Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur blir det plus i plånboken? Vad jämför du med?
En ID4 för mig när jag kollar skulle kosta 6126kr i månaden med 2000 mil och vinterdäck. Då är detta också utan någon som helst utrustning.
220k på tre år… Det är inte billigt eller ekonomiskt någonstans.

510,000kr som engångskostnad sedan är elpriset markant billigare här i Västerbotten, finns gratisladdning både på ikea och ica i min närhet som kommer nyttjas flitigt. Sommartid har elpriset varit nere på 0kr kw/h flera veckor i sträck nattetid. Årsskatt 360kr.

Jämfört med min gamla kia ceed leasing som låg på 3100kr i månaden, 900kr bensin per månad minst och några tusen i årsskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Jämt ut fast du får ny bil efter halva tiden (3 år) på leasningen. Räknat med ny uppsättning däck osv?
Vad har du köpt?

Det är såklart en fördel med att få en ny bil efter 3 år med leasing. Men jag kan inte sätta en kostnad på "att få en ny bil". Jag måste jämföra de faktiska kostnaderna.
Köper man en bil så tror jag inte det är normalt att sälja och byta efter endast 3 år. De vanligaste lånen ligger på 5-7 år. Jag kör 6 år. Så därför måste jag jämföra med detta.
Däck har jag tagit med. Jag har sammanställt alla kostnader från min gamla bil som jag hade i 6 år. Där både service, däck och byte av slitagegrejer var med. Jag tog dock bort kostnaden för byte av kamrem och vattenpump för den kostnaden bör inte uppstå med nya bilen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

510,000kr som engångskostnad sedan är elpriset markant billigare här i Västerbotten, finns gratisladdning både på ikea och ica i min närhet som kommer nyttjas flitigt. Sommartid har elpriset varit nere på 0kr kw/h flera veckor i sträck nattetid. Årsskatt 360kr.

Jämfört med min gamla kia ceed leasing som låg på 3100kr i månaden, 900kr bensin per månad minst och några tusen i årsskatt.

Så 3100+900kr för leasing+förbrukning. Årskatten är väl som värsta första 3 åren? bör inte ha varit mer än 5000kr?
Så säg totalt 4500kr per månad.
Du har alltså kunnat haft den bilen i hela 9 år jämfört mot engångskostnaden på den nya?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är såklart en fördel med att få en ny bil efter 3 år med leasing. Men jag kan inte sätta en kostnad på "att få en ny bil". Jag måste jämföra de faktiska kostnaderna.
Köper man en bil så tror jag inte det är normalt att sälja och byta efter endast 3 år. De vanligaste lånen ligger på 5-7 år. Jag kör 6 år. Så därför måste jag jämföra med detta.
Däck har jag tagit med. Jag har sammanställt alla kostnader från min gamla bil som jag hade i 6 år. Där både service, däck och byte av slitagegrejer var med. Jag tog dock bort kostnaden för byte av kamrem och vattenpump för den kostnaden bör inte uppstå med nya bilen.

Du är ju uppenbarligen bara här för att tjafsa, kan du inte bara lägga ner? Du har fått frågan flera gånger vilken bil du köpt men vill inte berätta, då är det helt omöjligt att veta hur du har räknat eller vad du har räknat på. Jag ser bara hur du attackerar andra för deras räkneexempel.

Snälla, sluta!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Vad jag hört är mörkare färger bäst att foliera då det kommer synas mindre om något stenskott skulle gå igenom folien; beror kanske lite på vilken färg du skall foliera till med såklart... men vita prickar kommer ju sticka ut mer än svarta i de flesta fall.

De har en GT orange leveransklar nästa vecka om leasingpaketet är ok för mig och företaget blir godkänd av finansbolaget. Då kanske jag bara tar en clear folie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du är ju uppenbarligen bara här för att tjafsa, kan du inte bara lägga ner? Du har fått frågan flera gånger vilken bil du köpt men vill inte berätta, då är det helt omöjligt att veta hur du har räknat eller vad du har räknat på. Jag ser bara hur du attackerar andra för deras räkneexempel.

Snälla, sluta!

Hur tjafsar jag?? Det är en BMW 218. Glömde svara förlåt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur tjafsar jag?? Det är en BMW 218. Glömde svara förlåt.

