Anmäl dig till Roborock Challenge!

Spacex förlorar Starlink-licens i Frankrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Frankrike, genom franska Guyana, står för den viktigaste delen av det europeiska rymdprogrammet. Det finns en viss risk att detta är ett försök att få Starlink att skjuta upp några satelliter på Ariane raketer. I just detta fallet verkar konkurrensargumentet haltande.

Nja då alla Ariane 5 raketer är uppbokade och Ariane 6 ej är färdig så skulle jag påstå att detta ej är troligt.

Detta handlar bara ombyråkrati igentligen Starlink fick en gräddfil i Frankrike enligt vissa därför vill det bromsas lite för att dubbelkolla siffrorna mer eller mindre.

För övrigt bör nämnas att Starlink faller ner i atmosfären efter 10 års användning vilket betyder att skrotet ej blir kvar i rymden oberoende om satelliten är hel eller i smulor.

Oneweb är ej heller konkurrent till starlink då de riktar sig till Stater/specialföretag.
Starlink riktar sig till vanligt folk som ej kan få fast fiber aka majoriteten av världens befolkning.

Oneweb och de andra bolagens Satteliter kommer däremot ej att ramla ner på våra huvuden automatiskt vilket är ett problem.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om två vanliga master kraschar in i varandra så riskerar man inte få en dominoeffekt som innebär att andra master kraschar in i varandra om att man inte längre säkert kan sätta upp nya master.

Ja det är ju rätt trångt där uppe i jymden...
En dålig dag är det mer än 150 000 flygplan i luften och de har en rätt låg omloppsbana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Nja då alla Ariane 5 raketer är uppbokade och Ariane 6 ej är färdig så skulle jag påstå att detta ej är troligt.

Detta handlar bara ombyråkrati igentligen Starlink fick en gräddfil i Frankrike enligt vissa därför vill det bromsas lite för att dubbelkolla siffrorna mer eller mindre.

För övrigt bör nämnas att Starlink faller ner i atmosfären efter 10 års användning vilket betyder att skrotet ej blir kvar i rymden oberoende om satelliten är hel eller i smulor.

Oneweb är ej heller konkurrent till starlink då de riktar sig till Stater/specialföretag.
Starlink riktar sig till vanligt folk som ej kan få fast fiber aka majoriteten av världens befolkning.

Oneweb och de andra bolagens Satteliter kommer däremot ej att ramla ner på våra huvuden automatiskt vilket är ett problem.

Yes detta är en stor skillnad

Vid 500km så kraschar passiva satelliter på årtionden, många av de andra aktörerna satsar på 1000km och mer, då handlar det om hundratals/tusentals år eller ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Yes detta är en stor skillnad

Vid 500km så kraschar passiva satelliter på årtionden, många av de andra aktörerna satsar på 1000km och mer, då handlar det om hundratals/tusentals år eller ännu mer

Kuiper ska passivt ramla ner efter max 10 år. OneWeb kör aktiva system, så där kan det bli aktuellt att skicka upp någon farkost som tar ner de om systemet fallerar på många satelliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kuiper ska passivt ramla ner efter max 10 år. OneWeb kör aktiva system, så där kan det bli aktuellt att skicka upp någon farkost som tar ner de om systemet fallerar på många satelliter.

Spacex har också aktiva system, varje satellit har jon-motorer, så där skiljer det inte så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spacex har också aktiva system, varje satellit har jon-motorer, så där skiljer det inte så mycket

Tror du missförstod, pratade inte om system för att hålla de i omloppsbana utan för att styra de ner i atmosfären. Ligger de för högt så kraschar de ju inte passivt inom rimlig tid.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att regeringen har tagit beslutet för att straffa Elon Musk. Argumenten är konstiga så låter mer som hämnd av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Konstigt beslut, och något som verkligen hämmar innovation och utveckling i Frankrike. Det måste finnas en annan förklaring bakom detta beslut som de inte vill prata om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som de flesta leverantörer är konkurrenter med spacex. Spacex kommer alltid vara slöare än mycket mark bundet då det måste använda sig av internet oavsett vilket ger fördröjningar.
Spacex har nog en väldigt liten kundkrets. De som har pengar och bor i den rika delen av världen har ofta tillgång till något bättre, de som inte bor i den rika delen har knappast internet som högsta prioritet eller pengar till det heller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra! Finns det dock inte redan företag som erbjuder internet genom sattelit fast för mycket billigare än Starlink har? Deras satteliter är mycket högre upp vilket gör att de bara behöver typ tre satteliter om jag kommer ihåg rätt.

Sen hur de tänkt att företaget ska gå runt? Tror inte det finns på kartan att man kan hålla tio tusentals satteliter i operativ förmåga alltför länge, då måste nya skjutas upp, för att inte tala om den initiala kostnaden att skjuta upp alla. Det lär ju kosta en hel del pengar att hålla allt fungerande och sedan vilka ska ta användning av detta? Känns som om 4G/5G är mycket mycket smartare än att skicka upp massa grejer i omloppsbana, mycket lättare att ge service på och billigare. Dessutom slipper kunder köpa dyr utrustning.

Nä fattar verkligen inte hur de tänkt tjäna nog med pengar för att hålla allt i omloppsbana.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar artikeln rätt låter det som att de vill främja sin egen franska lösning. Sen kan man ju inte titta på enbart internet via satellit. Finns ju massor med aktörer som erbjuder andra sorters internet.

Lite som att förbjuda ett bolag att ha tåg med elektricitet för att ingen annan har det även om det finns ånglok och diesellok.

Att säga att det finns för få alternativ och sedan ta bort ett alternativ för ju inte saken bättre. Borde finnas en bättre lösning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du missförstod, pratade inte om system för att hålla de i omloppsbana utan för att styra de ner i atmosfären. Ligger de för högt så kraschar de ju inte passivt inom rimlig tid.

Jaja, men jonmotorerna på Spacex satelliter kan ju användas för deorbit också om satelliten är uttjänt menar jag, precis som de andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Lätt misstag att göra, men det gör det hela ännu underligare, eftersom man tänker att Frankrike kanske skulle vara intresserade av att få bättre internettäckning på många av öarna som tillhör deras territorium, men så långt tänkte nog inte domstolen.
Iofs så var det helt acceptabelt internet i Franska Polynesien, men skulle gissa att det inte är så bra på de mindre öarna där.

Frankrike sitter med i Airbus + EUs satsning på satellitnät á la microsats, så det är definitivt på gång

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Lite sidospår här, men Jeff Bezos, är det nått fel på honom eller har han bara bristande kreativitet? Han kopierar ju nästan allt som Elon Musk gör.

Elbilar? Jag vill också!
Självkörande taxibilar? Jag vill också!
Raketer och rymdfarkoster? Jag vill också!
Satellitanslutning? Jag vill också!

Nu är det ju så att Bezos började med rymdfarkoster före Elon ... sedan att Elon tagit sig längre på kortare tid får ju en att fundera hur effektivt blueorigin drivs ^^

Men rätt ska vara rätt

*Edit missade att detta redan kommenterats på

Sedan borde ju vara viktigt samhällssäkerhetsmässigt att försöka få igång en Europeisk konkurrent till Starlink som inte kontrolleras av Amerikanarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ja det är ju rätt trångt där uppe i jymden...
En dålig dag är det mer än 150 000 flygplan i luften och de har en rätt låg omloppsbana

Japp. Det blir trångt när tiotusentals eller hundratusentals satelliter från ett flertal företag flyger runt i 27000km/h. Gäller att systemen för felkorrigering verkligen håller och att inte för många satelliter lägger av och inte kan styras längre.

Flygplan har kraschat med andra flygplan ett flertal gånger. Inklusive på marschhöjd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mid-air_collision#List_of_notab...

När flygplan kraschar så stannar inte delar från planen kvar i omloppsbana och riskerar att träffa annat, gravitationen tar hand om det, när satelliter kraschar så stannar skrotet kvar ett tag och riskerar att träffa andra satelliter och därmed öka skrotet.

Och det har ju redan varit ordentliga incidenter med Starlink satelliter, och det då med bara 2100 av tänkta 40000 i omloppsbana.

https://www.esa.int/Safety_Security/ESA_spacecraft_dodges_lar...
https://www.iflscience.com/space/china-reports-elon-musks-sta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Sen hur de tänkt att företaget ska gå runt? Tror inte det finns på kartan att man kan hålla tio tusentals satteliter i operativ förmåga alltför länge, då måste nya skjutas upp, för att inte tala om den initiala kostnaden att skjuta upp alla. Det lär ju kosta en hel del pengar att hålla allt fungerande och sedan vilka ska ta användning av detta? Känns som om 4G/5G är mycket mycket smartare än att skicka upp massa grejer i omloppsbana, mycket lättare att ge service på och billigare. Dessutom slipper kunder köpa dyr utrustning.

Nä fattar verkligen inte hur de tänkt tjäna nog med pengar för att hålla allt i omloppsbana.

En starlink-satellit stannar uppe i max fem år enligt vad de själva säger, sen så måste man skjuta upp en ny satellit. Så 8000 nya varje år.

Hur de skall tjäna pengar på det?
Finns ju mängder av människor i Alaska, Sahara, och på fraktfartyg att tjäna pengar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

På sätt och vis förstår jag beslutet av Frankrike, och att ingen ska ha någon slags monopol på det SpaceX gör med sina satelliter.

För vem vågar kritisera Musk om man är beroende av hans satelliter för tillgång till något så samhällskritiskt som Internet? Det är en sak att göra det och få sin förbokning av sin Tesla indragen av Musk personligen för att man sagt något som sårar honom, men en helt annan femma när han personligen kontrollerar vad som möjligtvis är din enda länk till omvärlden. Det har potential att gå ut över yttrandefriheten, som så många är så mån över nu för tiden.

Är man så otroligt orolig över att Musk ska censurera dig så kom jag på en briljant idé - skippa Starlink, kör på vanligt internet + ett 5G-modem bara för säkerhets skull från annan ISP än den du har hemma.

Jag vet inte hur man kan ha missat det, men Musk lägger egna pengar på bordet (typ ~400-500 miljarder kronor, inte så noga) för att rädda oss ifrån den kultur med censur, "shadow bans", blockeringar på livstid och dylikt, som blivit alltmer prominent och aggressiv de senaste 4-5 åren. Så yttrandefriheten begränsas redan rejält och tummas på, och det är just det han försöker fixa med köpet av Twitter. Det finns ett TED-talk som kom senaste veckan om hans syn på censur. TL;DR på det är i princip att "är det i gråzonen så bör det tillåtas" eller något i stil med det.

Starlink är en väldigt bra idé och förmodligen den enda lösningen till hyfsat snabbt internet för väldigt många på jorden inom de kommande decennierna. Sedan är jag alltför konkurrens, men ser inte ut som någon annan rik person vill lägga massa pengar på något som förmodligen kommer att gå minus, eller i vart fall ta många många år för att få sin ROI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra! Finns det dock inte redan företag som erbjuder internet genom sattelit fast för mycket billigare än Starlink har? Deras satteliter är mycket högre upp vilket gör att de bara behöver typ tre satteliter om jag kommer ihåg rätt.

Det finns företag som erbjuder internet via satellit, men de är oftast inte så snabba, kanske runt 50Mbit/s. Då har jag hellre mitt 100Mbit/s-fiber istället.
Starlink har redan visat hastigheter över 200Mbit/s och de siktar på 1Gbit/s, när alla satelliter är uppe.
Vi i Sverige är väl inte så beroende av denna typ av internet, men det finns många områden i världen där det inte finns något utbyggt. Vare sig adsl, fiber eller 3G/4G. Det är där, denna typ av internet kommer göra sitt. Det är även tänkt att flygplan, tåg och fartyg ska kunna koppla upp sig. Har du en husbil eller sommarstuga, så kan du ha med dig "bredbandet" på semestern.
Jag som ofta skickar stora filer på flera gigabyte varje dag via 4G-modem i mitt jobb och blir vansinnig lika ofta som jag gör det, skulle väldigt gärna ha en sådan uppkoppling i bilen.

När folk inser att de kan få ett snabbt internet var de än är i världen, förutom i Frankrike då... så tror jag att de kommer få många kunder. Det som jag tror kommer göra att köpviljan svalnar lite är månadskostnaden, som jag tror låg på runt 1000kr/mån här i Sverige.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

blir inte sossigare än detta, om inte alla kan få det så ska ingen ha det. kul liv

Alltid roligt när sådant här skrivs när landet har aldrig haft fler miljonärer och miljardärer. Sverige är snarast nyliberalt, och det är därför en del samhällsektorer genomgår försämringar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det finns företag som erbjuder internet via satellit, men de är oftast inte så snabba, kanske runt 50Mbit/s. Då har jag hellre mitt 100Mbit/s-fiber istället.
Starlink har redan visat hastigheter över 200Mbit/s och de siktar på 1Gbit/s, när alla satelliter är uppe.
Vi i Sverige är väl inte så beroende av denna typ av internet, men det finns många områden i världen där det inte finns något utbyggt. Vare sig adsl, fiber eller 3G/4G. Det är där, denna typ av internet kommer göra sitt. Det är även tänkt att flygplan, tåg och fartyg ska kunna koppla upp sig. Har du en husbil eller sommarstuga, så kan du ha med dig "bredbandet" på semestern.
Jag som ofta skickar stora filer på flera gigabyte varje dag via 4G-modem i mitt jobb och blir vansinnig lika ofta som jag gör det, skulle väldigt gärna ha en sådan uppkoppling i bilen.

När folk inser att de kan få ett snabbt internet var de än är i världen, förutom i Frankrike då... så tror jag att de kommer få många kunder. Det som jag tror kommer göra att köpviljan svalnar lite är månadskostnaden, som jag tror låg på runt 1000kr/mån här i Sverige.

Låter mycket som om applikationerna för denna tjänst inte riktigt existerar än. Först behöver man köpa hårdvaran för 6960 kr och därefter 1079 kr i månaden. I dagsläget har de 250 000 prenumeranter. Så det blir ju 269 Mkr i månaden i intäkter utan att översätta kostanden mellan olika länder och skatter.

En satellit verkar kosta ungefär 2,4 Mkr med en livslängd på fem år. Det blir då cirkus 8000 satelliter varje år som måste skickas upp, en raket kan ta med sig 52 satelliter så det behövs alltså cirkus 154 uppskjutningar per år med en total kostnad på 22,176 miljarder kronor per år. Totalt verkar det som om driftkostnaden ligger runt 41,376 Miljarder kronor om året.

Utan att räkna på engångskostnaden av hårdvaran som krävs (som säkert inte säljs så dyrt för att göra tjänsten mer attraktiv) så behöver de nära 34 miljoner prenumeranter för att det ska gå runt.

Jag förstår att på platser där det inte finns andra möjligheter att koppla upp sig så kan det vara attraktivt. Men jag fattar inte riktigt hur de ska ha råd då jag vågar gissa att om inte ens 3G existerar där man är så är platsen man bor på nog underutvecklad sorgligt nog. Sen istället för att behöva be alla invånare i en stor stad köpa Starlink kan man investera i telekom, några master kan ju täcka ett enormt område och är MYCKET billigare, du slipper vara rädd att Elon ska dra bort dina rättigheter att använda det etc.

Intresset för privatpersoner kan ju inte vara särskilt stort förens detta blir mycket mycket billigare. Men kanske finns det stora användningsområden för olika företag som du nämner. Men åtminstone som det ser ut nu så jisses vad de måste gå back varje månad!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter mycket som om applikationerna för denna tjänst inte riktigt existerar än. Först behöver man köpa hårdvaran för 6960 kr och därefter 1079 kr i månaden. I dagsläget har de 250 000 prenumeranter. Så det blir ju 269 Mkr i månaden i intäkter utan att översätta kostanden mellan olika länder och skatter.

En satellit verkar kosta ungefär 2,4 Mkr med en livslängd på fem år. Det blir då cirkus 8000 satelliter varje år som måste skickas upp, en raket kan ta med sig 52 satelliter så det behövs alltså cirkus 154 uppskjutningar per år med en total kostnad på 22,176 miljarder kronor per år. Totalt verkar det som om driftkostnaden ligger runt 41,376 Miljarder kronor om året.

