Nytt Tomb Raider-spel avtäckt – använder Unreal Engine 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Utvecklarna ville lägga ner serien efter trean eller fyran så hon fick dö i slutet.
Utgivarna ville annorlunda så nästa spel fick bli minnen om henne på hennes begravning. Återblickar.
Sedan har det ju blivit en nystart på hela serien. Som så ofta med populära serier.

Original-utvecklarna Core Design var ap-trötta på Lara Croft och tog livet av henne i slutet av 4 (Last Revelation). Utgivarna Eidos accepterade inte detta och beställde inte mindre än två nya spel - Chronicles som utspelar sig som du säger, och det genomusla Angel of Darkness som nästan dödade serien. Detta ledde till Core Design blev av med sin skapelse och Crystal Dynamics fick ta över. Efter att Eidos också blivit uppköpta, fick Crystal Dynamics tillåtelse att reboota hela serien. Core Design verkar vara rätt bittra över hela historien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Behövs, tomb raider är de ända spelen jag spelar ut
Enkelt och sjukt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Original-utvecklarna Core Design var ap-trötta på Lara Croft och tog livet av henne i slutet av 4 (Last Revelation). Utgivarna Eidos accepterade inte detta och beställde inte mindre än två nya spel - Chronicles som utspelar sig som du säger, och det genomusla Angel of Darkness som nästan dödade serien. Detta ledde till Core Design blev av med sin skapelse och Crystal Dynamics fick ta över. Efter att Eidos också blivit uppköpta, fick Crystal Dynamics tillåtelse att reboota hela serien. Core Design verkar vara rätt bittra över hela historien.

Tror att Eidos ville att Core skulle pumpa ut ett nytt Tomb Raider varje år bara för att dra in pengar. Det märktes ju på kvaliteten på spelen, inte minst blev buggarna fler och fler, och sedan när de äntligen bytte spelmotor till Angel of Darkness ville investerarna inte ge Core tid på sig att avsluta spelet, utan det skulle ut innan räkenskapsåret var slut, dvs i slutet av juni 2003, så att pengarna kom in.

Det ledde ju till att de fick kapa massor av innehåll, både nivåmässigt men även ur spelmekaniken. T ex är halva första nivån borta, men allt tutorialmaterial (där det enda gången i spelet nämns att man kan krypa) finns kvar om man fuskar sig igenom den första dörren. Det var också tänkt med någon sorts valuta som man kunde se rester av. Sen ville ingen ta ansvaret för att fixa spelet, Core Design skyllde på Eidos för att de inte hade fått avsluta spelet, det var inte det spel de ville släppa, och Eidos skyllde på Core Design för att de redan var försenade med spelet, det skulle ju kommit ut tidigare. Det var väl också tänkt som första delen i en trilogi, där man skulle fortsatt historien.

Minns att spelmotorn för DX 9 var väldigt avancerad med en massa inställningar, och Beyond3D hade flera artiklar om den. Det var ju då Nvidia hade Geforce FX-korten som fullkomligt sög i DirectX 9, om jag också minns rätt. Och det stämde att FX-serien sög generellt i DX9, fast jag spelade på ett FX 5900 Ultra, och det räckte ju till. Fick dock byta texturformat i spelet (och i Half-Life 2 använda knepet med att låtsas vara ett Radeon 9800 Pro för att undvika artefakter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Sen ville ingen ta ansvaret för att fixa spelet, Core Design skyllde på Eidos för att de inte hade fått avsluta spelet, det var inte det spel de ville släppa, och Eidos skyllde på Core Design för att de redan var försenade med spelet, det skulle ju kommit ut tidigare.

I det här läget är det kanske bra att påminna om att det var Eidos som i ungefär samma veva gav ut Kane & Lynch, och när det fick en dålig recension av Gamespot lyckades muta sitens ledning att sparka den som skrev recensionen (Jeff Gerstmann). Om det finns två sidor av saken och den ena sidan är Eidos, så tror jag på den andra. Eidos i mitten av 2000-talet får EA och Activision att se ut som rena skolgossar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror inte det var så lång tid mellan PS1 (psx) och PC verisionen men precis som med Quake 1 så blev PC verisionen uppmärksammad då den såg bättre ut med 3DFX än andra verisioner. Lite som när man äpplen och päron då det kom till PS1 och N64. De var bra på olika saker. Sony fixade till det i PS2 om jag inte minns fel. Biliniar mipmas och mer som inte gjorde det så pixligt.
Tror jag personligen testade första Tomb Raider på en pentium 90 med ett Orchid 3DFX voodod 1 kort.

Jag körde Tomb Raider 1 på en Pentium 75 med ett Orchid 3DFX voodod 1! Det var helt otroligt snyggt och mjukt...tyckte man då

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande ihåg känslan av utforskning i det första spelet som jag vid tidpunkten aldrig upplevt i något annat spel. Upplever också att första spelet var just upptäckande och mystik med betydligt mindre pangpang och våld än efterföljarna.
Ett spel som satte ribban för många kommande spel i sin stil.

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter, reboot-trilogin tillhör mina favoritspel.

Permalänk
Medlem

Låter trevlans! Stort fan av de sista tre spelen. Framförallt de första två av dem är grymt bra. Sista var inte riktigt lika vasst tyckte jag, lite för linjärt för min smak. De lyckades bättre dölja sånt i de två första spelen. De är ju i grunden liknande till stor del men de upplevdes som friare och mer öppna tyckte jag.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag börjar bli orolig för Lara Croft varje iteration så krymper brösten och käken växer, lite som om hon genomgår hormonbehandling.
Kul med fler spel dock.

Tycker hon är kvinnlig på alla sätt och vis i de senaste tre spelen iaf. Ingen tillstymmelse till hormonbehandling där inte.

Men visst, man vet ju aldrig vad de kan få för sig i en ny omgång spel. Utesluter (tyvärr) inget när det gäller sånt här längre.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ojsan 🥳
I o m de fantastiska nya tekniker man hört om i UE5, så pirrar det ju öite i magen när man hör om denna.. Att de kanske kan lägga all sin tid på story (?)
Men kanske är tråkigt för Steam fanBois, i o m att UE5 bara är gratis för utvecklarna om de säljer din produkt på Epics egen affär..? 🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tycker hon är kvinnlig på alla sätt och vis i de senaste tre spelen iaf. Ingen tillstymmelse till hormonbehandling där inte.

Men visst, man vet ju aldrig vad de kan få för sig i en ny omgång spel. Utesluter (tyvärr) inget när det gäller sånt här längre.

Jag har inte spelat Tomb Raider sedan polygontuttarnas tid men är ändå böjd att hålla med. Som fröken Croft ser ut i bilden till artikeln tycker jag hon är klockren. Atletisk och knappast tveksam könstillhörighet. Passar karaktären väldigt bra, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ganska säker på att det är de kvinnliga attribut som Laura ursprungligen begåvats med som åsyftas och inte dåtidens tekniska begränsningar in-game:
https://static.wikia.nocookie.net/laracroft/images/8/81/TR_I_Lara_Croft.jpg

Jag var en hormonstinn 17-åring när Lara såg ut sådär och tyckte det var sexy som fan, så jag tänker inte kinkshame:a någon, men det är lite pinsamt att tänka på nu. Kommentarer i tråden i stil med att hon ser mer och mer ut som en man, är även det lite pinsamt, för Lara har ju aldrig sett mer ut som en kvinna än hon gör nu. Det förutsätter kanske att man har mer erfarenhet av kvinnor än sin samling kroppskudde-waifus.

Se där. Det blev lite kinkshaming till slut ändå.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Inaktiv

Bredaxlad med mansarmar och stenansikte. Mycket feminina drag. Inte alls grotesk.

