Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jo, är bunden i 12 månader. Annars hade jag släppt dom omedelbart. Ångrar det beslutet något oerhört nu. Har alltid trott Bahnhof står för kvalité och integritet, men det visade sig bara vara falsk marknadsföring.

Jag valde Bahnhof av gammal vana från studenttiden. Allt var frid och fröjd tills dom tvingade en ändring i uppkopplingen. Jag fick betala för snabbare internet men när jag testade hastigheten var det samma fart som innan ändringen. Det händer kanske dom bästa tänkte jag:

Men sen kom hela biten med att försöka komma i kontakt med dom.. I say no more. Hoppas att du fick ett direktnummer med dina riktiga problem! Annars är det skandal.

Hoppa det löser sig! Jag bytte leverantör även om jag egentligen var nöjd men det föll på att sitta i telefonkö i DAGAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Jag valde Bahnhof av gammal vana från studenttiden. Allt var frid och fröjd tills dom tvingade en ändring i uppkopplingen. Jag fick betala för snabbare internet men när jag testade hastigheten var det samma fart som innan ändringen. Det händer kanske dom bästa tänkte jag:

Men sen kom hela biten med att försöka komma i kontakt med dom.. I say no more. Hoppas att du fick ett direktnummer med dina riktiga problem! Annars är det skandal.

Hoppa det löser sig! Jag bytte leverantör även om jag egentligen var nöjd men det föll på att sitta i telefonkö i DAGAR!

Får sitta i telefonkö varje gång…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag bor i Lund och kör Bahnhof med ViaEuropas nät (LKF-nätet)
Har inte varit hemma på en vecka så inte använt nätet då, men innan dess har jag inte märkt något.
Körde just 300 ping mot ping.sunet.se (dock på Wifi). Ser inget konstigt:
Minimum = 11ms, Maximum = 30ms, Average = 14ms

Vill du testa låta pingplotter stå igång i bakgrunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Jag valde Bahnhof av gammal vana från studenttiden. Allt var frid och fröjd tills dom tvingade en ändring i uppkopplingen. Jag fick betala för snabbare internet men när jag testade hastigheten var det samma fart som innan ändringen. Det händer kanske dom bästa tänkte jag:

Men sen kom hela biten med att försöka komma i kontakt med dom.. I say no more. Hoppas att du fick ett direktnummer med dina riktiga problem! Annars är det skandal.

Hoppa det löser sig! Jag bytte leverantör även om jag egentligen var nöjd men det föll på att sitta i telefonkö i DAGAR!

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Får sitta i telefonkö varje gång…

Provat chatten på vardagar? Tog inte många minuter att få en ledig person på supporten och att få ändrat till publik-ip, eftersom att ViaEuropa la om till CGN i vårt nät.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

hoppas det inte påverkar mig någonting. För jag väntar på Bahnhof nät här hemma. Vill inte börja ångra mig att jag sa upp Telia.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

hoppas det inte påverkar mig någonting. För jag väntar på Bahnhof nät här hemma. Vill inte börja ångra mig att jag sa upp Telia.

Är det ren gaming är Telia oslagbar, förutom priset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Provat chatten på vardagar? Tog inte många minuter att få en ledig person på supporten och att få ändrat till publik-ip, eftersom att ViaEuropa la om till CGN i vårt nät.

Ja, jag får prova chatten istället, även om den brukar ta evigheter.

Skrivet av CreativeX:

hoppas det inte påverkar mig någonting. För jag väntar på Bahnhof nät här hemma. Vill inte börja ångra mig att jag sa upp Telia.

Jag hade kört på Telia om möjligheten fanns. Tycker deras nät hos föräldrarna har varit förträffligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Är det ren gaming är Telia oslagbar, förutom priset.

ja grejen är att min 500 lina låg på 699SEK medan Bahnhof erbjöd 459KR/Mån så lite skillnad är det ju. Detta gäller ju Gaming och vanlig surfing. Gjorde jag ett dåligt val nu menar ni? xD Telia erbjöd mig prissänkning men det var bara under en begränsad tid, medan Bahnhofpriset är fast så tyckte detta var bättre deal i längden. Är Bahnhof kasst för gaming?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

ja grejen är att min 500 lina låg på 699SEK medan Bahnhof erbjöd 459KR/Mån så lite skillnad är det ju. Detta gäller ju Gaming och vanlig surfing. Gjorde jag ett dåligt val nu menar ni? xD Telia erbjöd mig prissänkning men det var bara under en begränsad tid, medan Bahnhofpriset är fast så tyckte detta var bättre deal i längden. Är Bahnhof kasst för gaming?

Det är svårt att avgöra huruvida Bahnhof är dåligt generellt för alla, det är sannolikt så att ViaEuropa är (en del av) boven i det här dramat. Däremot är deras kundtjänst väldigt undermålig så när det väl strular är det ingen höjdare.

Telia är generellt ett bra alternativ som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Det är svårt att avgöra huruvida Bahnhof är dåligt generellt för alla, det är sannolikt så att ViaEuropa är (en del av) boven i det här dramat. Däremot är deras kundtjänst väldigt undermålig så när det väl strular är det ingen höjdare.

Telia är generellt ett bra alternativ som jag förstått det.

Tror du att det går "ångra" sin uppsägning? Frågar rent teoretiskt. Eller måste man "söka om" till telia? Jag har haft nätet trots allt i 15 år

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tror du att det går "ångra" sin uppsägning? Frågar rent teoretiskt. Eller måste man "söka om" till telia? Jag har haft nätet trots allt i 15 år

Tror de gärna behåller sin kund, så prova ringa

Permalänk
Medlem

Jag pröjsar 579:- för 1000/1000 och har alltid full fart. Installerades 2015 när kommunen drog fiber i hela kommunen, dom som är nätägare helt enkelt. ViaEuropa levererar en helt upplevelse trots en del strul, allt i från switchar som fått startas om till linjekort som gjorde att alla i nätet hade seg uppkoppling ett par dagar. Tom Herr Birgesson gick ut med ursäkt att det tog så lång tid att fixa.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Såhär är min spelupplevelse med Bahnhof :-)...

Röda streck är loss.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Bahnhof medger nu att något ser tokigt ut, och har kontaktat ViaEuropa för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tror de gärna behåller sin kund, så prova ringa

Telia löste det galant för mig. Gick o ångra sig uppsägningen! Jag vet att jag gjorde en tråd för 1-2 år sen om att jag vill byta mig i från Telia. Men nu när jag tänker efter så har jag faktiskt aldrig haft problem med telia förutom deras pris. Men han sänkte det till 379:-. Så nu är jag en nöjd kund Dessutom ligger jag på stabila 520/520~ trots att jag har 500 på kontraktet. Är också en sån grej jag tänkt på!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

ja grejen är att min 500 lina låg på 699SEK medan Bahnhof erbjöd 459KR/Mån så lite skillnad är det ju. Detta gäller ju Gaming och vanlig surfing. Gjorde jag ett dåligt val nu menar ni? xD Telia erbjöd mig prissänkning men det var bara under en begränsad tid, medan Bahnhofpriset är fast så tyckte detta var bättre deal i längden. Är Bahnhof kasst för gaming?

Inte kasst direkt, men inte så bra som det kunde vara.
Hade telia förr, fiber 500/500. Bredbanskollen gav 520Mb/s och 1,5ms i svarstid. (Svarstid förmodar jag är ping)
Bahnhof 1000/1000 sedan ett år, Bredbandskollen ger 950Mb/s och 12,5 i svarstid.

Mätt över tråd, nätet belastat med IoT och någon tv som streamar Netflix etc. vid mätningarna, nu som då.
Kör man tracert så går Bahnhofs trafik väldigt konstigt med många hopp. Telias bara något enstaka hopp.
Bor i Göteborg, men har bättre ping mot Malmö än inom Göteborg. Funderar på att dra in en fiber extra till kåken och skaffa två olika ISP. För redundans. Kan man balansera lasten så trafiken går via två ISP samtidigt?
Routrarna jag har har möjlighet till två ISP. Kanske ska skapa ny tråd om det.

Edit: Jag kommer upp i 980Mb/s med Bahnhof om jag släcker ner allt i huset förutom datorn jag kör bredbandskollen på. Så IoT+en netflixtv drar väl 30Mbit/s.

Justerade hastigheten
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inte kasst direkt, men inte så bra som det kunde vara.
Hade telia förr, fiber 500/500. Bredbanskollen gav 520Mb/s och 1,5ms i svarstid. (Svarstid förmodar jag är ping)
Bahnhof 1000/1000 sedan ett år, Bredbandskollen ger 950Mb/s och 12,5 i svarstid.

Mätt över tråd, nätet belastat med IoT och någon tv som streamar Netflix etc. vid mätningarna, nu som då.
Kör man tracert så går Bahnhofs trafik väldigt konstigt med många hopp. Telias bara något enstaka hopp.
Bor i Göteborg, men har bättre ping mot Malmö än inom Göteborg. Funderar på att dra in en fiber extra till kåken och skaffa två olika ISP. För redundans. Kan man balansera lasten så trafiken går via två ISP samtidigt?
Routrarna jag har har möjlighet till två ISP. Kanske ska skapa ny tråd om det.

Edit: Jag kommer upp i 980Mb/s med Bahnhof om jag släcker ner allt i huset förutom datorn jag kör bredbandskollen på. Så IoT+en netflixtv drar väl 30Mbit/s.

https://imgur.com/6reOjxT

533/511 Mbit/s via bredbandskollen nu. Asså hur kan man INTE vara nöjd med Telia????? Nu e de mer än jag hade tidigare. Jag gjorde nog ett bra val att stanna kvar hos dem

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

https://imgur.com/6reOjxT

533/511 Mbit/s via bredbandskollen nu. Asså hur kan man INTE vara nöjd med Telia????? Nu e de mer än jag hade tidigare. Jag gjorde nog ett bra val att stanna kvar hos dem

Har mest med priset att göra förmodar jag. Har klippt av banden till telia som funkat bra sedan 1900-talet, men ville ha "halva plånboken" i avgifter den sista tiden. Tyvärr fortfarande Telia öppen fiber, så betalar extra för Bahnhof jämfört med andra som har annan fiber. Funderar starkt på att skaffa en ny fiber som inte går via Skanova/Telia och lägga nuvarande fiber i träda eller ha som fail-safe.

När jag skaffade fiber, var Telia enda "grävaren" att välja på. Nu tror jag det finns valmöjligheter i grannskapet.

Permalänk
Medlem

För de intresserade så pågår felsökning fortfarande. Jag har ingen aning vad specifik status är, eller vad för felsökning som har gjorts. Lite irriterande, men jag får hoppas det löser sig snart.

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma bekymmer... Blir så less på det här.

Permalänk
Medlem

Har samma strul med Bahnhof också. Intermittenta ping/ploss problem. Noll ärendestatus i deras portal och ingen förståelse för att "koppla bort allt och kör pingplotter i 24 timmar" inte är rimligt när man har allt via bredbandet + jobbar hemma.

Därtill en telefonsupport som inte förstod vad jag menade med "packetloss" och började yra om att att uppkopplingen skulle ha legat nere. Njaaa. Jag funderar på att byta (även om felet säkert ligger i stadsnätet) bara pga bemötandet i firstline.

Frågan är väl om gräset är grönare hos Telia, Ownit osv eller same same.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fortfarande samma bekymmer... Blir så less på det här.

https://i.imgur.com/aiM4ukS.png

Lever din ticket fortfarande? Vore ju intressant att veta om de har skickat den till stadsnätet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Lever din ticket fortfarande? Vore ju intressant att veta om de har skickat den till stadsnätet.

Den lever men innehållet måste vara hemlighetsstämplat av SÄPO, för jag får inte veta nåt.

Permalänk
Medlem

Har inte tid att läsa igenom hela tråden nu på min rast. Fick du någon lösning i det hela?

