Jordfelsbrytare löses ut av dator (tror jag)

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare löses ut av dator (tror jag)

Hej!

Sorry om detta är fel del av forumet, vet inte riktigt vad det kan tänkas passa in.

Har fått lite problem med att jordfelsbrytaren löser ut här hemma. Är ingen elektriker så är ganska begränsad i min kunskap men tänkte att jag kunde höra ifall någon här stött på liknande problem eller har någon idé.

Första gången det hände hade dator varit i gång i cirka 7-8 timmar utan problem, det hände helt plötsligt. Huset där jag bor har två jordfelsbrytare, en som innehåller i princip all fast utrustning (diskmaskin, tvättmaskin, kyl, multimedia central, värmepump etc) och en som innehåller alla kontakter i princip alla rum och det var den sistnämnda som gick. Eftersom det är ganska få jordade kablar inkopplade så stod det i princip mellan Dator och Kaffekokare och något till, Jag drog ut dem och drog igång JFB och allt gick igång, när jag sedan stoppade i Datorsladden utlöste den igen direkt, vilket så klart pekar på datorn, men nu till det jag inte blir riktigt klok på. I tre dagar har allt varit inkopplat (inkl dator) och fungerat som det ska, igår var datorn avstängt (nätagget var inte off dock och kabel ur väggkontakten) och JFB löste ut igen, jag gick då upp och drog ut sladden och gick tillbaka till sängen, idag när jag vaknade var JFB utlöst igen, dock utan att datorn varit igång eller kabeln ens inkopplad. Drog igång allt och det fungerade för stunden igen, efter cirka 2 timmar provade jag stoppa in datorkabeln i väggkontakten igen och då löste JFB ut direkt. Drog ut sladden och återställde JFB och kopplade in dator igen och nu har allt varit som det ska ett par timmar igen. Det känns ju verkligen som datorn har med det att göra (nätagget specifikt) men det som gör mig lite funderad är att det även ett fåtal gånger har hänt även med nätagg av, och enstaka gång med kabel utdragen, samt att det är så sjukt oregelbundet, ibland händer det så fort kabeln snuddar väggkontakten, ibland fungerar allt i dagar utan problem.

Kan tillägga att nätagget är relativt nytt, har suttit i datorn i cirka 3 månader och är ett corsair cx750m.
Vet inte om det spelar någon roll, ingen superdator direkt så antar inget borde vara överbelastat om det ens kan vara anledningen, men övriga spec är:

processor: AMD ryzen 5 2600x
GPU: Nvidia Geforce RTX 2060
MB: TUF b450 plus gaming

EDIT: hittade en annan tråd om jordfelsbrytare, men verkar skilja sig lite åt då problemet i den tråden var regelbundet samt att det slog gnistor i datorn, inget sådant märks av på min dator.

Edit 2: Glömde tillägga att jag har två olika strömkablar med samma oregelbundna resultat.

Mvh N

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nolawi:

Hej!

Sorry om detta är fel del av forumet, vet inte riktigt vad det kan tänkas passa in.

Har fått lite problem med att jordfelsbrytaren löser ut här hemma. Är ingen elektriker så är ganska begränsad i min kunskap men tänkte att jag kunde höra ifall någon här stött på liknande problem eller har någon idé.

Första gången det hände hade dator varit i gång i cirka 7-8 timmar utan problem, det hände helt plötsligt. Huset där jag bor har två jordfelsbrytare, en som innehåller i princip all fast utrustning (diskmaskin, tvättmaskin, kyl, multimedia central, värmepump etc) och en som innehåller alla kontakter i princip alla rum och det var den sistnämnda som gick. Eftersom det är ganska få jordade kablar inkopplade så stod det i princip mellan Dator och Kaffekokare och något till, Jag drog ut dem och drog igång JFB och allt gick igång, när jag sedan stoppade i Datorsladden utlöste den igen direkt, vilket så klart pekar på datorn, men nu till det jag inte blir riktigt klok på. I tre dagar har allt varit inkopplat (inkl dator) och fungerat som det ska, igår var datorn avstängt (nätagget var inte off dock och kabel ur väggkontakten) och JFB löste ut igen, jag gick då upp och drog ut sladden och gick tillbaka till sängen, idag när jag vaknade var JFB utlöst igen, dock utan att datorn varit igång eller kabeln ens inkopplad. Drog igång allt och det fungerade för stunden igen, efter cirka 2 timmar provade jag stoppa in datorkabeln i väggkontakten igen och då löste JFB ut direkt. Drog ut sladden och återställde JFB och kopplade in dator igen och nu har allt varit som det ska ett par timmar igen. Det känns ju verkligen som datorn har med det att göra (nätagget specifikt) men det som gör mig lite funderad är att det även ett fåtal gånger har hänt även med nätagg av, och enstaka gång med kabel utdragen, samt att det är så sjukt oregelbundet, ibland händer det så fort kabeln snuddar väggkontakten, ibland fungerar allt i dagar utan problem.

