Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Inte illa.

Men typ 10k grön i år men alltid något tror inte många är gröna i år.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

3. Är det värt att nichade banker för respektive sak (t.ex Avanza för ISK, marginalen för spar) osv.. eller finns det någon fördel med att ha pengarna samlade förutom överskådlighet och om man får förbättrade bostadslån?

Du kan ju alltid köra tillräckligt sparande på din "huvudbank" för att blir "guldkund" eller dylikt, och sedan skyffla alla andra investeringar någon annanstans. Jag har bara små poster på länsförsäkringar, just för att bli guldkund. Resten går till avanza och savr. Tycker inte överskådligheten försämrades mycket av att ha mitt huvudsakliga investeringskonto hos en annan bank, då jag i regel bara kollade avanza. Det blev det dock när jag började köra savr också bredvid avanza (men tycker fortfarande det är värt mödan att köra både).

Skrivet av Scarabeo:

Fast det beror ju väldigt mycket på hyran också. Min hyra är på 3500 och skulle jag köpa en motsvarande lägenhet skulle bara räntan och avgiften bli dyrare än min hyra.

Bostadsvärdesökningen kan göra att du när du flyttar ut får mer tillbaka än du betalat totalt när du säljer av och flyttar ut. Motsvarande för hyresrätter finns ju dock inte, dvs med "negativ hyra" där man får betalt för att bo. Om du istället hyr en lägenhet och investerar pengarna du skulle lagt på brf kan du ju visserligen nå samma effekt, men då är det snarare investeringen av kapitalet som gör det än att du har billig hyra.

Skrivet av Werner:

(Visst kan man sälja en procent av sina andra aktier/fonder varje år, och på så sätt få en "utdelning" på det sättet, men jag vet att jag inte skulle röra pengarna då känslan skulle bli "nu pajar jag aktivt min framtida avkastning" på ett helt annat sätt.)

Men kanske har folk rätt, fokusera på utdelning är superdumt i det långa loppet?

Jag skulle fokusera på att skaffa bra företag snarare än företag som delar ut, och istället se hurvida de har utdelning eller ej som en konsekvens av hur lätt det är för företaget att återinvestera vinsten i sig själva, dvs. för att t.ex. öppna nya butiker eller dylikt. I den bästa av världar borde detta vara det enda som styr hur stor utdelningen är (tillsammans med storleken på vinsten då givetvis), i vår värld spelar givetvis också t.ex. känslor och dåliga beslut in.

Ett företag med 10% avkastning varav 2% utdelning kommer ju liksom alltid vara bättre än ett med 6% avkastning varav 4% utdelning. Och ett företag med 10% avkastning varav 5% utdelning kommer inte ge dig mer pengar i slutändan än ett med 10% avkastning varav 1% är utdelning, snarare faktiskt tvärt om ifall du nu lurat dig själv med att "jag kan konsumera för utdelningen jag får utan att det pajar min framtida avkastning", istället för att faktiskt återinvestera det själv.

Hoppas jag inte sågade av dina stackars fotknölar igen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag skulle fokusera på att skaffa bra företag snarare än företag som delar ut, och istället se hurvida de har utdelning eller ej som en konsekvens av hur lätt det är för företaget att återinvestera vinsten i sig själva, dvs. för att t.ex. öppna nya butiker eller dylikt. I den bästa av världar borde detta vara det enda som styr hur stor utdelningen är (tillsammans med storleken på vinsten då givetvis), i vår värld spelar givetvis också t.ex. känslor och dåliga beslut in.

Ett företag med 10% avkastning varav 2% utdelning kommer ju liksom alltid vara bättre än ett med 6% avkastning varav 4% utdelning. Och ett företag med 10% avkastning varav 5% utdelning kommer inte ge dig mer pengar i slutändan än ett med 10% avkastning varav 1% är utdelning, snarare faktiskt tvärt om ifall du nu lurat dig själv med att "jag kan konsumera för utdelningen jag får utan att det pajar min framtida avkastning", istället för att faktiskt återinvestera det själv.

Hoppas jag inte sågade av dina stackars fotknölar igen

Nej absolut inte. Jag delar din analys totalt; tror att det är väldigt risky att stirra sig blind på utdelningen. Mycket hellre ett bra bolag med lite lägre utdelning än något som delar ut så mycket som de kan. Snittet på min direktavkastning ligger på 2,7% just nu så det är ganska lågt. Ska man köra stenhårt på att maxa utdelningen så ska man nog ligga på minst 4%.

Såhär ser min portfölj ut i dagsläget (Investor ligger på typ 30%, resten är relativt jämnt fördelat):

Investor B
SSAB B
Telia Company
Kinnevik B
Nordea Bank Abp
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B
Tele2 B
SCA B
Volvo B
AAK
Atrium Ljungberg B
Avanza Bank Holding
Castellum
Latour B
Intrum
Axfood
JM
Alfa Laval
Vitec Software Group B
Atlas Copco B
Boliden
AstraZeneca
Coor Service Management Hold.
Electrolux B

Visst finns det några bolag som ligger ganska still, typ Telia, och sen har jag också någon som är lite mer förhoppningsbolag (SBB) samt Kinnevik som jag har sen tidigare trots att de slopat utdelningen. Men jag tycker generellt att jag har fokuserat på stabila bolag som växt genom åren OCH haft en bra utdelning i princip hela tiden.

Tar dock gärna emot tips och synpunkter. Jag förstår att den aktieportföljen inte är 110% optimal och att man kanske skulle tjänat på att bara köpa indexfonder för hela slanten. Men planen är att en mindre del (25%) av detta, och utdelningsstrategin passar mig bäst då jag inte känner att jag har (eller pallar ha) tillräckligt bra koll för att följa varenda litet PM, men att det ändå är lite roligare och ett mer aktivt sparande än att bara ha fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag förstår att den aktieportföljen inte är 110% optimal och att man kanske skulle tjänat på att bara köpa indexfonder för hela slanten. Men planen är att en mindre del (25%) av detta, och utdelningsstrategin passar mig bäst då jag inte känner att jag har (eller pallar ha) tillräckligt bra koll för att följa varenda litet PM, men att det ändå är lite roligare och ett mer aktivt sparande än att bara ha fonder.

Jag delar din inställning på det stora hela. Jag har också en utdelningsportfölj som utgör en mindre del av mitt sparande (i mitt fall 6-7% av mitt sparande) och jag tycker som du att det kan vara roligt med i varje fall en del som är lite mer aktivt sparande än det vanliga månadssparandet i fonder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Med risk för att låta som en rådgivare på banken:
Vad förväntar du dig för avkastning, och hur mycket risk vill du ta?

Största problemet med utdelning är väl dubbelbeskattning, först får företaget skatta på vinsten, sen får du skatta på utdelningen.
Är du okej med det så är det bara att köra på.

Du skattar inte på utdelningen om du har det på ISK, du skattar på hela beloppet på kontot 4ggr/år... (fördelaktigt just nu)
Utdelningsportföljer är bra och växer över tid med ränta-på-ränta.
Det är inget för den otålige dock.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nice där kom lönen. Handlar Länsförsäkringar Global Indexnära.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du skattar inte på utdelningen om du har det på ISK, du skattar på hela beloppet på kontot 4ggr/år... (fördelaktigt just nu)
Utdelningsportföljer är bra och växer över tid med ränta-på-ränta.
Det är inget för den otålige dock.

För aktier noterade på börser i utlandet dras det källskatt.
I vissa fall får man tillbaka det (då ska man ha det på KF) och det går att söka själv om att få det återbetalat, men oavsett är det lite meck.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

För aktier noterade på börser i utlandet dras det källskatt.
I vissa fall får man tillbaka det (då ska man ha det på KF) och det går att söka själv om att få det återbetalat, men oavsett är det lite meck.

Ja så är. Har du större poster med utländska utdelande aktier ska de med fördel sitta på ett KF-konto. Men är det svenska aktier är det med fördel ISK just nu.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Att slå index är närmast omöjligt, speciellt över tid, så jag investerar i en bred global aktiefond.

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på bostadsmarknaden framöver? Värderingen idag ligger efter många år av extremt låga räntor på en mycket hög nivå. Amerikanska centralbanken Fed höjde nyligen styrräntan och spår i dagsläget ytterligare sex höjningar i år och fyra under nästa år. Man utesluter inte att gå relativt aggressivt fram med höjningar om 50 punkter.

https://www.dagensps.se/bors-finans/fed-beredda-att-hoja-rant...

Marknadsräntorna stiger och jag tycker man läser var och varannan dag om svenska banker som höjer bolåneräntan. Skandia höjde idag igen efter att redan ha höjt den 15 mars.

https://www.svd.se/a/478QXR/skandia-hojer-rantan-pa-bundna-bo...

Stefan Ingves har nyligen gått ut och sagt att inflationen är alldeles för hög och att riksbankens styrränta behöver höjas tidigare. Oklart när men många banker tror att den höjs redan i år. Det talas om stagflation, att vi kan få en dämpad konjunktur i kombination med räntehöjningar, något som hör till ovanligheterna.

https://www.privataaffarer.se/bomarknad-dampad-konjunktur-och...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Hur ser ni på bostadsmarknaden framöver? Värderingen idag ligger efter många år av extremt låga räntor på en mycket hög nivå.

Rent allmänt tror jag på en tydlig avmattning med betydligt lägre utbud och rörlighet som följd. Folk kommer sitta på sina objekt om dom inte måste flytta. Det kommer säkert på sikt komma en del försäljningar längre fram pga. att folk inte orkar med räntan/amorteringskravet tillsammans.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Hur ser ni på bostadsmarknaden framöver? Värderingen idag ligger efter många år av extremt låga räntor på en mycket hög nivå. Amerikanska centralbanken Fed höjde nyligen styrräntan och spår i dagsläget ytterligare sex höjningar i år och fyra under nästa år. Man utesluter inte att gå relativt aggressivt fram med höjningar om 50 punkter.

Marknadsräntorna stiger och jag tycker man läser var och varannan dag om svenska banker som höjer bolåneräntan. Skandia höjde idag igen efter att redan ha höjt den 15 mars.

Stefan Ingves har nyligen gått ut och sagt att inflationen är alldeles för hög och att riksbankens styrränta behöver höjas tidigare. Oklart när men många banker tror att den höjs redan i år. Det talas om stagflation, att vi kan få en dämpad konjunktur i kombination med räntehöjningar, något som hör till ovanligheterna.

Jag ser på den på det sätt som du antyder. Men det har jag gjort länge. Vissa oförutsägbar omvärldshändrlser har dock skjutit upp inflation och räntehöjningar. Speciellt de dyrare objekten kommer att se färre möjliga köpare med en högre ränta. I min värld är det orimligt att det inte skulle få konsekvenser. Inga problem att låna 10 millar när räntekostnaden landar på knappt 8k per månad, men det börjar svida lite mer om räntan stiger. Min gissning är att det får konsekvenser, speciellt om konjunkturen och aktiemarknaden viker.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Många verkar tro på nedgång, samma sak som när corona slog till. Visade sig bli precis tvärtom. Själv skulle jag inte bli förvånad om samma sak händer nu, d.v.s. att priserna skjuter i höjden ännu mer. Själv tror jag att Ingves kanske höjer med 0.5 %-enheter totalt, det ger väldigt liten påverkan på bolånen. Dessutom har bankerna höga marginaler på lånen vilket borgar för fortsatt priskrig på bolånemarknaden. Efterfrågan kommer vara fortsatt hög, och om rörligheten minskar betyder det bara att utbudet blir ännu mindre för förstagångsköparna, vilket skulle dämpa en eventuell nedgång. Om vi nu mot förmodan skulle se ett prisras kommer man illa kvickt ta bort amorteringskravet och höja ränteavdraget så att prisfesten kan fortsätta. Man kommer göra allt i sin makt för att Svensson ska ha råd att bo kvar i sin 5-10mkr-villa, annars tappar man dem som väljare, det är en väldigt viktig väljargrupp.

Men! Jag hoppas jag har fel, för jag går själv i köptankarna!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Dagens köp blev mer Cibus och en trave Xact högutdelande Norden.

Funderar faktiskt på gå in i Ryssland så snart man kan börja handla igen, tänker att kurserna är låga nu jämfört med vad bolagen borde vara värda rent fundamentalt (om man tror på det som värderingsform). Har svårt att trots kriget se hur företagen blivit komplett odugliga, även om de för stunden är i sanktion. Blir intressant att kolla tillbaka på denna tråd om fem år och ångra man inte gick all in, eller höll sig borta helt. Cyniskt eller ej, men tror det är en sällsynt investeringsmöjlighet. Den som lever får se.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Dagens köp blev mer Cibus och en trave Xact högutdelande Norden.

Funderar faktiskt på gå in i Ryssland så snart man kan börja handla igen, tänker att kurserna är låga nu jämfört med vad bolagen borde vara värda rent fundamentalt (om man tror på det som värderingsform). Har svårt att trots kriget se hur företagen blivit komplett odugliga, även om de för stunden är i sanktion. Blir intressant att kolla tillbaka på denna tråd om fem år och ångra man inte gick all in, eller höll sig borta helt. Cyniskt eller ej, men tror det är en sällsynt investeringsmöjlighet. Den som lever får se.

Jag är ytterst tveksam att Ryssland kommer vara en vettig framtida marknaden om det inte blir regeringsskifte där. Med tanke på hur eu redan nu börjar avveckla behovet av de viktiga gas och olja produkterna samt att de kommer gå in i en riktigt låg konjunktur.
Jag är dock ingen expert men känns som EU kommer börja flytta behovet av import och börja bli självförsörjande snabbare än vad det tänkt från början.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

5000:- rakt in på Investor, står sig bra idag!

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja så är. Har du större poster med utländska utdelande aktier ska de med fördel sitta på ett KF-konto. Men är det svenska aktier är det med fördel ISK just nu.

KF beskattas likadant som ISK. Är väl riskskatten men den är runt 30 kronor på ett år för mig.
Ska man inte rösta på stämmor är det ingen skillnad egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

KF beskattas likadant som ISK. Är väl riskskatten men den är runt 30 kronor på ett år för mig.
Ska man inte rösta på stämmor är det ingen skillnad egentligen.

Du missade poängen tror jag:

"Kapitalförsäkring. När du får utdelning från utländska aktier betalar du en så kallad källskatt till det land som det utdelande bolaget har sin skatterättsliga hemvist i. Källskatten är en procentsats – vanligen 15 procent – av utdelningen och betalas när utdelningen trillar in på kontot"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du missade poängen tror jag:

"Kapitalförsäkring. När du får utdelning från utländska aktier betalar du en så kallad källskatt till det land som det utdelande bolaget har sin skatterättsliga hemvist i. Källskatten är en procentsats – vanligen 15 procent – av utdelningen och betalas när utdelningen trillar in på kontot"

Jag reagerade på att du sa att det är fördel ISK på svenska aktier. Det är det inte, det är exakt samma om du inte har ett innehav så stort att du kan ha någon påverkan på stämmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag reagerade på att du sa att det är fördel ISK på svenska aktier. Det är det inte, det är exakt samma om du inte har ett innehav så stort att du kan ha någon påverkan på stämmor.

Jaha, nej jag tänkte underförstått ISK kontra AF-konto såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc

Gjort +15,72% på bara en månad, de är aktiva på twitter med.
https://twitter.com/thematicafunds

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red Onion:

Någon som har erfarenhet av fondrobotar? Ex LYSA eller Opti?

Jag börjar misstänka att jag inte är den bästa placeraren (-6% i år)

Kör 1/3 av mitt kapital på Lysa. Är väl det som har gått bäst. En globalfond är ju nästan lika bra. Använder inte balanseringsfunktionen alls. Men aktiedelen är ju 80% global och 20% svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som har erfarenhet av fondrobotar? Ex LYSA eller Opti?

Jag börjar misstänka att jag inte är den bästa placeraren (-6% i år)

Det verkar inte finnas så himla många fondrobotar att välja på när allt kommer omkring. Nordnet hade någon förut som de lade ner (Robosave eller vad den hette), innan jag hann testa den. Överlag verkar Lysa vara mest rekommenderad, och därefter har Avanzas nya Auto-fonder.

När jag letade fondrobotar hamnade jag på denna genomgång som var kortfattad och tydlig: https://konsumentguiden.com/fondrobotar

Som det ser ut nu lägger jag 50 % på utdelande fonder som exempelvis Xact och 50 % i Lysa. Det blir en rimlig balans tycker jag.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurfen:

När jag letade fondrobotar hamnade jag på denna genomgång som var kortfattad och tydlig: https://konsumentguiden.com/fondrobotar

Det känns som en smula konstig genomgång eller så är det jag som inte kan navigera korrekt på den sidan. Det står att de har gått igenom alla fondrobotarna på den svenska marknaden och att de rangordnar de fem bästa men jag kan bara hitta Lysa och Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc

Gjort +15,72% på bara en månad, de är aktiva på twitter med.
https://twitter.com/thematicafunds

https://www.reuters.com/world/us/biden-could-sign-defense-pro...

Tips

"WASHINGTON, March 30 (Reuters) - U.S. President Joe Biden could invoke a Cold War-era defense law as soon as this week to encourage domestic production of minerals needed to make electric vehicle batteries, according to two sources familiar with the matter."

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/228329/lithium-am...
Thematicas största innehåll rusade med 15% direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.reuters.com/world/us/biden-could-sign-defense-pro...

Tips

"WASHINGTON, March 30 (Reuters) - U.S. President Joe Biden could invoke a Cold War-era defense law as soon as this week to encourage domestic production of minerals needed to make electric vehicle batteries, according to two sources familiar with the matter."

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/228329/lithium-am...
Thematicas största innehåll rusade med 15% direkt

Jag håller mig borta från råvaror, speciellt gruvföretag som sysslar med prospektering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog till på ett gäng H&M idag efter dagens rapportras. Utdelning maj och november.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv

Är 27 år gammal och har aldrig riktigt förstått varför jag personligen skulle vilja investera pengar istället för att använda dem men trots detta valde jag att från början av 2022 börja sätta in 10k per månad i en nordisk indexfond och det känns väl snarare som att spara än som en investering. Dock vet jag ännu inte varför jag gör det och jag tror det hade varit enklare om man hade haft ett specifikt mål för sina pengar så att de inte bara lämnar som en växande siffra i mobilen.

Ekonomiskt fri eller att ha extra pengar som pensionär tilltalar mig inte alls (speciellt inte när man hör bekanta i pensionsåldern som tycker sig ha extra fastän de bara lever på pension i och med att behovet av pengar ofta minskar med åren) men om inte annat kanske det är trevligt att ha lite extra i framtiden om man skaffar familj och att ha en buffert skadar ju inte heller.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är 27 år gammal och har aldrig riktigt förstått varför jag personligen skulle vilja investera pengar istället för att använda dem men trots detta valde jag att från början av 2022 börja sätta in 10k per månad i en nordisk indexfond och det känns väl snarare som att spara än som en investering. Dock vet jag ännu inte varför jag gör det och jag tror det hade varit enklare om man hade haft ett specifikt mål för sina pengar så att de inte bara lämnar som en växande siffra i mobilen.

Ekonomiskt fri eller att ha extra pengar som pensionär tilltalar mig inte alls (speciellt inte när man hör bekanta i pensionsåldern som tycker sig ha extra fastän de bara lever på pension i och med att behovet av pengar ofta minskar med åren) men om inte annat kanske det är trevligt att ha lite extra i framtiden om man skaffar familj och att ha en buffert skadar ju inte heller.

Det är nog klokt om du reviderar "extra pengar som pensionär" till "pengar som pensionär". Det är enligt mig en aning naivt att anta att pensionssystemet finns kvar om 50 år, det är mer sannolikt att dina pengar finns kvar än att pensionssystemet gör det, förutsatt att du investerat dem någorlunda vettigt... Det kanske låter alarmistiskt men med en minskande befolkningsmängd i hela västvärlden och utan tecken på att det vänder så lär det krävas en rejäl produktionsboost i samhället för att hålla uppe pensionsutbetalningarna i framtiden. Senaste årens inflation i kombination med en svag valuta har redan gjort sitt på nuvarande pensioner i reella termer.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EagiZ:

Det är nog klokt om du reviderar "extra pengar som pensionär" till "pengar som pensionär". Det är enligt mig en aning naivt att anta att pensionssystemet finns kvar om 50 år, det är mer sannolikt att dina pengar finns kvar än att pensionssystemet gör det, förutsatt att du investerat dem någorlunda vettigt... Det kanske låter alarmistiskt men med en minskande befolkningsmängd i hela västvärlden och utan tecken på att det vänder så lär det krävas en rejäl produktionsboost i samhället för att hålla uppe pensionsutbetalningarna i framtiden. Senaste årens inflation i kombination med en svag valuta har redan gjort sitt på nuvarande pensioner i reella termer.

På ett sätt tror jag du har rätt men å andra sidan betalar vi in sjukt mycket mer pension en vad de som är pensionärer idag gjorde. Går du tillbaka ännu längre så var det ju ganska ovanligt att kvinnor hade någon lön alls. Däremot kommer nog pensionsåldern inte gå ner i framtiden det är nog ganska självklart men jag gillar att arbeta och på så sätt sysselsatt och tror dagarna hade blivit väldigt tråkiga om man satt sysslolös större delen av dagen (detta hör man ju på friska pensionärer redan idag och få är nog unnade att ha en hobby som täcker 16h i dag eller att vara så fruktansvärt förälskad i frugan att man nöjer sig med att sitta och se på varanda i gammeldagarna.

Detta är såklart bara mina egna tankar och jag har ju långt kvar till pensionen så visst finns risken att man ändrar uppfattning framöver och ångrar ifall man inte hade sparat.

Edit. Däremot kommer jag aldrig anse att "det vore värt" att leva snålt som ung bara för att spara för framtiden men visst, har man lite extra så är det ju bättre än att spendera det på meningslösa saker.