Gissar på att du pratar om en BMW 218d. Sitter på jobbet och har inte tid med någon detaljerad kalkyl, men snabbt:
Skatt: 22 554 kr (3 år)
Bensin: 0,48 enligt WLTP (lol) * 2000 mil * 3 år = 57 600 kr
Hittade en på blocket för 349, 20% av denna är 70K.
Räknar vi på lån med restvärde på 40% så ska det betalas 139 400 kr utöver kontantinsatsen på 70K över dessa 3 år.

Totalsumma 3 år: 219 624 kr. Ränta på lånet gör att lånet kommer kosta lite till. Nu ska du även ha vinterdäck och kanske service, har ingen koll på om det ingår eller ej hos BMW.

Så om en ID.4 kostade 220K på 3 år inkl allt, så blir ju en BMW 218d minst lika dyr. Och jag gissar på att bilen drar mer än 0,48l/10km och att bensinen kommer vara dyrare än 20kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Gissar på att du pratar om en BMW 218d. Sitter på jobbet och har inte tid med någon detaljerad kalkyl, men snabbt:
Skatt: 22 554 kr (3 år)
Bensin: 0,48 enligt WLTP (lol) * 2000 mil * 3 år = 57 600 kr
Hittade en på blocket för 349, 20% av denna är 70K.
Räknar vi på lån med restvärde på 40% så ska det betalas 139 400 kr utöver kontantinsatsen på 70K över dessa 3 år.

Totalsumma 3 år: 219 624 kr. Ränta på lånet gör att lånet kommer kosta lite till. Nu ska du även ha vinterdäck och kanske service, har ingen koll på om det ingår eller ej hos BMW.

Så om en ID.4 kostade 220K på 3 år inkl allt, så blir ju en BMW 218d minst lika dyr. Och jag gissar på att bilen drar mer än 0,48l/10km och att bensinen kommer vara dyrare än 20kr.

218i och inget restvärde. Kostade 355. Vinterdäck är med.
Skatten första 3 åren är inte 22,5k, vart får du det ifrån? Det är 4800kr per år första tre och sedan 960 typ per år.
Jag räknar också på 6 år. Att leasing kan vara billigare på 3 år vet jag och det har min kalkyl också visat. Men så snart vi kliver upp i 6 år blir det i stort sett samma för de exemplen jag gav tidigare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är såklart en fördel med att få en ny bil efter 3 år med leasing. Men jag kan inte sätta en kostnad på "att få en ny bil". Jag måste jämföra de faktiska kostnaderna.

Då kan man lika väl vända på det och köpa en begagnad elbil som rullat 3 år och jämföra med ny ICE.

Skrivet av ronz:

218i och inget restvärde. Kostade 355. Vinterdäck är med.
Skatten första 3 åren är inte 22,5k, vart får du det ifrån? Det är 4800kr per år första tre och sedan 960 typ per år.
Jag räknar också på 6 år. Att leasing kan vara billigare på 3 år vet jag och det har min kalkyl också visat. Men så snart vi kliver upp i 6 år blir det i stort sett samma för de exemplen jag gav tidigare.

22,5k kommer från 218d som han chansade på eftersom du inte skrev exakt vilken modell det var.
Förstår dock inte varför du jämför köp av en ICE vs leasning av el?
Varför inte köp av el vs köp av ICE?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Då kan man lika väl vända på det och köpa en begagnad elbil som rullat 3 år och jämföra med ny ICE.

22,5k kommer från 218d som han chansade på eftersom du inte skrev exakt vilken modell det var.
Förstår dock inte varför du jämför köp av en ICE vs leasning av el?
Varför inte köp av el vs köp av ICE?

Därför att argumenten i andra trådar är att leasing av elbil är billigare. Men jag får inte ihop det. Åtminstone enligt mina behov som jag ändå bör tycka är ganska normala.
Sen läser man denna tråd och då är det ÄNNU dyrare bilar som köps. Så vart är det billigare?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu ska jag åka och provköra och ev signa lesse på en mach-e. Får se om det blir enSR eller enLR. Han hade även enGT i large, men den kanske nog kosta en slant per månad

Kul!

