Permalänk

Faradaybur?

Nu är jag ingen el-ingenjör , men jag har länge trott att en datorlåda skulle fungera som en faradaybur för att inte släppa ut eller släppa in olika frekvenser . Därför är det grillmönster osv.
Men nu när jag kollar på att byta ut min urgamla låda ser jag att alla(?) nya midi lådor har bl. a. ingen plåt i fronten. Med så stora hål kan det väl inte fungera som en faradaybur? Skärmar det radiostrålning alls? Eller är det inte poängen? Jag är mest nyfiken .

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Nu är jag ingen el-ingenjör , men jag har länge trott att en datorlåda skulle fungera som en faradaybur för att inte släppa ut eller släppa in olika frekvenser . Därför är det grillmönster osv.
Men nu när jag kollar på att byta ut min urgamla låda ser jag att alla(?) nya midi lådor har bl. a. ingen plåt i fronten. Med så stora hål kan det väl inte fungera som en faradaybur? Skärmar det radiostrålning alls? Eller är det inte poängen? Jag är mest nyfiken .

Det är lite som med bilar. En bil som skall säljas över hela världen måste möta olika krav som varierar med rådande lagstiftning i respektive land avseende buller, utsläpp mm. På samma sätt är det med datorer. OEM-tillverkare måste kunna visa att deras utrustning inte stör annan elektronik för att få säljas globalt och för vissa användningsområden.

Hembyggen har inte samma krav av naturliga skäl. Det finns ingen praktisk möjlighet eller anledning att certifiera hembyggen för att möta samma krav (som högst troligen inte finns). Dessutom är många diskreta komponenter redan i sig certifierade var för sig för att inte utgöra ett större problem.

Gamer Nexus har en gjort ett inslag om EMI/RFI mätning som kanske besvarar din fråga bättre: https://www.youtube.com/watch?v=nGa1rB2E5YM

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Nu är jag ingen el-ingenjör , men jag har länge trott att en datorlåda skulle fungera som en faradaybur för att inte släppa ut eller släppa in olika frekvenser . Därför är det grillmönster osv.
Men nu när jag kollar på att byta ut min urgamla låda ser jag att alla(?) nya midi lådor har bl. a. ingen plåt i fronten. Med så stora hål kan det väl inte fungera som en faradaybur? Skärmar det radiostrålning alls? Eller är det inte poängen? Jag är mest nyfiken .

Hur bra lådan skärmar beror på tjockleken på lådväggarna och storleken på hålen, hålen behöver vara mindre än våglängden de ska stoppa och tjockare lådmaterial ökar dämpningen.

Men visst finns det datorlådor som skärmar väldigt dåligt tex om de har en hel sida i plast eller glas så skärmar de mycket sämre än en tät plåtlåda. Handlar det om en låda som verkligen ska skärma så är de också täta men det fuskas mycket med datorlådor och få hemmabyggen skulle nog klara kraven om man mätte på dem, du kan ju använda en vanlig radio i samma rum som datorn och lyssna på bruset med datorn av och på så får du höra hur stor skillnad det blir, en del stationer lär du inte kunna höra alls när datorn är på och andra lär ha mycket lägre ljudkvalitet pga allt brus datorn skickar ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Som "Doktorn" säger så är det inte alls samma krav på ett löst chassi som på en färdig dator. Det är lite som om du skulle bygga en bil själv, vilket inte är enkelt att få godkänt men det går, och då blir kraven väldigt mycket lägre än för en fabrikstillverkad bil. Du behöver inte krocktesta ditt hemmabygge exempelvis.

Således kan vi ha exempelvis chassin helt i akryl som aldrig hade fått säljas som ett färdigt system.

Permalänk

Tack för svar. Önskemålet vore ändå att köpa en låda som uppnår en faradaybur när man nu ändå har stor plåtburk. Finns det någon sådan låda att få tag på? Finns det någon sådan låda med tjock plåt?

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem

Vad pratar folk om? Finn väll ingen oem-dator som agerar som en faraday-bur? Är väldigt sällan du har något hemma som kan störa elektroniken du har i din dator, även om du bygger den själv.

Tldr: du lär inte ha så mycket i hemmet som kan störa komponenterna du har i datorn.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Tack för svar. Önskemålet vore ändå att köpa en låda som uppnår en faradaybur när man nu ändå har stor plåtburk. Finns det någon sådan låda att få tag på? Finns det någon sådan låda med tjock plåt?

Du behöver inte ha någon tjock plåt för att uppnå en Faraday bur. Se hellre till att alla hål är små istället, mesh fungerar minst lika bra som plåt (krävs väldigt höga frekvenser för att smita ur det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad pratar folk om? Finn väll ingen oem-dator som agerar som en faraday-bur? Är väldigt sällan du har något hemma som kan störa elektroniken du har i din dator, även om du bygger den själv.

