Testpilot: MSI GS77 Stealth 12UHS – vass speldator som väcker frågor

Permalänk
Medlem

Känns som en Halo-produkt riktad mot köpstarka kunder som vill ha det värsta på pappret och saknar djupare kunskap om hårdvaran.

Gissar att de är rätt många och att de antagligen kommer att sälja en del av de här till folk som tror att de får den högsta prestandan i en laptop pengar kan köpa.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Känns som en Halo-produkt riktad mot köpstarka kunder som vill ha det värsta på pappret och saknar djupare kunskap om hårdvaran.

Gissar att de är rätt många och att de antagligen kommer att sälja en del av de här till folk som tror att de får den högsta prestandan i en laptop pengar kan köpa.

Jag tänker mer en produkt för att marknadsföra deras varumärke och den i princip inte kommer säljas alls. De har nog exakt samma chassi etc till mer vettig balanserad dator.

Jag har aldrig förstått mig på dagen ungdom som är så beredd på att offra så mycket funktion för att själv enheten ska vara kompakt. Och komma med motargument som för gå usb portar, inga problem jag har en usb hubb i fickan för jämnan. Inte tillräckligt kylning, inga problem jag har en kylplatta för laptop i byxfickan. För lite lagring internt, inga problem jag har usb ssd i byxfickorna. Ingen erternetport. .. osv.

Men oj om laptoppen väger 5 gram mer än en annan laptop, hur ska de då orka bära denna tyngre? Jag föredrar istället bygg vettiga saker från första början. Det går diskutera ordet vettig, men en kylning som inte får cpu/Gpu att klocka ner sig direkt håller nog alla med att det borde ingå.

Permalänk
Medlem

En mycket bra recension och genomgång! Tråkigt att prestandan blir så strypt med ström/kylningsbegränsningarna.

Jag ägde en MSI Stealth Gs65 2019, med 8750h/RTX2070. Designen var också av toppklass och en av de främsta anledningarna till att jag valde den, då jag använde den både i plugget och på jobb. Dock var batteritiden usel, och att alltid behöva släpa med sig 180W adaptern fick mig till slut att gå över till MB Pro M1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker mer en produkt för att marknadsföra deras varumärke och den i princip inte kommer säljas alls. De har nog exakt samma chassi etc till mer vettig balanserad dator.

Jag har aldrig förstått mig på dagen ungdom som är så beredd på att offra så mycket funktion för att själv enheten ska vara kompakt. Och komma med motargument som för gå usb portar, inga problem jag har en usb hubb i fickan för jämnan. Inte tillräckligt kylning, inga problem jag har en kylplatta för laptop i byxfickan. För lite lagring internt, inga problem jag har usb ssd i byxfickorna. Ingen erternetport. .. osv.

Men oj om laptoppen väger 5 gram mer än en annan laptop, hur ska de då orka bära denna tyngre? Jag föredrar istället bygg vettiga saker från första början. Det går diskutera ordet vettig, men en kylning som inte får cpu/Gpu att klocka ner sig direkt håller nog alla med att det borde ingå.

Exakt såhär!

En dator ska klara alla spel i 4k, minst 120 fps. Samtidigt vara knäpptyst, väga under ett kg, vara smal/tunn ha 16:10 skärm med 100 färg korrekthet samt ha en ström-adapter som inte väger nått. Den får såklart heller inte se ut som en spel dator och ska ha alla portar som det går att få samtidigt som den inte drar någon ström alls och klarar 8 timmar på batteri under Max belastning.

Sweclockers i ett nötskal när man pratar gaming-laptop.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Exakt såhär!

En dator ska klara alla spel i 4k, minst 120 fps. Samtidigt vara knäpptyst, väga under ett kg, vara smal/tunn ha 16:10 skärm med 100 färg korrekthet samt ha en ström-adapter som inte väger nått. Den får såklart heller inte se ut som en spel dator och ska ha alla portar som det går att få samtidigt som den inte drar någon ström alls och klarar 8 timmar på batteri under Max belastning.

Sweclockers i ett nötskal när man pratar gaming-laptop.

Glöm inte 16:10 och 21:9 samtidigt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Glöm inte 16:10 och 21:9 samtidigt

Detta är ju enkelt, bara flippa runt och vik ut skärmen som sitter på baksidan av locket!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vad säger MSI om detta då? Det är ju trots allt en sponsrad artikel och jag hoppas de är intresserade att lösa detta. Nånting är ju fullständigt fel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Superbra testat! Och vilken underlig produkt Otroligt att den gick igenom QA.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

80W för ett 3080 TI känns otroligt lite med tanke på att desktop-versionen drar upp till 350W.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Som vanligt med MSI laptops så kör dom en hittepå-layout på tangentbordet (Svensk layout på ANSI knappar). Har ägt en MSI och kommer inte överens med den vid programmering pga av detta.

Annars gillar jag MSI, och deras laptop håller bra kvalité men dom måste fixa tangentbordslayouten. Min nuvarande laptop blev av annat fabrikat pga detta.