Skulle satsat på en GT (om du har råd), men välj absolut LR framför SR om du kör längre resor i jobbet eller privat. Då är det så nice att slippa stoppa var 25-30:e mil. Extra mycket viktigt med LR på vintern om du inte har värmepump.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför att argumenten i andra trådar är att leasing av elbil är billigare. Men jag får inte ihop det. Åtminstone enligt mina behov som jag ändå bör tycka är ganska normala.
Sen läser man denna tråd och då är det ÄNNU dyrare bilar som köps. Så vart är det billigare?

Okej, tycker det är väldigt underligt att jämföra helt olika saker.

Här är min egna kalkyl (leasar Opel Mokka-E Ultimate)

1500 mil / år

Kostnader nedan per månad.
Opel Mokka-E Ultimate
Leasning: 3549 kr
Försäkring: 0 (ingår)
El/Bensin : 0 (ingår i parkeringen, kör aldrig längre än räckvidden så behöver ej ladda på publik laddare)
Skatt: 30
Service: 0

Totalt: 3 579 kr/mån

Opel Mokka Ultimate 130 hk Automat
Leasning: 3799 kr
Försäkring: 0 (ingår)
El/Bensin : 1375 kr (0.55 (WLTP) x 20 x 125)
Skatt: 303
Service: 0

Totalt: 5477 kr/mån

I mitt fall hade ICE-versionen varit 1898 kr dyrare per månad. Även om jag skulle behövt betala laddningen hade jag haft pengar över. Sen finns det inte en chans att WLTP stämmer med verkligheten

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Okej, tycker det är väldigt underligt att jämföra helt olika saker.

Här är min egna kalkyl (leasar Opel Mokka-E Ultimate)

1500 mil / år

Kostnader nedan per månad.
Opel Mokka-E Ultimate
Leasning: 3549 kr
Försäkring: 0 (ingår)
El/Bensin : 0 (ingår i parkeringen, kör aldrig längre än räckvidden så behöver ej ladda på publik laddare)
Skatt: 30
Service: 0

Totalt: 3 579 kr/mån

I mitt fall hade ICE-versionen varit 1898 kr dyrare per månad. Även om jag skulle behövt betala laddningen hade jag haft pengar över. Sen finns det inte en chans att WLTP stämmer med verkligheten

Ingår det dubbade vinterdäck i den kostnaden?
Hur mycket extra kostar det för 2000 mil? Den kostnaden lägger sig ibland jämt med den extra kostnaden för 500 mil bensin.
Att försäkringen ingår låter väldigt bra. I princip ingen leasingbil jag kollat på ingår försäkringen för det där priset.
Att du kan ladda gratis gör ju just DIN kalkyl också väldigt förmånlig. Men långt ifrån alla kan ladda gratis.

Så om du tar min situation i din kalkyl blir den totala kostnaden väldigt lika. Det skiljer absolut inte några 1898kr.

Nej WLTP stämmer aldrig men ändå nöjd över min förbrukning. Som bäst 0,49L men det var en lång sträcka på 70-90 väg.
Pendling till och från jobbet som är största delen av milen har legat på 0,53-0,55 i genomsnitt nu vinter. Bra för bensin imo.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sen var min bensinbil också något dyrare än andra liknande alternativ eftersom det är dyraste paketet med lite extra utrustning. Så det är ju en betydligt roligare (inte acceleration) bil än alternativ elbil i samma klass/storlek.

Vad blev det för bil, och vad kostade den?

Skrivet av ronz:

Jag tror kanske det jag försöker säga är att jag inte håller med till 100% på att elbil är det mest ekonomiska.

Det är inte riktigt så svart och vitt. Det beror på. Man får försöka räkna på vad som blir mest ekonomiskt i varje enskilt fall. Finns inga "pantentsvar" som automatiskt alla. Allas situation och förutsättningar är väldigt olika.

För dig och alla som skall köpa ny bil, så är en enkel startpunkt att gå till https://teslakalkylen.se/ och börja att räkna på det. Riktig bra, även om enkelt, verktyg att starta med. Trots namnet så räknar på alla typer av elbilar och fossilbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad blev det för bil, och vad kostade den?

Det är inte riktigt så svart och vitt. Det beror på. Man får försöka räkna på vad som blir mest ekonomiskt i varje enskilt fall. Finns inga "pantentsvar" som automatiskt alla. Allas situation och förutsättningar är väldigt olika.

För dig och alla som skall köpa ny bil, så är en enkel startpunkt att gå till https://teslakalkylen.se/ och börja att räkna på det. Riktig bra, även om enkelt, verktyg att starta med. Trots namnet så räknar på alla typer av elbilar och fossilbilar.

BMW 218i M-Sport med ett par extra paket samt originalvinterhjul för 355k. Egentligen 70k dyrare än jag tänkt mig men hittade inget som jag kände motiverade mina pengar.
Ja jag har använt mig av den kalkylen

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

BMW 218i M-Sport med ett par extra paket samt originalvinterhjul för 355k. Egentligen 70k dyrare än jag tänkt mig men hittade inget som jag kände motiverade mina pengar.
Ja jag har använt mig av den kalkylen

Gott, då har du iaf. räknat på det och att du seriöst övervägt en elbil iaf!

Var själv inne på en BMW M3 (gillar som du verkligen BMW som bilar), men för mig föll det ekonomiskt klart ut till fördel före Tesla M3 när jag räknande på det (samt att jag var grymt imponerad av den härliga körkänslan i en bil med elmotorer som drar direkt - grymt svårt att slå den känslan när man väl testat!).

Testkörde du även någon elbil innan du valde?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gott, då har du iaf. räknat på det och att du seriöst övervägt en elbil iaf!

Var själv inne på en BMW M3 (gillar som du verkligen BMW som bilar), men för mig föll det ekonomiskt klart ut till fördel före Tesla M3 när jag räknande på det (samt att jag var grymt imponerad av den härliga körkänslan i en bil med elmotorer som drar direkt).

Jag har ju inte seriöst övervägt en elbil egentligen då jag inte har möjlighet till att ladda. Men jag har räknat på det flera gånger och drömt om att föreningen ska sätta upp laddstolpe.
Finns en i området med elbil. En Hyundai Kona. Där hänger laddkabeln från fönstret ibland

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har ju inte seriöst övervägt en elbil egentligen då jag inte har möjlighet till att ladda.

Förstår. Hade jag inte haft möjlighet att enkelt ladda hemma över natten så hade jag inte heller valt elbil. Då tappar man hela bekvämligheten (och del av ekonomin) med en elbil i vardagen.

Men att det inte passade dig (vilket jag har all respekt för), behöver inte betyda att det inte passar vissa av oss andra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför att argumenten i andra trådar är att leasing av elbil är billigare. Men jag får inte ihop det. Åtminstone enligt mina behov som jag ändå bör tycka är ganska normala.
Sen läser man denna tråd och då är det ÄNNU dyrare bilar som köps. Så vart är det billigare?

Vet inte vilka andra trådar du syftar till?

Själv så tror jag att det bästa generellt just nu är att köpa elbil om man har möjlighet till det. Extremt låg värdeminskning på just elbilar (nästan tvärt om skett en värdeökning sedan jag köpte min). Dessutom låga servicekostnader.

För fossilbilar är det mer oklart och osäkert med deras andrahandsvärde, så där kan det ibland kanske vara värt att överväga operationell leasing (oavsett på företag eller privat).

(Fö. så kan vi som är här, bara svara var och en för oss själva, och inte kollektivt ta på oss hela mänsklighetens spann av åsikter. )

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar ni pruta på leasing förslagen? Någon som lyckats få till en bra deal?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ingår det dubbade vinterdäck i den kostnaden?
Hur mycket extra kostar det för 2000 mil? Den kostnaden lägger sig ibland jämt med den extra kostnaden för 500 mil bensin.
Att försäkringen ingår låter väldigt bra. I princip ingen leasingbil jag kollat på ingår försäkringen för det där priset.
Att du kan ladda gratis gör ju just DIN kalkyl också väldigt förmånlig. Men långt ifrån alla kan ladda gratis.

Så om du tar min situation i din kalkyl blir den totala kostnaden väldigt lika. Det skiljer absolut inte några 1898kr.

Nej WLTP stämmer aldrig men ändå nöjd över min förbrukning. Som bäst 0,49L men det var en lång sträcka på 70-90 väg.
Pendling till och från jobbet som är största delen av milen har legat på 0,53-0,55 i genomsnitt nu vinter. Bra för bensin imo.

