"New CPU installed, f TPM/PSP NV corrupted or f TPM/PSP NV structure changed."

Permalänk

"New CPU installed, f TPM/PSP NV corrupted or f TPM/PSP NV structure changed."

Någon som råkat ut för detta fel?

När jag satte mig vid datorn så var det svart skärm och fläktarna gick för fullt. Den funkade fint i gårkväll så det är något som hänt under natten. Efter en hard reset så kom en skärm med detta meddelande från bios:

American Megatrends
Version 2.20.1271. Copyright (C) 2021 American Megatrends, BIOS Date: 04/23/2021 Ver: F33j Press <DEL> to enter setup. Inc.

New CPU installed, f TPM/PSP NV corrupted or f TPM/PSP NV structure changed.
Press Y to reset f TPM, if you have BitLocker or encryption enabled, the system will not boot without a recovery key
Press N to keep previous f TPM record and continue system boot, f TPM will NOT enable in new CPU, you Keys and data. can swap back to the old CPU to recover TPM related

Jag tryckte N och datorn bootade då upp normalt och allt verkar funka, men vid omstart så kommer samma skärm igen.

Grejen är att jag har inte bytt cpu eller uppgraderat bios, eller ens petat i bios sen i höstas då jag uppgraderade till Windows 11.

Jag såg att det fanns folk på Reddit som fått samma fel:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/q2jj6s/ftpmpsp_nv_...

Är det någon som listat ut varför detta händer?
Är det någon Microsoft patch som orsakar problem?
Är det Gigabyte relaterat?

Vågar man trycka yes? Vill verkligen inte behöva installera om den just nu eftersom den är mitt arbetsredskap.

Dator specs i signaturen.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Någon som råkat ut för detta fel?

När jag satte mig vid datorn så var det svart skärm och fläktarna gick för fullt. Den funkade fint i gårkväll så det är något som hänt under natten. Efter en hard reset så kom en skärm med detta meddelande från bios:

American Megatrends
Version 2.20.1271. Copyright (C) 2021 American Megatrends, BIOS Date: 04/23/2021 Ver: F33j Press <DEL> to enter setup. Inc.

New CPU installed, f TPM/PSP NV corrupted or f TPM/PSP NV structure changed.
Press Y to reset f TPM, if you have BitLocker or encryption enabled, the system will not boot without a recovery key
Press N to keep previous f TPM record and continue system boot, f TPM will NOT enable in new CPU, you Keys and data. can swap back to the old CPU to recover TPM related

Jag tryckte N och datorn bootade då upp normalt och allt verkar funka, men vid omstart så kommer samma skärm igen.

Grejen är att jag har inte bytt cpu eller uppgraderat bios, eller ens petat i bios sen i höstas då jag uppgraderade till Windows 11.

Jag såg att det fanns folk på Reddit som fått samma fel:
https://www.reddit.com/r/gigabyte/comments/q2jj6s/ftpmpsp_nv_...

Är det någon som listat ut varför detta händer?
Är det någon Microsoft patch som orsakar problem?
Är det Gigabyte relaterat?

Vågar man trycka yes? Vill verkligen inte behöva installera om den just nu eftersom den är mitt arbetsredskap.

Dator specs i signaturen.

// Andreas

Om datorn startade när du tryckte N så är min gissning att det även går bra att trycka Y och därmed bli av med frågan vid varje uppstart.

Skillnaden är väl "orörd men oanvändbar TPM-data" (N) jämfört "ingen TPM-data" (Y).
Dvs, att svara N ger dig teoretisk möjlighet att fortfarande kunna återställa konfigurationsändringen som gjort TPM-datan oanvändbar, men om allting fungerar som vanligt även i det läget så kan du nog lika gärna rensa den (kanske inte finns något öht) för att bli av med frågorna.

Typiskt användningsområde av TPM vore ju t.ex. tillsammans med Bitlocker, och då skulle ju Windows inte starta öht (med varken N eller Y). Och då är rätt svar ändå att ha sin "recovery key" sparad.

Vad gäller vems fel det är så är det nog vad som nu orsakade "När jag satte mig vid datorn så var det svart skärm och fläktarna gick för fullt", vilket nog kan vara svårt att reda ut i efterhand.
Men det känns ju rimligt att den TPM-påverkande ändringen skedde i samband med den kraschen, kanske att någon form av nollställning av UEFI-inställningar skedde när du startade om efter den kraschen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En bekants Gigabyte moderkort med en 3700x fick för sig att återställa bios till ett äldre av någon anledning. Han ringde mig och sa att det låter som fan, chipset fläkten gick på fulla varv hela tiden, fixade sig med bios uppdatering, sen dess har den inte gjort så.

Så det kan vara moderkortet som orsakat detta...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!