Permalänk
Medlem

Chromecast orkar inte

Hej på er & hoppas ni har det bra där ute

Jag har ett jävligt irriterande problem som alldeles strax får mig att skicka ut min tv genom fönstret som förhoppningsvis landar i framrutan på min volvo v60☺️

Har en tv i sovrummet & en i vardagsrummet. Dessa båda chromecast slutar alltid fungera samtidigt. Jag förstår att det har med internet att göra MEN telefon/dator funkar ju hur bra som helst dygnet runt alla dagar, men så fort man klicka på den där äckliga casting rutan så laggar allt ihop? Inga driftstörningar från felsök av nät. Har tele2 om det ger svar på frågan? Vad är det som inte chromecast klarar av? JA det har fungerat i 1 månad. Innan dess strulade det i en jävligt lång vecka. Nu strular det igen kanske 1 vecka sen försvinner det spårlöst? Vad i helvete kan vara fel om det kommer & går som mitt abstinensbesvär?

Tack till er & ha en fin kväll👍🏻

Permalänk
Medlem

Kan det vara grannen eller någon telemast i grannskapet som stör ut ditt wifi under vissa perioder?

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar. Vad skulle det kunna vara från grannen till exempel? Kan det var så känsligt??

Mvh PL

Permalänk
Medlem

Det är inte så att CC:na går på 2.4Ghz bandet o tele/dator tuffar på 5Ghz? Isåfall kanske det är tjockt på kanalen o kan vara värt att prova att ändra den för 2.4 nätet .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ploki:

Hej, tack för svar. Vad skulle det kunna vara från grannen till exempel? Kan det var så känsligt??

Mvh PL

Allt inom radioräckvidd som använder samma frekvenser påverkar så dina grannar kan definitivt påverka liksom din mikrovågsugn eller nån annan elektrisk utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt inom radioräckvidd som använder samma frekvenser påverkar så dina grannar kan definitivt påverka liksom din mikrovågsugn eller nån annan elektrisk utrustning.

Så är det.
Rätt lustigt hur det kan funka: I köket har jag en Samsung-TV som har en chromecast generation 2. 150cm därifrån har jag mikrovågsugnen. Stör inte för fem öre. Har också en av mina AP i köket, så det kanske är därför.

Till TS:
Chromecastar ballar ur efter ha varit i tjänst något år. Lönar sig att fabriksåterställa då.
Fabriksåterställning Chromecast

Permalänk
Medlem

Min chromecast hade fri syn till routern, 2.4-bandet var helt oanvändbart ändå. Hack och knas, lag deluxe. Noll problem på 5GHz-bandet. Men att båda ballar (exakt) samtidigt är lite underligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave