Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Val av wordpress host

Hej,

Fråga: Om man vill ha en seriös och snabb webbhost i Sverige för svenska användare var bör jag vända mig då?

Bakgrund: Jag håller på att bygga en wordpresshemsida och det är mitt första riktiga projekt där jag vill att allt ska vara 100% innan lansering. Då jag var mer eller mindre nybörjare när jag började så har det tagit vääääldigt lång tid och jag lär mig saker hela tiden vilket gör att besluten för några månader sedan inte är rätt idag när jag vet mer. T.ex. valde jag one.com när jag började för det var superbilligt = förstår nu att dom också är suupersega. Nu har jag börjat kolla brandvägg för hemsidan och ramlade då över https://performance.sucuri.net vilket visade på total laddtid i snitt 3,5 sekunder, bästa 2,5sek medan de flesta låg närmare 4... Det kan ju såklart inte vara ok då jag har sidan i maintancemode och bara har en löjligt liten "vi arbetar på sidan" presentation. Jag nämner det ifall det skulle kunna påverka tiderna. Så frågan är vilken host som är bäst i Sverige (vem är snabbast? vem har bra support? vem har en säker hosting? osv) och där jag skulle kunna migrera sidan till utan problem?

Jag skulle verkligen behöva era tankar och förslag 🙏

MVH/Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Fråga: Om man vill ha en seriös och snabb webbhost i Sverige för svenska användare var bör jag vända mig då?

Vad har du för budget? Du nämner att du kör One och att de är väldigt billiga, men det är ju bara deras "Enthusiast" som är billig och då har du lägsta prioriteten på CPU och minsta mängden minne. Har du testat om det gör någon skillnad om du smackar på det största paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad har du för budget? Du nämner att du kör One och att de är väldigt billiga, men det är ju bara deras "Enthusiast" som är billig och då har du lägsta prioriteten på CPU och minsta mängden minne. Har du testat om det gör någon skillnad om du smackar på det största paketet?

Hej, tack för svaret. Jag ska höra av mig till one och fråga vad skillnaderna är och om dom kan uppgradera ens server. Problemet som jag förstått med deras lösning är att det är delad server = om någon får in virus så får vi alla problem. Jag hade nog känt mig säkrare på en dedikerad server alltså. Men jag ska börja med att fråga dom.

___________

Men generellt vad använder företag för servrar? Min budget är ju utifrån vad som krävs så att säga. Men hoppet upp till en bra dedikerad kanske är milslång och inte värt för mig till en början?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

som jag förstått med deras lösning är att det är delad server = om någon får in virus så får vi alla problem. Jag hade nog känt mig säkrare på en dedikerad server alltså.

Så är det ju inte. Det är en delad miljö så om någon plötsligt orsakar hög belastning kan grannarna bli långsammare men utan något säkerhetshål (som sannolikt skulle drabba en dedikerad server också) så kommer de ju inte åt dina saker på något sätt.

Ska du köra en dedikerad server så är det ju för det första en fullständigt annan kostnad än 9kr/mån och du kommer dessutom själv få administrera allt och ansvara för säkerhet och funktioner.

Vill du ha någonting att utveckla på så rekommenderar jag att du gör det lokalt på din dator och vid lansering skaffar en webbhost som motsvarar den prestanda som din färdigutvecklade sida kräver. Vad det är är ju svårt att säga innan du är relativt klar. One.com är säkert inget dåligt val så länge du anpassar paketet efter behoven.
Annars brukar jag höra gott om Oderland. Där startar paketen på 185kr/mån för vad de beskriver om passande för en 'mindre webbplats', så du får lite perspektiv på hur lite 9kr/månad verkligen är.

Permalänk
Medlem

Om du är bekant med Linux är en egen server (VPS) det bästa valet, annars är oderland.se i princip det enda webbhotellet som är värt pengarna i Sverige.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060