. Annars fastnar bara massa smuts på kedjan och kedjan går sönder snabbare.

Skrivet av FlyingFinn:

Håll in frambromsen och gunga fram/bak cykeln lite och kolla så inte styrlagret glappar. Vanligt fel på cyklar monterade på löpande band och lätt åtgärdat. Sen kan man lossa pedalerna och ha lite fett eller "anti seize"(vad det nu sen heter på svenska) i gängorna så kommer man lättare undan om man vill byta nångång.

Superbra att peka på styrlaget. Min erfarenhet är att grejerna brukar sätta sig efter några cykelturer och behövs justeras ändå en vecka in.

Anti-seize = zink-pasta?
Om det inte är i varma utrymmen, då använder man koppar-pasta.

Jag har kört med ett rejält lager fett på mina pedaler och det har fungerat bra. Jag har cykeln inomhus och tvättar av efter varje salttur. Ska man ha den ståendes i cykelrum och inte tvätta så ofta så skulle jag tro att ett lager zink-pasta på varje pedal kommer vara fantastiskt bra att ha när det kommer till nästa service. (Dvs fett kanske inte duger då).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kedjan lär vara oljad, men eventuellt då med oljan som kedjan kommer packad i. Det är vettigt att tvätta av kedjan om du nu ska olja in den på nytt. Annars fastnar bara massa smuts på kedjan och kedjan går sönder snabbare.
Superbra att peka på styrlaget. Min erfarenhet är att grejerna brukar sätta sig efter några cykelturer och behövs justeras ändå en vecka in.

Anti-seize = zink-pasta?
Om det inte är i varma utrymmen, då använder man koppar-pasta.

Jag har kört med ett rejält lager fett på mina pedaler och det har fungerat bra. Jag har cykeln inomhus och tvättar av efter varje salttur. Ska man ha den ståendes i cykelrum och inte tvätta så ofta så skulle jag tro att ett lager zink-pasta på varje pedal kommer vara fantastiskt bra att ha när det kommer till nästa service. (Dvs fett kanske inte duger då).

Jag har använt Shimanos egna anti seize, och deras lagerfett med i pedalgängor och bägge har funkar bra att lossa. Min första riktiga MTB fick jag byta vevparti på när pedalerna tog slut, helt omöjligt trots 3 gubbar i metallverkstad försökte få loss dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Vad är det första man gör?

Första jag hade gjort är att byta pedaler och kanske handtag men du kan ju iallafall veta att det är en sak man kan göra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder ni något mekställ?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Nej, men jag är på jakt, så tips mottages gärna!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Detta använder jag. Fungerar helt ok. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverkty...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Mekställ verkar kunna bli svårt om man har en ram som inte är jämnt tjock?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har fått för mig att jag vill ha ett ställ där man tar av hjulen (iaf framhjulet) och fäster ramen i stället genom framgaffeln. Tänker att det blir mycket stabilare och enklare att jobba med cykeln.

Men det kanske inte behövs?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag köpte ett på LIDL för kanske fem år sedan för 399kr tror jag. Det liknar stället från Biltemai konstruktion och har funkat bra de gångerna jag använt det. Man får hålla koll på LIDLs reklamblad och vara där samma dag som rean börjar, annars tar de snabbt slut.

Skrivet av bartil:

Det kan bli ett bekymmer ja. Beroende på vikt och material på cykeln så kan man fästa i sadelstolpen också. Jag vet inte om det är bra att fästa i en kolfiber-stolpe, aldrig använt det. Min cykel är för tung för det och roterar fästet om jag fäster i salelstolpen så jag måste fästa i ramen.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Jag har dethär och det funkar väl men trist att jobba med och man skulle gärna ha 3-4 händer. Verkar som man får gå upp en hel del i pris före man får nåt riktigt trevligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av M4rvin:

Någon som har erfarenhet av att sälja cyklar? Har en gammal racer (10 år) och en fulldämpad MTB jag vill bli av med men vet inte ens om det är värt besväret att försöka sälja dem och i så fall var/hur? Tips mottages tacksamt!

Det finns en sida som heter happyride.se
Där finns en tråd som heter vad är min cykel värd
Fråga där om du är osäker på priset, sen lägg upp den på Köp och Sälj, även testa blocket och FB marketplace.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Jag köpte ett på LIDL för kanske fem år sedan för 399kr tror jag. Det liknar stället från Biltemai konstruktion och har funkat bra de gångerna jag använt det. Man får hålla koll på LIDLs reklamblad och vara där samma dag som rean börjar, annars tar de snabbt slut.

Det kan bli ett bekymmer ja. Beroende på vikt och material på cykeln så kan man fästa i sadelstolpen också. Jag vet inte om det är bra att fästa i en kolfiber-stolpe, aldrig använt det. Min cykel är för tung för det och roterar fästet om jag fäster i salelstolpen så jag måste fästa i ramen.

/S

Jag har också från Lidl, använder det minst en gång i veckan. Kan rekommendera det, har även haft dyrare från Parktool och Tacx, tycker Lidls är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag har dethär och det funkar väl men trist att jobba med och man skulle gärna ha 3-4 händer. Verkar som man får gå upp en hel del i pris före man får nåt riktigt trevligt.

Ser ut som det jag har. Det är bättre än inget. Har man en MTB skulle man definitivt vilja ha ett större. Hade önskat att det kunde bli högre, var stabilare och någon inbyggd lösning för att hålla styret rakt. Om man mekar många olika cyklar är det bökigt att justera klämman.

---
Det finns många fördelar och skulle säga att det blir mycket smidigare med ett ställ. Man sparar ryggen. Mycket enklare att justera växlar. Alla åtgärder som kräver att man plockar bort hjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jepp, inhandlat på Jula för ett par år sedan för 399 kr, har funkat bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bartil:

Skrivet av GLaDER:

Skrivet av bartil:

Skrivet av Saandberg:

/S

Överlag, aldrig fästa i ram, och om man verkligen verkligen måste så är det väldigt lågt tryck som gäller. Extra viktigt med kolfiber men inte försumbart med aluminiumramar. Sadelstolpen är det vad som gäller.

(Cyklist väger 60-100 kg, cykel väger 6-20 kg, klart som fan att sadelstolpen tål att hålla cykeln).

Jag fick precis hem mitt stativ från Amazon, tog ett billigt och chansade och jävlar vad tjockt gods det var i rören. Mycket imponerad. Hade någon sagt att det kostade det dubbla så hade jag inte ifrågasatt detta.

https://www.amazon.se/gp/product/B00CJY8RL4

Klämmor i plast men det verkar vara rätt standard i låg prisklass, inte hunnit provköra än men ser inget som tyder på att stativet i sig lämnar något än. Återkommer senare i veckan om hur det går!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det börjar dra ihop sig inför säsongen nu! Årskort inköpt hos åre bikepark samt järvsö bikepark och en STOOOR säsongsbeställning lagd hos favoritåterförsäljaren.

Taggarna på topp och dags att börja få upp flåset igen. Jag längtar som satan och åmar mig över priserna iår. 700kr för ett j*kla däck, 400kr för ett par bromsbelägg. Nej tvi och fy :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wasp:

Det börjar dra ihop sig inför säsongen nu! Årskort inköpt hos åre bikepark samt järvsö bikepark och en STOOOR säsongsbeställning lagd hos favoritåterförsäljaren.

Taggarna på topp och dags att börja få upp flåset igen. Jag längtar som satan och åmar mig över priserna iår. 700kr för ett j*kla däck, 400kr för ett par bromsbelägg. Nej tvi och fy :/

Du får börja cykla i stället för att åka bil, lift och sen rulla och bromsa när du sitter på cykeln

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick precis hem mitt stativ från Amazon, tog ett billigt och chansade och jävlar vad tjockt gods det var i rören. Mycket imponerad. Hade någon sagt att det kostade det dubbla så hade jag inte ifrågasatt detta.
https://www.amazon.se/gp/product/B00CJY8RL4
Klämmor i plast men det verkar vara rätt standard i låg prisklass, inte hunnit provköra än men ser inget som tyder på att stativet i sig lämnar något än. Återkommer senare i veckan om hur det går!

Ser i stort sett identiskt ut med mitt från Jula.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MatteN:

Ser i stort sett identiskt ut med mitt från Jula.

Annan klämma men den varianten finns också på Amazon. Således drar jag slutsatsen att de troligen byggs i typ samma fabrik med mindre komponent byten för att få två varianter.

Verkar stabilt som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Annan klämma men den varianten finns också på Amazon. Således drar jag slutsatsen att de troligen byggs i typ samma fabrik med mindre komponent byten för att få två varianter.

Verkar stabilt som sagt.

Ja, jag upplever mitt som riktigt stabilt, helt klart värt pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte detta lätta & mycket stabila mekställ. Hänger upp elcykeln i sadelstolpen & kan ta av båda hjulen vid tvätt.
https://www.bikester.se/red-cycling-products-pro-monteringsst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hehe! Intet är som väntans tider... Men inte snåla på däcken. Däcken är (diskutabelt) den mest avgörande komponenten på cykeln. Med dåliga däck hamnar man lätt ute i spenaten.

Permalänk
Medlem

Fick tag på en Bridgestone for 200kr! Blir nog en beater, men har inte bestämt om jag ska behålla växlarna eller göra om den till en fixie 🤔