Flytta för bara ett par dagar in i ett helt nybyggt hus och valde Bahnhof fiber via IP only och sedan dess har samma stationära dator med samma cat5e-kablar som innan börjat ge mig packet loss när jag spelar Valorant. Även hos mig direkt från lådan som tar emot fiber genom en koppling genom ett uttag i väggen, utan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davban:

Flytta för bara ett par dagar in i ett helt nybyggt hus och valde Bahnhof fiber via IP only och sedan dess har samma stationära dator med samma cat5e-kablar som innan börjat ge mig packet loss när jag spelar Valorant. Även hos mig direkt från lådan som tar emot fiber genom en koppling genom ett uttag i väggen, utan router.

Också IP-only och Bahnhof och exakt samma problem. Hastigheten på uppkopplingen är bra och så min gamla moder hade aldrig märkt något, men fladdrande ping och paketförluster när man spelar.

Bahnhof själva har inga kända problem utan misstänker min setup här hemma (standardrutin men lite less på vad de håller fast vid den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davban:

Har inte tid att läsa igenom hela tråden nu på min rast. Fick du någon lösning i det hela?

Flytta för bara ett par dagar in i ett helt nybyggt hus och valde Bahnhof fiber via IP only och sedan dess har samma stationära dator med samma cat5e-kablar som innan börjat ge mig packet loss när jag spelar Valorant. Även hos mig direkt från lådan som tar emot fiber genom en koppling genom ett uttag i väggen, utan router.

Skrivet av thadriem:

Också IP-only och Bahnhof och exakt samma problem. Hastigheten på uppkopplingen är bra och så min gamla moder hade aldrig märkt något, men fladdrande ping och paketförluster när man spelar.

Bahnhof själva har inga kända problem utan misstänker min setup här hemma (standardrutin men lite less på vad de håller fast vid den).

Nej, problemet är inte löst. De håller mig inte uppdaterad, men jag ser att ärendet lever i deras portal. Vad som sker är högst oklart.

Permalänk
Medlem

Hej, 👋 hoppar in som lite gubbe här.
Felsök gärna med tcp och inte icmp, då icmp kan nedprioriteras i nät under tcp. (ping (med icmp) är inte bra för felsökning).
Felsök framförallt med en slutpunkt i ditt egna nät, något hos din operatör.
Om du ska felsöka utanför jämför mot olika slutpunkter hos olika operatörer.
Det bästa du kan göra är att ha relevant information när de får någon utanför kundtjänst att titta på det.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Fick precis svar från bahnhof:

Citat:

Det har gjorts massa ändringar ifrån ViaEuropas sida som nu bör avhjälpa problemen som du har haft.

Nu ska jag köra pingplotter i 24h igen för att se om det verkligen är löst eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick precis svar från bahnhof:

Nu ska jag köra pingplotter i 24h igen för att se om det verkligen är löst eller inte.

Har tappat förtroendet för ViaEuropa sedan ett tag tillbaka, dom var bra förut men idag verkar det tvärtom. Dem började lägga om till CGN i vårt nät i våras utan att säga till, fick ta det med Bahnhof om privat IP igen.

Nu blir det Telia som ska köra som KO i vårt kommun-nät i höst, får se om jag är kvar hos Bahnhof eller om det blir Ownit lr Obenetwork framöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Nu blir det Telia som ska köra som KO i vårt kommun-nät i höst, får se om jag är kvar hos Bahnhof eller om det blir Ownit lr Obenetwork framöver.

Jag tyckte OBEnetwork såg intressanta ut tills jag såg att åtminstone ett av deras bra betyg på rating-sidor var av anställda på bolaget - sjukt oseriöst. Så de undviker jag av principskäl.

Om inte Bahnhof helt plötsligt ökar svansföringen i ärendehanteringen något enormt (och såklart löser problemen jag har) så kommer jag nog testa Ownit framöver.

edit: avseende OBEnetwork så gäller det betyger på https://se.trustpilot.com/review/obenetwork.com skrivet den 16 april, han är projektledare på bolaget...