Övervakningskamera utomshus

Permalänk
Medlem

Övervakningskamera utomshus

Hej,

Söker en övervakninskamera för utomhusbruk med batteridrift och wifi-anslutning. Får gärna ingå i någon bra plattform som går att bygga ut med open source mjukvara.

Arlo har ju fått kanonbetyg, men blir aningen dyrt i inköp med basstation. Behöver bara en enklare uppsättning med 1-2 kameror till en början. Ska försöka fånga ett par småglin på bild som busringer på vår dörr.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

En video ringklocka borde lösa det? Då kanske den inte behöver vara batteridriven heller?
Netatmo gillar jag för att man inte behöver betala någon månadsavgift men deras vanliga utomhus kamera går på 230v. Har inte deras ringklocka så jag kan inte svara för den

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på open source osv men jag väntar på lite rea på
https://www.inet.se/produkt/6200395/anker-eufy-eufycam-2c-3st...

https://www.youtube.com/watch?v=1m8jmwH-5-w recention av JerryRigEverything

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

En video ringklocka borde lösa det? Då kanske den inte behöver vara batteridriven heller?
Netatmo gillar jag för att man inte behöver betala någon månadsavgift men deras vanliga utomhus kamera går på 230v. Har inte deras ringklocka så jag kan inte svara för den

Har tänkt på det där med ringklocka, men vårt titthål sitter så högt upp, så jag blir osäker om det skulle fungera så bra. Ska kolla vidare på saken!

Edit: insåg att jag tänkt helt fel om produkttypen. Hela enheten monteras ju såklart utanför dörr. Ska se om jag hittar en sådan med rörelsesensor!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag har inte koll på open source osv men jag väntar på lite rea på
https://www.inet.se/produkt/6200395/anker-eufy-eufycam-2c-3st...

https://www.youtube.com/watch?v=1m8jmwH-5-w recention av JerryRigEverything

Såg ut som bra produkter, men även där lite dyra i inköp. Hur är det sedan med räckvidd till basstationen?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Reolink har flera modeller: https://store.reolink.com/battery-security-cameras/

Tror inte dom har någon open source-mjukvara, men kameran kan spara video till minneskort om WiFi saknas (eller nätverket dör) så det känns inte som att det är ett krav att använda någon slags molnlösning i alla fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat den själv men funderat på den tidigare. Tycker denna verkar intressant.

https://m.ezviz.com/eu/product/bc1c-elife/37399

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! Jag slog till på Eufy Video Doorbell 2K, som fyndvara hos NoN. Verkar ha bra stöd för vidare påbyggnad framåt och inga prenumerationsavgifter.

Hoppas det räcker för att sätta dit de små marodörerna nu, annars får det tillkomma lite kameror

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tack för alla förslag! Jag slog till på Eufy Video Doorbell 2K, som fyndvara hos NoN. Verkar ha bra stöd för vidare påbyggnad framåt och inga prenumerationsavgifter.

Hoppas det räcker för att sätta dit de små marodörerna nu, annars får det tillkomma lite kameror

Kanske rigga en fälla, inspiration här: https://m.youtube.com/watch?v=PbiDSZYGh0I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kanske rigga en fälla, inspiration här: https://m.youtube.com/watch?v=PbiDSZYGh0I

Blir väl typ godis som lockbete då och det ger kanske lite fel vibbar...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag kör EufyCam 2 Pro. Slog till på kitet med Homebase och 3 kameror för typ 3700 på Black Friday förra året. Hade läst på en del och kollat videos på YT och jag är sjukt nöjd! En av kamerorna hade kass batteritid (dålig batch troligtvis) men fick den utbytt av Webhallen utan några problem. Kompletterade även med Doorbell 2k som ansluts till Homebase och kommer nu innan sommaren komplettera med ytterligare en 2k add on kamera. Enkla att installera, bra app och bra bild!

Har funderat på att köpa Indoor 2K men tycker att det är lite synd att den inte ansluts till Homebase (behöver eget minneskort) samt dom nya Solocam S40 (Solceller). Det sägs att dom ska bli integrerade med Homebase med det har varit lite dött på den fronten känns det som.

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Arlo Pro 3 + Solceller till dessa, funkar klockrent.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av scienta:

Tack för alla förslag! Jag slog till på Eufy Video Doorbell 2K, som fyndvara hos NoN. Verkar ha bra stöd för vidare påbyggnad framåt och inga prenumerationsavgifter.

