Permalänk
Medlem

Generellt sätt är det bra att ha ett kreditkort också, tex American Express tillsammans med Mastercard / Visa så klarar man det mesta

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Swedbank var "the bank" när man precis fyllt 13 och fått sitt första bankkort. Nu gäller Länsförsäkringar i vuxen och medveten ålder, för mig åtminstone. Tycker de är väldigt attraktiva med deras "Guldkund". https://www.lansforsakringar.se/varmland/privat/om-oss/erbjud...

Permalänk

Jag kör Ica banken. Bytte från Swedbank och är mycket nöjd. Typ enda banken som tar emot pengar (kontanter)iom ica butikerna. Appen är också bra, lätt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Jag kör Ica banken. Bytte från Swedbank och är mycket nöjd. Typ enda banken som tar emot pengar (kontanter)iom ica butikerna. Appen är också bra, lätt att använda.

Är det möjligt att "sätta in" pengar på sitt konto via ICA-butikerna eller är det insättningsautomat som gäller?

Skrivet av Lorault:

Har Nordea. Gillar deras XtraSpar om man gillar spara. Har ställt in på allt ska avrundas till närmaste 10-tal. Köper jag exempelvis något för 27 dras det 30:- i kassan. 3 kr överförs till sparkontot. Det blir enormt mycket småslantar.

Äsch, det finns ju appar för sånt nu för tiden
Grymt smidigt sätt att spara dock!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Jag kör Ica banken. Bytte från Swedbank och är mycket nöjd. Typ enda banken som tar emot pengar (kontanter)iom ica butikerna. Appen är också bra, lätt att använda.

Handelsbanken tar också emot kontanter (om de inte slutat med det helt de senaste 2 åren) däremot inte alla kontor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Haft Swedbank hela livet bara av ren bekvämlighet.
Skandaler med penningtvätt har trätit på ens tålamod, men jag har helt enkelt inte orkat med att byta. Too much of a hassle helt enkelt.
Sen när Swedbank blev woke och vägrade ha att göra med fonder och långtidssparande etc i företag kopplat till svensk försvarsindustri med nån diffus hänvisning till värdegrund så tröttnade jag helt.
I samband med bostadsaffär så betalade jag tillbaka bolånet och avslutade all kontakt med Swedbank och flyttade allt till Danske Bank.
Fick ett otroligt bra bolåneerbjudande av DB som ingen kunnat matcha (1.17%). Det enda jag saknar är vissa funktioner i appen.
My two cents.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Är det möjligt att "sätta in" pengar på sitt konto via ICA-butikerna eller är det insättningsautomat som gäller?

Ja, du ställer dig bara i en vanlig kassa, pengarna hamnar direkt på kortet. Sen kan du flytta dom som du vill.

Edit länk: https://www.icabanken.se/kundservice/fragor-och-svar/insattni...

Max 8000kr per 30dagar kan du sätta in. Gissar att det är pga. penningtvätt.

Permalänk
Medlem

Har haft både Swedbank och Nordea, där är Nordea den sämsta banken jag haft att göra med. Bytte från Nordea till Swedbank och sedan till Länsförsäkringar.

Med familj och allt runt omkring, då upplever jag Länsförsäkringar som den bättre banken. Haft någon driftstörning på Bank-ID, men då har alla haft det med

Permalänk
Medlem

Nu är det väl 10 år sen jag hade nordea. Men det var driftstörningar flera ggr i månaden där det inte gick att logga in för att flytta pengar eller lägga in räkningar. speciellt om man var sen. dvs runt den 25e.
shb aldrig haft problem när jag använt det. deras internetbank och mobilapp är vida överlägsna nordea och swedbank

Permalänk
Musikälskare

Jag har SEB, mest på grund av att jag har en bra personlig bankkontakt, det hjälpte när jag ansökte om bolån nu på senaste till exempel och att familjen alltid har haft dom spelar in också

Appen är väll okej, inget att hurra över och hemsidan är ganska kass den också men det fungerar... kan inte direkt rekommendera dom även fast det fungerar hyffsat för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har lönekonto på Swedbank och är kanske inne i appen 3-4ggr i månaden. Känner inte att jag drabbas av deras ev störningar.
Jobbar förvisso själv med IT så jag vet ändå hur det fungerar i den riktiga världen.

