Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Permalänk
Melding Plague

Google betalar ut 118 miljoner dollar i könsdiskrimineringsfall

Google har gått med på att betala ut 118 miljoner dollar för att lösa en grupptalan med underbetalda kvinnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Då ämnet kan väcka lite känslor är det bra att påminna sig själv om SweClockers förhållningsregler och policy när det kommer till politiksnack och liknande. Behöver du fräscha upp minnet finns regler och sådant här:

Fokusera på sakfrågan i tråden, så blir alla nöjda och glada.

Permalänk
Avstängd

Gör de samma jobb och lika bra ska de ha lika mycket betalt.

Gör de samma jobb bättre ska de tjäna mer.

Gör de samma jobb men sämre ska de ha lägre lön.

Gäller alla, oavsett kön.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Gör de samma jobb och lika bra ska de ha lika mycket betalt.

Gör de samma jobb bättre ska de tjäna mer.

Gör de samma jobb men sämre ska de ha lägre lön.

Gäller alla, oavsett kön.

Exakt.

Samma prestanda samma lön.

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Gör de samma jobb och lika bra ska de ha lika mycket betalt.

Gör de samma jobb bättre ska de tjäna mer.

Gör de samma jobb men sämre ska de ha lägre lön.

Gäller alla, oavsett kön.

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Exakt.

Samma prestanda samma lön.

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Jobbar mindre, absolut men tar ut mer ledighet...? 🤔

Permalänk
Keeper of the Bamse

118 Miljoner dollar delat på 15500 personer blir 7612,90 dollar per person. Dock lär ju advokaterna ta större delen av totalsumman i vanlig ordning när det gäller grupptalan i USA.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon343162:

Exakt.

Samma prestanda samma lön.

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Mindre inkomst ja men inte mindre lön kan jag tycka. Lön borde inte påverkas av hur mycket man är ledig utan lön borde sättas efter hur man presterar när man jobbar. Sen om man är ledig eller jobbar mindre så är det klart inkomsten minskar men lön borde inte påverkas av att man är ledig tycker jag.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Håller med. Min personliga erfarenhet är att kvinnor faktiskt är sämre på att löneförhandla, det är något att beakta...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Träpuben:

Jobbar mindre, absolut men tar ut mer ledighet...? 🤔

Reagerade också på det.
I sverige är det knappast ekonomiskt gynnsamt vad det gäller lönekostnader för arbetsgivaren om arbetstagaren inte tar ut sin semester. Så att det skulle resultera i att man förtjänade högre lön har jag svårt att se.

Sen vet jag inte riktigt med att "jobba mer" alltid är en så bra måttstock. Huvudsaken är ju resultatet, inte tiden man lagt - i alla fall är en arbetsgivares synvinkel. Är folk ineffektiva kanske det tar dem betydligt längre tid att göra något än andra - känns inte helt självklart för mig att det ska belönas ekonomiskt. Att racka upp övertid utan att ha något att visa för det är igen, inte direkt heller något som är bra för en arbetsgivare.
(Nu menar jag förstås i de fall där man själv styr över detta, har man berordrad övertid bör den såklart kompenseras.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Tar man ut mer ledighet eller jobbar mindre = mindre lön.

Att ta ut ledighet man har rätt till, oavsett om det är semester eller föräldraledighet mm, ska aldrig påverka lönen. Vill man däremot vara ledig utöver det så är det en annan sak. Vad menar du med "mer ledighet"?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Printscreen:

118 Miljoner dollar delat på 15500 personer blir 7612,90 dollar per person. Dock lär ju advokaterna ta större delen av totalsumman i vanlig ordning när det gäller grupptalan i USA.

Då blir det en spottstyvers över till dom det berör :/ 118M låter mycket i sammanhanget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Mindre inkomst ja men inte mindre lön kan jag tycka. Lön borde inte påverkas av hur mycket man är ledig utan lön borde sättas efter hur man presterar när man jobbar. Sen om man är ledig eller jobbar mindre så är det klart inkomsten minskar men lön borde inte påverkas av att man är ledig tycker jag.

Bra poäng! Lägger också till att kvinnor i mycket högre utsträckning är hemma med sina barn och därför ofta är "lediga" mer. I Sverige är ju många pappor lediga en hel del, ibland t o m hälften av tiden, men i stora delar av världen tappar många kvinnor flera år av sitt arbetsliv på att vara hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Håller med. Min personliga erfarenhet är att kvinnor faktiskt är sämre på att löneförhandla, det är något att beakta...

Sålänge inte ens arbetsinsats påverkas av om man är duktig på att löneförhandla eller värdelös på just den biten så ska det ju liksom inte spela någon roll. Är man en jävel på att löneförhandla, kompis med chefen, har hållhake på denne, eller vad det nu kan vara så kan jag förstå att den biten svider men att lön avspeglar roll, ansvar, arbetstider, kompetens hur väl man utför sina arbetsuppgifter etc är liksom en grundbult som inte borde vara OK att runda för att man på ett eller annat sätt är privilegierad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Håller i grunden med men förstår att det blir problem ute bland företagen, det är svårt att mäta och förvandla prestanda till värde. Om lönen ska sättas efter prestanda så kommer det i slutändan bli en förhandling kring vad uppvisad prestandan är värd. Det i sin tur leder till skillnader i löner baserat på hur väl man kan framföra sin sak. För att det ska fungera bra så krävs det att chefen i grunden vill belöna arbetstagaren och vill ge högre lön. Enligt min erfarenhet är det inte supervanligt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Varför skulle en arbetsgivare vilja betala mer än vad en person begär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Det finns män som är dåliga på att förhandla också. Så vad ska man göra åt saken?

Permalänk
Medlem

En del är kanske sämre på sitt jobb också, bara att som man kan man inte skylla på sitt kön när lönen är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Håller i grunden med men förstår att det blir problem ute bland företagen, det är svårt att mäta och förvandla prestanda till värde. Om lönen ska sättas efter prestanda så kommer det i slutändan bli en förhandling kring vad uppvisad prestandan är värd. Det i sin tur leder till skillnader i löner baserat på hur väl man kan framföra sin sak. För att det ska fungera bra så krävs det att chefen i grunden vill belöna arbetstagaren och vill ge högre lön. Enligt min erfarenhet är det inte supervanligt.

Ja det beror ju på vad för arbetsupgifter man har, och har man inte både män och kvinnor med exakt samma befattning och likartade arbetsuppgifter så är det klart att det blir svårt att jämföra äpplen och äpplen, men man kan ju börja med att sluta ha med kön som en faktor när man tittar på rimliga löner vid nyanställning.

Skrivet av Normgivaren:

Varför skulle en arbetsgivare vilja betala mer än vad en person begär?

Polare/hållhake som jag skrev ovan.

Skrivet av micke1m:

Det finns män som är dåliga på att förhandla också. Så vad ska man göra åt saken?

Ja det är klart det gör. Det är inte jag som sagt att kvinnor är dåliga på att löneförhandla och män är bra på det. Jag tycker lön skall vara baserat på de faktorer jag nämnde ovan oavsett kön, och oavsett om man är man eller kvinna ska inte "förhandlingsskicklighet" vara en faktor i lönesättningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det beror ju på vad för arbetsupgifter man har, och har man inte både män och kvinnor med exakt samma befattning och likartade arbetsuppgifter så är det klart att det blir svårt att jämföra äpplen och äpplen, men man kan ju börja med att sluta ha med kön som en faktor när man tittar på rimliga löner vid nyanställning.

Polare/hållhake som jag skrev ovan.

Ja det är klart det gör. Det är inte jag som sagt att kvinnor är dåliga på att löneförhandla och män är bra på det. Jag tycker lön skall vara baserat på de faktorer jag nämnde ovan oavsett kön, och oavsett om man är man eller kvinna ska inte "förhandlingsskicklighet" vara en faktor i lönesättningen.

Precis så vad ska man göra åt det? Förbjuda löneförhandling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Gör de samma jobb och lika bra ska de ha lika mycket betalt.

Gör de samma jobb bättre ska de tjäna mer.

Gör de samma jobb men sämre ska de ha lägre lön.

Gäller alla, oavsett kön.

I princip håller jag med dig.
Hur definierar man "samma jobb" däremot?

Ett exempel, i mitt team har vi i princip alla samma titel och många av oss jobbar även i vissa projekt tillsammans däremot gör ju ingen av oss "samma jobb", för vi utför inte samma arbetsuppgifter. För ett antal år sedan jobbade jag på ett annat företag där alla i teamet också hade samma titel och vi utförde i princip samma arbetsuppgifter men även där har jag svårt att säga att vi alla utförde "samma jobb".

Jag skulle hävda att så länge man kan utmärka sig genom att genomföra arbetsuppgifter på sitt eget sätt så gör man inte samma jobb och varför ska man då ha samma lön? Fast det kanske är det du säger, om man kan utföra sina arbetsuppgifter bättre eller sämre så ska man inte ha samma lön?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Normgivaren:

Varför skulle en arbetsgivare vilja betala mer än vad en person begär?

Jag tänkte först att jag självklart höll med, men det finns ju absolut anledningar där en chef av personliga skäl sätter en högre lön än vad kanske bolaget som helhet skulle värdera den anställde.
Personlig/privat preferens.
Konflikträdsla.
Skuldkänslor.
Upplevd risk att personen letar sig vidare.

etc etc

Saker som inte är särskilt grundade i personens arbetsinsats eller någon reell risk att bli av med arbetstagaren till konkurrenter etc.

Vill inte ha sagt något med det (dvs har ingen idé om hur det skulle/borde hanteras annorlunda etc) men det finns ju extremt många variabler i lönesättning på många privata bolag och många av dem är inte alls relaterade till arbetstagarens resultat eller för den delen löneanspråk.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Precis så vad ska man göra åt det? Förbjuda löneförhandling?

Nej, men det borde tydliggöras vilka faktorer som påverkar lönesättningen, för att lättare kunna blottlägga när det smyger sig in saker som inte rimligen ska påverka lönen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, men det borde tydliggöras vilka faktorer som påverkar lönesättningen, för att lättare kunna blottlägga när det smyger sig in saker som inte rimligen ska påverka lönen.

Så förhandling ska inte påverka lönen?

Permalänk
Skrivet av harmacy:

För ett antal år sedan jobbade jag på ett annat företag där alla i teamet också hade samma titel och vi utförde i princip samma arbetsuppgifter men även där har jag svårt att säga att vi alla utförde "samma jobb".

Där jag jobbar får vi in ett jobb och sedan är det 100 personer som utför exakt samma arbetsgift och vi slumpar vilken lösning som kunden får.

Skämt åsido. Samma arbetsuppgift går emot att försvinna. Är man konsult kan man se på hur mycket pengar man fakturerar. Är det internprojekt så blir allt flummigt och diskrimering är något som skulle kunna förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Helt rätt men i praktiken kantat av svårigheter. Problemet är väl att det ofta är väldigt svårt att mäta personers prestationer objektivt och samtidigt är olika personer olika bra på att marknadsföra sig och ta plats. På en kompetitiv arbetsplats måste man vara kompetitiv oavsett kön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Träpuben:

Jobbar mindre, absolut men tar ut mer ledighet...? 🤔

Vad händer om du går till din chef och säger ''jag ska ta ledig i 3 månader nu''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det borde inte kunna bli en diskussion om. Men det kommer alltid finnas muppar som menar att kvinnor är sämre på att förhandla och därför får skylla sig själva. Vilket är ett sjukt förhållningssätt oavsett om det är sant eller inte. Lön ska vara baserat på roll, kompetens och hur väl man utför sina arbetsuppgifter, inte hur bra eller dålig man är på att löneförhandla.

Fast tyvärr håller inte det resonemanget annat än i utopin där vi lyckats programmera bort den mänskliga populationens dåliga egenskaper, t ex girighet. Tills dess får man nog svälja att lönesättning är och kommer förbli en förhandlingsfråga i samhällen med ambition att vara hyfsat fria.

Arbetsgivarna vill ha så mycket och så högkvalitativt jobb som möjligt gjort till så låg kostnad som möjligt. Det är allt. De har inget intresse i att jävlas med kvinnor eller premiera män bara för att de är kvinnor respektive män. Att klistra på diverse epitet på den som inser det, och kalla vederbörandes förhållningssätt för sjukt, hjälper inte någon.

