Röstaktivering av Google assistenten

Permalänk
Medlem

Röstaktivering av Google assistenten

Hej,
Tänkte för ett tag sen få tummen ur och aktivera röstaktivering av assistenten. Men när jag slår på det så får jag inte göra någon "röstträning" och det funkar inte att "hej Google":a.
Lite googlande gav tipset att sätta engelska som primärt språk och då kom mkt riktigt röstträningen fram (och hej Google funkar). Dock funkar inga kommandon på svenska då. "Starta timmer på 5 minuter" tex ger bara en lista på sökträffar på det..

Ska det inte funka? Några förslag på hur man får det och funka isf? Slut på ideer här så hoppas ni har några..

Permalänk

Finns det äns stöd för svenska?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns det äns stöd för svenska?

Ja det är klart att det gör. BTW, ordet "äns" stavas "ens" när jag frågar google assistenten, på svenska

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Fungerar inte kommandot ens på engelska? "Set a timer for 5 minutes"? För om du sätter språket till engelska förväntar den sig även kommandon på engelska.

För övrigt så har jag en tendens att säga det försvenskade "okej googel", istället för "google", och det är då inte alltid den fattar då att jag pratar med den.

Permalänk
Medlem

Kollade upp på min mobil (samsung) har du aktiverat "hey google" i assistentens inställningar? du måste göra det då den är avstängd på ny mobil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ja det är klart att det gör. BTW, ordet "äns" stavas "ens" när jag frågar google assistenten, på svenska

Ä möjligt. Men då har google tydligen fel.

Hade ingen koll på vilka språk som stöddes när ja testa det tror ja de bara va typ ängliska som stöddes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Fungerar inte kommandot ens på engelska? "Set a timer for 5 minutes"? För om du sätter språket till engelska förväntar den sig även kommandon på engelska.

För övrigt så har jag en tendens att säga det försvenskade "okej googel", istället för "google", och det är då inte alltid den fattar då att jag pratar med den.

Ja, engelska kommandon funkar, men är inte så intressant lösning.
När jag satt engelska som förstaspråk o "kört igenom röst träning/Setup" missa den aldrig oavsett hur slarvigt jag sa det, såvitt jag märkte.

Skrivet av KingCobra:

Kollade upp på min mobil (samsung) har du aktiverat "hey google" i assistentens inställningar? du måste göra det då den är avstängd på ny mobil.

Hey Google är aktiverat, jag får då ej upp "röstträningen".(när svenska är satt som förstaspråk. Har jag engelska så kommer det fram och jag kan använda Hej Google.

Min lur är en Pixel 4a