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas de inte förstör det med att göra det till för mycket "open world", fler linjära spel till folket som vill koppla bort vardagen och följa grafiskt snygg story.
Älskar och har spelat alla assassins creed fram till origins, när det nya spelformatet origins kom i så är det dött för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag var en hormonstinn 17-åring när Lara såg ut sådär och tyckte det var sexy som fan, så jag tänker inte kinkshame:a någon, men det är lite pinsamt att tänka på nu. Kommentarer i tråden i stil med att hon ser mer och mer ut som en man, är även det lite pinsamt, för Lara har ju aldrig sett mer ut som en kvinna än hon gör nu. Det förutsätter kanske att man har mer erfarenhet av kvinnor än sin samling kroppskudde-waifus.

Se där. Det blev lite kinkshaming till slut ändå.

Skäms du för dina tankar och sexuella preferenser som inte angår någon annan? Det ska du inte behöva göra. Människan definieras av sina handlingar inte tankar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skäms du för dina tankar och sexuella preferenser som inte angår någon annan? Det ska du inte behöva göra. Människan definieras av sina handlingar inte tankar.

Nog för att mitt inlägg gränsade på off-topic, men amatörpsykologiskt trams som det där är ju helt utanför ramen för vad tråden handlar om 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag börjar bli orolig för Lara Croft varje iteration så krymper brösten och käken växer, lite som om hon genomgår hormonbehandling.
Kul med fler spel dock.

Ett fan som diskuterar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nog för att mitt inlägg gränsade på off-topic, men amatörpsykologiskt trams som det där är ju helt utanför ramen för vad tråden handlar om 😄

Håll dig till ämnet nästa gång då. Jag valde bara inte att kliva ner i gropen du grävt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Håll dig till ämnet nästa gång då. Jag valde bara inte att kliva ner i gropen du grävt.

Ännu mer trams. Vill du fortsätta kan du sända mig ett PM.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Kul! Gillade de senaste spelen skarpt! Snygga och roliga spel, blir spännande att se vad de gör med nya Unreal Engine!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Kul! Gillade de senaste spelen skarpt! Snygga och roliga spel, blir spännande att se vad de gör med nya Unreal Engine!

+1

Verkar ju som magi om man köper in på deras promo demo / videos 😁

Permalänk
Medlem

Jag trodde jag skulle gilla spelen mer, men ärligt talat så fick jag tvinga mig igenom de sista. Tycker spelen är för linjära, scriptade scener, samt att Lara är så jädrans trist Gillade spelserien mer när jag inte hade spelat den, gillar bra grafik och var på plats på GDC när de gick igenom hur de skapat första spelet.

Gillar också något mer realistiska spel, vilket dessa ändå va in till slutet, då det spårade ur totalt.

I vilket fall vet jag det nu och har ingen dragkraft till nya spelet mer än att se den uppdaterade/nya spelmotorn.

Försökte lira Horizon Zero Dawn men har enormt svårt för Aloy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag trodde jag skulle gilla spelen mer, men ärligt talat så fick jag tvinga mig igenom de sista. Tycker spelen är för linjära, scriptade scener, samt att Lara är så jädrans trist Gillade spelserien mer när jag inte hade spelat den, gillar bra grafik och var på plats på GDC när de gick igenom hur de skapat första spelet.

Gillar också något mer realistiska spel, vilket dessa ändå va in till slutet, då det spårade ur totalt.

I vilket fall vet jag det nu och har ingen dragkraft till nya spelet mer än att se den uppdaterade/nya spelmotorn.

Försökte lira Horizon Zero Dawn men har enormt svårt för Aloy...

Kul att det kan vara så annorlunda, senaste Tomb Raider är ett av de roligare spelen senaste åren imo, mycket pga av att det är så linjärt. Skönt att slippa springa runt och utföra allt för många sidouppdrag och grinda exp, utan mer få följa med i storyn.