Har du mätt sträckan med gps och räknat ut l/mil på pumpen?

Eller är det färddatorn du förlitar dig på? Väldigt svårt att tro att en bensinare går på 0.5 l/mil i äkta siffror. Googlar man lite på din modell så verkar det vara vanligare med ~0.65 l/mil blandad. De snålaste dieselbilarna har svårt att komma under 0.5 l/mil om du inte verkligen fiskör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De har en GT orange leveransklar nästa vecka om leasingpaketet är ok för mig och företaget blir godkänd av finansbolaget. Då kanske jag bara tar en clear folie

Oj, oj nu händer grejer! Går från SR till GT!
Cyber Orange med PPF? Då återstår väl bara att skriva upp sig på Track Day i Eskilstuna till månadsskiftet?

Apropå foliering, vilka anlitar du?

Permalänk

Halloj!

Kommer bli med elbil i höst och kommer sålunda behöva skaffa en laddare hemma. Har snöat in på en Easee Home. Den kan ju en massa trick hit å dit och kan (måste?) vara uppkopplad mot internet. Jag har dock ingen ny elmätare utan ska jag skaffa lastbegränsare så behöver den mäta med induktion, men sådana finns det ju flertalet som klarar. Men, för att det skall lira ihop med en Easee så behöver den oxå vara uppkopplad mot nätet och synka sitt konto mot Easee. Många lastbegränsare jag sett har dock inte wifi utan endast ethernet-anslutning, vilket för mig blir knepigt då allt kommer behöva sitta utomhus i garaget. När jag tar nåt steg tillbaka å funderar lite kring detta så slås jag över att allt "måste" vara uppkopplat mot nätet. Finns det nån lösning med en laddare ink lastbegränsare som inte behöver vara uppkopplade på nätet? Jag förstår att det genom uppkoppling mot nätet medföljer en del nice-to-have funktioner osv, men om vi skippar det för tillfället.

Och för att säga emot mig själv då, så vill jag ju egentligen ha vissa funktioner som följer med om man ansluter mot nätet, men jag tycker det känns knäppt att laddningen av bilen hänger på om mitt internet är igång eller ej. Det, plus att jag är så less på att man behöver skapa konton för precis allt nuförtiden, så känner jag att jag iaf behöver kika på eventuella icke-internetlösningar också, innan jag tar ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ingår det dubbade vinterdäck i den kostnaden?
Hur mycket extra kostar det för 2000 mil? Den kostnaden lägger sig ibland jämt med den extra kostnaden för 500 mil bensin.
Att försäkringen ingår låter väldigt bra. I princip ingen leasingbil jag kollat på ingår försäkringen för det där priset.
Att du kan ladda gratis gör ju just DIN kalkyl också väldigt förmånlig. Men långt ifrån alla kan ladda gratis.

Så om du tar min situation i din kalkyl blir den totala kostnaden väldigt lika. Det skiljer absolut inte några 1898kr.

Nej WLTP stämmer aldrig men ändå nöjd över min förbrukning. Som bäst 0,49L men det var en lång sträcka på 70-90 väg.
Pendling till och från jobbet som är största delen av milen har legat på 0,53-0,55 i genomsnitt nu vinter. Bra för bensin imo.

Nej det ingår inga dubbade vinterdäck. Men vad jag vet så måste man ha vinterdäck på en ICE också och det går på samma vinterdäck på båda. Alltså ingen skillnad i pris där.

Förstår inte riktigt? Ska jag köra 2000 mil med bensinversionen så får jag ju betala extra för det också (utöver bensinkostnaden).
Kostar 293 kr extra för EL och 238 kr extra för ICE per månad. Inga stora pengar där.

Nej det är såklart inte vanligt att försäkring ingår, men återigen. Ej relevant i en jämförelse då det är samma kostnad för båda.
Kan räkna ut elkostnaden för en medelsvensk också: 1.58 x 2.5 x 125 = 495 kr.

Fortfarande 1400 kr billigare med el. Men skrev ju MIN kalkyl Alla får göra sin egen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Halloj!