Kan tillägga att nätagget är relativt nytt, har suttit i datorn i cirka 3 månader och är ett corsair cx750m.
Vet inte om det spelar någon roll, ingen superdator direkt så antar inget borde vara överbelastat om det ens kan vara anledningen, men övriga spec är:

processor: AMD ryzen 5 2600x
GPU: Nvidia Geforce RTX 2060
MB: TUF b450 plus gaming

EDIT: hittade en annan tråd om jordfelsbrytare, men verkar skilja sig lite åt då problemet i den tråden var regelbundet samt att det slog gnistor i datorn, inget sådant märks av på min dator.

Edit 2: Glömde tillägga att jag har två olika strömkablar med samma oregelbundna resultat.

Mvh N

När det gäller jordfel så är det bäst att kalla in en elektriker. Det du kan kolla själv är ju om några uttag är lösa/skadade men pilla inte på något, låt någon som är behörig kolla på det.

Du kan testa koppla in datorn i ett annat uttag som går på samma jordfelsbrytare och se om felet visar sig där med.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om jordfelsbrytaren löses ut även fast datorn inte är inkopplad så känns det väl lite orimligt att det då skulle vara datorn som löste ut denne? Kaffekokaren känns som en lämplig kandidat om inte annat. Men det är svårt att veta innan du försökt utesluta så mycket du kan

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag tycket det låter som om det är en skadad kabel nånstans i väggen. möjligtvis uttaget som din dator är inkopplad i som det glappar i.

Testa att byta det uttaget om du är bekväm med att göra det själv eller betala ett par 1000 för att nån annan ska göra det åt dig.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Moderator
Forumledare

@nolawi: Det är inte så att du har uttag utomhus på den jordfelsbrytaren?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar, Ja jag har provat i en annan del av huset och där löste det ut direkt nångång, nångång kunde allt vara igång i flera timmar innan JFB löste ut så i princip samma resultat som i "vanliga rummet".

Ja, det är det som gör mig så konfunderad, att den har löst ut även om datorn inte varit inkopplad, det som sedan får mig att återigen tro att det är datorn är att det flertal gånger har löst ut så fort datorkabeln kopplas in, dvs på sekunden. Kanke kan vara så att jag har två problem som med sjuk slump inträffade samtidigt eller pga varandra.

Jo har flera uttag utomhus, där lite random saker har varit inkopplat som egentligen inte ska vara utomhus (IKEA smart home pluggar bland annat), dock drog jag ut allt sådant första gången och har låtit de vara urkopplade sen dess, trodde spontant att de var orsaken först).

Kan också tillägga att huset är relativt nytt, stod färdigt för ett par år sedan gällande trasiga kontakter, iofs kanske det inte betyder så mycket.

Läste precis igenom allt mitt svammel ovan och insåg att jag missade själva frågan jag tänkte ställa, Det bör rimligen vara nätaggregatet som är problemet om jag tillslut kan hitta ett kasualt samband till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolawi:

Hej!

Tack för svar, Ja jag har provat i en annan del av huset och där löste det ut direkt nångång, nångång kunde allt vara igång i flera timmar innan JFB löste ut så i princip samma resultat som i "vanliga rummet"

Läste precis igenom allt mitt svammel ovan och insåg att jag missade själva frågan jag tänkte ställa, Det bör rimligen vara nätaggregatet som är problemet om jag tillslut kan hitta ett kasualt samband till datorn?

Men hur är det nätaggregatet om det löser ut även fast det är frånkopplat från elnätet? Korrelation betyder inte nödvändigtvis kausalitet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nolawi:

Jo har flera uttag utomhus, där lite random saker har varit inkopplat som egentligen inte ska vara utomhus (IKEA smart home pluggar bland annat), dock drog jag ut allt sådant första gången och har låtit de vara urkopplade sen dess, trodde spontant att de var orsaken först).

