Permalänk
Skrivet av talonmas:

Väljer inte typ alla routrar bäst kanal själv? Och byter när det är för många? Så gjorde min ComHem router och så hör min nuvarande från Telia.

O andra sidan kanske de bara väljer bäst vid omstart och inte "hela tiden".

Vet du något verktyg för att skanna trafiken och kanaler? Gärna en mobilapp:)

Beror helt på routern.
Jag kör Wifi Analyzer på android. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Väljer inte typ alla routrar bäst kanal själv? Och byter när det är för många? Så gjorde min ComHem router och så hör min nuvarande från Telia.

O andra sidan kanske de bara väljer bäst vid omstart och inte "hela tiden".

Så kan det vara. Kan också vara så att de försöker byta när det inte används, och det är ju typ aldrig med moderna datorer. Slutligen - åtminstone Combort ägnar ju sig åt att köra bara kanal 1, 6 och 11, där de två sista är korkade alternativ om man bor i Sverige (se utläggningen ovan).

Citat:

Vet du något verktyg för att skanna trafiken och kanaler? Gärna en mobilapp:)

För iOS - Airport-verktyget från Apple själva! Till för att administrera deras egna basstationer som inte längre säljs, men Wifi-scanningen funkar utmärkt oavsett om du har en sådan station.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Din router agerar egentligen 4 funktioner, Router, Brandvägg, Accesspunkt och Switch. Det är nätverksversionen av en multifunktionsskrivare.

Du kan stänga av accesspunktfunktionen i routern och köra Unifi APs utan problem, jag har satt upp en hel del åt bekanta som lirar med olika hemmaroutrar med AP funktionen avstängd.

Ok perfekt då får det nog bli en eller två ”tallrikar” tackar 👍🏻

Permalänk
Medlem

Använde lite olika accesspointer tidigare. Funkade katastrof i vårt timmer hus.

Sen köpte vi TP Link m9 bestående av 3st routers i ett mesh nätverk. Kan säga att det funkar felfritt.

Har jag 100mbit när jag mäter hastigheten på routern så har jag även det när jag sitter i andra änden av huset tack vare mesh nätverket 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jo, den praktiska skillnaden är att i ett mesh-nätverk kan klientenheter roama mellan olika AP när man förflyttar sig i hemmet för bättre prestanda och stabilitet.

Det gör man ju även om man har flera accesspunkter. I alla fall bra sådana från samma tillverkare. Blir däremot garanterat problem om man köper två random AP och konfigurerar dem likadant.

Trådlös mesh känns ganska kass och ett trådat mesh blir i praktiken som ett gäng AP även om enheterna också kan kommunicera sinsemellan så lär det alltid vara långsammare än kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Trådlös mesh känns ganska kass och ett trådat mesh blir i praktiken som ett gäng AP även om enheterna också kan kommunicera sinsemellan så lär det alltid vara långsammare än kabeln.

Trådlöst är alltid långsammare än kabel, i alla lägen, men ett trådlöst mesh kan vara mycket bättre än bara en router, även om det är backhaul över samma kanal. Man behöver inte världsrekord i bandbredd i varenda hörn av huset.