Kommer bli med elbil i höst och kommer sålunda behöva skaffa en laddare hemma. Har snöat in på en Easee Home. Den kan ju en massa trick hit å dit och kan (måste?) vara uppkopplad mot internet. Jag har dock ingen ny elmätare utan ska jag skaffa lastbegränsare så behöver den mäta med induktion, men sådana finns det ju flertalet som klarar. Men, för att det skall lira ihop med en Easee så behöver den oxå vara uppkopplad mot nätet och synka sitt konto mot Easee. Många lastbegränsare jag sett har dock inte wifi utan endast ethernet-anslutning, vilket för mig blir knepigt då allt kommer behöva sitta utomhus i garaget. När jag tar nåt steg tillbaka å funderar lite kring detta så slås jag över att allt "måste" vara uppkopplat mot nätet. Finns det nån lösning med en laddare ink lastbegränsare som inte behöver vara uppkopplade på nätet? Jag förstår att det genom uppkoppling mot nätet medföljer en del nice-to-have funktioner osv, men om vi skippar det för tillfället.

Och för att säga emot mig själv då, så vill jag ju egentligen ha vissa funktioner som följer med om man ansluter mot nätet, men jag tycker det känns knäppt att laddningen av bilen hänger på om mitt internet är igång eller ej. Det, plus att jag är så less på att man behöver skapa konton för precis allt nuförtiden, så känner jag att jag iaf behöver kika på eventuella icke-internetlösningar också, innan jag tar ett beslut.

Easee har 4g gratis på sina, vi kör den i föreningen för att slippa wifi /kabel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av ronz:

Att du kan ladda gratis gör ju just DIN kalkyl också väldigt förmånlig. Men långt ifrån alla kan ladda gratis.

Så om du tar min situation i din kalkyl blir den totala kostnaden väldigt lika. Det skiljer absolut inte några 1898kr.

Det är väl precis så som det alltid har varit oavsett bil eller bränsle, olika fall för varje individ. "Universallösningar" kommer aldrig fungera eller stämma för alla personer.

För min egen del så var det en "no-brainer" att byta till elbil när jag fick möjligheten (har idag en Volkswagen ID.3). Trots att jag inte har möjlighet att ladda hemma, utan alltid laddar publikt.

Min tidigare bensinbil kostade mig (körsträcka mellan 2000-2500mil per år):

Bensin: 188*0,85*15 = 2397 kr/mån (här räknar jag med 15 kr/l då det var snittpriset jag betalade under ägarskapet)
Försäkring: 812 kr/mån
Skatt: 208 kr/mån
Service 793 kr/mån (däck inte medräknat)

Totalt ca: 4210 kr/mån bara i driftkostnader.

Min ID.3a kostar mig (samma körsträcka och har haft den ca. 1 år nu):

Lån 60 mån inkl. ränta: 4210 kr/mån (inget restvärde)
Laddning: 320 kr/mån
Försäkring: 234 kr/mån
Skatt: 30 kr/mån
Serviceavtal i 48 mån: 66kr/mån

Totalt ca: 4860 kr/mån inklusive avbetalning av bilen.

Jag bytte in gamla bilen som kontantinsats och den var helt avbetald.
För mig är alltså elbilen jag köpte helt ny bara 650kr/mån dyrare än enbart driftkostnaderna för bensinbilen jag köpte begagnad.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag har ju inte seriöst övervägt en elbil egentligen då jag inte har möjlighet till att ladda. Men jag har räknat på det flera gånger och drömt om att föreningen ska sätta upp laddstolpe.
Finns en i området med elbil. En Hyundai Kona. Där hänger laddkabeln från fönstret ibland

Helst vill man absolut kunna ladda hemma, men beroende på situation så kan det ju gå att lösa ändå. Jag har exempelvis några publika men långsamma laddare hyfsat nära, fem-tio minuters promenad bort, där elen kostar 2,50/kWh. Så milkostnaden för "bränslet" blir då någonstans 3-5,50 kronor kanske beroende på bil. Jämfört med min nuvarande 320i som på pappret ska dra runt 0,6-0,7 men i verkligheten ligger på runt (eller snarare drygt) 1 liter milen, vilket ju ger en milkostnad på över 20 kronor för bara bränslet i dagsläget.

Promenaden från/till laddaren är kanske inte alltid så rolig förstås, men jag tänker mig att för vardagen behöver jag inte göra det så ofta. Jag snittar kanske på tusen mil om året och tänker vi oss en elbil som har en räckvidd på 40 mil men som man kanske laddar var 25:e ungefär om man vill hålla sig mellan 20 och 80 procent. Då blir det mindre än en gång i veckan jag behöver ladda en natt liksom, om jag bara laddar där. Några lite längre resor blir det dock med dyrare snabbladdning, men å andra sidan kan jag ju också ladda lite på gratisladdare när jag handlar och liknande, så de tar väl ut varandra i kostnad på ett ungefär.

Jag har gjort kalkylen för min del några gånger i denna tråd men den är ju inte så komplicerad. Min bil kostar 3500 i månaden för leasingen (eller den har gått upp en femtiolapp till eller så då räntan ju har höjts över de senaste åren), inklusive vinterdäck och service. Skatten är typ 6000 per år. Halvförsäkringen kostar 500 per månad men jag räknar med ungefär samma för en elbil. Leasar jag en elbil så kan jag alltså leasa en för 4000 per månad och gå plus minus noll innan vi ens börjar räkna på bränslekostnaden. Bränslet innebär ju en merkostnad på minst 15000 per år, eller 1250 per månad. Alltså skulle jag kunna leasa en bil för en bit över 5000 och hamna på samma kostnad som min nuvarande bil som kostade 3500.

Och då var det ändå en väldigt bra deal när jag leasade min bil, idag hittar jag inga leasingerbjudanden alls på den modellen men inköpspriset ligger 100K över vad leasingföretaget betalade för min bil, dock nyare modell men också sämre utrustad med tygklädsel och så.

Min förhoppning är dock att inte lägga lika mycket pengar på nästa bil som på nuvarande för det är ju ganska mycket pengar ändå. Jag skulle ju kunna leasa en MG 5 för runt 2700 exempelvis, storleksmässigt är den väl ungefär likvärdig mot min BMW men i övrigt känns den ju som ett stort nerköp. Men typ en Kona eller nya Megane båda med större batteri kan man ju få för sådär 4000-4200 per månad. Id3 exempelvis kostar mindre, eller förstås någon Peugeot eller Opel. Mazda och Honda är ju lite trevliga men för kort räckvidd. Köpa en tre år gammal Tesla är ju ett alternativ, men då blir försäkringen rätt dyr så kalkylen blir inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Halloj!

Kommer bli med elbil i höst och kommer sålunda behöva skaffa en laddare hemma. Har snöat in på en Easee Home. Den kan ju en massa trick hit å dit och kan (måste?) vara uppkopplad mot internet. Jag har dock ingen ny elmätare utan ska jag skaffa lastbegränsare så behöver den mäta med induktion, men sådana finns det ju flertalet som klarar. Men, för att det skall lira ihop med en Easee så behöver den oxå vara uppkopplad mot nätet och synka sitt konto mot Easee. Många lastbegränsare jag sett har dock inte wifi utan endast ethernet-anslutning, vilket för mig blir knepigt då allt kommer behöva sitta utomhus i garaget. När jag tar nåt steg tillbaka å funderar lite kring detta så slås jag över att allt "måste" vara uppkopplat mot nätet. Finns det nån lösning med en laddare ink lastbegränsare som inte behöver vara uppkopplade på nätet? Jag förstår att det genom uppkoppling mot nätet medföljer en del nice-to-have funktioner osv, men om vi skippar det för tillfället.

Och för att säga emot mig själv då, så vill jag ju egentligen ha vissa funktioner som följer med om man ansluter mot nätet, men jag tycker det känns knäppt att laddningen av bilen hänger på om mitt internet är igång eller ej. Det, plus att jag är så less på att man behöver skapa konton för precis allt nuförtiden, så känner jag att jag iaf behöver kika på eventuella icke-internetlösningar också, innan jag tar ett beslut.

Köper du Easee väggbox och Equilizer så kan de kommunicera direkt med varandra trådlöst över radio, och inte via Internet.

Jag själv kör med Easee och en anna box som heter Watty som mäter direkt induktivt effekten över kablarna (har tyvärr ingen "smart" elmätare). Den Watty är dock en separat produkt (svensk produkt med sitt ursprung på KTH), och för att kommunicera med tex. Tibbers tjänster, så behövs Internet.