Om JFB löser ut mer frekvent vid fuktigare väder kan det vara något som är fel på kablage/uttag utomhus också.
Kan vara värt att följa lite kablar och kolla skicket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men hur är det nätaggregatet om det löser ut även fast det är frånkopplat från elnätet? Korrelation betyder inte nödvändigtvis kausalitet

Nej sant, ett kausalt samband blir nog svårt att finna med tanke vad som visats hittills.

Skrivet av NordhNet:

Om JFB löser ut mer frekvent vid fuktigare väder kan det vara något som är fel på kablage/uttag utomhus också.
Kan vara värt att följa lite kablar och kolla skicket

Hm, inget jag tänkt på men senaste veckan har förvisso varit blöt/fuktig jämfört med tidigare veckor.

Tänker att jag får testa att låna ett nätaggregat av en kompis och se om det löses/blir bättre iallafall, att det kanske inte stundtals utlöses så fort kabeln nuddar kontakten, och om det inte gör någon skillnad är det nog som ni sagt att jag får ringa en elektriker. Är just oregelbundenheten som gör mig så förvirrad.

Återigen tack för alla svar och funderingar.

Permalänk
Medlem

Kanske en sådan här kan hjälpa dig att felsöka vidare på egen hand innan du kallar in någon:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/t...

Permalänk
Medlem

Jag hade ett sådant här problem 27 december för 2 år sedan. Proppen i källaren gick på morgonkvisten. Mörkt som fan, lyckades trilla de sista 2 trappstegen också som om det inte var tillräckligt krångligt. Drog ut ett rum i taget och satte i proppen igen. Gick en halvtimme, sen gick den igen. Höll på så ett par timmar tills jag gått igenom hela källaren. Visade sig vara dräneringspumpen i brunnen i gräsmattan som gjorde att proppen löstes ut när den försökte starta.

Hade inte en tanke på den när man stod där och drog ut prylar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Observera att en jordfelsbrytare löser ut för att strömmen i fas och nolla skiljer. Strömmen behöver alltså inte ta vägen via jordledaren, utan den kan även "försvinna" någon annan väg och lösa ut den. Det är en den av poängen, för tar du i något som "läcker" ström och i något dit den kan gå så går den inte via jordledaren. Däremot så kan jorden avslöja fel redan innan det finns någon annan väg och den kan även vid direkt kortslutning mot chassi e dyl göra att säkringen går, vilket är den egentliga funktionen (exkl att avleda störningar e dyl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolawi:

Nej sant, ett kausalt samband blir nog svårt att finna med tanke vad som visats hittills.

Hm, inget jag tänkt på men senaste veckan har förvisso varit blöt/fuktig jämfört med tidigare veckor.

Tänker att jag får testa att låna ett nätaggregat av en kompis och se om det löses/blir bättre iallafall, att det kanske inte stundtals utlöses så fort kabeln nuddar kontakten, och om det inte gör någon skillnad är det nog som ni sagt att jag får ringa en elektriker. Är just oregelbundenheten som gör mig så förvirrad.

Återigen tack för alla svar och funderingar.

Det kan vara superjobbigt att hitta jordfel som beter sig såhär. Jag håller med om andra om att det kanske inte är datorn ändå. Det är jätteenkelt att "låsa" sig till något och hitta mönster/kausalitet som inte är sann. Jag hade själv samma sak för 2 år sedan. Jordfelsbrytaren gick när man duschade på övervåningen, och ibland även "random". Letade igenom hela badrummet efter uttag och fukt, kollade alla spotlights i taket, drog ut tvättmaskinen, handfatslamportna. Drog proppen i ett rum i taget etc. Tillslut hittade jag att det var pumpen i avloppsbrunnen som löste ut. Duschen på övervåningen var inte skyldig, mer än att personen där duschade såpass länge att den alltid fylldes då, men inte när vi andra duschade. Det falska spåret kostade mig typ 3-4 dagars felsökande

Fundera noggrant igenom om du har några sådana här dolda förbrukare. Titta även igenom uttagen ute. Efter det är det nog tyvärr bara att börja utesluta en sak i taget. Snabbast är nog om du slår ut proppen i en grupp i taget, tills jordfelsbrytaren går. Gör den det är det i en annan grupp. Sen när du har en skyldig grupp kan du börja leta efter apparat.

Permalänk
Rekordmedlem

För att hitta orsaken eller orsakerna så måste man mäta.
Det är däremot inte otroligt att nätfiltret i datorns nätdel ökar läckströmmen efter som det ofta är en liten kondensator i dem som leder lite mot skyddsjorden. Att ansluta en normalfungerande dator kan alltså kombinerat med de andra läckströmmar som normalt sett finn göra att JFB löser ut utan att det är nått direkt fel men man måste mäta för att veta vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan att vara på plats låter det som fukt i uttag/dosa utomhus. Stäng av utomhus uttagen och lampor utomhus om en separat grupp finns och testa om det löser ut igen.

Men felsöka gör du igenom att koppla ur ALLT, sen slår på och ser om den löser inom X timmar. Sen koppla in utrustning i taget, med lite mellanrum då den inte löser direkt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vi hade problem med jordfelsbrytare för ett tag sedan, då var det utebelysningen. Elektrikern var av åsikten att det i 90 % av fallen är just utebelysning om det är jordfel i en villa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd!

Många verkar vara inne på utomhus spåret så får bli det första att testa tänker jag, har dragit säkringen för all utebelysning och uttag utomhus (utom 1 uttag som dessvärre är samma säkring som kök och hall), tänker att jag lämnar det så i någon dag eller till JFB löses ut, samtidigt som datorn får vara igång och inkopplad för att se om det löser ut.

Kan säkerligen var så att jag har stirrat mig för blind på datorn men som sagt dålig på el, och vet inte om det kan finnas fördröjningar etc, men ett par när gånger JFB har lösts ut, har jag inte kunnat återställa den, har då dragit ur sladden till datorn och då har det gått att återställa igen, men kanske snarare är tiden det tagit att gå mellan datorrum och elcentral en extra vända som varit avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolawi:

Eftersom det är ganska få jordade kablar inkopplade så stod det i princip mellan Dator och Kaffekokare och något till,

Detta kanske är det som ställer till det.
jordfels brytaren kollar mellan 0a och ledare, jordkabeln är inte inblandad.

Dvs det har inget att göra med om det är jordade kontakter eller inte.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Låter som om en läckström i delarna utomhus som ligger strax under gränsen (ca 30mA) för att jordfelsbrytaren ska lösa ut. Sedan räcker det med att t ex kondensatorerna i nätaggregatet laddas upp vid inkoppling för att det ska gå över gränsen.

Gissningsvis är datorn helt ok. Leta i första hand efter skador på elen utomhus.

Och som redan nämnts, det har inget direkt med jord att göra, mkt troligare att det är strömläckage pga fukt i trasiga dosor/ledare.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge er alla som tipsat en liten uppdatering, drog säkringen till utebelysningen och har låtit datorn vara inkopplad i 2 dagar nu utan att jfb har löst ut, så läckströms teorin gällande utebelysningen ser ut att stämma, nu blir det att försöka reda ut vilken av alla lampor som är problemet.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Ops, fel av mig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nolawi:

Tänkte bara ge er alla som tipsat en liten uppdatering, drog säkringen till utebelysningen och har låtit datorn vara inkopplad i 2 dagar nu utan att jfb har löst ut, så läckströms teorin gällande utebelysningen ser ut att stämma, nu blir det att försöka reda ut vilken av alla lampor som är problemet.

Mvh

Det är kanske inte nån lampa som är problemet utan kablage och kopplingar på väg till lampan. Du bör ta hjälp av en elektriker som får mäta på installationen för chansen är stor att även om du kanske hittar ett fel själv så är det troligen ett fel som du inte får laga själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nolawi:

Tänkte bara ge er alla som tipsat en liten uppdatering, drog säkringen till utebelysningen och har låtit datorn vara inkopplad i 2 dagar nu utan att jfb har löst ut, så läckströms teorin gällande utebelysningen ser ut att stämma, nu blir det att försöka reda ut vilken av alla lampor som är problemet.

Mvh

Som sagt: det behöver nödvändigtvis inte vara en enskild komponent som är problemet!

Jordfelsbrytaren löser (senast) på 30 mA, men i allmänhet tidigare.

Alla komponenter har en viss läckström!

Citat:

En ny tvättmaskin har till exempel en läckström på
omkring 3 mA. Läckströmmen ökar sedan i takt med att
maskinen åldras, slits och smutsas ned.

Källa:Elsäkerhetsverket

Sen att du adderar något som gör att du går över gränsen på ~15mA(-ish) (Notera: Bryta strömmen som sensast vid 30 mA) är svårt att se igenom!

De generella stora "läckströmmarna" är: Kaffekokare, strykjärn, utomhusuttag/belysning.

Permalänk
Medlem

Tänk på att överledning mellan jord och nolla också kan slå ifrån JFB.