Utan att räkna på engångskostnaden av hårdvaran som krävs (som säkert inte säljs så dyrt för att göra tjänsten mer attraktiv) så behöver de nära 34 miljoner prenumeranter för att det ska gå runt.

Intresset för privatpersoner kan ju inte vara särskilt stort förens detta blir mycket mycket billigare. Men kanske finns det stora användningsområden för olika företag som du nämner. Men åtminstone som det ser ut nu så jisses vad de måste gå back varje månad!

Hårdvaran för konsumenten skall ha kostat Starlink 3000 dollar i början, de skall ha fått ner priset till 1300 dollar. Så den säljs fortfarande med en ordentlig förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Är man så otroligt orolig över att Musk ska censurera dig så kom jag på en briljant idé - skippa Starlink, kör på vanligt internet + ett 5G-modem bara för säkerhets skull från annan ISP än den du har hemma.

Jag vet inte hur man kan ha missat det, men Musk lägger egna pengar på bordet (typ ~400-500 miljarder kronor, inte så noga) för att rädda oss ifrån den kultur med censur, "shadow bans", blockeringar på livstid och dylikt, som blivit alltmer prominent och aggressiv de senaste 4-5 åren. Så yttrandefriheten begränsas redan rejält och tummas på, och det är just det han försöker fixa med köpet av Twitter. Det finns ett TED-talk som kom senaste veckan om hans syn på censur. TL;DR på det är i princip att "är det i gråzonen så bör det tillåtas" eller något i stil med det.

Starlink är en väldigt bra idé och förmodligen den enda lösningen till hyfsat snabbt internet för väldigt många på jorden inom de kommande decennierna. Sedan är jag alltför konkurrens, men ser inte ut som någon annan rik person vill lägga massa pengar på något som förmodligen kommer att gå minus, eller i vart fall ta många många år för att få sin ROI.

När jag skrev "när han personligen kontrollerar vad som möjligtvis är din enda länk till omvärlden" så menade jag kanske en situation där man inte har något annat alternativ? På sätt och vis en "enda länk till omvärlden". Bara en tanke.

Sen är ju allt det där bara skitsnack. Musk är inte någon frälsare som kommer för att hjälpa oss att göra världen mycket bättre. Han är en impulsiv vuxen bebis som fokuserar på en enda sak: sin egen storhet, och främjandet av detta. Att folk sväljer hela den här "Muskismen" är lite skrämmande.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Alltid roligt när sådant här skrivs när landet har aldrig haft fler miljonärer och miljardärer. Sverige är snarast nyliberalt, och det är därför en del samhällsektorer genomgår försämringar.

Sverige har, enligt Forbes, fler dollarmiljardärer än Frankrike, 45 mot 42, och då har Frankrike ungefär 7 ggr så stor folkmängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hårdvaran för konsumenten skall ha kostat Starlink 3000 dollar i början, de skall ha fått ner priset till 1300 dollar. Så den säljs fortfarande med en ordentlig förlust.

Oj det hade jag inte förväntat mig! Nu växte mitt frågetecken ännu mera, fattar inte riktigt vad som är vitsen med tjänsten. Vid de nischade situationer där det verkligen inte är möjligt att praktiskt i framtiden ha telekom borde ju några få satelliter räcka? Borde tämligen vara mycket mycket enklare/säkrare/billigare att investera i telekom på marken som inte ägs av någon gubbe med hybris.

Även om alla fraktfartyg, flygplan, forskningsstationer och militärbaser prenumererar till denna tjänst ser jag inte hur de kan nå 34 miljoner prenumeranter.

Kanske har jag fel (och jag bryr mig inte, vafan kul o diskutera!!) men känns som Starlink är fantasy, en show för att hålla upp hans image som tech-gud. Starlink, och hyperloop om man får tillägga, låter som strunt. Känns inte ens som om de tänkt igenom konceptet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

När jag skrev "när han personligen kontrollerar vad som möjligtvis är din enda länk till omvärlden" så menade jag kanske en situation där man inte har något annat alternativ? På sätt och vis en "enda länk till omvärlden". Bara en tanke.

Sen är ju allt det där bara skitsnack. Musk är inte någon frälsare som kommer för att hjälpa oss att göra världen mycket bättre. Han är en vuxen bebis som fokuserar på en enda sak: sin egen storhet. Att folk sväljer hela den här "Muskismen" är lite skrämmande.

Jobs är död, så folk måste hitta en ny gud. Hans fans verkar ju tro att Musk är "först" med allt precis som det var med Jobs dyrkarna....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En starlink-satellit stannar uppe i max fem år enligt vad de själva säger, sen så måste man skjuta upp en ny satellit. Så 8000 nya varje år.

Hur de skall tjäna pengar på det?
Finns ju mängder av människor i Alaska, Sahara, och på fraktfartyg att tjäna pengar på...

Tack för att du delade med dig, använde lite av dina stiliga ord själv hoppas det är ok!

Haha ja absolut! Vänder man upp och ner på en sten i skogen kanske det finns en kotte med en tusenlapp över också!

Jag menar, har man INGEN möjlighet till internet, då bor man antagligen far out eller så är landet extremt underutvecklat. Bor man far out då har man säkerligen gjort den avvägningen redan (om man har den möjligheten såklart) att man inte behöver hantera hundratals gigabyte data om dagen. Och vill man kolla serier räcker ju 50 Mbit per sekund som erbjuds av andra företag med satelliter som är billigare. Bor man i ett underutvecklat land, och kanske till och med i en något befolkad stad, så är det ju mycket mer framtidssäkert att bygga sin egen infrastruktur än att förlita sig på en extern källa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att se vad "the haters" skriver och tycker och inse hur mycket de missat och inte vet om. Men kan egentligen inte bry mig mindre. Det är bara ett säkert tecken på att jantelagen fortfarande gäller i Sverige på sina håll.

Elon har haft sådant folk efter sig hela tiden och har samtidigt hela tiden bara motbevisat sina haters, gång på gång i allt. Han må vara lite konstig ibland (kan bero på hans asperger), men han kan sin sak och har en förmåga att knyta till sig riktigt duktigt folk.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vill man förstå varför Musk gör X så är det bara att fundera på Mars.

Elbilar? Finns ingen olja på Mars.
Hyperlink? Undvika att köra bilar på Mars yta.
osv.

Permalänk
Medlem

Oj det hade jag inte förväntat mig! Nu växte mitt frågetecken ännu mera, fattar inte riktigt vad som är vitsen med tjänsten. Vid de nischade situationer där det verkligen inte är möjligt att praktiskt i framtiden ha telekom borde ju några få satelliter räcka? Borde tämligen vara mycket mycket enklare/säkrare/billigare att investera i telekom på marken som inte ägs av någon gubbe med hybris.

Även om alla fraktfartyg, flygplan, forskningsstationer och militärbaser prenumererar till denna tjänst ser jag inte hur de kan nå 34 miljoner prenumeranter.

Kanske har jag fel (och jag bryr mig inte, vafan kul o diskutera!!) men känns som Starlink är fantasy, en show för att hålla upp hans image som tech-gud. Starlink, och hyperloop om man får tillägga, låter som strunt. Känns inte ens som om de tänkt igenom konceptet.

Finns definitivt möjlighet att göra vinst på satelliter för bredband/kommunikation i LEO, MEO och GEO. Bolag som Inmarsat och Viasat som ska köpa upp Inmarsat går med vinst t.ex. Totalt omsätter branschen tillräckligt för att fortsätta skicka upp nya satelliter.

Problemet med Starlink verkar mest vara att de inte vet vilken marknad de ska ha. Trotts alla löften kan det inte riktigt konkurrera med LTE och 5G NR, eller för den delen dedikerade radiolänkar och är långt ifrån fiber på accesstider, och de fokuserade så mycket på fasta terminaler i början.

Permalänk
Medlem

Om jag fattade det rätt, så är tanken med Starlink även att få kommunikation utåt i rymden. Tanken är ju att bygga en månbas i framtiden och sedan även på Mars.

Visa signatur