Ryzen 9 / Core-i9 / DDR4 eller 5 / Zbrush / Totalt vilse

Permalänk

Ryzen 9 / Core-i9 / DDR4 eller 5 / Zbrush / Totalt vilse

Hallå!
Jag har gått totalt vilse i Inets datorbyggare och eftersom deras kundtjänst har stängt idag så hoppas jag få svar på mina frågor här istället.

Jag ska köpa en ny dator med Zbrush och kompatibilitet med framtida uppgraderingar i åtanke, så fokus ligger på en processor med många kärnor och snabbt minne. Enligt Denna länk (Building the Best Workstation PC for ZBrush [2022 Guide]) och av många andra användare av programmet så rekommenderas AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, men det känns som att jag skulle begränsa mig gällande minne och framtida uppgraderingar med en sådan processor.
Nu vet inte jag hur revolutionerande stor prestandaskillnad det är mellan minnestyperna men Ryzen 9 har inte stöd för DDR5.
Det verkar inte finnas några moderkort med AMD socket som stöttar minnen med en standardhastighet över 3200, men MSI X570 MEG UNIFY ska enligt MSI gå att klocka över 5000 Mhz. Jag har aldrig överklockat tidigare och Inets datorbyggare låter mig inte välja så snabba minnen så jag har ingen aning om hur jag ska tänka här.

Just för Zbrush kanske jag aldrig kommer ha behov av DDR5 eller hastigheter över 3200, men jag verkar som sagt vara lite strypt för framtiden om jag skulle vilja uppgradera.

Om jag istället skulle bygga en burk med en Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB och DDR5 5200MHz CL40 Vengeance minnen så finns det enligt Inet inte ett enda moderkort som stödjer det. Stämmer verkligen det?

Som ni märker så är jag helt vilse när det kommer till detta, så råd och synpunkter mottages uppskattas hjärtligt.

Lite info om hur Zbrush utnyttjar CPU och minne:
CPU
"ZBrush utilizes your CPU for rasterization in the viewport and is multi-threaded.
However, the fact that it’s heavily dependent on the single-core performance of your CPU means it performs better on CPUs with higher frequencies, lower latencies, and higher IPC (instructions per cycle)."

"Since most of the tasks you’ll perform in the viewport are burst workloads, a CPU that can use thermal headroom to raise its clock speed for short periods will perform better.

Most of the tasks you will be performing like sculpting, dynameshing, and subdividing your subtool, will only use the CPU for very short periods. Hence the term ‘burst’ workload.

A CPU that can increase its frequency and, as a result, its performance for the few seconds, or even microseconds, that you’ll be orbiting or using a brush or triggering a button, will result in a smoother viewport performance and a lag-free experience."

MINNE
"The amount of RAM in your system plays a huge part in ZBrush’s performance, especially with Ryzen CPUs.

While working with 8GB is possible, you’ll be facing occasional crashes and slowdowns as you work. 16 GB is an ideal configuration, and as mentioned before, you’re more likely to run into other bottlenecks before experiencing issues with the amount of RAM you have past 24 GB.

Depending on the CPU you choose, higher-clocked Memory will perform better, especially on Ryzen with diminishing returns at around 3600 Mhz as you sacrifice latency.

Permalänk
Medlem

DDR5 är nytt, dyrt och tyvärr inte perfekt ännu.

Kör Ryzen bygge så får du mer dator för pengarna och i framtiden så kommer dagens CPU ändå krävas att du ställer om helt bättre då att köra med det bästa idag!

Permalänk
Medlem

3600MHz minnen ska gå utmärkt att välja i Inets datorbyggare, byt till "alla hastigheter" istf "standardhastigheter".
99.9% av tiden går det att bara aktivera XMP i BIOS för att få 3600MHz, i övriga fall kan man behöva knacka in 3600MHz manuellt, och i ett fåtal får man nöja sig med 3200MHz, men då kanske man kan få bättre tajmings, typ cl14.
DDR5 har inte mognat än, vare sig i pris eller mjukvaruoptimering, så ska det köpas nu, är nog 5950X + DDR4 bäst, men ta minst 32GB 3600MHz CL18.
Även om Zbrush bara nyttjar 24 trådar nu, så är det kanske inte fel att ha några trådar över till att t.ex sitta på SweCLockers

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz