Spacex förlorar Starlink-licens i Frankrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

På sätt och vis förstår jag beslutet av Frankrike, och att ingen ska ha någon slags monopol på det SpaceX gör med sina satelliter.

För vem vågar kritisera Musk om man är beroende av hans satelliter för tillgång till något så samhällskritiskt som Internet? Det är en sak att göra det och få sin förbokning av sin Tesla indragen av Musk personligen för att man sagt något som sårar honom, men en helt annan femma när han personligen kontrollerar vad som möjligtvis är din enda länk till omvärlden. Det har potential att gå ut över yttrandefriheten, som så många är så mån över nu för tiden.

Ja. Vem vill ha internet levererat av en yttrandefrihets-absolutist liksom? Tänk om han ändrar sig. 🤷🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Ja. Vem vill ha internet levererat av en yttrandefrihets-absolutist liksom? Tänk om han ändrar sig. 🤷🏼

En yttrandrefrihets-absolutist? Blockerar han inte kritiker från att läsa och svara på hans twittrande? Hur går det ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En yttrandrefrihets-absolutist? Blockerar han inte kritiker från att läsa och svara på hans twittrande? Hur går det ihop?

Begår man brott mot yttrandefriheten och mänskligheten då?

Har själv Twitter. Gäller att vara försiktig som användare så att man inte snart jämförs med Putin eller censuren i Kina…

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Begår man brott mot yttrandefriheten och mänskligheten då?

Har själv Twitter. Gäller att vara försiktig som användare så att man inte snart jämförs med Putin eller censuren i Kina…

Man är definitivt inte yttrandefrihets-absolutist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Har du någon källa på det? Låter löjligt billigt? En snabb googling resulterade i denna artikel

https://www.elonx.net/how-much-does-it-cost-to-launch-a-reuse...

Alltså snittkostanden för en F9 över 10 flygningar är 20MUSD per gång. Dom F9 dom skjutit upp hittills verkar leverera som max 60st satelliter per vända (Starlink 1.5 satelliter enligt wiki väger närmare 300Kg styck, vet inte om F9 kan ta så mycket mer?).

Enligt denna artikel estimeras sen satelliterna att kosta mellan 250T USD och 500T USD.

https://fortune.com/2022/02/10/spacex-starlink-satellites-sol...

Så alltså runt 40M USD för att få upp 60 satelliter, eller alltså runt 5 miljarder USD för 8000. Vilket IMO känns väldigt billigt för att få upp så många satelliter! Men, att ha det som löpande kostnad är ju lite saftigt.

edit.
v1.5 verkar dom aldrig kört upp 60st åt gången, antagligen för att den är tyngre, så ja, är nog rimligare att räkna på 50st/160uppskjutningar. Så runt 6 miljarder USD.

Jag verkar ha blandat ihop siffrorna, de 90% besparingar jag läste var ’bara’ angående bosstern/första steget på raketen, det verkar vara ca 15M$ totalt:
https://www.businessinsider.com/elon-musk-spacex-reusable-roc...

Men med starship kan det gå så lågt som 1M$ och dessutom med mycket mer kapacitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

SpaceX vill ju skjuta upp 40.000.

Och hur många andra operatörer skall få skjuta upp hur många?

Skall vi ha hundratusentals satelliter i en lägre omloppsbana?

Och vad händer om något går fel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Eller skall SpaceX ha monopol?

Kessler Syndromet är dock inte ett så stort problem för den omloppsbana där Starlink är.

Som du säger så ligger Starlink i en låg omloppsbana och det finns gott om atmosfär där och det dröjer inte särskilt länge innan saker i den omloppsbanan tappar fart och faller ner till jorden och brinner upp i den tjockare atmosfären.

Därmed inte sagt att det är problemfritt och jag tycker det allt mer börjar bli tydligt att vi behöver regleringar kring hur jordens omloppsbanor får användas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja, och när en vill förbjuda folk ifrån att fackansluta sig eller ens prata om det så är man verkligen inte yttrandefrihets-absolutist.

https://labortribune.com/tesla-found-guilty-of-union-busting/

https://www.theguardian.com/technology/2018/sep/10/tesla-work...

Överlag så finns det extremt få yttrandefrihets-absolutister, dom enda jag någonsin stött på är typ extrema anarkister eller liknande.

Väldigt få tycker liksom att mordhot, trakasserier, alla former av förtal osv. osv. osv. ska gå under yttrandefriheten trots att det bara är ord det handlar om.

Många tycker dock att deras gränsdragning på något sätt är absolut eftersom dom är så normblinda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Frankrike, genom franska Guyana, står för den viktigaste delen av det europeiska rymdprogrammet. Det finns en viss risk att detta är ett försök att få Starlink att skjuta upp några satelliter på Ariane raketer. I just detta fallet verkar konkurrensargumentet haltande.

Jo, Var lite den känslan jag fick. Att Frankrike är lite sura för att deras Ariane raketer inte används.
__

Tror dock inte Kessler syndrom är någon fara för just Starlink, då dom ligger i så pass låg omloppsbana. Om något går fel så ramlar dom ner ganska fort. Hörde så sen som igår om ett tillfälle då solvinden orsakade att atmosfären blev tätare, vilket orsakade att flera satelliter bromsades ner av luftmotståndet och ramlade ner. (Starlink) Så om det är så lätt att ta ner dom så är det ingen fara att dom skräpar ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

8000 satelliter är ca 160 uppskjutningar, som för SpaceX kostar ca 5M$ styck, så ca 800M$

Om kunderna betalar ca 100$ per månad = 1200$ per år behövs det ca 700 000 kunder, dvs en mottagare per 10000 av jordens invånare. Känns inte helt orimligt tycker jag

Många skulle kunna ha en sån i sommarstugan eller båten, eller alla kryssningsfartyg och andra stora båtar på haven, eller de som bor flera mil från tätorter i USA/Australien... byar som går ihop i Afrika eller andra fattiga länder...

Sen kanske det visar sig att de kan dubblera livslängden på satelliterna, eller som de snart kommer göra: använda starship istället, då kommer färre uppskjutningar behövas och dessutom billigare per uppskjutning (eftersom de ’bara’ kommer behöva tanka, inte bygga helt nytt andra steg på raketen)

Det är billigt för varje satellit är en förbrukningsvara, inte en gigantisk megasatellit som inte går att laga när den är i rymden som de existerande lösningarna. Då måste de testas och fungera felfritt i minst tio år etc. Starlinks satelliter massproduceras och itereras och blir billiga styckvis och har extra i reserv redo att ersätta eventuella felaktiga

Det är ett helt nytt sätt att göra affärer på, det är gigantiskt och mycket, men ändå billigare

En annan spännande grej är att starlink (tack vare att de kan prata direkt mellan satelliterna) kommer bli snabbaste länken över alla haven och mellan kontinenterna för att ljuset går mycket segare i fiber än i rymden, och därmed tjänar de tid. Latens menar jag här alltså

De siffror du använder dig av är ju inte realistiska. De är framtidsplaner right? Tror jag läste samma siffra som dig angående just uppskjutningskostanden för Falcon Heavy? Sen har du inte räknat med kostnaden över satelliterna i det. Så grovt underskattade kostnader har du angett och därmed fallerar ditt argument om antalet prenumeranter markant i min mening.

För att inte tala om riskerna med rymdskrot, givetvis minimeras detta något då de är så nära atmosfären men om något går fel kan det ju bli enorma mängder skrot som flyger runt. Givetvis billigare att skicka en liten satellit närmare jorden än en stor långt bort, men ingen av de kan repareras.

4G förväntas ge internet åt 95% av jordens befolkning om fem år enligt Eriksson. Men jag antar att Starlink vet vad de gör. Ser det bara som en enorm risk, givetvis är det en något trivial observation.

Jag ser det bara som en enormt ohållbar lösning, enorma mängder resurser som ska läggas ner på något som kan fixas relativt permanent på ytan. Nu har jag inte så bra koll på nätverk och telekom (om två år kanske!) men hur ska bandbredden fördelas på några miljoner användare? Existerar det ens miljoner användare av satellit internet? Vilka användare är de tänkt att de ska norpa liksom?

Vidare. Det finns ju inte riktigt någon ny business case för något i rymden för tillfället vad jag vet. Vad har SpaceX tänkt tjäna pengar på utom existerande marknader? De kanske kan få ner uppskjutningskostnaderna med någon miljon om de spenderar någon miljard i R&D, men är det värt det? Kommer det göra att nya aktörer vill skicka upp saker i rymden, till vilket ändamål? Vad för saker kan man göra i rymden som är värt något här på jorden som ej kan göras här?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Tjänsterna från de andra satellit-bolagen är sinnessjukt mycket dyrare, och sämre, förstår inte vad du menar riktigt

De initiala kostnaderna lär vara absurda, och det lär öka kostnaderna! Men även kan priset öka ifall det inte finns många användare, därav det högre priset. Jag ser liksom inte riktigt vilka marknadsandelar de tänkt ta ifrån existerande lösningar, för det lär inte finnas miljontals användare av satellit internet, eller så har jag fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

De siffror du använder dig av är ju inte realistiska. De är framtidsplaner right? Tror jag läste samma siffra som dig angående just uppskjutningskostanden för Falcon Heavy? Sen har du inte räknat med kostnaden över satelliterna i det. Så grovt underskattade kostnader har du angett och därmed fallerar ditt argument om antalet prenumeranter markant i min mening.

För att inte tala om riskerna med rymdskrot, givetvis minimeras detta något då de är så nära atmosfären men om något går fel kan det ju bli enorma mängder skrot som flyger runt. Givetvis billigare att skicka en liten satellit närmare jorden än en stor långt bort, men ingen av de kan repareras.

4G förväntas ge internet åt 95% av jordens befolkning om fem år enligt Eriksson. Men jag antar att Starlink vet vad de gör. Ser det bara som en enorm risk, givetvis är det en något trivial observation.

Jag ser det bara som en enormt ohållbar lösning, enorma mängder resurser som ska läggas ner på något som kan fixas relativt permanent på ytan. Nu har jag inte så bra koll på nätverk och telekom (om två år kanske!) men hur ska bandbredden fördelas på några miljoner användare? Existerar det ens miljoner användare av satellit internet? Vilka användare är de tänkt att de ska norpa liksom?

Vidare. Det finns ju inte riktigt någon ny business case för något i rymden för tillfället vad jag vet. Vad har SpaceX tänkt tjäna pengar på utom existerande marknader? De kanske kan få ner uppskjutningskostnaderna med någon miljon om de spenderar någon miljard i R&D, men är det värt det? Kommer det göra att nya aktörer vill skicka upp saker i rymden, till vilket ändamål? Vad för saker kan man göra i rymden som är värt något här på jorden som ej kan göras här?

Vi kan väl fundera lite mer kring detta.

95% enl ericsson.. den statistiken är antagligen om folk är där folk är. dvs vill du gå utanför ett normalt rörelsemönster, så har du 0% täckning.

kostnaden för att etablera land system är ju inte att tro på något sätt att det är billigt. kolla ericssons omsättning, plus konkurrenterna, lägg där till att tillstånd ska finnas per mast, det ska skruvas upp köpas in, installeras, driftsättas, underhållas etc...

rymden är ju inte fri men får man något att Flyga så flyger det ju över en större del av världen på samma "tillstånd" installation etc.. sen är utrymmet såklart begränsat där också, men man slipper hantera en byggnad i taget. '

men visst finns det nackdelar med saker som ska snurra där uppe också. men monopol är väl att ta i när man kan ha internet via sladd fortfarande

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är du det?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

De initiala kostnaderna lär vara absurda, och det lär öka kostnaderna! Men även kan priset öka ifall det inte finns många användare, därav det högre priset. Jag ser liksom inte riktigt vilka marknadsandelar de tänkt ta ifrån existerande lösningar, för det lär inte finnas miljontals användare av satellit internet, eller så har jag fel!

Sas väl en gång i tiden (för inte så värst många år sedan) lite samma sak om elbilar, och hur galet dyrt och dumt det var att bygga upp ett laddnät för dessa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sas väl en gång i tiden (för inte så värst många år sedan) lite samma sak om elbilar, och hur galet dyrt och dumt det var att bygga upp ett laddnät för dessa?

Eller fiber och 5G-när för den delen, de är inte heller gratis

Svar till tråden i övrigt:
Angående 8000 satelliter per år förresten, det behövs ju bara i det fullt utbyggda fallet, inget som behövs initialt för första ’skalet’ av satelliter, skulle tro att ca 1/3 är i varje skal så är det en markant lägre siffra. Amazon (kuiper) räknar ju med att klara sig helt och hållet på ännu färre satelliter totalt till och med...

Det går att skala upp i takt med att behovet ökar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moreempty:

Vi kan väl fundera lite mer kring detta.

95% enl ericsson.. den statistiken är antagligen om folk är där folk är. dvs vill du gå utanför ett normalt rörelsemönster, så har du 0% täckning.

kostnaden för att etablera land system är ju inte att tro på något sätt att det är billigt. kolla ericssons omsättning, plus konkurrenterna, lägg där till att tillstånd ska finnas per mast, det ska skruvas upp köpas in, installeras, driftsättas, underhållas etc...

rymden är ju inte fri men får man något att Flyga så flyger det ju över en större del av världen på samma "tillstånd" installation etc.. sen är utrymmet såklart begränsat där också, men man slipper hantera en byggnad i taget. '

men visst finns det nackdelar med saker som ska snurra där uppe också. men monopol är väl att ta i när man kan ha internet via sladd fortfarande

Håller helt med! Masterna placeras för att maximera nyttoeffekten och täcker rimligtvis då 95 % av "bostäder" i brist på bättre uttryck.

Vad jag lyckades hitta så kostar en 4G mast ungefär 0.75 till 2 miljoner kronor att bygga inklusive hårdvara, all kringutrustning samt uppkoppling till existerande infrastruktur. Givetvis när vi nu diskuterar glesbygden lär denna summa öka något då det kan vara långt till närmaste plats den kan kopplas in i. Jag kan inte hitta någon information kring livscykeln för en sådan mast, men det kan argumenteras för en godtycklig lång tid. Det är alltså godtyckligt billigare, inte bara den initiala kostnaden men även service som de säger ligger på maximalt 500 000 om året; livscykeln för en Starlink satellit i dagsläget är fem år vilket gör att kostnaden borde ligga på runt 3 miljoner om året för att bibehålla drift. Starlink är alltså inte hållbart (inget tänk på livscykeln alls där alltså!), inte billigare men jag kan hålla med om en bra lösning på medellång sikt, tills infrastrukturen är på plats.

Vidare kan det argumenteras för nyttoeffekten av en sådan infrastruktur. Ett projekt så stort som att bygga ut telekomnätet på platser där det ej existerar lär dra in enorma summor pengar i form av skatt, ge anställning och erfarenhet till arbetare som annars inte hade haft möjligheten i det området det byggs i. Detta är något som är svårt att värdera givetvis, men är mycket mer hållbart och framtidssäkert gentemot att segregera kunskapen ytterligare till västvärlden.

Men precis som VHS mot Betamax så vet man ju aldrig, det finns för och nackdelar och man vet aldrig vad människor väljer i slutändan. Jag tycker lösningen är ohållbar, kostnadsineffektiv och ger bara mindre möjligheter åt utvecklande länder att bygga ut sin egna infrastruktur samt kunskaper. Kan även tänka mig att det är en stor geopolitiskt problem att lägga människors rättigheter till internet i famnen av ett privatägt företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Eller fiber och 5G-när för den delen, de är inte heller gratis

Svar till tråden i övrigt:
Angående 8000 satelliter per år förresten, det behövs ju bara i det fullt utbyggda fallet, inget som behövs initialt för första ’skalet’ av satelliter, skulle tro att ca 1/3 är i varje skal så är det en markant lägre siffra. Amazon (kuiper) räknar ju med att klara sig helt och hållet på ännu färre satelliter totalt till och med...

Det går att skala upp i takt med att behovet ökar

Absolut, men mindre satelliter innebär då rimligtvis mindre täckning, bandbredd och kunder! Då minskar intäkterna och då uppskjutningarna kostar mycket tror jag det till och med blir mindre kostnadseffektiv. Inte minst tack vare "economies of scale".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Som Nat Friedman sa (ex VD Github): “Pessimists sound smart. Optimists make money.”. Jag gillar bara att diskutera, man blir insnöad i sitt egna om man inte någon gång utmanar sig själv, tycker det låter rätt coolt med Starlink även om det är ohållbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Absolut, men mindre satelliter innebär då rimligtvis mindre täckning, bandbredd och kunder! Då minskar intäkterna och då uppskjutningarna kostar mycket tror jag det till och med blir mindre kostnadseffektiv. Inte minst tack vare "economies of scale".

Varje ’skal’ är heltäckande, anledningen att skicka upp flera fulla skal är för att öka kapacitet och täcka in fler kunder på varje kvadratmeter av jorden

Redan vid ca 1600 satelliter är de globalt täckande förutom polerna, det ska bli två sådana skal fyllda

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Starlink

Sen tillkommer ännu fler för att öka kapaciteten runt ekvatorn och specialer för runt polerna och sånt

Det går bra att klara sig på det som redan är uppe, det skulle då krävas ungefär 2000 satelliter totalt (första skalet plus de polära)

Man måste inte skicka upp 40000 satelliter som minimum, och livslängden kan ju ganska lätt ökas en hel del fortfarande. De har ju bara skickat upp 2000 ännu, snart kommer nog en ny version med bättre egenskaper. Just nu skjuts tredje generationens satelliter upp, de förbättras hela tiden

Starship kan kosta så lite som 1M$ om det går så bra som det är tänkt, och den ska ha långt bättre kapacitet än dagens F9, och vara helt återanvändbar enligt planen. Säg att den rymmer 100 satelliter för 2M$ så är det fortfarande ganska låga priser per satellit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Som Nat Friedman sa (ex VD Github): “Pessimists sound smart. Optimists make money.”. Jag gillar bara att diskutera, man blir insnöad i sitt egna om man inte någon gång utmanar sig själv, tycker det låter rätt coolt med Starlink även om det är ohållbart.

Jo, riktigt. De som satsat på TSLA är knappast missnöjda.

Har inte räknat på Starlink, och inget fel att du gör så, men misstänker starkt att Space X har flera duktiga personer som redan räknat på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En satellit i geostationär bana (de flesta nätverk kör det) som kräver väldigt få satelliter, tar ca en sekund från din sändare via satellit till mottagaren och sedan tillbaka. Starlink ska ligga med marginal under 50ms är det tänkt

Vi pratar alltså om 500km vs 35800km, det är alltså ca 70 gånger så långt avstånd

Om inte ljushastigheten har minskat på senare tid så i bästa fall närmare 119 ms enkel resa för geostationär, dvs 238 ms tur-o-retur om vi bortser från fördröjningen i själva satelliten.

För starlink så beror det ju mer på var på jorden du ska, i bästa fall 500 km upp o 500 km ned, i sämsta fall till andra sidan jorden så är det 500 km upp, ca 21500 km till andra sidan och 500 km ned, så 22500 km totalt eller ca 75 ms enkel resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

privatpersoner lär ju inte behöva mycket mera än att kolla på film när de är ute i skogen?

Du verkar ha missat att spelindustrin är större än filmindustrin numera. Vad händer i spelens värld? Behövs det internet med låg latens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om inte ljushastigheten har minskat på senare tid så i bästa fall närmare 119 ms enkel resa för geostationär, dvs 238 ms tur-o-retur om vi bortser från fördröjningen i själva satelliten.

För starlink så beror det ju mer på var på jorden du ska, i bästa fall 500 km upp o 500 km ned, i sämsta fall till andra sidan jorden så är det 500 km upp, ca 21500 km till andra sidan och 500 km ned, så 22500 km totalt eller ca 75 ms enkel resa.

Du måste gå tur och retur två gånger för att komma till en server och få svar dock. Internet sitter inte i satelliten. Sen är det ju svarstider som normalt från markstationen som kan variera beroende på var den står och vem du ville prata med, sen blir avståndet till satelliten längre beroende på hur långt från ekvatorn och annat du står, och dessutom effekter som att du behöver vänta på din tur så du inte sabbar trafiken för någon annan.

Runt till andra sidan på jorden så är starlink snabbare än fiber på jorden för att ljushastigheten i fiber är långt lägre än den är i rymden (i.e. mellan satelliterna)

Jag tog siffran från en snabb googling, du får gärna visa om du hittar en lägre siffra

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror du missförstått något här. Yttrandefrihet innebär inte att var och en ska tvingas ge alla fri tillgång att läsa eller kommentera på allt de säger eller skriver. 🤷🏼

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Lägger mig inte i dina mer extrema politiska åsikter, men FYI: Det handlade om Frankrike (inte Sverige).

Inget extremistiskt, däremot så röstar många av er så. Bort med demokratisk påverkan och fram för ett samhälle där vinster går före resultat. Det är att uppmuntra psykopatiska och sociopatiska drag i samhället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Tror du missförstått något här. Yttrandefrihet innebär inte att var och en ska tvingas ge alla fri tillgång att läsa eller kommentera på allt de säger eller skriver. 🤷🏼

Jag tror du har missförstått vad Elon Musk menar när han pratar om yttrandefrihet, och det är vad han pratar om som det pratas om. Inte om vad yttrandefrihet faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror du har missförstått vad Elon Musk menar när han pratar om yttrandefrihet, och det är vad han pratar om som det pratas om. Inte om vad yttrandefrihet faktiskt är.

Djävligt meta och off-topic nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du måste gå tur och retur två gånger för att komma till en server och få svar dock. Internet sitter inte i satelliten. Sen är det ju svarstider som normalt från markstationen som kan variera beroende på var den står och vem du ville prata med, sen blir avståndet till satelliten längre beroende på hur långt från ekvatorn och annat du står, och dessutom effekter som att du behöver vänta på din tur så du inte sabbar trafiken för någon annan.

Runt till andra sidan på jorden så är starlink snabbare än fiber på jorden för att ljushastigheten i fiber är långt lägre än den är i rymden (i.e. mellan satelliterna)

Jag tog siffran från en snabb googling, du får gärna visa om du hittar en lägre siffra

Stämmer, så vi pratar om ca 1/2 sekund latency geostationärt då. Det gör ju dock att siffran 50ms för starlink är väl optimistisk, men ändå snabbare än fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Stämmer, så vi pratar om ca 1/2 sekund latency geostationärt då. Det gör ju dock att siffran 50ms för starlink är väl optimistisk, men ändå snabbare än fiber.

Allt beror på hur lokalt du pratar om, de ska vara 20-30ms snabbare över atlanten i alla fall:
https://speedy.site/spacex-elon-musk-spending-10-billion-to-m...

Alltså snabbare än fiber över längre sträckor

Teoretiskt sett (om satelliten är rakt ovanför dig och markstationen) så tar ju en dubbel roundtrip (2000km) ca 6ms i ljusets hastighet, så realistiska siffror om ca 15-20ms eller kanske 50 med ett hopp mellan satelliter är inte alls orimligt

Jag skulle säga att det är högst jämförbart över långa sträckor och många fall, men troligen mycket värre ’1%-low’ för att prata spel-termer. Alltså att det inte är lika bra sämsta-nivå på ett sånt nät, för det uppkommer alltid störningar/kollisioner/dålig sikt/timing i omloppsbanan/byte av aktiv satellit/etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allt beror på hur lokalt du pratar om, de ska vara 20-30ms snabbare över atlanten i alla fall:
https://speedy.site/spacex-elon-musk-spending-10-billion-to-m...

Alltså snabbare än fiber över längre sträckor

Teoretiskt sett (om satelliten är rakt ovanför dig och markstationen) så tar ju en dubbel roundtrip (2000km) ca 6ms i ljusets hastighet, så realistiska siffror om ca 15-20ms eller kanske 50 med ett hopp mellan satelliter är inte alls orimligt

Jag skulle säga att det är högst jämförbart över långa sträckor och många fall, men troligen mycket värre ’1%-low’ för att prata spel-termer. Alltså att det inte är lika bra sämsta-nivå på ett sånt nät, för det uppkommer alltid störningar/kollisioner/dålig sikt/timing i omloppsbanan/byte av aktiv satellit/etc...

Det där är som att säga att jag har 2 ns mellan mobilmasten och tillbaka.

De flesta satelliter de har uppe kan inte prata med varandra och så vidare de inte säljer långdistanskommunikation som tjänst är det i princip ointressant om de kan korta ner svarstiderna på längre avstånd då alla tjänster ändå kommer placeras nära.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, Elon har visat sig vara något av en höger extrem så mindre makt och pengar till honom är alltid bra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5