Byta till tystare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det är två helt olika världar.. 6900 XT är i vissa fall bättre än ett 3090.

Enligt Sweclockers prestandaindex är 6900 XT några enstaka procent snabbare än ett 3080 vid rasterisering samtidigt som RT-prestandan är mycket sämre. Generellt sätt skulle jag säga att 6900XT är en gnutta snabbare ja, men "olika världar" är nog en saftig överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Enligt Sweclockers prestandaindex är 6900 XT några enstaka procent snabbare än ett 3080 vid rasterisering samtidigt som RT-prestandan är mycket sämre. Generellt sätt skulle jag säga att 6900XT är en gnutta snabbare ja, men "olika världar" är nog en saftig överdrift.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Ja om du plockar och väljer resultat som stödjer din utgångspunkt så kan du få precis vilket resultat du vill. Det var därför jag hänvisade till ett prestandaindex där de två korten presterar mycket jämt. 3080 presterade till och med bättre i 4K enligt SweC:s prestandaindex.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå och låt bli tråkiga spydigheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Första testen:
PGA tour 2021 700+ FPS och 85 grader väldigt varm och högljudd.
Vart klart orolig😅

Skruvade lite i AMD Adrenalin nu vart kortet tyst👌
Förstår att man måste hitta en bra balans.
Vem behöver 700+ FPS.

När du har ett så pass kraftfullt grafikkort så är det klokt att sätta en gräns för maximal FPS i drivrutinerna eller i spelet (om det går). Annars går det på maximal effekt och då blir det varmt och högljutt, oavsett kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

När du har ett så pass kraftfullt grafikkort så är det klokt att sätta en gräns för maximal FPS i drivrutinerna eller i spelet (om det går). Annars går det på maximal effekt och då blir det varmt och högljutt, oavsett kort.

Mvh

Satt max FPS till 165 - 200. Fläktarna på kortet startade inte vad jag hörde, endast 55 grader.
Mitt 3060ti var verkligen inte tyst i detta spel.
Summa så långt väldigt nöjd.
Vart verkligen chockad när AMD software adrenalin rapporterade 700+ FPS.

Nu är det övriga fläktar som låter.
Kanske finns någon programvara för att styra/kolla CPU & chassi fläktarna?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Satt max FPS till 165 - 200. Fläktarna på kortet startade inte vad jag hörde, endast 55 grader.
Mitt 3060ti var verkligen inte tyst i detta spel.
Summa så långt väldigt nöjd.
Vart verkligen chockad när AMD software adrenalin rapporterade 700+ FPS.

Nu är det övriga fläktar som låter.
Kanske finns någon programvara för att styra/kolla CPU & chassi fläktarna?

Enklast är att styra alla fläktar från en hubb, eller koppla alla till separata eller delade kontakter på moderkortet så du kan sätta allt som du vill ha det i BIOS

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har idag ASUS GeForce RTX 3060 Ti Dual Mini 8GB inköp för 6290:-
Funderar på att byta till detta kort.
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 (LHR) 10990:-

Bonusen är snabbare grafikkort även om mitt RTX 3060 Ti klarar spelen jag kör utan problem.
Tänkte säja RTX 3060 Ti för en mindre peng.

Jag behöver inte köra med högsta inställning gällande grafik.
Den stora frågan är om jag får en tystar dator då?
Finns något tips om tester som visar skillnaderna.
Kan det finnas en annan lösning?

Mitt dator idag:
LG UltraGear 32GP850 1440p
Corsair 4000D Airflow
MSI PRO B660M-A WIFI D4
Intel Core i5 12600K 3.7 GHz 20MB
ASUS GeForce RTX 3060 Ti Dual Mini 8GB
Seasonic Focus GX 850W
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean
Noctua NH-U12S
Noctua NF-A14 140mm PWM *2
Noctua NF-A12x25 PWM

Har ditt grafikkort dubbla BIOS?
Mitt XFX har det, det ena BIOSet är överklockat och "låter", det andra kallas för "silent". Jag kör på silent Får över 100fps i 1440 i de flesta spel ändå, det är ett XFX 308, RX 6600XT.
Kolla om du har dubbla bios på kortet, och kör på "quiet". Om du ör nöjd med kortet i övrigt.

Kolla om du kan fixa bättre luftflöde i burken, exempelvis köra chassiefläktarna på högre varv, alternativt köpa fler chassiefläktar. Min erfarenhet är att chassiefläktar på högvarv faktiskt inte låter så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har ditt grafikkort dubbla BIOS?
Mitt XFX har det, det ena BIOSet är överklockat och "låter", det andra kallas för "silent". Jag kör på silent Får över 100fps i 1440 i de flesta spel ändå, det är ett XFX 308, RX 6600XT.
Kolla om du har dubbla bios på kortet, och kör på "quiet". Om du ör nöjd med kortet i övrigt.

Kolla om du kan fixa bättre luftflöde i burken, exempelvis köra chassiefläktarna på högre varv, alternativt köpa fler chassiefläktar. Min erfarenhet är att chassiefläktar på högvarv faktiskt inte låter så mycket.

Det har dubbla bios, glömde kolla vid installationen.
I morgon så öppnar jag datorn och sätter silent mode om det inte är default.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Första testen:
PGA tour 2021 700+ FPS och 85 grader väldigt varm och högljudd.
Vart klart orolig😅

Skruvade lite i AMD Adrenalin nu vart kortet tyst👌
Förstår att man måste hitta en bra balans.
Vem behöver 700+ FPS.

Finns massvis att leka med i softet för att ställa in hur man vill ha det, men det är nog ingen ide att hjälpa eller förklara härinne för det är ju Nvidia delen vi pratar i. Finns trådar inne på AMD om behöver hjälp.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Finns massvis att leka med i softet för att ställa in hur man vill ha det, men det är nog ingen ide att hjälpa eller förklara härinne för det är ju Nvidia delen vi pratar i. Finns trådar inne på AMD om behöver hjälp.

Vid första anblicken av Adrenalin så vart jag lite imponerad hur enkelt det var att förstå denna programvara.
Det där med AMD/NVIDIA är märkligt vad folk tycker & tänker.🤔
Det spårade ur i denna tråd tills moderator kom in och satte ner foten. Vilket var bra.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Vid första anblicken av Adrenalin så vart jag lite imponerad hur enkelt det var att förstå denna programvara.
Det där med AMD/NVIDIA är märkligt vad folk tycker & tänker.🤔
Det spårade ur i denna tråd tills moderator kom in och satte ner foten. Vilket var bra.

Så har det alltid varit nVidia vs Amd, Intel vs Amd, Apple vs Android osv. Men grattis till ett bra köp oavsett.
6900 XT är bang for the buck kontra 3090 trots att det är sämre men ändå bättre i VISSA fall.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Vid första anblicken av Adrenalin så vart jag lite imponerad hur enkelt det var att förstå denna programvara.
Det där med AMD/NVIDIA är märkligt vad folk tycker & tänker.🤔
Det spårade ur i denna tråd tills moderator kom in och satte ner foten. Vilket var bra.

Absolut bäst prestanda ur RX6900XT och andra kort i samma serie får du genom att undervolta kortet, det blir extremt tyst och svalt.

Jag har följande inställningar och förlorar bara 3-5% prestanda i benchmarks Går aldrig över 85c på "hot spot".

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Absolut bäst prestanda ur RX6900XT och andra kort i samma serie får du genom att undervolta kortet, det blir extremt tyst och svalt.

Jag har följande inställningar och förlorar bara 3-5% prestanda i benchmarks Går aldrig över 85c på "hot spot".

<Uppladdad bildlänk>

Mvh

Precis vad jag behövde för att justera kortet framöver. En bild säger mer än text.

Men jag hör inte mitt kort, fläktar till CPU & chassi är det enda jag hör.

EDIT: sparade bilden.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Precis vad jag behövde för att justera kortet framöver. En bild säjer mer än text.

Men jag hör inte mitt kort, fläktar till CPU & chassi är det enda jag hör.

Då hade jag tittat runt i BIOS och satt en gräns för hur hårt fläktarna skall gå vid olika temperaturer.

Där kan du även testa olika % av maximala RPM i realtid för att finna vad du är okej med för fläkthastigheter. Det är klokt att köra dem så högt som möjligt som lägsta (alltså ett mer än acceptabelt ljud som golv), så får du ett bra flöde från start som förebygger att värme byggs upp i lådan.

Vet ej heller hur aggressivt du kör CPUn, men precis som GPU så kan du undervolta processorn i BIOS, detta kan göra 10-20c i skillnad beroende på men fläktarna kommer gå betydligt tystare givet oförändrad fläktkurva.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Då hade jag tittat runt i BIOS och satt en gräns för hur hårt fläktarna skall gå vid olika temperaturer.

Där kan du även testa olika % av maximala RPM i realtid för att finna vad du är okej med för fläkthastigheter. Det är klokt att köra dem så högt som möjligt som lägsta (alltså ett mer än acceptabelt ljud som golv), så får du ett bra flöde från start som förebygger att värme byggs upp i lådan.

Vet ej heller hur aggressivt du kör CPUn, men precis som GPU så kan du undervolta processorn i BIOS, detta kan göra 10-20c i skillnad beroende på men fläktarna kommer gå betydligt tystare givet oförändrad fläktkurva.

Mvh

Jag har inte ändrat något sedan Inet satte byggde datorn.
Tackar för tipset skall läsa på om ämnet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Precis vad jag behövde för att justera kortet framöver. En bild säjer mer än text.

Men jag hör inte mitt kort, fläktar till CPU & chassi är det enda jag hör.

EDIT: sparade bilden.