Öppna ett par konto på andra banker och se hur du upplever dom, testa gärna appar etc.
Att lyssna på enskilda rekommendationer här gällande det känns ju lite som att fråga en hypokondriker om medicinska råd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bytte till Länsförsäkring för några år sedan och har aldrig haft problem.
Däremot var det utfrågning när jag skulle höja gränsen för Swish vid mc-köp, men det är väl samma hos alla banker gissar jag.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

swedbank måste väl vara sveriges sämsta bank ? det är alltid strul o konstigheter där tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

swedbank måste väl vara sveriges sämsta bank ? det är alltid strul o konstigheter där tycker jag.

Vad baserar du det på? Har som sagt varit kund hos dem i fem år och aldrig haft problem. Däremot hade jag tidigare konstant problem med SEB.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag har Swedbank och har aldrig haft några problem. Har ringt banken några gånger också i olika ärenden, bra bemötande och det har fungerat fint.
Funderar dock på att byta bank pga allt strul andra har påverkats av på senare tid men vet inte riktigt vad ett bättre alternativ skulle vara.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för länsförsäkringar, bytte till dem 2013 och har varit väldigt nöjd under alla år. Väldigt få störningar om man räknar bort swish.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Skandiabanken, aldrig haft problem faktiskt! Rekommenderar starkt. Swedbank är ett skämt. Dålig IT.

Handelsbanken tror jag är rätt bra också. Nordea ska du inte ha. Det har längst överföringstider till andra banker.

Också mycket nöjd med Skandia, enkel internetbank utan dosor man lägger bort och skraplotter, bankid för att utföra alla uppgifter och ingen för mig känd nertid utöver generellt underhåll.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är störningar av olika slag hos andra banker också då och då. Jag tror det är precis lika illa hos alla storbankerna.

Det är det inte, har haft Handelsbanken sjukt länge (20 år) och de har väldigt sällan problem. Och de man läser mest om när det är problem är Swedbank och Nordea.

Permalänk
Medlem

Gick över till länsförsäkringar från swedbank. Endast positivt.

Permalänk
Inaktiv

Hemligheten är att inte bara ha EN bank. Swedbank har jag inte haft sen jag var 18, men jag. Kör en setup med Marginalen/LF/DanskeBank/Skandia med möjlighet att betala räkningar. Kreditkort, revolut/Curve. Några tusen cash.

Dubbla Swishnummer.

Better be safe than sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är det inte, har haft Handelsbanken sjukt länge (20 år) och de har väldigt sällan problem. Och de man läser mest om när det är problem är Swedbank och Nordea.

Under de 8 åren jag hade Handelsbanken så hade jag extremt få problem. Tror det var 1 eller möjligtvis 2 på alla åren. Pappa och syrran har Handelsbanken fortfarande och jag har inte hört något problem från dom 2 heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Grönt är skönt! Go SEB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Swedbank har jag inte haft sen jag var 18, men jag.

Hade varit relevant om du nämnde ungefär hur ung/gammal du är idag

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Ett störande moment med Swedbank är den extra kontrollsiffran i clearingnummer. Det kan bli många små med störande problem och fel när man ska ta emot pengar eller sätta upp autogiron exempelvis för att man själv eller den andra parten gör fel och tar med för många siffror, inte tar bort rätt siffra osv. Därför hade jag valt bort Swedbank.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

Hade varit relevant om du nämnde ungefär hur ung/gammal du är idag

Heheh, är 42 nu. Så det var ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vad baserar du det på? Har som sagt varit kund hos dem i fem år och aldrig haft problem. Däremot hade jag tidigare konstant problem med SEB.

det jag läser nyheter om, alltid är det nåt med dom... märkligt

Permalänk
Medlem

Den bank som tillåter att man handlar kryptovalutor skulle jag valt om jag skulle byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Nordea lämnade Sverige efter att regeringen tyckte att de borde ha mer buffert efter att de fick 40 miljarder i stöd under förra bankkrisen. Så jag bytte till länsförsäkringar. Inte upplevt nå speciellt mycket störningar.

Ja, Nordea går bort för mig av den anledningen. Utpressning för att få mer när man redan fått så mycket är katastrof.

Tyvärr är det svårt. Inga banker är ju perfekta på något sätt liksom, jag har gillat SEB ganska länge men deras vägran att anamma Google Pay får mig att fundera på byte. "Mobilbetalningar kan du göra med Samsung Pay..." (och nu efter många år av tjatande Apple Pay). Varför inte stöda lösningen som mer än en mobiltillverkare har liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Den bank som tillåter att man handlar kryptovalutor skulle jag valt om jag skulle byta.

Finns det? Känns som nästan alla banker är anti.

Permalänk
Medlem

kör också ica banken och är mycket nöjd, inte haft några större problem och smidigt att kunna sätta in kontanter på ica när man sålt delar här och någon betalar med cash

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b