Konstig dator som halvt funkar. Hjälp!
Hej!
Byggde min dator 2018 och den har funkat felfritt i två/tre år.
Problemen började med en massa blue screens och en dator som inte kunde vara igång mer än 5 min (i spel), därefter krasha den.
Detta var dock inte konstant utan hade perioder där det funkade felfritt och kunda spela i timmar.
Sedan utvecklade problemen och blue screensen försvann i princip.
Nuvarande problemet är att efter datorn inte varit igång på ett tag (en natt), så vill den inte starta när jag trycker på startknappen, utan det tar ett tag tills allt startar, dvs fläktar snurrar och den bootar. Jag kan höra ett ljud surrande från inuti datorn efter det att jag tryckt på startknappen och det börjar ta längre för den att boota nu. Lampan inuti datorn slocknar väldigt snabbt efter en natt där den inte varit igång, alltså när jag stänger av strömmen till datorn, dvs som om en kondensator inte har tillräckligt med laddning. Sen knastrar det även vid strömbrytaren till PSU:n då jag stänger av strömmen, efter det att jag tryckt på startknappen.
Datorn bootar vanligtvis efter 1-2 timmar av försök där jag stänger strömmen till datorn och sätter på den igen samt trycker på startknappen och väntar en massor. Skit konstigt...
Tror detta är relaterat till moderkort/psu. Har mätt spänningarna till PSU kontakterna och dem var vanliga (med min voltmeter från jula).
Har försökt att byta ut mitt PSU till ett annat (800w)
men det verkar som att GPU:n "rejectar" det andra PSU:n, för datorn startar inte med grafikkortet i tillsammans med nätaggregatet. Också konstigt...
Bra att veta
*Har inte möjligthet att prova ett annat moderkort då de moderkort som passar min chipset till CPU:n inte tillverkas längre.
*Inget är överclockat och temperaturerna är bra.
*Datorn funkar som vanligt efter det att jag fått igång den och kan även stänga av den samt starta den utan problem, det är bara efter att den inte varit igång på en längre tid som jag har problem att få igång den.
Komponenter:
Msi GTX 1080 8Gb
I7 8700k
Noctua NH-U14S CPU K
Asus prime z370-p
Corsair CX 650M
Corsair Vengeance LPX Black 16GB
Vet ni vad problemet är och hur man kan lösa det?
Uppskattar all hjälp jag kan få!