Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Vilken tråd är det? Jag hittar bara fyndtipstråden https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-le... . Finns det någon annan tråd med misstag?

Är det för övrigt någon som vet om det går att följa trådar på Swedroid med RSS på samma sätt som man kan göra här på Sweclockers? (Tex denna på https://www.sweclockers.com/feeds/forum/thread/1667452)

https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-in...

Permalänk
Medlem

Går den tråden ut på att tipsa om massa onödiga saker som ingen vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Går den tråden ut på att tipsa om massa onödiga saker som ingen vill ha?

Typ

Permalänk
Medlem

Köpte 14 saker på rean. Allt sålt och skickas av amazon. Blev 13 paket. Kan förstå att vissa grejer skickas i separata paket. Men beställde t ex 4 hårvax, 2 skickas i samma paket. Resterande 2 var för sig. 6st solkräm varav alla(!) skickas var för sig. Alla 6st solkräm skickas dessutom hem med bring. Sen lite andra grejer som skickades var för sig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Köpte 14 saker på rean. Allt sålt och skickas av amazon. Blev 13 paket. Kan förstå att vissa grejer skickas i separata paket. Men beställde t ex 4 hårvax, 2 skickas i samma paket. Resterande 2 var för sig. 6st solkräm varav alla(!) skickas var för sig. Alla 6st solkräm skickas dessutom hem med bring. Sen lite andra grejer som skickades var för sig också.

Amazon är ju världsledande handlare just eftersom de är bäst på att hitta synergier och eliminerar led som inte bidrar till mervärde.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wescan:

Köpte 14 saker på rean. Allt sålt och skickas av amazon. Blev 13 paket. Kan förstå att vissa grejer skickas i separata paket. Men beställde t ex 4 hårvax, 2 skickas i samma paket. Resterande 2 var för sig. 6st solkräm varav alla(!) skickas var för sig. Alla 6st solkräm skickas dessutom hem med bring. Sen lite andra grejer som skickades var för sig också.

Ja, det är väl det jobbigaste med Amazon. Har man lagt en order med flera varor får man ofta springa flera gånger och hämta paket iallafall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, det är väl det jobbigaste med Amazon. Har man lagt en order med flera varor får man ofta springa flera gånger och hämta paket iallafall.

Med prime kommer allt hem med bud, om man nu inte bor mitt ute i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Köpte 14 saker på rean. Allt sålt och skickas av amazon. Blev 13 paket. Kan förstå att vissa grejer skickas i separata paket. Men beställde t ex 4 hårvax, 2 skickas i samma paket. Resterande 2 var för sig. 6st solkräm varav alla(!) skickas var för sig. Alla 6st solkräm skickas dessutom hem med bring. Sen lite andra grejer som skickades var för sig också.

Det är lite konstigt att de gör så, om det är exakt samma produkt borde de komma med samma paket kan man tycka.
Jag själv beställde 10 saker 6 olika vill säga. De tre dammsugarpåsarna kom i ett paket och resten kom i ett annat så ibland kan de packa ner i samma. Det är tråkigt för miljön att vi handlar såhär som vi gör

Skrivet av Bozzeta:

Med prime kommer allt hem med bud, om man nu inte bor mitt ute i skogen.

Jag kan inte alltid välja gratis hemkörning fast jag har Prime och bor i en stad med 42k pers. Men jag väljer nästan alltid att hämta varor ändå, då slipper man sitta och bara vänta på att bilen ska komma hem på kvällen. Sedan kommer den inte ändå och man får vänta igen. Jag är säkert ensam om det, men tycker det är bättre att hämta själv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bozzeta:

Med prime kommer allt hem med bud, om man nu inte bor mitt ute i skogen.

Inte om man väljer att hämta hos ombud.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte om man väljer att hämta hos ombud.

Då kan man lika gärna strunta i att betala för prime...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är lite konstigt att de gör så, om det är exakt samma produkt borde de komma med samma paket kan man tycka.
Jag själv beställde 10 saker 6 olika vill säga. De tre dammsugarpåsarna kom i ett paket och resten kom i ett annat så ibland kan de packa ner i samma. Det är tråkigt för miljön att vi handlar såhär som vi gör
Jag kan inte alltid välja gratis hemkörning fast jag har Prime och bor i en stad med 42k pers. Men jag väljer nästan alltid att hämta varor ändå, då slipper man sitta och bara vänta på att bilen ska komma hem på kvällen. Sedan kommer den inte ändå och man får vänta igen. Jag är säkert ensam om det, men tycker det är bättre att hämta själv.

Amazon har mängder av lager i hel Europa, det i Sverige är ett litet i sammanhanget, så sannolikt kommer det från olika lager/distributionscenter.
Så från deras sida så är det nog smidigast, har man inte hemleverans som konsument så blir det ju lite jobbigare.

Är det samma produkt kanske tex två fanns kvar i Sverige och sen skickades två från Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är lite konstigt att de gör så, om det är exakt samma produkt borde de komma med samma paket kan man tycka.
Jag själv beställde 10 saker 6 olika vill säga. De tre dammsugarpåsarna kom i ett paket och resten kom i ett annat så ibland kan de packa ner i samma. Det är tråkigt för miljön att vi handlar såhär som vi gör

Snarare helt idiotiskt; En gång beställde jag tre små förpackningar med buntband från dem, minsta sorten som är 10cm långa och tunna. Amazon skickade dem i varsit paket; stora paket; ca 40x15x5cm + en väldig massa embalagematerial. Det skulle varit möjligt att fylla vart och ett av paketen med minst 100 förpackningar buntband istället för en enda förpackning per paket. Edit: Alla paketen skickades från samma plats samtidigt och paketen hade exakt samma storlek.

Den enda anledningen jag kan tänka mig för att Amazon konsekvent gör så är för att fiffla med statistiken och få det att se bättre ut eftersom de skickar fler paket, för att få bättre statistik internt eller för aktieägarna eller något sådant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bozzeta:

Då kan man lika gärna strunta i att betala för prime...

Varför det? Då går man ju miste om massa bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Då kan man lika gärna strunta i att betala för prime...

Jo fast alla kan inte vara hemma mellan 08-17 för ett paket, då väljer jag ombud istället då jag bor 2min ifrån.

Detta gäller framförallt bring... Airmee/budbee/instabox kör alltid 17-22...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ett av mina paket ska levereras av UPS :
"Måndag, Juli 18 mellan 10:30 - 14:30"
En tid som jag inte har valt eller skulle välja.
Och om man vill ändra leveranstid hos UPS så måste man registrera sig och skapa konto etc.

"Jag samtycker till UPS teknikavtal och bekräftar att jag har fått tillräckligt med tid till att läsa igenom det och är införstådd med att det innehåller viktiga villkor rörande min användning av UPS-teknik, bland annat villkor som begränsar UPS ansvarsskyldighet samt mitt samtycke till hur tvister mellan UPS och mig kommer att hanteras. Eftersom jag vill få omedelbar åtkomst till UPS-teknik frånsäger jag mig min rättighet till en 14 dagars ångerperiod under vilken jag kan gå ur UPS teknikavtal."

🤔

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Amazon har mängder av lager i hel Europa, det i Sverige är ett litet i sammanhanget, så sannolikt kommer det från olika lager/distributionscenter.
Så från deras sida så är det nog smidigast, har man inte hemleverans som konsument så blir det ju lite jobbigare.

Är det samma produkt kanske tex två fanns kvar i Sverige och sen skickades två från Tyskland.

Vet att de har massa lager, och att få två paket på 6 olika produkter som i mitt fall förstår jag att det kan uppstå. Var mer förvånad att det bara kom i två paket denna gång. Tror inte något av det jag beställde kom från Sverigelagret. Att kostnaden för pack och frakt kan vara så låg så de kan skicka samma vara från flera ställen. Och att de kan skicka paket över hela Europa och vi Prime-medlemmar betalar inget extra för det. Vi betalar ju en månads/årsavgift så de får ju lite för varje månad förstås.

Skrivet av DrSwizz:

Snarare helt idiotiskt; En gång beställde jag tre små förpackningar med buntband från dem, minsta sorten som är 10cm långa och tunna. Amazon skickade dem i varsit paket; stora paket; ca 40x15x5cm + en väldig massa embalagematerial. Det skulle varit möjligt att fylla vart och ett av paketen med minst 100 förpackningar buntband istället för en enda förpackning per paket. Edit: Alla paketen skickades från samma plats samtidigt och paketen hade exakt samma storlek.

Den enda anledningen jag kan tänka mig för att Amazon konsekvent gör så är för att fiffla med statistiken och få det att se bättre ut eftersom de skickar fler paket, för att få bättre statistik internt eller för aktieägarna eller något sådant.

Just sådana exempel kan man ifrågasätta hur de tänker där. Hur deras system ser ut för att skicka på detta sättet.

Om man ska tänka på miljön så verkar Amazon inte bry sig så mycket om miljön. Men vi kan inte skylla på Amazon egentligen för det är vi som handlar som är miljöbovarna när vi handlar av Amazon som har detta sätt att skicka varor. Men eftersom vi är kräsna och vill ha specifika saker så är det svårt att handla lokalt i en mindre stad.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Snarare helt idiotiskt; En gång beställde jag tre små förpackningar med buntband från dem, minsta sorten som är 10cm långa och tunna. Amazon skickade dem i varsit paket; stora paket; ca 40x15x5cm + en väldig massa embalagematerial. Det skulle varit möjligt att fylla vart och ett av paketen med minst 100 förpackningar buntband istället för en enda förpackning per paket. Edit: Alla paketen skickades från samma plats samtidigt och paketen hade exakt samma storlek.

Den enda anledningen jag kan tänka mig för att Amazon konsekvent gör så är för att fiffla med statistiken och få det att se bättre ut eftersom de skickar fler paket, för att få bättre statistik internt eller för aktieägarna eller något sådant.

Buntbanden låg förmodligen på 3 olika platser och packades således så, inte optimalt men så kan det bli ibland.

Ex:
1 fp - Golvplock
1 fp - Buffertplock
1-fp . Entresol

osv.

Även om jag inte gillar Amazon så var det förmodligen orsaken.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Buntbanden låg förmodligen på 3 olika platser och packades således så, inte optimalt men så kan det bli ibland.

Ex:
1 fp - Golvplock
1 fp - Buffertplock
1-fp . Entresol

osv.

Även om jag inte gillar Amazon så var det förmodligen orsaken.

Knappast; På Swedroidforumet var det en snubbe som beställde 20 paket tvättmedel; de skickades i 15st(!) olika paket.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Dags för ny Prime Day!

Idag smäller det igen. Black Friday kan dra något gammalt över sig nu när Amazon dragit igång en ny Prime Day-rea. Rean startar idag och kommer avslutas under morgondagen och det finns massvis med bra deals. I och med att Amazons hemsida kan vara rätt användarovänlig och svårnavigerad så tycker jag att vi kör ytterligare en kraftsamling där vi tipsar om diverse bra erbjudanden.

Så tipsa på! Hittar du bra erbjudanden på produkter som du känner är relevanta för SweClockers community, eller någon produkt du kan rekommendera som har ett bra pris, så länka till det här i tråden så fler kan ta del av det!

Länk till rean har ni här: Amazon Prime Day

Som det poängterades när denna tråd startades i samband med förra Prime Day så handlar tråden om tips och inte om huruvida Amazon är satans påfund eller ej. Det finns andra trådar om det. Typ denna: Amazon - dela med er av era erfarenheter.

Permalänk
Medlem

have anyone spotted a discount on NAS/storage system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

have anyone spotted a discount on NAS/storage system?

Amazon idag: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08MF6WCDT/

Permalänk
Avstängd

Seriöst? Inte direkt vad han efterfrågade

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Var bra köp på Amazon.
En del saker på rea, så blev 13 produkter. Och då lades ju även Prime-besparing kampanjen till efter rea priset.
Så sparade 450:- på min beställning som slutade på 900kr.

Och många saker är ju betydligt billigare än i affärerna ex Vileda städprodukter 1/3 av priset mot Maxi osv. Original Apple usb-c lightning kabel 1m för 140:- jämfört med typ 250+ på Inet osv.

Så den tackar vi för

Det gäller o trixa en del för att stacka kampanjer på Amazon, fördelen är att man faktiskt kan stacka kampanjer på Amazon. Oftast går det ju inte på flesta butiker. På vissa produkter var det typ 4-5 kampanjer där olika summor drogs av (detta kan man kolla i sista steget innan man slutför sin beställning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Var bra köp på Amazon.
En del saker på rea, så blev 13 produkter. Och då lades ju även Prime-besparing kampanjen till efter rea priset.
Så sparade 450:- på min beställning som slutade på 900kr.

Och många saker är ju betydligt billigare än i affärerna ex Vileda städprodukter 1/3 av priset mot Maxi osv. Original Apple usb-c lightning kabel 1m för 140:- jämfört med typ 250+ på Inet osv.

Så den tackar vi för

Det gäller o trixa en del för att stacka kampanjer på Amazon, fördelen är att man faktiskt kan stacka kampanjer på Amazon. Oftast går det ju inte på flesta butiker. På vissa produkter var det typ 4-5 kampanjer där olika summor drogs av (detta kan man kolla i sista steget innan man slutför sin beställning).

Kan du länka till några exempel? Jag kan inte se att det läggs på någon extra prime-rabatt förutom den som visas när jag kollar på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Kan du länka till några exempel? Jag kan inte se att det läggs på någon extra prime-rabatt förutom den som visas när jag kollar på produkten.

there are selected items which have 5% discount when buying 5, and 20% when buying 10. mix and match are allowed.
for example:
https://www.amazon.se/gp/product/B0085JPZXA/
you get both prime days discount and that discount on top

Permalänk
Snusfri

Redigt fina priser på OnePlus nallar.

Tex OnePlus 9 8GB+128GB för 4265.50:-

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Redigt fina priser på OnePlus nallar.

Tex OnePlus 9 8GB+128GB för 4265.50:-

Nalle?
Vad har jag missat? När sjutton började folk kalla mobiler för nallar?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Nalle?
Vad har jag missat? När sjutton började folk kalla mobiler för nallar?!

Kallades yuppienalle på åttiotalet. Vissa av oss är gamla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Nalle?
Vad har jag missat? När sjutton började folk kalla mobiler för nallar?!

Sen minst 20 år tillbaka! Ett utryck som inte används lika mycket nu som förr dock.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Nalle?
Vad har jag missat? När sjutton började folk kalla mobiler för nallar?!

Gissningsvis innan du föddes, att kalla mobil för nalle är mer eller mindre utdött