Jag kör med en sådan, finns på Tradera för 99 kr. Alla fläktar körs på LOW, även AIO kylaren så hela burken är princip helt knäpptyst, kör tom med inbyggda GPU:n i Alder Lake när jag inte spelar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

https://i.imgur.com/q5ijXum.png

Jag kör med en sådan, finns på Tradera för 99 kr. Alla fläktar körs på LOW, även AIO kylaren så hela burken är princip helt knäpptyst, kör tom med inbyggda GPU:n i Alder Lake när jag inte spelar.

Har också inbyggd grafik i CPU, Intel UHD Graphics 770
Hur växlar du mellan CPU & Grafikkortet?
Har du 2 kablar mellan dator & skärm?
Inte kan väl båda köras samtidigt?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har också inbyggd grafik i CPU, Intel UHD Graphics 770
Hur växlar du mellan CPU & Grafikkortet?
Har du 2 kablar mellan dator & skärm?
Inte kan väl båda köras samtidigt?

Allt går att ställa in i bios, vad som ska köras primärt.
Sen ställer man in i spelen vad som ska vara primär källa.
Nu kan det vara så att alla spel inte stödjer detta, men dom jag lirar funkar det på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Grattis till ett bra köp!

Du behöver inte någon extern fläkthub för att styra cpu och chassifläktarna. Rimligtvis har Inet anslutit fläktarna till moderkortet och inte via någon fullösnimg.
Hoppa in i bios/uefi och ändra fläktkurvorna där så får du tyst på dom också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Grattis till ett bra köp!

Du behöver inte någon extern fläkthub för att styra cpu och chassifläktarna. Rimligtvis har Inet anslutit fläktarna till moderkortet och inte via någon fullösnimg.
Hoppa in i bios/uefi och ändra fläktkurvorna där så får du tyst på dom också

Jag är än så länge väldigt nöjd, frågade om tystare grafikkort.
Fick tystare & snabbare dator.
Jag använder dator väldigt mycket så investeringen är inget att orda om.
Sedan att det presterar som ett grafikkort RTX 3090 i vissa fall som kostar mycket mer.
Samt jag kan sälja mitt RTX 3060TI

Tur att jag är medlem här på Sweclockers = massor av nyttiga tips & information.

EDIT:
Skall kolla upp Bios.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Zirgo:

Jag är än så länge väldigt nöjd, frågade om tystare grafikkort.
Fick tystare & snabbare dator.
Jag använder dator väldigt mycket så investeringen är inget att orda om.
Sedan att det presterar som ett grafikkort RTX 3090 i vissa fall som kostar mycket mer.
Samt jag kan sälja mitt RTX 3060TI

Tur att jag är medlem här på Sweclockers = massor av nyttiga tips & information.

EDIT:
Skall kolla upp Bios.

Det är ett bra kort du köpt, jag menade vad jag skrev

Ville bara tipsa dig om fläktinställningarna i bios/uefi. Kolla upp det! Är ingen fena på hur det ser ut på moderna msi moderkort så kan inte guida dig men det brukar vara ganska lätt att förstå sig på inställningarna. Behöver du hjälp så kan du säkert söka info här eller fråga i forumet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[quote postid="19639666" userid="120871" name="Aeig"]
6900 XT Red Devil Ultimate på Inet för 11 299 kr - https://www.inet.se/produkt/5412294/powercolor-radeon-rx-6900...

Vill bara tack för tipset om 6900 XT Red Devil Ultimate.
Har nu kört kortet några dagar.
Svalt & tyst och är sanslöst brutalt, krossar mina spel.
Man måste begränsa kortets "arbetsvilja", underbart I-lands problem.
Laddar ner just nu Microsoft Flight Simulator.

Funderar på en 4K skärm framöver.

/Zirgo

EDIT:
Såg att Inet hade spel på köpet nu vid köp av grafikkortet.
Jag frågade om det gällde även mig och fick dessa. (Goodwill)
Sniper Elite® 5 - Steam
Saints Row - Epic Games
Forspoken™ - Steam

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

[quote postid="19639666" userid="120871" name="Aeig"]
6900 XT Red Devil Ultimate på Inet för 11 299 kr - https://www.inet.se/produkt/5412294/powercolor-radeon-rx-6900...

Vill bara tack för tipset om 6900 XT Red Devil Ultimate.
Har nu kört kortet några dagar.
Svalt & tyst och är sanslöst brutalt, krossar mina spel.
Man måste begränsa kortets "arbetsvilja", underbart I-lands problem.
Laddar ner just nu Microsoft Flight Simulator.

Funderar på en 4K skärm framöver.

/Zirgo

EDIT:
Såg att Inet hade spel på köpet nu vid köp av grafikkortet.
Jag frågade om det gällde även mig och fick dessa. (Goodwill)
Sniper Elite® 5 - Steam
Saints Row - Epic Games
Forspoken™ - Steam

Kul att du blev nöjd, det är som sagt ett riktigt monster Fördelen med ett stort massivt kort som detta är du kan få riktigt bra prestanda fast kortet är väldigt tyst tack vare kylarlösningen och prestandan i kretsen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED