Permalänk

Extrem peltier kylning

Jag har lite funderingar över hur man driver sin pelt. Det räcker inte med ett vanligt nätagg, det vet jag.

Vad driver ni era peltar med ?

Om det inte är ett vanligt nätagg så var fick ni tag på det och vad kostade det

Permalänk
Medlem

jag driver 2st 80w på ett chieftec 340w agg, det kom med mitt chassi och kostar nog inte många kronor.

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

På overklockers.se har et ett nätagg till en 226w pelt, men har för mig att de kostade mer än vad 2st av 226w peltarna kostar...

EDIT -> http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...
Står bara att det ger ut 320w

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

driver min 80w på ett gamalt 300agg som jag hade liggandes, har även lite fläktar och annat shit på den, funkar fin fint

Visa signatur

...

Permalänk

THX, nätagget från overclockers har tillräkligt med ampere och volt får att driva 2 feta peltar till 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
THX, nätagget från overclockers har tillräkligt med ampere och volt får att driva 2 feta peltar till 100%

Med feta peltar tänker du 226w då eller? det agget är väl ganska perfekt till 1st 226w. annars kan du ju bygga ett själv, kolla på NH efter en guide.

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

Bygga blir billigast.

Permalänk

Är ju inte så händig, vill ju inte att skiten ska börja brinna. Men det är ju definitivt värt ett försökt om man vågar. Kan jag få en url till ett pelt agg bygge ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk

Joe visst, jag vet inte hur gammal du är men förmodligen så är du äldre än mig (15) och har gått i gymnasiet vilket har lärt dig en hel del. Har jag fel ?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid lära dig, det är inte något avancerat precis...

Permalänk
Medlem

om du inte vill bygga själv så är nog agget dom säljer på overclockers.se bra, det räcker ganska precis till 1 st. 226W-peltier, tror jag.

Permalänk

Läste igenom en gång till och det börjar klarna för mig hur enkelt det är, så snart ska det byggas (4 månader).

Permalänk
Medlem

men som sagt det är 230 v på primärsidan så var försiktig.....
å jorda gärna lådan (om den är av metall)du lägger agget i......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
Joe visst, jag vet inte hur gammal du är men förmodligen så är du äldre än mig (15) och har gått i gymnasiet vilket har lärt dig en hel del. Har jag fel ?

Jo du har så rätt så, att jag gått gymnasium alltså, men att man skulle lära sig saker där tror jag är en stor myt.. Fast å andra sidan så frågade ju lärare ibland vem man var när man för en gångs skull kom till lektionen:D så man kanske inte la ner så mycket energi på det heller..

Lycka till med bygget iaf, det kommer säkert bli kanonbra!

Visa signatur

FX-51@2928mhz | Asus SK8V | 2x512mb Corsair 3200RE | 9800XT

Permalänk
Medlem

Jag rensade ur ett gammalt nätagg på prylar och använde bara den lådan, så fick man ju färdigt med fläkt o allt. Stoppade i en rejäl trafo, likriktare osv. Funkar kanon och billigt blir det. Känns lite trist att behöva ge över 1000 spänn bara för att driva en pelt. Såg att någon längre upp redan länkat till Nordichardwares utmärkta "Bygga nätagg" guide.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk

Lite frågor till, jord på en vanlig "trippel stick kontakt" (en sådan som sitter i ditt vanliga nätagg), sitter väl i mitten kontakten ?

''''''''''|| <-----------
''''||''''''''||

Sen är det väl bara att löda fast den i nätagg lådan ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

]OC[chaos jag har byggt en sjalv, va inte orolig...

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer, det kan du se om du kollar i ett nätagg...

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

Men hur ska man då få sitt nytillverkade pelt nätagg att starta samtidigt som resten av datorn ?

EDIT: Gärna ett uppritat schema och art nummer på elfa.

Permalänk
Medlem

]OC[chaos om man ska ha extrem peltier kylning så borde peltiern starta ca 30 sek - 1 minut före, det är iaf enligt min åsikt.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Okejj, kan man inte fixa en timerkrets till on/off knappen så pelt agget slår på 45 sek före resten av datorn ?

Behöver ett schema och eventuellt art. nummer på elfa.

EDIT: Tackar AmPz för bumpingen

Permalänk
Medlem

Det heter "Peltier"!! Förkortningen för Peltier är "TEC"
Tänk att det ska vara så svårt?

'pelt' låter precis lika dumt som 'prolle'.

Bah..

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Om vi ändå skall märka ord, så är väl "TEC",
förkortningen för "Thermo Electric Coupler" typ!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Det heter "Peltier"!! Förkortningen för Peltier är "TEC"
Tänk att det ska vara så svårt?

'pelt' låter precis lika dumt som 'prolle'.

Bah..

Permalänk

Skulle ni kunna sluta med att märka ord och göra något nyttigt som att hjälpa mig istället ?

Permalänk
Medlem

håller med: ]OC[chaos

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

TEC betyder Thermo Electric Cooler.

chaos: Angående timern kan man nog ta en termostatkrets som finns på kjell o co. Kommer inte ihåg numret men det finns en byggsats som slår till ett relä vid viss temperatur som man kan ställa in. Annars kan man ju alltid programmera en liten Basic Stamp, PIC eller AVR. Men dömande av datumet du registrerade dig ska du inte ge dig in på det. Så det allra enklaste och driftsäkraste är att du har en strömbrytare till nätaggregatet och en till datorn :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Så får det bli, n00b jag får lära sig senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]OC[chaos
Okejj, kan man inte fixa en timerkrets till on/off knappen så pelt agget slår på 45 sek före resten av datorn ?
...

Snarare tvärt om:
När du startar peltieragget så startar det peltiern samt pumpen och ev. fläktarna.
I agget i sig har du sedan en 555:a kopplad i monostabilt läge med en fördröjning på säg en minut. Utgången från den går via en kondensator till spolen(som självklart har en skyddsdiod) på ett relä som sitter kopplat till on/off-switchkontakten på moderkortet.

Ska se om jag kan pillra ihop ett kopplingsschema lite snabbt...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]