Hoppas det räcker för att sätta dit de små marodörerna nu, annars får det tillkomma lite kameror

Använder denna och kan säga att den är väldigt bra. Det som gjorde att jag valde den ursprungligen var att det inte behövs någon prenumeration utan film lagras lokalt. Är helnöjd, det är en kanonprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Jag kör EufyCam 2 Pro. Slog till på kitet med Homebase och 3 kameror för typ 3700 på Black Friday förra året. Hade läst på en del och kollat videos på YT och jag är sjukt nöjd! En av kamerorna hade kass batteritid (dålig batch troligtvis) men fick den utbytt av Webhallen utan några problem. Kompletterade även med Doorbell 2k som ansluts till Homebase och kommer nu innan sommaren komplettera med ytterligare en 2k add on kamera. Enkla att installera, bra app och bra bild!

Har funderat på att köpa Indoor 2K men tycker att det är lite synd att den inte ansluts till Homebase (behöver eget minneskort) samt dom nya Solocam S40 (Solceller). Det sägs att dom ska bli integrerade med Homebase med det har varit lite dött på den fronten känns det som.

Härligt! Ska absolut hålla utkik efter rea för att bygga ut med några kameror framöver.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Använder denna och kan säga att den är väldigt bra. Det som gjorde att jag valde den ursprungligen var att det inte behövs någon prenumeration utan film lagras lokalt. Är helnöjd, det är en kanonprodukt.

Låter betryggande! Fick hem produkten här i veckan och gjort ett snabb-test. Ser ut att kunna bli riktigt bra! Dock verkar den inte gå att köra RTSP från för integration med t.ex. Homeassistans? Ska gå med de vanliga kamerorna vad jag sett.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hade det inte räckt (till och börja) med att skylta att din ort är kameraövervakad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hade det inte räckt (till och börja) med att skylta att din ort är kameraövervakad?

Hela orten är kanske väl stor yta att skylta. Men jodå, det finns skyltar då jag har hemlarm. Men det rör sig om yngre barn som troligen inte uppmärksammar det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Jag kör EufyCam 2 Pro. Slog till på kitet med Homebase och 3 kameror för typ 3700 på Black Friday förra året. Hade läst på en del och kollat videos på YT och jag är sjukt nöjd! En av kamerorna hade kass batteritid (dålig batch troligtvis) men fick den utbytt av Webhallen utan några problem. Kompletterade även med Doorbell 2k som ansluts till Homebase och kommer nu innan sommaren komplettera med ytterligare en 2k add on kamera. Enkla att installera, bra app och bra bild!

Har funderat på att köpa Indoor 2K men tycker att det är lite synd att den inte ansluts till Homebase (behöver eget minneskort) samt dom nya Solocam S40 (Solceller). Det sägs att dom ska bli integrerade med Homebase med det har varit lite dött på den fronten känns det som.

+1 på Eufy, kör 5 st kameror, 2 olika typer mixade och numera fungerar dom bra.
Dom har haft några dåliga firmware släpp emellanåt, bland annat ett som drog ut batterierna snabbt. Men det löste sig.

Och du behöver inte köpa någon prenumeration som med Arlo om du inte vill.

Permalänk
Medlem

Segt med eufy är att dessa inte har PoE. Har precis kletat dit PoE switch till garaget och letar efter PoE kameror...

Netatmo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hej,

Söker en övervakninskamera för utomhusbruk med batteridrift och wifi-anslutning. Får gärna ingå i någon bra plattform som går att bygga ut med open source mjukvara.

Arlo har ju fått kanonbetyg, men blir aningen dyrt i inköp med basstation. Behöver bara en enklare uppsättning med 1-2 kameror till en början. Ska försöka fånga ett par småglin på bild som busringer på vår dörr.

imou, dvs dahuas budget märke, fungerar utmärkt med HA och Fibaro.
kolla på imou cell2, där kan man ta ur batteriet samt sätta solceller.
Obs att jag har inte kört deras batterikameror själv men kollar du tester så är folk mycket nöjda.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Segt med eufy är att dessa inte har PoE. Har precis kletat dit PoE switch till garaget och letar efter PoE kameror...

Netatmo?

dahua eller deras budgetmärke imou.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jaha, detta var mindre trevligt angående Eufy: https://twitter.com/Paul_Reviews/status/1594725532062580737?t...

När jag kapade internet-access till Homebase så slutade alltihop att fungera helt. Så mycket för lokalt lagrat ...

Några andra idéer?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaha, detta var mindre trevligt angående Eufy: https://twitter.com/Paul_Reviews/status/1594725532062580737?t...

När jag kapade internet-access till Homebase så slutade alltihop att fungera helt. Så mycket för lokalt lagrat ...

Några andra idéer?

Passade inte dom andra förslagen i tråden?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Passade inte dom andra förslagen i tråden?

Håller på och undersöker, men tar gärna emot fler svar. Vill ha absolut svar på om materialet som fångas kan ta vägen ut på intranätet. Helst ska det fungera utan att enheten har internet-access.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag använder Reolinks batteridrivna wifi-kameror med solpanel. Fungerar utan internet, sparar till både moln och kort eller enbart kort. Går att spela upp från kameran via lokala nätverket utan internet utan problem.

Har en kamera kopplad till molnet, vilket är gratis, mest för skojs skull. Man kan välja att kortet skrivs över när det är fullt, så man behöver inte oroa sig för att behöva sitta och rensa om man vill köra molnfritt.

Du kan säkert behöva internet vid setupen, men sedan räcker det lokala nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Håller på och undersöker, men tar gärna emot fler svar. Vill ha absolut svar på om materialet som fångas kan ta vägen ut på intranätet. Helst ska det fungera utan att enheten har internet-access.

du kan som sagt kör imou och dahua offline och endast nå dom tex via vpn eller varför inte HA.
lättast att ställa offline är helt klart dahua jämfört med imou som främst är tänkt till hem användare och enkel installation.
kör man imou offline använder man port 37777 för att fånga bilden från kameran, detta går att göra med tex vlc eller om man kör en lokal nvr. jag kör mina kameror så dom saknar internetåtkomst men ansluter till en nvr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag använder Reolinks batteridrivna wifi-kameror med solpanel. Fungerar utan internet, sparar till både moln och kort eller enbart kort. Går att spela upp från kameran via lokala nätverket utan internet utan problem.

Har en kamera kopplad till molnet, vilket är gratis, mest för skojs skull. Man kan välja att kortet skrivs över när det är fullt, så man behöver inte oroa sig för att behöva sitta och rensa om man vill köra molnfritt.

Du kan säkert behöva internet vid setupen, men sedan räcker det lokala nätet.

Skrivet av aragon:

du kan som sagt kör imou och dahua offline och endast nå dom tex via vpn eller varför inte HA.
lättast att ställa offline är helt klart dahua jämfört med imou som främst är tänkt till hem användare och enkel installation.
kör man imou offline använder man port 37777 för att fånga bilden från kameran, detta går att göra med tex vlc eller om man kör en lokal nvr. jag kör mina kameror så dom saknar internetåtkomst men ansluter till en nvr.

Tackar för input! Har kolla lite på dessa under kvällen, verkar finnas en del. Har ni några rekommendationer på kameror runt 500-1000:- ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tackar för input! Har kolla lite på dessa under kvällen, verkar finnas en del. Har ni några rekommendationer på kameror runt 500-1000:- ?

Lättast är om du säger vad du ska filma, och om du ska ha färg på natten.
Tex ska den vara vid ytterdörr då räcker det lätt med imou, men ska den sitta på hörnet av huset och filma en parkering där man måste kunna zooma in för att se detaljer då är det dahua mer högupplösta som gäller

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Lättast är om du säger vad du ska filma, och om du ska ha färg på natten.
Tex ska den vara vid ytterdörr då räcker det lätt med imou, men ska den sitta på hörnet av huset och filma en parkering där man måste kunna zooma in för att se detaljer då är det dahua mer högupplösta som gäller

Den ska sitta på en vägg och filma ytterdörren ca 8m bort. Vill se tydligt när det är mörkt, vill kunna se ansikte om möjlig

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Den ska sitta på en vägg och filma ytterdörren ca 8m bort. Vill se tydligt när det är mörkt, vill kunna se ansikte om möjlig

färg på natten, jäkligt bra bild, inbyggd siren och ljus, samt inbyggd ai
3.6mm ger en bredare bild medans 6mm ger en närmare bild men du tappar då lite av översynen runt om.
standard brukar kamerorna ha mellan 2.8-3.6mm

https://www.aliexpress.com/item/1005002669023894.html?spm=a2g...

Edit, väljer du torn typen i stället sparar du troligen några hundralappar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.