Om man felsöker genom att slå ifrån dvärgbrytare till olika grupper så kan detta lura en då även en frånslagen grupp kan lösa JFB.

Hände min svärfar, visade sig att tidigare husägare lämnat blecket mellan PE och N skena i centralen efter ombyggnad till JFB, bara böjt till det lite. Sen rörde det sig nån millimeter och gav jordfel flera år efter tidigare klåpares ingrepp.
Mycket lurigt fel.

Edit: nu är knappast det felet tillämpligt på TS men bra att känna till gällande bråkande JFB.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

alla komponenter har en viss läckström (vilket gör att jfb kan lösa när de summeras). Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är fel på en enskildkomponent: bara att summan av felströmmarna är över "gränsen!.

Just detta och att man måste leta fel ganska länge gör att jag föredrar personskyddsautomater. De är dyrare, men samtidigt så blir det tydligare var felet är - och man slipper att det blir mörkt överallt när den löser ut.

Visst, det blir dyrt, men det kan bli dyrt att leta fel på fel ställe också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Just detta och att man måste leta fel ganska länge gör att jag föredrar personskyddsautomater. De är dyrare, men samtidigt så blir det tydligare var felet är - och man slipper att det blir mörkt överallt när den löser ut.

Visst, det blir dyrt, men det kan bli dyrt att leta fel på fel ställe också.

Skruvsäkringar i porslin utan JFB: Hold my beer.

JFB är bra men kan tycka att man först och främst ska ha det där det verkligen gör nytta.

Bor i gammalt hus och en dag får jag givetvis byta el här också men fram till dess så..

Men allt arbete utomhus bör ju ha en JFB om det så bara är en du sätter i uttaget. Det är där olyckor oftast sker.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skruvsäkringar i porslin utan JFB: Hold my beer.

JFB är bra men kan tycka att man först och främst ska ha det där det verkligen gör nytta.

Bor i gammalt hus och en dag får jag givetvis byta el här också men fram till dess så..

Men allt arbete utomhus bör ju ha en JFB om det så bara är en du sätter i uttaget. Det är där olyckor oftast sker.

Haken är att vid installation av jordfelsbrytare sätts den oftast före alla säkringar i centralen utan särskilda hänsyn. Vid litet hänsynstagande undantas kyl/frys. Det är åtminstone min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte kollat på det mer, eller kopplat in elektriker än, har en släkting som är elektriker så tänkte att jag får be han kolla på det nästa gång han är i närheten, om det ens finns något smidigt sätt men då det endast hänt en gång sen senast, har det runnit ut lite i sanden så att säga. Huset är nybyggt, cirka 2 år så borde väl inte vara slitningsskador/gamla kablar än, annars borde det finnas någon form av garanti kanske.

Borrade upp en utomhus högtalare strax innan detta hände första gången, hade inte förvånat mig om jag träffade någon kabel i väggen, använde mig av en multidetektor, dock är jag inte helt säker att den gjorde så stor nytta på tjock panel, den gav inget utslag för el där bakom iallafall

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nolawi:

Har egentligen inte kollat på det mer, eller kopplat in elektriker än, har en släkting som är elektriker så tänkte att jag får be han kolla på det nästa gång han är i närheten, om det ens finns något smidigt sätt men då det endast hänt en gång senaste veckan har det runnit ut lite i sanden så att säga. Huset är nybyggt, cirka 2 år så borde väl inte vara slitningsskador/gamla kablar än, annars borde det finnas någon form av garanti kanske.

Borrade upp en utomhus högtalare strax innan detta hände första gången, hade inte förvånat mig om jag träffade någon kabel i väggen, använde mig av en multidetektor, dock är jag inte helt säker att den gjorde så stor nytta på tjock panel, den gav inget utslag för el där bakom iallafall

Är det nybyggt borde du väl komma ihåg var du lagt mätprotokollet på elinstallationen så kan du kolla hur könslig jfb är.
Är det nån ovanligt hög läckström på utebelysningen kan det även handla om att du ska reklamera den om den är så pass ny så försök få det felsökt så det inte drar ut på tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Haken är att vid installation av jordfelsbrytare sätts den oftast före alla säkringar i centralen utan särskilda hänsyn. Vid litet hänsynstagande undantas kyl/frys. Det är åtminstone min erfarenhet.

Nja: Vid särskilt hänsynstagande sätter man en separat jorfelsbrytare på kyl och frys! (jmf. Dö av att ta på kylen/frysen jmf. med att några livsmedel blir dåliga). Sektionera är knepet!