Watt kan dock koppla upp sig via WiFi, även om den är lite knepig att sätta upp. Så du måste inte ha trådat Internet.

Vissa andra väggboxar (det är inga laddare, laddarna sitter i bilen när du laddar på AC) kan dock ha en direkt koppling till lastbalanserare med trådad eller trådlös förbindelse.

Så det finns ett antal olika produkter att kombinera. Har inget patentsvar på vad som är rätt eller fel, men kom gärna med fler frågor om du har det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte vilka andra trådar du syftar till?

Själv så tror jag att det bästa generellt just nu är att köpa elbil om man har möjlighet till det. Extremt låg värdeminskning på just elbilar (nästan tvärt om skett en värdeökning sedan jag köpte min). Dessutom låga servicekostnader.

För fossilbilar är det mer oklart och osäkert med deras andrahandsvärde, så där kan det ibland kanske vara värt att överväga operationell leasing (oavsett på företag eller privat).

(Fö. så kan vi som är här, bara svara var och en för oss själva, och inte kollektivt ta på oss hela mänsklighetens spann av åsikter. )

Flera trådar senaste tiden där någon frågar efter ny bil. Spelar ingen roll om TS förklarar sin situation och vad hen vill ha så är 8 av 10 svar "Elbil" som inte alls hjälper TS frågeställning.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du mätt sträckan med gps och räknat ut l/mil på pumpen?

Eller är det färddatorn du förlitar dig på? Väldigt svårt att tro att en bensinare går på 0.5 l/mil i äkta siffror. Googlar man lite på din modell så verkar det vara vanligare med ~0.65 l/mil blandad. De snålaste dieselbilarna har svårt att komma under 0.5 l/mil om du inte verkligen fiskör.

Det är färddatorn. Om den stämmer till 100% vet jag inte. Aldrig läst något om att de inte ska stämma eller visa (väldigt?) fel.
Min förra bil som var diesel drog blandat enligt färddatorn 0,42L efter cirka 6 år av körning. Som bäst nådde jag 0,36L.
Jag har minne av att jag kollat mina kostnader för tankning och jämfört mot milen jag åkt. Kommer inte ihåg att det skulle ha visat något helt annat. Var dock något år sedan så kommer inte ihåg helt.

Skrivet av Leyer:

Nej det ingår inga dubbade vinterdäck. Men vad jag vet så måste man ha vinterdäck på en ICE också och det går på samma vinterdäck på båda. Alltså ingen skillnad i pris där.

Förstår inte riktigt? Ska jag köra 2000 mil med bensinversionen så får jag ju betala extra för det också (utöver bensinkostnaden).
Kostar 293 kr extra för EL och 238 kr extra för ICE per månad. Inga stora pengar där.

Nej det är såklart inte vanligt att försäkring ingår, men återigen. Ej relevant i en jämförelse då det är samma kostnad för båda.
Kan räkna ut elkostnaden för en medelsvensk också: 1.58 x 2.5 x 125 = 495 kr.

Fortfarande 1400 kr billigare med el. Men skrev ju MIN kalkyl Alla får göra sin egen.

Ja, så din faktiska månadskostnad är högre eftersom du också behöver vinterdäck.
Som nämnt tidigare så är det köp av ICE vs leasing av elbil jag jämför, eftersom många säger att det blir billigare.
Den extra kostnaden för att lägga på 500 Mil på leasing har i grova drag varit jämförbart med den extra kostnaden för bensinförbrukningen. Men det kanske inte stämmer så bra just med dagens priser. Men för två månader så gjorde den det.

Precis det är din kalkyl. För dig blir det billigare och till stor del för ett vad jag tycker ser ut att vara ett väldigt förmånligt leasingpris i kombination med gratis laddning. Alla har nog inte turen med det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Flera trådar senaste tiden där någon frågar efter ny bil. Spelar ingen roll om TS förklarar sin situation och vad hen vill ha så är 8 av 10 svar "Elbil" som inte alls hjälper TS frågeställning.

Mer info (du är väldigt snål med sådan); Andra trådar här på Sweclockers, Facebook, eller andra (a)sociala media?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/