Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Väljer inte typ alla routrar bäst kanal själv? Och byter när det är för många? Så gjorde min ComHem router och så hör min nuvarande från Telia.

O andra sidan kanske de bara väljer bäst vid omstart och inte "hela tiden".

Vet du något verktyg för att skanna trafiken och kanaler? Gärna en mobilapp:)

Beror helt på routern.
Jag kör Wifi Analyzer på android. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Väljer inte typ alla routrar bäst kanal själv? Och byter när det är för många? Så gjorde min ComHem router och så hör min nuvarande från Telia.

O andra sidan kanske de bara väljer bäst vid omstart och inte "hela tiden".

Så kan det vara. Kan också vara så att de försöker byta när det inte används, och det är ju typ aldrig med moderna datorer. Slutligen - åtminstone Combort ägnar ju sig åt att köra bara kanal 1, 6 och 11, där de två sista är korkade alternativ om man bor i Sverige (se utläggningen ovan).

Citat:

Vet du något verktyg för att skanna trafiken och kanaler? Gärna en mobilapp:)

För iOS - Airport-verktyget från Apple själva! Till för att administrera deras egna basstationer som inte längre säljs, men Wifi-scanningen funkar utmärkt oavsett om du har en sådan station.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Din router agerar egentligen 4 funktioner, Router, Brandvägg, Accesspunkt och Switch. Det är nätverksversionen av en multifunktionsskrivare.

Du kan stänga av accesspunktfunktionen i routern och köra Unifi APs utan problem, jag har satt upp en hel del åt bekanta som lirar med olika hemmaroutrar med AP funktionen avstängd.

Ok perfekt då får det nog bli en eller två ”tallrikar” tackar 👍🏻

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

Använde lite olika accesspointer tidigare. Funkade katastrof i vårt timmer hus.

Sen köpte vi TP Link m9 bestående av 3st routers i ett mesh nätverk. Kan säga att det funkar felfritt.

Har jag 100mbit när jag mäter hastigheten på routern så har jag även det när jag sitter i andra änden av huset tack vare mesh nätverket 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jo, den praktiska skillnaden är att i ett mesh-nätverk kan klientenheter roama mellan olika AP när man förflyttar sig i hemmet för bättre prestanda och stabilitet.

Det gör man ju även om man har flera accesspunkter. I alla fall bra sådana från samma tillverkare. Blir däremot garanterat problem om man köper två random AP och konfigurerar dem likadant.

Trådlös mesh känns ganska kass och ett trådat mesh blir i praktiken som ett gäng AP även om enheterna också kan kommunicera sinsemellan så lär det alltid vara långsammare än kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Trådlös mesh känns ganska kass och ett trådat mesh blir i praktiken som ett gäng AP även om enheterna också kan kommunicera sinsemellan så lär det alltid vara långsammare än kabeln.

Trådlöst är alltid långsammare än kabel, i alla lägen, men ett trådlöst mesh kan vara mycket bättre än bara en router, även om det är backhaul över samma kanal. Man behöver inte världsrekord i bandbredd i varenda hörn av huset.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har ingen kännedom om just din produkt men roaming sköts uteslutande av klienten. Fungerar inte roaming är det inte otroligt att det även kommer fungera lika dåligt med annan produkt. Med det vet man först efter en utredning av befintlig miljö.

Jag är lite mindre sur på ASUS router numera för det visade sig att någon granne är malicious eller hackad för någon i närheten kör deauthentication frame spoof attacker hela tiden vilket orsakade mina problem med roaming (och andra problem på vissa devicer). Detta är en attack som fixades någon gång runt 2010 genom att man krypterar management frames i Wifi. Det som gör mig sur på ASUS fortfarande är att det är en inställning som inte är på som default som skyddar mot denna över 10 år gamla attack.

Så om någon fortfarande följer den här tråden och har problem med sin router, kollar om protected/encrypted management frames/messages är aktiverat.

Om man vill läsa mer så kan man kolla här t.ex. under "How deauthentication frames can be exploited"
https://blog.spacehuhn.com/wifi-deauthentication-frame

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweDragon:

Jag är lite mindre sur på ASUS router numera för det visade sig att någon granne är malicious eller hackad för någon i närheten kör deauthentication frame spoof attacker hela tiden vilket orsakade mina problem med roaming (och andra problem på vissa devicer). Detta är en attack som fixades någon gång runt 2010 genom att man krypterar management frames i Wifi. Det som gör mig sur på ASUS fortfarande är att det är en inställning som inte är på som default som skyddar mot denna över 10 år gamla attack.

Så om någon fortfarande följer den här tråden och har problem med sin router, kollar om protected/encrypted management frames/messages är aktiverat.

Om man vill läsa mer så kan man kolla här t.ex. under "How deauthentication frames can be exploited"
https://blog.spacehuhn.com/wifi-deauthentication-frame

802.11w
Anledningen att det inte är på default är för att det finns klienter som är inkompatibla och inte kan ansluta till nätverk som har det på.. och då kommer en massa dumma kunder ringa supporten eller reklamera sina routrar.

Min ganska seriösa AP har det inte heller aktiverat som default.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

802.11w
Anledningen att det inte är på default är för att det finns klienter som är inkompatibla och inte kan ansluta till nätverk som har det på.. och då kommer en massa dumma kunder ringa supporten eller reklamera sina routrar.

Min ganska seriösa AP har det inte heller aktiverat som default.

Jag kunde absolut köpa det för 10 år sedan, eller till och med 5. Men med tanke på hur enorma mängder attacker på våra devicer som pågår idag så tycker jag att en sådan inställning är vansinnig att lämna av. Det borde i alla fall komma upp som en obligatorisk fråga om man vill slå på det under setup tycker jag.

Det här är typiskt en sådan sak som borde lagstiftas om så att även billiga kinaimportvaror tvingas upp till någon sorts minimumstandard precis som vi har säkerhetsstandarder för elektriska saker och liknande.