Det bästa man kan göra brukar vara att spela med de kort på hand. Om det faktiskt handlar om att kvinnor generellt sätt är sämre på att förhandla lön än män, så är det också en lämplig utgångspunkt för den som vill göra nåt åt saken. Angrip problemet, inte symptomen. Att förneka av ideologiska skäl är sällan särskilt produktivt.

Man kan också ställa sig frågor om långsiktiga konsekvenser av att forcera saken rättsligt. Vill arbetsgivare ta risken att anställa arbetstagare som sitter på den sortens trumfkort om de kan välja?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Så förhandling ska inte påverka lönen?

Inte på individnivå, nej. Det resulterar ju i att sopor som kan prata för sig får en högre lön än de borde ha, och att kompetenta personer som har karisma som ett torkskåp får lägre lön än de borde ha. Och såklart allt däremellan.

Men just i Sverige känns ju den diskussionen aningen överflödig eftersom kollektivavtal och annat gör att de flesta har "lönesamtal" vid revisionen och inte "löneförhandlig", men principen av att missgynnas eller gynnas av faktorer som inte har ett skit med ens roll och arbetsuppgifter samt hur väl man utfört sitt arbete är fortfarande lika fel.

Skrivet av kaput:

Fast tyvärr håller inte det resonemanget annat än i utopin där vi lyckats programmera bort den mänskliga populationens dåliga egenskaper, t ex girighet. Tills dess får man nog svälja att lönesättning är och kommer förbli en förhandlingsfråga i samhällen med ambition att vara hyfsat fria.

Arbetsgivarna vill ha så mycket och så högkvalitativt jobb som möjligt gjort till så låg kostnad som möjligt. Det är allt. De har inget intresse i att jävlas med kvinnor eller premiera män bara för att de är kvinnor respektive män. Att klistra på diverse epitet på den som inser det, och kalla vederbörandes förhållningssätt för sjukt, hjälper inte någon.

Det bästa man kan göra brukar vara att spela med de kort på hand. Om det faktiskt handlar om att kvinnor generellt sätt är sämre på att förhandla lön än män, så är det också en lämplig utgångspunkt för den som vill göra nåt åt saken. Angrip problemet, inte symptomen. Att förneka av ideologiska skäl är sällan särskilt produktivt.

Man kan också ställa sig frågor om långsiktiga konsekvenser av att forcera saken rättsligt. Vill arbetsgivare ta risken att anställa arbetstagare som sitter på den sortens trumfkort om de kan välja?

Att ta bort "kön" som benchmark är något man kan göra och borde göra direkt. Då alla nog är överens om att vad man har mellan benen har noll relevans för hur man utför sitt arbete.

Och det jag skriver missgynnar ju även kvinnor som är bättre på att löneförhandla än män som är dåliga på att löneförhandla, så för mig handlar det inte om kön alls, utan helt enkelt att göra det lättare för alla att få rätt lön, oavsett kön och oavsett förhandlingsskicklighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte på individnivå, nej. Det resulterar ju i att sopor som kan prata för sig får en högre lön än de borde ha, och att kompetenta personer som har karisma som ett torkskåp får lägre lön än de borde ha. Och såklart allt däremellan.

Men just i Sverige känns ju den diskussionen aningen överflödig eftersom kollektivavtal och annat gör att de flesta har "lönesamtal" vid revisionen och inte "löneförhandlig", men principen av att missgynnas eller gynnas av faktorer som inte har ett skit med ens roll och arbetsuppgifter samt hur väl man utfört sitt arbete är fortfarande lika fel.

Kollektivavtalen är skit i sverige förutom för vissa branscher. Om vi tar Unionen som ändå är sveriges största fackförbund så kan man vara med där anställt på ett företag som en systemutvecklare med + 10år arbetserfarenhet och ha 25 000kr i lön, nyanställda kan ha 35 000kr. Och det handlar om att man får betalt efter vad man presterar och arbetsgivaren vill betala för en.

Argument, men kommunalt anställda och liknande. Ja, de gäller kollektivavtalen för och även för personer som typisk gör exakt samma arbetsuppgift.