Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Enda rätta svaret här är noll, det finns ingen som kan något programmeringsspråk till 100%.

behärskar != 100%

  1. Rust

  2. C

  3. C++

  4. TS/JS

  5. Ruby

  6. Python

  7. Bash

  8. Go

  9. Java

Säkert glömt nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

3-4 språk är ju inte så mycket? Har fler än det i vardagen på jobbet, och sedan sitter jag med helt andra språk på privata projekt där jag regelbundet roterar vilket språk jag kör på nya projekt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Överraskad att det ändå är 50% som kan något programmeringsspråk.

Edit: I skrivande stund

Skrivet av Fenrisulvfan:

9 Språk och 9 dialekter skulle jag säga. så jag bockade för 13+ även om 9-10 kanske vore mer korrekt.
Sedan om jag behärskar dem så bra, går ju att diskutera, men jag förstår grunderna i dem.
Java, Javascript, Jquery & AngularJS är ju besläktade precis som C, C++ & C#.

Jquery or AngularJS är inte programmeringsspråk. Det är ramverk skulle man kunna säga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Är lite inne på samma spår som dig, det tar trotsallt lite tid att behärska ett språk, dess regler och fallgropar.
Har själv använt mig (till 95%) av ASM 8-bit Microchip, C, C++, Python i kommersiella applikationer och är väl de som jag anser att jag behärskar utan att behöva googla syntaxen stup i kvarten. Utöver dessa har man väl testat tjugotal andra men kommer alltid tillbaka till Py eller C.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Behärska för mig är ju att kunna läsa/bugfixa inte veta alla best-practices och vara världsmästare i. Jag tror inte jag sett några vettiga språk som jag inte kunnat förstå på ganska länge (nu menar jag inte lisp och brainfuck alltså)

För mig spelar det lite roll om det är bash, python, c, swift, java, kotlin, ...

Det mesta fungerar men inte optimalt såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan inte säga att jag behärskar något språk fullt ut, men håller på en hel del med Raspberry Pi och Arduino-kort, så det man är mest haj på är Python och C++. Har även lite grundläggande kunskaper i Perl.

Haha, fan, Perl hade jag helt glömt bort. ... Good times!

Det språket jag började med när jag började bygga webbar nånstand på 90-talet. Där jag för första gången kom i kontakt med RegEx också, har jag för mig. Använde csv-filer i stället för databaser på den tiden. Vilken jävla fröjd det var när jag upptäckte MySQL, slippa bygga sortering och liknande, uppslag mot id, puh.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Behärska är som sagt ganska vagt, men jag skulle säga att det är när man inte bara kan skriva kod i språket utan även känner till vanliga idiom och hur man normalt strukturerar kod i språket. Språk som C och C++ brukar t.ex. ofta klumpas ihop och det brukar sägas att kan man C++ så kan man C, men sättet man skriver kod på skiljer sig normalt rätt rejält i de språken.

Så att lära sig syntaxen och semantiken för ett språk brukar gå relativt snabbt när man redan kan programmera, men att verkligen lära sig använda ett språk "korrekt" brukar ta längre tid. Själv har jag kanske 3-4 språk som jag kan säga att jag behärskar bra och regelbundet använder, men listan över språk som jag någon gång använt är förstås betydligt längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Behärska för mig är ju att kunna läsa/bugfixa inte veta alla best-practices och vara världsmästare i. Jag tror inte jag sett några vettiga språk som jag inte kunnat förstå på ganska länge (nu menar jag inte lisp och brainfuck alltså)

För mig spelar det lite roll om det är bash, python, c, swift, java, kotlin, ...

Det mesta fungerar men inte optimalt såklart

Skulle nog säga att kunna en del best-practice i respektive språk anser jag utgöra iallafall 20-30% av att behärska det språk. Det som är best-practice i Python/Go/Rust kan vara helt förödrande i C. Det kommer sannolikt istället introducera andra buggar (tittar på minneshantering och allokering), i vissa fall än värre än den som ska fixas.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

behärskar != 100%

  1. Rust

  2. C

  3. C++

  4. TS/JS

  5. Ruby

  6. Python

  7. Bash

  8. Go

  9. Java

Säkert glömt nåt.

SQL?
HTML?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Blir ju lite av en definitionsfråga ja.
Jag skulle vilja påstå att om man på kortare tid kan skriva ett enklare program som passar språket utan dokumentation eller google öht, då behärskar man språket.
Hur skulle du välja att definiera det hela?
Jag själv har valt 9 - 10 språk med den definitionen.

Permalänk
Medlem

BASIC, Java, C++

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fortran 77 samt C klarar jag hjälpligt. I tillägg så har jag använt 3-4 språk till i olika sammanhang men då har jag mer modifierat och anpassat befintlig kod.

Permalänk
Medlem

Comal, som bara användes i svenska skolan och Pascal, som inte används längre...
C++ fick jag på något konstigt sätt bra betyg i, men kan inte alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Skulle nog säga att kunna en del best-practice i respektive språk anser jag utgöra iallafall 20-30% av att behärska det språk. Det som är best-practice i Python/Go/Rust kan vara helt förödrande i C. Det kommer sannolikt istället introducera andra buggar (tittar på minneshantering och allokering), i vissa fall än värre än den som ska fixas.

Jo jag förstår vad du menar, men det beror ju också på vilket problem man ställs inför och vilka potentiella lösningar man hittar. Det är ju skillnad att refaktorera en hel modul jämfört med att leta upp rena logikbuggar och eller lägga till en funktion i något befintligt

Får jag något att göra från brädet på jobbet så löser man ju uppgiften tänker jag, språket är ofta sekundärt i min värld. Best practice kan man ju lära sig för det fallet man jobbar med under lösningens gång också

Permalänk
Medlem

IEC 61131-3

Hela fem språk i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Ljuger och ljuger, det är väl snarare så att frågan är lite vagt ställd. Det är ju också grunden för den diskussion som kan uppstå

Ett bra exempel är ju c++, där finns det väl ingen som är världsmästare i 2020 ännu? Fortfarande saker kvar att lära sig och förstå alla intrikata detaljer. 2014 är mer välanvänd och många som har längre erfarenheter. Vilken av dessa är mer värda ordet ’behärskar’ enligt dig? Nya saker kommer hela tiden och saker förändras, det är väl typ bara c99 som består

Jag tolkar frågan som att man ska kunna lösa problem och fixa buggar, det behöver man inte vara djup expert för att klara i väldigt många fall

Permalänk
Medlem

Fler än 13. Allt från manliga oljud till och blåljuga. Förutsatt att detta är The Matrix(!).

Permalänk
Medlem

Jag behärskar inga språk, men de betalar hiskeliga summor för att jag ska sitta och vara förvirrad och gnälla på folk över 40 timmar i veckan. Svenska kanske man kan anse att jag behärskar? Jag lärde tydligen någon att skriva Java igår och idag, eller åtminstone använda Guice. Jag är dock anställd som web-något... Tror jag. Livet är så förvirrande. Tydligen är min roll att jag ska lära andra att skriva plattformar för internt bruk. Hela världen är som en blind som leder en blind, eller typ 3000 blinda i mitt fall.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk

Eh beror på vad man menar med behärskar. HDL (VHDL, Verilog, System Verilog) på Senior nivå.
C och C++ på Junior nivå.
Räknas Assembler?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt svårt att dra en gräns för "behärskar", men man får väl dra utifrån sina egna kunskaper. Kan inget språk alls till den nivån att jag skulle anses vara expert i det.
Känner mig bekväm nog att faktiskt skapa program som jag själv använder i: TypeScript, C, C++, Python, Java, Kotlin (de två sistnämnda till Android-appar). Har gjort en del i C# och Rust men inte nog för att ha det på listan. Detsamma för Perl, x86-assembly (i Intel-syntax), bash-script.

Har testat eller småmeckat i fler språk än jag kommer ihåg genom åren, inkl ett eget (interpreter skriven i Python, och i princip utan typsystem).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Blir ju lite av en definitionsfråga ja.
Jag skulle vilja påstå att om man på kortare tid kan skriva ett enklare program som passar språket utan dokumentation eller google öht, då behärskar man språket.
Hur skulle du välja att definiera det hela?
Jag själv har valt 9 - 10 språk med den definitionen.

Jag skulle nog snarare tycka att man bör ha fri tillgång till referensdokumentationen och/eller motsvarande hjälpmedel som kan tänkas finnas i ett IDE, men självklart inget googlande efter eventuella färdiga lösningar av själva problemet.
Samt då att man förstås inte själv får välja sitt "favoritproblem" att lösa utan får tänka sig att man tilldelas något lagom stort med tanke på tidsgränsen.

Om det där låter helt rimligt att göra på hygglig tid och att lösningen inte blir en bapelsin så behärskar man språket, typ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Behärska behöver ju inte vara att kunna något till 100%, precis som med alla andra språk De flesta här skulle nog exempelvis känna att de behärskar svenska (eller valfritt annat modersmål) utan att för den delens skull kunna varenda liten språkregel eller ord.

Med behärska totalt i den här kontexten menades totalt antal, men jag ser att det blev lite tvetydigt, det är fixat!

Aha, det var så ni menade, syftningsfel kan bli spännande.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

behärskar != 100%

Sant, men frågan var inledningsvis "behärskar totalt" vilket är 100%

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag förstår vad du menar, men det beror ju också på vilket problem man ställs inför och vilka potentiella lösningar man hittar. Det är ju skillnad att refaktorera en hel modul jämfört med att leta upp rena logikbuggar och eller lägga till en funktion i något befintligt

Får jag något att göra från brädet på jobbet så löser man ju uppgiften tänker jag, språket är ofta sekundärt i min värld. Best practice kan man ju lära sig för det fallet man jobbar med under lösningens gång också

Läsa och lösa logikbuggargår ju att göra i språk man aldrig sett innan, så det blir ju uppenbarligen lite för lös definition av att "behärska" skulle jag säga. Samtidigt stöter jag ibland på pythonkod som är så komplicerad att jag har svårt att läsa den trotts att de är ett av språken jag jobbat mest med..

Mer on topic så fyllde jag i 3-4. Jobbar dagligen med python och SystemVerolig, så de är väl de jag har bäst koll på numera. C++ och Java använde jag huvudsakligen under studierna, men har väl fortfarande rätt bra koll på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Sant, men frågan var inledningsvis "behärskar totalt" vilket är 100%

Ja och då blir svaret för alla inget språk alls, typ.

Det kommer en punkt då man ganska smärtfritt byter språk för att man har fundamental förståelse så jag tycker överlag att den här typen av "besatthet" av språk är ganska dum.

Skrivet av mrqaffe:

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Definitionsfråga. Betydligt viktigare att behärska logiken bakom/grunderna. Sen är det bara läsa dokumentationen. Ser inte varför det ska vara någon större skillnad på att göra samma uppgift i Java/C#/Python/JavaScript/C/C++. Det hänger väl egentligen mer på vilket språk som är lämpligt för vilken uppgift. Sen ser ju diverse loopar och funktionsanrop likadana ut (mer eller mindre).

Tycker personligen det är mer relevant att förstå ex tidskomplexitet och vad som sker bakom kulisserna. Man skriver inte embedded-kod i C# och man skriver inte ett mobilspel i C, och så vidare och så vidare.

Kan man programmera ett spel i något Java bibliotek är man förmodligen mer förvirrad när man ska in och rota i en helt annan typ av Java-program än om man skulle programmera ett spel i ex JavaScript.

Kan man skriva en webb-backend i Python kanske man inte kan knacka ihop ett AI i Python för det..

Min erfarenhet säger att problemet man ska lösa nästan alltid är värre än hur man faktiskt skriver koden för att lösa det. Det är logiskt svårare än exakt hur man säger åt datorn att exekvera denna logik.

Permalänk
Hedersmedlem

HTML

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ingen kärlek till Bash? Behärskar är verkligen att ta i, men om jag vill åstadkomma något så brukar det till slut gå efter flera djupdyk i Stack Overflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Min hjärna och programmering är inte kompatibla.

Har tvingat mig igenom en Java och en VHDL kurs, men blir inte klokare på det ändå.

VHDL, får rysningar av det från när man läste digitalteknik
OnT: valde 1-2 för jag kan koda i fler men jag känner inte att jag med gott samvete skulle kunna debitera en kund för min tid om jag knackade i andra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"Behärska" är ju svårt. Jag har nog programmerat i minst 15 språk men valde att jag behärskar kanske runt 5 språk. För visst har jag använt TCL, Lisp, Prolog, Clojure, Javascript, Assembler, Ada, Zig, Julia, F# osv osv, men skulle säga att jag just nu behärskar kanske C, C++, Java, C# och Python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Sant, men frågan var inledningsvis "behärskar totalt" vilket är 100%

Det är sannolikt ingen på swec som behärskar ett språk till 100% om de inte specat det själva (och knappt då )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.