Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

En fråga: Har någon sett Enyaq i Energy Blue, alltså den enda färgen som inte är metallic-lack? Tycker den ser mörk, dämpad och snygg ut på vissa bilder och poppig och glad på vissa färger. Ser den mer dämpad ut så tycker jag nog den ser helt OK ut, och då lägger jag hellre 10 papp på nåt annat än metallic-lack.

Kollegan har en Enyaq i den färgen. Personligen tycker jag den är väldigt platt och tråkig i verkliga livet. Den får hela bilen att se ut som en blå plastleksak.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om en månad får jag min Kia EV6 som jag ska leasa i tre år.

Kommer gå på 4600 kr / mån.

Det är ca 33% av totalpriset för bilen (500k ink bonusen).

Är väl rätt bra deal? Eller ska jag bara köpa bilen?

Är 4600kr inkl allt? Annars får du ju räkna bort sådant som ändå tillkommer om du köper bilen, som försäkring t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kollegan har en Enyaq i den färgen. Personligen tycker jag den är väldigt platt och tråkig i verkliga livet. Den får hela bilen att se ut som en blå plastleksak.

Det jag var rädd, vill intr ha en så klar färg men det för ju inte se ut som glassbilen heller. Metallic-lack känns som en tråkig utgift men om grundfärgen är ful lär ju bilen bli svårsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är verkligen inte friktionsfritt att ha elbil med mindre batteri.

Är på en liten roadtrip Växjö - Göteborg - Ullared - Växjö.
Ca 20-25 mils räckvidd.

Värnamo: IONITY alla laddplatser upptagna

Gislaved: Exemplarisk laddatstion (elmacken), 8 laddare 300kw. Ingen registrering behövs.

Göteborg: här börjar problemen.

Bodde i lisebergsbyn, deras laddare fungerade inte.
Tog då en snabb tur till Max 2km bort för att ladda (tror det var InCharge), laddaren fungerar inte.

Fick då åka till CirkelK istället, där fungerade 2 av 4 laddare.

Är nu i Kungsbacka, skulle ladda på CirkelK igen. Ingen laddare fungerade, testade tre av fyra. Men nog f-n reserverar de 3x200kr så jag måste sätta in pengar på kortet.

Fick då åka till McDonalds istället som har Recharge och där fungerar det åtminstone.

Återstår att se om man kommer hem överhuvudtaget:)

Kan "trösta dig" att det även börjar bli problem med elbil nu även för oss med Tesla.

Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping kring lunchtid. Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC. Kommer fram till SuC och ser massor av Teslor, men även 40% icke-Teslor. Ställer mig på den sista lediga platsen. Tur att navigatorn hade rätt!

Problem; när jag ställer mig på sista ledia rutan så ser jag att en annan bil, BMW i3, har tagit min laddkabel. Behöver verkligen ladda och komma vidare då vi har en 50-årsfest att komma fram till i tid. Tyvärr har föraren lämnat bilen som tagit min laddkabel. Som tur är så kan jag vara så "fräck" att jag kan koppla ur "min" kabel ur i3:an och plugga in i min. Behöver bara ladda 10 minuter, så kommer inte föraren tillbaka så kan jag plugga in den i i3:an igen. Stannar i bilen för säkerhets skull. Efter 4-5 minuter kommer föraren och jag förklarar att ag pluggat ur kabeln då han tagit fel. Han hade inte förstått detta, och tar inte alls illa upp. Hjälper honom att back intill "rätt" laddkabel för honom, och han kan plugga in och fortsätta ladda genom att ställa sig lite snett. Vår M3 L3 laddar det vi behöver med lite extra marginal (till ca 75% SoC) på ca 12 minuter, och flyttar sedan bilen direkt så att någon annan som behöver kan få komma till och ladda. Parkerar på vanlig parkering och käkar lunch med frugan. Ca. 30-40 minuter senare när vi åker så har i3:an precis laddat klart. Vinkar till föraren och hade gått fint att ladda för honom (trots att han fick inkräkta lite på den rutan jag stod i för att kunna ladda.

Frågor att fundera på;

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?

