Helgsnack: Teknik till utomhusäventyr

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Teknik till utomhusäventyr

I veckans helgsnack handlar det om prylar, verktyg och andra nödvändiga mojänger när man beger sig ut i det vilda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Techprylar är tunga och lämnas därför hemma i så stor utsträckning som möjligt.

Telefonen och en powerbank är nog allt ”tekniskt” jag tar med mig.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Förr lämnade jag telefonen hemma, men efter att ha gått igenom isen en gång skaffade jag en knapptelefon. Det räcker så :')

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk

Liten ficklampa, mobiltelefon och en digital eller analog kamera är de enda elektroniska prylarna som följer med ut i naturen för min del. Batteripack också om det blir mer än 3 dagar.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Telefon, powerbank, ficklampa, laddare.

Permalänk

Roligt ämne med 2st frågeställningar.
1: Såhär skulle jag vilja vandra i naturen.
2: I praktiken blir det såhär.

1 Önskemålet: Det hade varit skitskoj och vandra i naturen med hund och sällskap, göra öppen eld grilla korv, tunnbröd. Kanske koka något slags te, laga någon mat som blåbärspaj, genom att såklart ha med allt förutom blåbär etc.
De elektroniska prylarna så en mobil och batteribackup, det är precis allt som jag behöver. Solcell vid flera dagar utomhus.

2 i praktiken: Jag sitter på altanen och passar grillen, sedan äter där. Har jag glömt något är det bara öppna dörren till huset och hämta det.

Permalänk
Medlem

Vill ha så lite teknik som möjligt... Kan sträcka mig till en powerbank om man blir borta en längre tid.
Jag försöker att packa så lätt som möjligt när jag ger mig ut.

Permalänk

De tre saker jag ser som absolut nödvändiga är:
- Smartphone med karta och bra kameror. Mitt tips på app för kartor är Topo GPS.
- Powerbank
- Ficklampa

Det kan vara trevligt att ha en powerbank med inbyggd lampa som kan hängas upp i tältet

Permalänk
Medlem

Det mest tekniska jag har med mig är min mobiltelefon och en powerbank som kan laddas med solceller.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Vill ha så lite teknik som möjligt... Kan sträcka mig till en powerbank om man blir borta en längre tid.
Jag försöker att packa så lätt som möjligt när jag ger mig ut.

Vad ska du med powerbanken till, är du en terminator som går på ström?
Nej mobilen ser folk som självklart idag så man nämner ej den. Där mobilen ersätter i så många elektroniska teknikprylar så man kan skippa dem.
För över 20år sedan hade säkert folk sagt förutom mobilen.
GPS, kompass, ficklampa, kamera, musikspelare, förstoringsglas, sedlar, kikare, karta, comradio, någon naturbok, kanske en portabeltv etc.
Idag så är det mobil plus laddning till mobilen som gäller. Där såklart vissa vill ha större bild än mobilens.

*edit*
Dagens kikare, ficklampor, betalmedel, ID-kort på mobilen är inte de bästa så jag förstår att många har externa. Men för varje år som går så blir de bättre i mobilen och jag gissar att en större skara nöjer sig med mobilens vid vandring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad ska du med powerbanken till, är du en terminator som går på ström?
Nej mobilen ser folk som självklart idag så man nämner ej den. Där mobilen ersätter i så många elektroniska teknikprylar så man kan skippa dem.
För över 20år sedan hade säkert folk sagt förutom mobilen.
GPS, kompass, ficklampa, kamera, musikspelare, förstoringsglas, sedlar, kikare, karta, comradio, någon naturbok, kanske en portabeltv etc.
Idag så är det mobil plus laddning till mobilen som gäller. Där såklart vissa vill ha större bild än mobilens.

*edit*
Dagens kikare, ficklampor, betalmedel, ID-kort på mobilen är inte de bästa så jag förstår att många har externa. Men för varje år som går så blir de bättre i mobilen och jag gissar att en större skara nöjer sig med mobilens vid vandring.

Det är väl en skada från barndomen, jag vandrade med min far som hade diabetes och han fick akut blodsockerbrist och var nära att mista medvetandet på vägen hem, utan mobilen hade han aldrig fått hjälp i tid. En liten powerbank är ett litet pris att betala för att vara säker på att mobilen inte råkar ladda ur sig själv, speciellt när den är lite äldre. Man vet inte vad som kan hända när man är ute i skogen, man kan bryta ett ben eller annan tragedi.

Permalänk
Medlem

Vill ge cred för valet av bilden på Tom till artikeln. Snyggt!

Permalänk

Mobil+powerbank. Bra i nödsituationer. (Jag bröt foten en gång på en promenadslinga utan mobil. Intill ett bostadsområde. Låg o vrålade på hjälp, några gick ut och tittade, ingen gjorde något. Efter 2h kom en som gick promenad med hunden som tur va. Hade hasat mig några meter men foten var helav så gjorde sjukt ont )

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaghatai:

Förr lämnade jag telefonen hemma, men efter att ha gått igenom isen en gång skaffade jag en knapptelefon. Det räcker så :')

Jag vet att vissa refererar till mobiltelefoner med fysiska knappar som "knapptelefoner", men när jag hör det ordet är det denna typ av telefon jag tänker på:

Skulle tro att det finns mer praktisk säkerhetsutrustning om man skall ut på isen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej. Naturen - tech? Är ute rätt mycket i skog och mark; tältar, långvandrar med mera så ju mindre desto bättre egentligen.

* Mobiltelefon
* Powerbank
* Kikare

Är vi flera som är ute så är Walkie-talkies rätt behändiga att ha med för att spara mobilbatteri till nödsituationer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skoj, precis fått liggunderlag levererat och köpte nyligen en pannlampa från Komplett:
https://www.komplett.se/product/1006071/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Till fjälls: Garmin GPS och en nödsändare. Telefon (helt oberäkneliga).

GPS:en är endast en backup. Det kan iofs vara kul att logga rutt och höjdmetrar.

Permalänk
Medlem

Jag använder ryobis myggjagare, campinglampa och ficklampa. campinglampan har även usb laddare, dessvärre bara 0.5 watt så det går lite segt men det fungerar.
batterierna funkar till deras verktyg också och de har jag också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

För vandring så är det väl mobil, powerbank och drönare som åker med.

Skulle man campa någonstans och inte direkt vandra långt så är väl någon vettig högtalare man vill ha med så man kan lyssna på lite musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag vet att vissa refererar till mobiltelefoner med fysiska knappar som "knapptelefoner", men när jag hör det ordet är det denna typ av telefon jag tänker på:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Diavox_1975_beige.jpg/285px-Diavox_1975_beige.jpg
Skulle tro att det finns mer praktisk säkerhetsutrustning om man skall ut på isen.

Jaa alltså jaa, men det är en xperia mini, så det är ju inte en dum telefon då den har både touch och tangentbord samt hade appstöd när det begav sig. Funktionsnedsatt-phone? Har dock inget stöd för internet så det går bara att ringa och smsa med den hehe
Och jaa definitivt! Men hade jag inte lyckats göra upp min brasa hade jag ju förfrusit utan att någon visste var jag var och så mvh har inte för vana att dela med mig av mina planer

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Snusfri

Mobilen, ficklampa (Wurkkos FC12) samt en BT-högtalare (Sony SRS-XB13) är det som hänger med i ryggsäcken när man drar ut på tur.

Planer finns på solcellspaneler för att kunna ladda ex telefon, laptop, cykelbatteriet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

-Fällkniv
-Tält
-Tändare
-Ryggsäck

Tar man med en mobiltelefon så blir det inget äventyr.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Campar man så lämnar man förfan sånt där hemma.. Meningen är att man ska njuta av naturen inte tech-världen.

Kniv, tändare/tändstickor, bra kläder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

-Fällkniv
-Tält
-Tändare
-Ryggsäck

Tar man med en mobiltelefon så blir det inget äventyr.

Man kan ha en ”burnertelefon” t ex (nya) Nokia 3310 som man i princip bara kan smsa och ringa med som även har svinbra batteritid som kan få ligga i något fack i ryggsäcken ifall något händer. Men du kanske menar att det är den säkerheten som gör att det inte blir ett äventyr

Förövrigt kan jag tycka det är rätt skönt att slippa smartphonen med alla sociala medier och skit när det går så försöker också lämna den hemma när jag ska ut i naturen.

Permalänk
Medlem

Som cykelturist: mobiltelefon, powerbank, pannlampa och laddare. Segt med flera kablar då vissa har USB C och vissa micro-USB laddning(apdapter finns men är för lätt bortslarvad). Ibland digitalkamera av något slag.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tar man med en mobiltelefon så blir det inget äventyr.

Jag har med mobiltelefon eftersom den även är min kamera. Dock kommer den mestadels vara på flight mode eftersom det ändå inte finns täckning. Den är även backup karta + kompass.

Dessutom har jag
- Powerbank för att ladda telefonen. Tänker det kommer gå åt 20-30 % batteri varje dag, så min powerbank på 10050mAh borde lite optimistiskt ge mig 10 extra dagar. Har dessutom en liten extra powerbank som räcker till en halv laddning - den ligger helst orörd hela turen.
- Petzl Actik pannlampa (usb laddning) med Noctilight Diffuser (<- så bra och allsidig gadget! Reser ingenstans utan den. Kan verkligen rekommenderas.)
- Monocular 8x32 (för jag gillar kikare, men jag gillar inte bära på dom).

Och sen så klart alla low tech grejor så som karta och kompass, leatherman, morakniv, tändstål, gaskök, tält, etc.

Permalänk
Medlem

Telefon är alltid med, det ska ju fotograferas! Har en ihopvikbar solcell någonstans, samt en traditionellt stilad kamping lykta som även är powerbank. Rätt bra att ha, både när man är iväg men även om det skulle bli problem med elnätet hemma.

Kanske en drönare för mer fotografering. Men något mer än så blir det nog inte. Det ska ju vara avslappnande med friluftsliv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det mest högteknologiska jag behöver med mig ut i skogen är en fickkniv och en tändare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Telefonen och en powerbank. Eventuellt hörlurar om man vill avnjuta lite Neil Young på kvällen med en skvätt sprit. Sist jag var ute och tältade ordentligt är dock flera år sedan nu, tyvärr.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
DingDongerMcDongface

Oklart om det räknas, men som någon som alltid myggbiten till fördärvelse älskar jag såna där fina mygg-avskräckare från Thermacell. Det är 10/10 att ha med sig ut där det är myggtätt, men 0/10 att köpa refill till pga lite halvdyrt.