Tldr: du lär inte ha så mycket i hemmet som kan störa komponenterna du har i datorn.

Det är tvärtom.
Risken är främst att datorn stör andra prylar, inte att datorn bir störd.

Permalänk
Medlem

Ni får nog tänka ett steg till.

Visst finns det miljontals datorer som säljs varje år utan metall i chassit, bärbara! Som är testade! Mängder har bara plast i chassit.

Det finns alldeles säkert någon som fått för sig att EMI-testa och certifiera byggen i vanliga datorchassin för den delen. Lär inte vara något problem så länge de inte kör någon udda komponent som inte konstruerats väl och inte har testats i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni får nog tänka ett steg till.

Visst finns det miljontals datorer som säljs varje år utan metall i chassit, bärbara! Som är testade! Mängder har bara plast i chassit.

Det finns alldeles säkert någon som fått för sig att EMI-testa och certifiera byggen i vanliga datorchassin för den delen. Lär inte vara något problem så länge de inte kör någon udda komponent som inte konstruerats väl och inte har testats i sig.

På de bärbara jag har öppnat har det varit ett lager koppar på plasten i botten, de skulle nog inte göra det om inte måste.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Tack för svar. Önskemålet vore ändå att köpa en låda som uppnår en faradaybur när man nu ändå har stor plåtburk. Finns det någon sådan låda att få tag på? Finns det någon sådan låda med tjock plåt?

Det är väl ganska många lådor som inte har öppningar som är så stora att de inte dämpar rf strålning från datorn, hålen i höljet måste ju vara nån cm för att det inte ska dämpa.

Skrivet av Petterk:

Ni får nog tänka ett steg till.

Visst finns det miljontals datorer som säljs varje år utan metall i chassit, bärbara! Som är testade! Mängder har bara plast i chassit.

Det finns alldeles säkert någon som fått för sig att EMI-testa och certifiera byggen i vanliga datorchassin för den delen. Lär inte vara något problem så länge de inte kör någon udda komponent som inte konstruerats väl och inte har testats i sig.

Man måste inte ha metall i lådan för att skärma in datorkomponenterna utan det kan man göra på flera sätt typ att skärma med moderkortet eller andra delar om de designas för det och man kan även använda skärmande färg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

På de bärbara jag har öppnat har det varit ett lager koppar på plasten i botten, de skulle nog inte göra det om inte måste.

Finns gott om modeller som inte har något alls. Räcker ju att komponenterna/kretskorten inte läcker.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ganska många lådor som inte har öppningar som är så stora att de inte dämpar rf strålning från datorn, hålen i höljet måste ju vara nån cm för att det inte ska dämpa.

Fronten i alla lådor jag sett har nu ett hål som är kanske 10 cm x 20 cm där frontfläktarna sitter. Bl. a. För de GHz vi är uppe i nu måste hålen vara
högst nån cm för att hindra. Jämför med mikrovågsugnen.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Fronten i alla lådor jag sett har nu ett hål som är kanske 10 cm x 20 cm där frontfläktarna sitter. Bl. a. För de GHz vi är uppe i nu måste hålen vara
högst nån cm för att hindra. Jämför med mikrovågsugnen.

Finns väl rätt många lådor som har ett nät/galler och inte bara ett stort hål rakt in i lådan och är det ett öppet hål går det nog enkelt att montera på det vid fläkthålet.
Man skaffar i så fall tex grillnät eller liknande och klipepr till.
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/exterior-styling/gril...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

På de bärbara jag har öppnat har det varit ett lager koppar på plasten i botten, de skulle nog inte göra det om inte måste.

Den kopparn används för att leda bort värme, inte stoppa signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Den kopparn används för att leda bort värme, inte stoppa signaler.

Det tvivlar jag extremt mycket på att 0,01mm (eller vad det nu är) tjockt lager koppar gör något för att leda värme.

Edit lägger in exempel för att visa vad jag menar:

Permalänk

Jag har hört en teori om att eftersom lådorna är så öppna nu stänger man in det som ger mest emi/rfi : nätaggregatet. På många nya lådor är nätaggregatet i en separat tunnel i botten , vilket kanske inte bara är för kylning. Verkar vara mycket dyr plåt för ett agg som ändå tar sin luft från under lådan?

+ datorsidor i glas har en metallbeläggning för emi.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Jag har hört en teori om att eftersom lådorna är så öppna nu stänger man in det som ger mest emi/rfi : nätaggregatet. På många nya lådor är nätaggregatet i en separat tunnel i botten , vilket kanske inte bara är för kylning. Verkar vara mycket dyr plåt för ett agg som ändå tar sin luft från under lådan?

+ datorsidor i glas har en metallbeläggning för emi.

Nätaggen är ju redan i en ganska heltäckande plåtlåda. Läcker nog inte ut så mycket från den.

Permalänk

Men om nu lådan INTE är en faradaybur och inte stänger inne emi/rfi , vad är då funktionen och varför måste den vara så tät? Just nu köper folk dyra noctua fläktar a 250 kr st x 7 bara för att lufta lådan. Men varför? Då kan man ju lika gärna rycka bort sidorna och spara in alla dyra noctua….
Plåten måste ju ha någon funktion! Men hur kan den då ha så stora hål om den skärmar. Är våglängden så stor att man kan ha decimeterstora hål, vilket innebär emi- vågor på högst några hundra MHz?
Gissar friskt här i brist på förståelse!

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Men om nu lådan INTE är en faradaybur och inte stänger inne emi/rfi , vad är då funktionen och varför måste den vara så tät? Just nu köper folk dyra noctua fläktar a 250 kr st x 7 bara för att lufta lådan. Men varför? Då kan man ju lika gärna rycka bort sidorna och spara in alla dyra noctua….
Plåten måste ju ha någon funktion! Men hur kan den då ha så stora hål om den skärmar. Är våglängden så stor att man kan ha decimeterstora hål, vilket innebär emi- vågor på högst några hundra MHz?
Gissar friskt här i brist på förståelse!

Lådan är då bara för utseende och dammskydd och ev för att skydda delarna mot beröring, tekniskt går det lika bra att köra utan låda och det finns ju "ramar" som en del använder för att fixera delarna till en mer solid enhet än när de är helt lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ser man hur en spelkonsol är konstruerad, där skärmningen nog är viktig av hälso? , kompabilitet osv så är det ju ordentligt med plåtar, 1000 skruv osv . Alla kablar har magneter på för avstörning. Inga jättehål i skärmningen där inte.

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Adlersparre:

Ser man hur en spelkonsol är konstruerad, där skärmningen nog är viktig av hälso? , kompabilitet osv så är det ju ordentligt med plåtar, 1000 skruv osv . Alla kablar har magneter på för avstörning. Inga jättehål i skärmningen där inte.

Konsoler är märkesvaror som testas och ska uppfylla myndighetskraven och dessutom måste de ha mycket bättre skärmning för att inte direkt slå ut en tv, det vore ju inte bra om de dödade tvmottagningen så fort de är påslagna i närheten av en tv.

Det går lätt att höra en dator med en radio pga alla störningar den avger om man vill prova lite själv utan att ha riktiga mätinstrument, datorn påverkar brusgolvet ganska mycket och dessutom brukar man kunna höra en del pip och knatter på vissa frekvenser, och en del stationer blir helt omöjliga att ta emot om datorn ärt på i rummet, jag kan själv inte få in Norsk radio med datorn på och et par p34 kanaler försvinner också tillsammans med ett par kommersiella stationer, det går bara att höra de allra starkaste och närmaste stationerna om datorn är på resten dränks i störningar från datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Adlersparre:

Ser man hur en spelkonsol är konstruerad, där skärmningen nog är viktig av hälso? , kompabilitet osv så är det ju ordentligt med plåtar, 1000 skruv osv . Alla kablar har magneter på för avstörning. Inga jättehål i skärmningen där inte.

I princip inget av skärmningen i konsoller är för hälsoskäl. Däremot finns skärmningen ur både EMI och EMC. Induktorer/Chokes på kablarna är till stor del för energirusningar i kabeln, både vid inkoppling men även under drift. Det finns olika krav på vilken RF-strålning enheter får emittera beroende på om det är hemmiljö eller industri/kontor.

Fler saker som existerar i princip alla switchade nätagg och oscillerande system (tänk Processorer) är Spread-spectrum. Det är kort ett gott en medveten inducerad varians i klockfrekvensen så att alla pulser blir lite utsmetade i frekvensspectrat. Man kan gott säga att det är som att sprida ut störningarna istället för att ha en vass nål som skär i spektrat. Detta för att undvika att störa annan utrustning.

Det finns olika standarder beroende på vart enheten ska användas, t ex högre krav i bilar än hemelektronik.

Att testa ett separat chassi (utan komponenter) är inte mycket att testa så någon form av avsaknad av avskärmning lär aldrig synas där, då ingen emission finns när det inte finns något i chassit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är detta veckans troll?

Permalänk
Medlem

Finns gott om spelkonsoler som inte har någon skärmning i lådan, både handhållet och stationärt.

Då saker skulle kunna störa annat på kretskortet (eller instickskort) om det inte är hyfsat tyst (konstruktion/skärm eller whatever på kortet).

Massvis med konsumentelektronik är kretskort med mikroprocessorer i plastskal utan någon skärmning.

Det är inget problem att få bättre kylning i ett chassi än en helt öppen rigg.