Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Någon som använder Rocker?

Har börjat kolla på kort som ger en cashback. Tanken är att betala allt varje månad med ett kort, och om kredit betala 100% på fakturan varje månad så klart, för att slippa ränteavgifter.

Jag är ute efter smidighet. Apple Pay är ett STORT plus. Vad jag förstod måste man mecka med att föra över pengar hela tiden till sin Rocker för att betala? Vore ju otroligt smidigt om Rocker-kontot gick att ansluta till sin bank.

Jag använder också Rocker och cashbacken väger upp nackdelen med att man får swisha in pengar då och då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olkarl:

Jag använder också Rocker och cashbacken väger upp nackdelen med att man får swisha in pengar då och då

Ok! Vad snittar du för utlägg och cashback i månaden, om man får fråga? 😎

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ok! Vad snittar du för utlägg och cashback i månaden, om man får fråga? 😎

Har 3% cashback på köpen just nu, så 3-400 per månad brukar jag ligga på i kronor. Hur mycket jag handlar för får du räkna ut själv 😉

Mvh

Permalänk

Refunder Pay verkar vara väldigt svåra att få.
jag blev nekad trots bra kreditbetyg och fläckfritt användande av kreditkort i 15 års tid, det var lite omständigt att få reda på varför, bollades runt mellan olika personer på kundtjänsten, någon dag senare så ringde dom upp och sa att jag blev nekad för att jag går minus i deras kalkyl, hur det nu går ihop, jag betalar alltid hela mina kreditkortsfakturor så jag betalar aldrig någon ränta

jag provar nu Remember Flex men allt för ofta så registreras inte bonusen, nu senast så blev ett köp från Däckonline nekat dessutom :s

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cordinator:

jag betalar alltid hela mina kreditkortsfakturor så jag betalar aldrig någon ränta

Tror jag hittade varför. Kortavgifterna de får ta ut av handlarna täcker inte att ge 1% bonus, så de måste tjäna in det på annat sätt. att ha andra kunder som är mer #YOLO är ett sätt, men blir det för många gnetna jävlar som oss som skaffar det så går det inte ihop.

Kort som ger ännu högre återbäring kan du räkna med att de bränner investerarnas pengar för att bygga marknadsandelar, när de är slut kommer de sänka utbetalningarna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Inte riktigt kreditkort, men close enough. Har kollat efter billigaste bank för att använda som huvudsakligt bankkonto+kort. Northmill ser ut att ha detta helt gratis. Känns inte helt rimligt, är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Inte riktigt kreditkort, men close enough. Har kollat efter billigaste bank för att använda som huvudsakligt bankkonto+kort. Northmill ser ut att ha detta helt gratis. Känns inte helt rimligt, är det något jag missar?

Låter OT. Men det som de erbjuder gör ju många andra också då det inte är fråga om något vanligt konto.

"Hur gör jag en överföring från personkontot?

Det går i dagsläget endast att göra överföringar från ditt personkonto till ditt rörliga sparkonto hos oss. Vi stödjer i dagsläget inte överföringar till andra banker men kommer att göra det i framtiden.".

Permalänk
Medlem

Säkert gåtts igenom många gånger tidigare.
Men jag behöver ett kort med lounge access under hösten ffa.

Eurocard Platinum 130 SEK/mån
Amex Gold 175 SEK/mån.
Jag har läst igenom bägges villkor men blir inte riktigt klar över villket. Kanske tar bägge för att vara safe.

Någon som har lite input i ämnet?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Säkert gåtts igenom många gånger tidigare.
Men jag behöver ett kort med lounge access under hösten ffa.

Eurocard Platinum 130 SEK/mån
Amex Gold 175 SEK/mån.
Jag har läst igenom bägges villkor men blir inte riktigt klar över villket. Kanske tar bägge för att vara safe.

Någon som har lite input i ämnet?

Hur många loungebesök ska du göra? Ska du ha med dig någon mer än dig?
I de flesta (Priority pass/lounge key) lounger kan du betala per besök direkt i loungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Hur många loungebesök ska du göra? Ska du ha med dig någon mer än dig?
I de flesta (Priority pass/lounge key) lounger kan du betala per besök direkt i loungen.

Det blir 4-8 besök.
Så du menar att man inte behöver ett fancy pancy kort?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det blir 4-8 besök.
Så du menar att man inte behöver ett fancy pancy kort?

Ja, i de flesta loungerna kan du köpa dig in. Vet du vilka flygplatser du ska till kan du söka upp det i förväg och kolla upp vilken av alla som verkar bäst då kvaliteten är väldigt varierande. Om kreditkortet eller inte är värt det kan du räkna på. Värt att ha i åtanke är att reseförsäkrningarna på "premiumkorten" oftast är betydligt generösare än hemförsäkringens om du reser privat.

Eurocard verkar ha tagit bort gratis loungeaccess helt, se https://eurocard.com/sv/kort-och-konton/privatkort/market-se/lounger/.
Amex Gold har 4 fria besök per år, men du kan precis som vanligt köpa dig in (ingen gäst, dock får extrakortsinnehavare 2 fira besök). Platinum har obegränsade fria besök med gäst.
Handelsbankens Platinum ger fria besök, oklart om du får ha gäst med dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

My bad! 10 fria besök har Eurocard uppenbarligen.

Priority Pass och Lounge Key har ungefär samma standard på loungerna (och ibland till och med samma lounger).

Permalänk
Medlem

Då verkar Eurocard vara bäst för loungebesök i alla fall.
Någon som ser några andra plus/minus gällande dessa korten?

Ledsen för alla frågor, jag kunde normalt gjort jämförelsen själv. Men är lite sjuk just nu, så det tillsammans med medicinerna gör att mitt korttidsminne och beslutsamhet är noll.
Tackar för hjälpen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Snusfri

Har lite funderingar på att skaffa ett kreditkort att ha som backup samt eventuella köp för avbetalningar.
Har väl egentligen inget behov av kick-backs eller liknande, är mer ute efter låg kostnad samt ränta.

Har Swedbank som bank.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Har lite funderingar på att skaffa ett kreditkort att ha som backup samt eventuella köp för avbetalningar.
Har väl egentligen inget behov av kick-backs eller liknande, är mer ute efter låg kostnad samt ränta.

Har Swedbank som bank.

Om du tänkt använda det för att låna pengar någon längre tid så får du oftast mycket bättre ränta genom att koppla en kredit till ditt bankkonto. Avbetala via kreditkort är i regel svindyrt om du går utanför den räntefria perioden på 1-2 mån.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Aphex:

Om du tänkt använda det för att låna pengar någon längre tid så får du oftast mycket bättre ränta genom att koppla en kredit till ditt bankkonto. Avbetala via kreditkort är i regel svindyrt om du går utanför den räntefria perioden på 1-2 mån.

Som jag skrev, mest för att ha som en backup och eventuellt dela upp vissa betalningar på ~3 månader.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrev, mest för att ha som en backup och eventuellt dela upp vissa betalningar på ~3 månader.

Ta ett blancolån om du behöver mer än 1-2 månader räntefritt.

Själv använder jag enbart den räntefria perioden, annars är det typ 15 % ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrev, mest för att ha som en backup och eventuellt dela upp vissa betalningar på ~3 månader.

På vissa kreditkort kan man skjuta upp betalningen i t ex 3, 6 eller 9 månander utan ränta. Dock med uppläggningsavgift. T ex har komplettbank ett sådant kort.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

På vissa kreditkort kan man skjuta upp betalningen i t ex 3, 6 eller 9 månander utan ränta. Dock med uppläggningsavgift. T ex har komplettbank ett sådant kort.

Tänk på att de flesta kort som har betalningsfri månad och liknande ändå tar ränta för den månaden bara

Komplett Bank är generösa där, men avgiften är 249 kr för 3 mån, 329 kr för 6 mån och 449 kr för 9 mån som du betalar omgående. Du kan inte nyttja den krediten innan du betalat, så kortet blir värdelöst under tiden du väntar med att betala om du nyttjar i stort sett hela krediten för köpet.

Sedan blir avgifterna som en ränta, effektiv ränta för Resurs 6 månaders räntefritt är 4,15 %. Visst det är säker mindre än Swedbanks privatlån just nu, men då kreditutrymmet förbrukas och då det finns andra långivare om du behöver investera i något större är det inte helt givet. 6 eller 9 månader är heller inte så lång avbetalningsperiod så du måste ändå redan ha pengarna.

Permalänk
Skrivet av olkarl:

Jag använder också Rocker och cashbacken väger upp nackdelen med att man får swisha in pengar då och då

Vad gör Rocker så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad gör Rocker så bra?

Cashback på alla köp 🙂 det negativa är att man måste värva nya användare för att få cashback

Permalänk
Medlem

Kör OKQ8 då det inte kostar något att ha kortet förutsatt man betalar hela fakturan givetvis. Säkerställ att du kan betala räkningar på internetbanken om du ska skippa bank-kortet (vilket mig veterligen alltid kostar något), Swedbank ex kräver att du har nyckelkund för att få kortet, men även då för att betala räkningar via internet-banken (kanske har ändrats nu, vet ej), detta kostar pengar. Bytte till LF där detta går bra. Kanske en smal sak, men jag tycker det är löjligt att man ska behöva betala banken för att använda ens egna pengar.

Kan nämnas att jag fick en dubbel-debitering på en hyrbil på en OKQ8 mack en gång, ringde supporten och de hänvisade att jag skulle dra det med macken, kanske inte hole-in-one kundtjänst direkt. Sen har jag upplevt vid ett par tillfällen att fakturor jag betalat in inte speglats i saldot på kredit-kortet tillräckligt fort (tagit ca 4 dagar, detta har varit pga. tekniska bekymmer där OKQ8 registrerat att fakturan är betald).

Har för mig man får lite ränta om man har satt in pengar, men tycker man är fel ute att försöka bygga kapital på sån ränta enligt mig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Finns väl flera avgiftsfria kort i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Thor: Finns väl flera avgiftsfria kort i dagsläget.

Ja, okq8 är inte en bra rekommendation, är ju en medlemsförening med allt vad det innebär.

Preem, shell enklast,gratis och kontanter tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Ja, okq8 är inte en bra rekommendation, är ju en medlemsförening med allt vad det innebär.

Preem, shell enklast,gratis och kontanter tillbaka.

Nu tar du bara upp "bensinkort". Alla kedjors kort är fria från årsavgift, även Volvokort, Volkswagenkortet och Mazdakortet med flera. Har du inte bil behöver du inget "bensinkort". Preem har möjlighet att skjuta upp betalning till avgift vilket det frågades om däremot.

Men du har även kort som Resurs Classic, Bank Norwegian, Ikano Visa, Re:member Flex o.s.v.

Ska du ha ränte och avgiftsfri delbetalning så får du nog titta på ett kort med årsavgift. Olika kort passar olika behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu tar du bara upp "bensinkort". Alla kedjors kort är fria från årsavgift, även Volvokort, Volkswagenkortet och Mazdakortet med flera. Har du inte bil behöver du inget "bensinkort". Preem har möjlighet att skjuta upp betalning till avgift vilket det frågades om däremot.

Men du har även kort som Resurs Classic, Bank Norwegian, Ikano Visa, Re:member Flex o.s.v.

Ska du ha ränte och avgiftsfri delbetalning så får du nog titta på ett kort med årsavgift. Olika kort passar olika behov.

För att de jag nämner är enkla och bra. 0,5% bonus i kontanter. Inga avgifter. E-faktura.

De kort du nämner ger ju cashback i de flesta fall i volvo/volkswagen/mazda-shop/verkstad osv (finns säkert undantag). Resurs, bank norwegian, ikano remember flex ger i ordning: 0 bonus, cashpoints i egen butik, 0,4% eller 0% cashback.

Visst kan man vara ute efter något särskilt krav eller någon särskild deal, då får man göra hemläxan själv. För generellt bruk där endast fria krediten, köpskyddet med kreditkort och cashback efterfrågas slår inget kort Shell eller Preem i enkelhet. Det har ingenting med bensin eller ej att göra.

Edit: det har ju pratats både om lounge och uppskjuten betalning ovanför i tråden. Då gäller egen hemläxa och nogrannt kolla alla kort efter spefika förmåner man vill åt. Men mitt första inlägg riktade sig mest mot Okq8 rekommendationen som generellt kort. För det är onödigt komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Det har ingenting med bensin eller ej att göra.

Klart det har då alla dessa kort har rabatt på drivmedel. Vill du bara ha bonus finns det t.o.m. betalkort och vill du delbetala finns det andra kort inklusive de med årsavgift. "Bensinkorten" är inte jättebra på något sätt och det är nog inga problem att maxa bonus på flera kort samtidigt då det finns månads/årsgräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart det har då alla dessa kort har rabatt på drivmedel. Vill du bara ha bonus finns det t.o.m. betalkort och vill du delbetala finns det andra kort inklusive de med årsavgift. "Bensinkorten" är inte jättebra på något sätt och det är nog inga problem att maxa bonus på flera kort samtidigt då det finns månads/årsgräns.

Bensinrabatten är irrelevant.

Det finns inga enkla alternativ där du får bra kontant cashback, kredit, extra skydd som konsument och utan avgift.
De är överlägset enklast och bäst som ett generellt kort för månatlig konsumtion.

För speciella behov finns givetvis andra alternativ som är bättre.

Men återigen, mitt första inlägg var främst riktat mot rekommendation om OkQ8, där är preem/shell klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta ett blancolån om du behöver mer än 1-2 månader räntefritt.

Själv använder jag enbart den räntefria perioden, annars är det typ 15 % ränta.

plus avbetalningsavgiften per månad, oftast 25 eller 50kr per månad

Så ränta på summan som återstår att betala av 50kr (eller 25)

nästa månad om du betalar av en liten summa sjunker räntan eftersom summan som återstår att betala sjunker, men en till avbetalningsavgift tillkommer om 50kr (eller 25)

och så vidare och så vidare för varje månad tills du har betalat av helt. Lätt att tänka "äh, det är inte så mycket" men det springer iväg snabbt