- Tesla hade ju navigerat mig in på SuC och sagt att det skulle vara en ledig plats kvar (de kan ju inte "se" om någon tagit fel laddkabel som inte tillhör parkeringsrutan).

Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?

- Är långt fler både Teslor med även andra elbilar nu vägarna jämfört med 2-3 år sedan. SuC har varit underbart smidigt med elbil tidigare år, men nu tar vi nog kanske dieseln på långresa nästa gång (skall se hur det går imorgon på hemvägen).

Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?

- Jag kan förstå att det är knepigt med de idiotiskt korta kablarna att ladda för de som inte har laddintaget vänster bak (BMW i3 har det på höger bak). Tesla lyckades ju rätt bra med CCS när M3 lanserades att snabbt komplettera V2 med det.

Varför har man inte gjort tydligare markeringar?

- Kanske målning med pil i parkeringsrutan som pekar på den laddkabel som tillhör den. Lätt för nya med andra elbilar än Tesla att missförstå.

När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?

- Här borde Tesla sett till att ordna någon organiserad "köfil" som alla bilar som väntar på sin tur kan få stå i.

Slutsats; Detta har ju skötts klart dåligt av Tesla. Är inte alls imponerad av de. Skyller inte på andra bilister, utan lägger skulden helt på Tesla här.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan "trösta dig" att det även börjar bli problem med elbil nu även för oss med Tesla.

Man kan också vända på det och fråga sig varför det bara är ett företag som lyckas sätta upp 10-20 stolpar per laddplats medan rester jobbar runt med 4-6 stolpar? Hade alla, eller åtminstånde 2-3 till jobbat på samma sätt som Tesla, så hade det varit till stor fördel för alla.

Skrivet av martinot:

Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?

Nej, det tycker jag inte. Nyckelgrejen här är att man är kvar och förklarar när ägaren kommer och är det en vettig människa, vilket det verkade vara i det här fallet, så säger man aha, det visste jag inte, tack för att du berättade, och så löser man det. Hans laddare var ju ändå ledig så gick snabbt att lösa. Ju fler som får informationen, desto bättre i mitt tycke.

Skrivet av martinot:

Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?

Jag tror inte dom tagit höjd för toppar utan för generellt till vardags. Dom har överlag gjort ett bättre jobb än många andra så stället man dom i kontrast till konkurrenter har dom gjort ett toppenjobb.

Skrivet av martinot:

Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?

Det har jag också funderat på, inte just innan dom öppnande upp men när dom började installera CCS-uttag. Då borde dom ha vetat åt vilket håll det bär och kunnat anpassa sig efter det kan jag tycka. Jag hoppas att nya installationer får en längre kabel. #mustangmacheowner

Eller så bryr man sig inte...

Skrivet av martinot:

Varför har man inte gjort tydligare markeringar?

Samma svar som ovan, man borde ha vetat åt vilket håll det går ett tag nu och kunnat göra något åt det. T.ex. att skylta om hur man parkerar. Men eftersom det inte finns något svar för vissa bilar kanske man helt enkelt valt att strunta i det.

Eller så bryr man sig inte...

Skrivet av martinot:

När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?

Borde finnas designerade kö-platser vid större laddstationer så att det blir tydligt och att man inte står i vägen. vid Ionity Norrköping blir det lätt kö ut i vägen vilket är mindre snyggt. Visst kräver det lite extra plats men bara man tar höjd för det från början så borde man kunna lösa det tänker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Är 4600kr inkl allt? Annars får du ju räkna bort sådant som ändå tillkommer om du köper bilen, som försäkring t ex.

4800 kr inkl försäkring. Knappt 4600 kr utan försäkring. Köpt vinterdäck privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Tycker jag. 4600 kr är mycket bil för pengarna

Jag betalar samma för min Cupra Born vilket ju inte alls är en lika bra bil, dock lär jag ha lite mer utrustning så klart.

Hmm EV6 är väldigt utrustad även med basnivån.

Största displayerna, backkamera, sensorer t.o.m förarsäte med minne.

Skrivet av Fetskaft:

Kommer bli 4830 med försäkring.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm EV6 är väldigt utrustad även med basnivån.

Största displayerna, backkamera, sensorer t.o.m förarsäte med minne.

Kommer bli 4830 med försäkring.

Absolut EV6 är en grym bil verkligen.
Saker som jag lagt till, till min Cupra är saker som glastak, fetaste stereon och sånt. Men måste säga att jag verkligen älskar EV6:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Absolut EV6 är en grym bil verkligen.
Saker som jag lagt till, till min Cupra är saker som glastak, fetaste stereon och sånt. Men måste säga att jag verkligen älskar EV6:an.

Aaa o Cupra Born är en häftigare ID3 som verkar roligare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför inte be om en offert på köp också, då kan du ju jämföra på ett bättre sätt vilket som blir bäst.
Tänk bara på att vid köp måste du upp med minst 20% i kontantinsats, men du har samtidigt ett kapital i bilen när du skall byta.
Sen kan man alltid bolla med restvärde också när man köper, ger en lägre månadskostnad men man har ett belopp kvar när avbetalningen löper ut som antingen måste betalas direkt eller läggas om på ny avbetalning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Ja. Myt.

Det är inte kommersiellt lönsamt för de stora gruvbolagen med kobolt som bryts manuellt, och speciellt inte med ineffektiva barnhänder. Man använder stora effektiva gruvmaskiner då driften är väldigt industrialiserad för maximal vinst. Barn är för dåliga för att få lov att köra stora tunga och värdefulla gruvmaskiner på flera ton.

Är du ändå rädd för kobolt så skall du som sagt absolut inte bränna bensin eller diesel. Används mer kobolt där än till bilbatterier.

Helt sant att kobolt används av oljeindustrin, används som katalysator för att minska mängden svavel.

Men redan idag används långt mer kobolt för att tillverka batteri än vad som används som katalysator

Batterier har en egen kategori, raffinaderier ingår i de 7 % som benämns "Catalysts".

Självklart ska vi försöka gå över till elbil så fort som möjligt, men det är redan helt uppenbart att även om 100 % av alla bilar gick till EV så blir klimatavtrycket ändå allt för stort. Den trista sanningen är att vi måste acceptera att köra mindre bil om man verkligen bryr sig om klimatet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant att kobolt används av oljeindustrin, används som katalysator för att minska mängden svavel.

Men redan idag används långt mer kobolt för att tillverka batteri än vad som används som katalysator

https://static.wixstatic.com/media/c530ed_9bb7997f4de840699951a41ddf34f1f5~mv2.jpg/v1/fill/w_720,h_472,al_c,lg_1,q_90/c530ed_9bb7997f4de840699951a41ddf34f1f5~mv2.webp

Batterier har en egen kategori, raffinaderier ingår i de 7 % som benämns "Catalysts".

Självklart ska vi försöka gå över till elbil så fort som möjligt, men det är redan helt uppenbart att även om 100 % av alla bilar gick till EV så blir klimatavtrycket ändå allt för stort. Den trista sanningen är att vi måste acceptera att köra mindre bil om man verkligen bryr sig om klimatet

Det finns ett par saker att notera här vilket gör att det är svårt att bedöma hur detta diagram ser ut på längre sikt.
1) Batterier används inte enbart till elbilar
2) Behovet av batterier till elbilar kommer dock öka kraftigt kommande år. Vi har bara sett början.
3) Battierier till elbilar återvinns till 95%, så den stora åtgången på metaller och mineraler är en engångs-grej. Man eldar alltså inte upp saker på samma sätt som för fossilbilar och oljeindustrin.
4) Det finns elbilsbatterier (LFP) som inte innehåller cobolt och denna typ av batterier tycks bli mer populära

I övrigt håller jag med om att allt som tillverkas har ett klimatavtryck, även elbilar. Klarar man sig utan bil är det förstås bäst, men det nästa bästa är ändå att skaffa en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Får man vara så nyfiken att man frågar när du beställde bilen? En bekant till mig beställde sin EV6 i slutet av januari och fick vid det tillfället en uppskattad leveranstid på ~8 månader om jag kommer ihåg rätt. Vid nybeställning i nuläget är det väl omkring ett år på EV6?

Grattis till att du snart är ägare till en trevlig bil i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Får man vara så nyfiken att man frågar när du beställde bilen? En bekant till mig beställde sin EV6 i slutet av januari och fick vid det tillfället en uppskattad leveranstid på ~8 månader om jag kommer ihåg rätt. Vid nybeställning i nuläget är det väl omkring ett år på EV6?

Grattis till att du snart är ägare till en trevlig bil i alla fall!

Jadå. Beställde 25 januari. Datumet flyttades ett par veckor några gånger men nu är bilen på båt och kommer om ca tre veckor.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av megaman01:

Imorgon hämtar jag ut en sprillans ny EV6 GT-line. Sjukt taggad och galet flyt att jag fick tag på en utan att ha bokat. Får visserligen ge över 700K och missar därmed 70000

Såvitt jag kan se verkar Skatteverket anse att priset för en EV6 GT Line är 674 700 kr, så du borde få bonus oavsett när pristaket träder/trädde i kraft. Det spelar ingen roll vad du faktiskt betalade, utan bara vad som står i Skatteverkets lista.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

På tal om ingenting. Efter att ha kört min Marvel R Performance i snart 3 veckor och nu över 130 mil så måste jag bara säga att jag är sjukt nöjd med bilen såhär långt. Nästan lite skrämmande nöjd faktiskt. Sjukt bekväm, tyst och kul bil att köra. Den liksom växer för varje dag i mina ögon.

Även förbrukningen är bättre än jag hade räknat med. Senaste 80 milen (efter att ha börjat vänja mig vid köra lite lugnare) ligger jag på strax över 19 kWh/100km i genomsnittlig förbrukning. Och då har jag säkert kört kanske 50% motorväg, resten landsväg och stadstrafik. WLTP räckvidd på Performance är 370km, men efter full laddning ligger jag alltid över 400km enligt bilen, hur den matten nu går ihop vet jag inte men det verkar stämma rätt bra hitintills.

Laddningen har (peppar peppar) varit förvånansvärt problemfri också och jag laddar enbart publikt tills vidare, blandad snabbladdning med diverse 11kW på köpcenter, parkeringar osv.

Tycker även det känns som en sjukt lättnad att veta att man oftast kan ladda publikt nästan överallt för mellan 2.5kr och 3.9kr per kWh med Elli abonnemanget. Ja sen finns flera gratisalternativ som också fungerat galant. Men även om man pröjsar en laddning för 100-180kr hit eller dit så känns det som ingenting jämfört med de 1600+ kr man tidigare la på 60-65 liter diesel som bara slukades upp. Jag har räknat på att jag kör i genomsnitt 3 gånger billigare nu med elbil jämfört med tidigare dieselbil. Trots att jag bara laddar publikt.

Att ladda och vänta 20-30 minuter eller tom. mer vid en snabbladdningsstation är verkligen inget problem. För en som har en 16 månaders grabb hemma som stökar dygnet runt så är stunderna man får åka iväg och ladda rena rehabiliteringen. Ta en kaffe, kolla lite Youtube i bilen eller bara stå och snacka med andra entusiastiska elbilsägare som laddar bredvid.

Jag vet att allt inte kommer att vara guld och gröna skogar. Förr eller senare lär man störa på problem med trasiga laddare, strulande appar, laddköer mm. Men ändå... i överlag så tycker jag att det är tamejfan fantastiskt att vara elbilsägare idag. Jag undrar varför jag väntade så länge med att skaffa elbil. Borde ha gjort omställningen för länge sen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

https://static.wixstatic.com/media/c530ed_9bb7997f4de840699951a41ddf34f1f5~mv2.jpg/v1/fill/w_720,h_472,al_c,lg_1,q_90/c530ed_9bb7997f4de840699951a41ddf34f1f5~mv2.webp

Jag tror att det är en felaktig slutsats, detta då befolkningen i EU och USA minskar och en hel hög med andra variabler. Dessutom utvecklas batteriet också, det är inte en status quo och redan idag finns kobolt fria batterier om än med lägre energi kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Ganska onödigt ja.
Men vi kan vara överens om att det är en lyx.

Som alla andra så kommer jag kliva på elbil tåget jag med.

Med tanke på hur många hushåll som har bil är det väl knappast en lyx i dagens samhälle. Men med politiken som drivs så kan det absolut bli det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Vi la om vår beställning från leasing till köp som vi hämtade i Maj. Känns som helt rätt beslut om man kan.

Men allt är ju en gissnings lek. Främst pga värdetapp, mrn slå av 1000 spänn och räkna på värdeminskning. Dvs tror du att den går att sälja för mer eller mindre än 370 tkr (baserat på köp pris om 570tkr samt full finansiering a 3+ %, kan du lägga det i huset så ännu bättre såklart!) eftet tre år. Personligen är jag helt övertygad om att det kommer att gå att få mer. Dessutom är du inte begränsad till milantal om man vill ta en roadtrip igenom Europa tex.

Edit: Någon som har tips på en bra kombo för vinterhjul? Billigast möjligt, men med ok däck och fälgar som är snygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Med tanke på hur många hushåll som har bil är det väl knappast en lyx i dagens samhälle. Men med politiken som drivs så kan det absolut bli det.

Menar att det är en lyx enligt mig att ha bil då det är tidsbesparande, flexibelt, slippa trängas anpassa sig efter kollektivtrafik m.m

En lyx egentligen oavsett vilken bil man har

Med den över population vi har idag ser jag det inte som omöjligt att bara "rika" kommer kunna ha råd att ha bil som transport i framtiden. Återstår att se.

Ja det är synd att man börjar backa på subventionerna när man nu börjar få upp farten

Permalänk
Medlem

Finns det någon modell på horisonten som träffar 85-100kwh och som glider in under 700k? Går i funderingar kring vad vi kommer ersätta våran Ioniq 28kwh med om något år eller två.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sammanställning på hur ofta och hur mycket en service kostar respektive märke/modell?
Det blir en ganska stor post per år och som exempel blir då Tesla mer attraktivt för att man slipper serva den för 5-6000 varje år trots att den är typ 3-4000 dyrare i försäkring och går då "jämt" upp med elbilar som kräver årlig service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon modell på horisonten som träffar 85-100kwh och som glider in under 700k? Går i funderingar kring vad vi kommer ersätta våran Ioniq 28kwh med om något år eller två.

Denna bör passa in i de kriterierna
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/nissan/ariya

Fler alternativ

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag undrar varför jag väntade så länge med att skaffa elbil. Borde ha gjort omställningen för länge sen.

Det är ju en helt annan verklighet idag. En rimligt prissatt elbil i bra storlek, likt MGn du skaffat, kom ju först nyss. Och priset på drivmedel (samt ryskt beroende) var inte en stor fråga för bara 1 år sedan.

Jag var spekulant på BMW i3 när den kom 2014. Men dåvarande modell kunde inte garanterat köra Sthlm-Uppsala på en laddning, och laddlösning i min dåvarande Brf var då omöjlig att lösa. Otroligt mycket har hänt sedan dess som möjliggör elbilsägare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är ju en helt annan verklighet idag. En rimligt prissatt elbil i bra storlek, likt MGn du skaffat, kom ju först nyss. Och priset på drivmedel (samt ryskt beroende) var inte en stor fråga för bara 1 år sedan.

Jag var spekulant på BMW i3 när den kom 2014. Men dåvarande modell kunde inte garanterat köra Sthlm-Uppsala på en laddning, och laddlösning i min dåvarande Brf var då omöjlig att lösa. Otroligt mycket har hänt sedan dess som möjliggör elbilsägare.

Ja det har du helt rätt i. Saker och ting har förändrats en hel del de senaste åren. Det är verkligen rätt tid att köra elbil idag. Men jag är också lite rädd att ju större del av befolkningen som skaffar elbil desto mindre blir fördelarna och desto dyrare blir allt i slutändan. Man får njuta av dessa gyllene år medans man kan

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem

Vad har ni för tips på bil till en kvinna på 60år som i dagsläget rattar en golf och trivs med den storleken på bil. Hon är skeptisk till det där med att stå och ladda i timmar då det inte finns laddstation i närheten av boendet men det finns flera 50-150kw-laddare vid jobbet. Förvisso en Tesla SuC 15 min promenad från hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad har ni för tips på bil till en kvinna på 60år som i dagsläget rattar en golf och trivs med den storleken på bil. Hon är skeptisk till det där med att stå och ladda i timmar då det inte finns laddstation i närheten av boendet men det finns flera 50-150kw-laddare vid jobbet. Förvisso en Tesla SuC 15 min promenad från hemmet.

Om hon gillar Volkswagen, så skulle hon ju kunna provköra ID3 med stora batteriet.
Liknande storlek, bra snabbladdning. Och med stora batteriet så behöver hon inte ladda så ofta.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om hon gillar Volkswagen, så skulle hon ju kunna provköra ID3 med stora batteriet.
Liknande storlek, bra snabbladdning. Och med stora batteriet så behöver hon inte ladda så ofta.

En sådan har hon faktiskt haft till låns en dag då hennes golf var inne på service så den känner hon sig ju redan bekväm med, vad får man ut i räckvidd på en sådan, alltså ren räckvidd sommar/vinter?

Permalänk
Medlem

Happ då var det inte längre gratis att ladda bilen på Lidl i Södertälje. Sällan man fick möjlighet att ladda där iofsig, då det oftast var fullt, men det var ändå trevligt att kunna fylla på lite medan man småhandlade där (totalt 3 gånger på 3 veckor).

Åkte förbi där nyss och det stod 2 Teslor och laddade. En högst ovanlig syn. Blev nyfiken och tittade in i Chargefinder och där har vi förklaringen:

Jag vet inte vad ni tycker, men känns inte 4.4kr/kWh aningen högt ändå? Jag hade hellre sett något Lidl-Plus system där man får billigare laddning OM man handlar frekvent på Lidl, eller liknande.

Här i Södertälje finns iallafall flera billigare stationer där man (på vissa) dessutom har fler än en CSS stolpe. MAX Incharge ett stenkast bort tar ju bara 2.9kr/kWh, även den 50kW. Med ett Elli abonnemang så blir även Ionity, EON och andra snabbladdare billigare än Lidl. Känns som att de inte riktigt tänkt efter där. De hade ju lätt kunnat binda laddning till Lidl-Plus och ge förmåner till Lidl stamkunder. Hade då också gynnat deras butik på längre sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte iaf skriva mina första intryck av EV6 efter 24 timmar med bilen.

Väldigt nöjd såhär långt. Allt har uppfyllt och/eller överträffat mina förväntningar hittills. Får många blickar och många kommer fram och frågar om bilen och berömmer den så det märks att det är stort intresse för den.
Testat att ladda 10min på Ionity och fick i 40% på den lilla stunden jag va på toa och hämtade en kaffe. Laddningen va galet enkel så förstår inte hur detta kan upplevas som ett problem. Ska till Liseberg med hela familjen om 2 veckor och är inte ett dugg orolig att detta ska bli några problem.
Bilen har gott om inställningar och appen är bättre än Volvo-appen med betydligt snabbare respons. Kan tilläggas att jag hade en 2016 V70 innan och kanske va bilen som va slö där också.
Dom 30 milen jag körde igår gick på ungefär 20kwh/100km och där va nästan bara motorväg över 100 så tycke detta va helt ok.
Bilen är fantastiskt snygg imo och bekvämare att köra än jag trodde. Väldigt mjuk och ligger stadigt på vägen.
Jätterolig att köra som dom flesta elbilarna jag provat.
9/10 än så länge. Tycker fortfarande man borde kunna köra något längre än ca 40 mil och vissa detaljer kunde varit mer påkostade på en bil för 700000:-.

Detta är alltså vår första riktiga elbil. Har en ladd-Hybrid sen innan.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb