Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus tar sikte på enhänt med Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Wat. Köpte ZenFone 8 för typ 6000 vid release. Sjukt att de tänker öka priset mellan generationer med 50%.
För övrigt nöjd med formatet, men inte mjukvaran, framför allt ruskigt dålig implementation av adaptive brightness. Och nej, zf8 fungerar inte heller med en hand. Tex kamera-appens knapp är på tok för långt ner. Enda sättet är en fysisk knapp på sidan, som Sony har.

Zenfone 8 kostade 6990 kr vid släpp, Zenfone 9 kostar 7990 kr.
8/128GB-modellerna

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hål i skärmen för kameran så den går tyvärr bort direkt som möjlig ersättare till nuvarande Xperia XZs. Alla mobiler som har nödlösningen "notch" eller hål för kameran ryker direkt. Hatar skiten ser så urbota dumt ut. Har hellre en liten panna på mobilen då personligen...som tur är finns iaf såna mobiler, får se vad det blir till hösten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hål i skärmen för kameran så den går tyvärr bort direkt som möjlig ersättare till nuvarande Xperia XZs. Alla mobiler som har nödlösningen "notch" eller hål för kameran ryker direkt. Hatar skiten ser så urbota dumt ut. Har hellre en liten panna på mobilen då personligen...som tur är finns iaf såna mobiler, får se vad det blir till hösten.

Du vet om att du kan dölja notchen eller hålet med en inställning va?
Du döljer hålet med en svart bar och flyttar bara upp notifikationerna dit till höger och vänster om kameran.

Helt plötsligt fick du större stärm än att ha kameran ovanför skärmen för samma yttermått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man får en Chromebook på köpet om man köper via Asus
https://www.asus.com/se/events/info/activity_zenfone9bundle

Kan man göra något 'roligt' med Chromebooks?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan man göra något 'roligt' med Chromebooks?

Installera Linux på den så funkar den som laptop 🙂

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FZL:

Hur tänker du att nya tillverkare och/eller innovativa telefoner ska kunna komma ut på marknaden då?
Allt behöver inte vara lagstadgat. Visa vad du vill ha med plånboken.

Ser personligen inge problem med att mindre ändringar inte blir lika gångbart på marknaden, välkomnar lagförslag om att OS-uppgraderingar blir blir påtvingat rimliga perioder likt 5 år. Ska det släppas nya produkter får tillverkaren helt enkelt komma med någon gnutta av innovation mer än att slänga i en processor som är marginellt snabbare att öppna Aftonbladet med.

Detta är framförallt fördelaktigt för att minska elektroniskt avfall, om inte annat gör det att en uppgradering känns roligare samt mer rättfärdigad.

Det är bara att kolla på generella användningsområdet folk använder sina mobiler och datorer till: Lovar att 90%+ av användare som köper senaste mobilen eller bärbara datorn, skulle gott klara sig på en maskin eller telefon som är 5 år eller äldre – speciellt om det var förmånligt att byta ut saker som batteriet.

Och det skulle också kunna vara en affärsmodell, om man säljer mindre nya enheter kan man börja satsa på att underhålla de produkter man redan sålt. Likt hur många andra industrier redan gör, som ändå är lönsamma. Bättre för slutkund i alla hänseenden kan jag anse åtminstone.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du vet om att du kan dölja notchen eller hålet med en inställning va?
Du döljer hålet med en svart bar och flyttar bara upp notifikationerna dit till höger och vänster om kameran.

Helt plötsligt fick du större stärm än att ha kameran ovanför skärmen för samma yttermått.

Eller så bara har man hela skärmen tillgänglig utan en inställning som släcker delar av den och är ok med några ynka mm längre mobil.

*edit*
Men jag ser din poäng förstås och förstår om vissa hellre går åt det hållet. Men jag är helt enkelt ok med en lite större mobil (de är ju redan enorma så fk it...OK med några ynka mm till) för att kunna nyttja 100% av skärmytan alltid istället, utan hål eller notch som äter upp några procent av ytan och utan att delar av den släcks via en inställning, och därmed gör skärmen ännu mindre om man vill skippa se skiten
*/edit*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Varför gör de inte bara mindre telefoner igen istället för att hålla på försöka "lösa" problem som inte ens nödvändigtvis behöver finnas? Så idiotiskt en mobiltelefon är ingen surfplatta och heller ingen tv. Har galaxy A52 och större än så kommer jag då fan aldrig gå, men sen bryr jag mig knappt om smartphones heller.

Visa signatur

Mobo: Msi B450 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen R5 5600G
CPU Cooler: Coolermaster Hyper 212 Evo
GPU: R5 5600G
RAM: 16GB Kingston Fury 3200Mhz PSU: EVGA Supernova G2 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Samsung har längst uppdateringspolicy med 4 OS/5 år även för mellanklasstelefoner. Motorola lovar ingenting och deras mellanklasstelefoner får ibland ingen OS-uppdatering alls. Vad menar du?

I stort sett alla tillverkare följer samma uppdateringsmodell, en till två versionsuppdateringar av Androidoperativet. 4 år betyder inget när det ändå inte kommer uppdateringar av betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

I stort sett alla tillverkare följer samma uppdateringsmodell, en till två versionsuppdateringar av Androidoperativet. 4 år betyder inget när det ändå inte kommer uppdateringar av betydelse.

Det jag skrev var att Samsung lovar 4 "versionsuppdateringar av Androidoperativet" samt 5 år säkerhetsuppdateringar. Båda är relevanta

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av okabekudo:

Varför gör de inte bara mindre telefoner igen istället för att hålla på försöka "lösa" problem som inte ens nödvändigtvis behöver finnas? Så idiotiskt en mobiltelefon är ingen surfplatta och heller ingen tv. Har galaxy A52 och större än så kommer jag då fan aldrig gå, men sen bryr jag mig knappt om smartphones heller.

För att det är "en liten skara högljudda personer" som främst vill ha de små smartphones. -Jag minns ej vem som först skrev detta, men försäljningen av de små inklusive Apples iPhone mini är dålig.
https://www.gizchina.com/2022/01/14/iphone-13-mini-sales-are-...

Exakt samma sak är det motsatta när det gäller laptops, jag ogillar att det typ inte finns några bra laptops att köpa för konsumenter. Minst 2st ssd platser, uppgraderingsbart ram och väldigt tyst men effektiv kylning när det behövs.
Dessa krav är dock idag extrema för att det är bara "en liten skara högljudda personer" som vill ha det. -Motargument emot tyst dator är att det finns hörselskydd att köpa etc.

Jag tror dock de vikbara som Samsung flip kan ta marknadsandelar genom att vara liten men ändå bli större.

Permalänk
Medlem

Asus tar sikte på enhänt med Zenfone 9.
Nykomlingen får namnet Zenfone 9 och har en AMOLED-skärm på 5,9 tum.
lol, lycka till att nå övre "bortre" hörnet med tummen och ändå ha ett säkert grepp om telefonen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med. Köpte Zenfone 6 för den var väldigt prisvärd, ca. 5800:- betalade jag för 128 GB-varianten 2019. Den var även ganska innovativ för sin tid, med stort batteri och flip-kamera (som fortfarande fungerar utmärkt 3 år senare).
Detta känns mer som vilken Android-lur som helst, bara onödigt dyr. Inget speciellt som utmärker den.

Hur fick du den för 5800? Jag såg den som lägst runt 6400:-

Skrivet av FZL:

Zenfone 8 kostade 6990 kr vid släpp, Zenfone 9 kostar 7990 kr.
8/128GB-modellerna

Förhandsbokning av ZenFone 8 hade 500:- rabatt, jag köpte den för 6490:-, dock lämnade jag tillbaka den mest pga batteritiden

Skrivet av Slashgibber:

I stort sett alla tillverkare följer samma uppdateringsmodell, en till två versionsuppdateringar av Androidoperativet. 4 år betyder inget när det ändå inte kommer uppdateringar av betydelse.

Samsung kommer ge 3 års Android uppgraderingar och 4 års säkerhetsuppdateringar till A52s, och till A53 ger dom 4 års Android uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Snarlik storlek av en iPhone 11 Pro då. (Pro växte igen året efter..)

Jag *kan* enhanda en sån men det är lite på gränsen. Handen har liksom lärt sig flytta runt greppet så man kan nå runt utan att tappa den.

Skulle inte vilja köpa något större än så iaf. Bra att behovet av vettiga storlekar tillgodoses men synd att det är så sällsynt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av twit:

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Exakt! Deras Zenfone 6 från 2019 fick bara Android 11 där tog det stopp. Vem köper en telefon som de överger efter bara tre år? Väldigt många tillverkare är såhär bara Google och Samsung som har konsekventa långa uppdateringar till sina äldre modeller inom Android världen men Apple är fortfarande bäst, de kör sex års uppdateringar. Okej om telefonen kostar 2500kr men kostar den närmre 10000kr så förstår jag inte varför de håller på såhär. Fast oavsett så blir det e-waste hur man än ser på det och det är beklagligt.

Permalänk
Medlem

Nja inte blev jag imponerad av nallarna vist bra prestanda men de har jag redan med min
P30 Pro med 8/256 Gb i den fick jag för 7k Kr ok den har lite större batteri +100mA mer i sig ..
Tror nog många har största problemet med batteri tiden på sina telefoner men på den fronten står det stilla

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

GSM Arena släppte för övrigt en komplett recension för några timmar sedan.

Jopp, bara två års OS-uppdateringar (vilket effektivt blir höstens samt nästa år) för 8500:- med 128GB icke-expanderbar lagring är inte acceptabelt.

Samma mög som med rog phone 1 då d.v.s., fast där gjorde de bara en av 2 utlovade os-uppgraderingar..

Ja jag kommer tjata om det här i fler trådar då det imo är väldigt sunkigt av asus.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Samma mög som med rog phone 1 då d.v.s., fast där gjorde de bara en av 2 utlovade os-uppgraderingar..

Ja jag kommer tjata om det här i fler trådar då det imo är väldigt sunkigt av asus.

Man skulle kunna tro att deras telefoner skulle floppa med så usel uppdateringshistorik men nej okunniga folk fortsätter köpa dem.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut intresserad utav en mindre telefon. Dock kommer jag inte lägga 9000 på en telefon. Jag kan göra roligare saker för de pengarna än en ny telefon. Köper hellre en för 3000. Jag bryr mig inte så mycket om att ha toppprestanda. De flesta telefoner duger till mitt användningsområde prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att det är "en liten skara högljudda personer" som främst vill ha de små smartphones. -Jag minns ej vem som först skrev detta, men försäljningen av de små inklusive Apples iPhone mini är dålig.
https://www.gizchina.com/2022/01/14/iphone-13-mini-sales-are-...

Exakt samma sak är det motsatta när det gäller laptops, jag ogillar att det typ inte finns några bra laptops att köpa för konsumenter. Minst 2st ssd platser, uppgraderingsbart ram och väldigt tyst men effektiv kylning när det behövs.
Dessa krav är dock idag extrema för att det är bara "en liten skara högljudda personer" som vill ha det. -Motargument emot tyst dator är att det finns hörselskydd att köpa etc.

Jag tror dock de vikbara som Samsung flip kan ta marknadsandelar genom att vara liten men ändå bli större.

Kan det bero på att det kanske finns ett samband att de som efterfrågar mindre telefoner samtidigt är beredda att lägga mindre pengar på mobilköp?

Själv eftersöker jag en något mindre mobil runt 3000. En liten telefon för 9000kr eller uppåt är därför inte speciellt relevant.

Permalänk
Medlem

Nah, 2 år duger inte längre i mjukvarustöd.

Kör vidare på min S22a och hoppas att den håller väldigt länge

Budget lurar i storlek mindre finns det efterfrågan på men alla billiga telefoner börjar också blir runt 6-6,5 tum.

tar man en snabbkoll på inet t.ex. så är den billigaste "mini" telefonen iPhone SE på 5690kr, det måste finnas telefoner i denna storlek mellan 1500-3000kr igen... (Ja, Samsung Xcover finns men det har horribel hårdvara och är framtagen för att vara hållbar enbart)

https://www.inet.se/kategori/734/mobiltelefon?sortColumn=pric...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag förhandsbokade direkt, Zenfone 9 tickar alla mina boxar förutom QI-laddning och Micro-SD (den sistnämnda är extremt ovanligt tyvärr i dagsläget).

Roligt att det finns något företag som vågar släppa mindre mobiller med toppspecs, självklart ska jag som konsument stödja detta.

Priset är inte alls för dåligt om man kollar vilka specs (framförallt SoC) samt tar inflation/supply chains i åtanke, dessutom kan man säkert lyckas kränga datorn som följer med för en 2k. Då blir det faktiskt ganska så prisvärt.

Tyvärr inga operatörer vad jag kan se som marknadsför denna modell, det är nästan ett krav om man vill sälja några större mängder enheter tyvärr. Hoppas Asus tänker till där...Vill gärna att denna säljer bra, då kanske Asus också stöjder enheten längre med uppdateringar.

Den blåa och röda variantera ser också väldigt bra ut, och eftersom baksidan är i plast och sidorna är ganska platta så kanske det räcker med ett skärmskydd istället för skal/fodral?

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag varje ny Android-version är mindre och mindre intressant, mestadels pga Android nu är ganska moget, så visst 2 år är lite, men för mig personlig så är det ingen deal-breaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kan det bero på att det kanske finns ett samband att de som efterfrågar mindre telefoner samtidigt är beredda att lägga mindre pengar på mobilköp?

Själv eftersöker jag en något mindre mobil runt 3000. En liten telefon för 9000kr eller uppåt är därför inte speciellt relevant.

Jag tror faktiskt det kan stämma lite, jag är också en av dem i högljuda lilla skaran som vill ha en mindre mobil men vill inte lägga 9000:-, kan tänka mig runt 5000:- för en i mellanklassen som klarar allt jag använder min mobil för.

Skulle va intressant att se en omröstning på Swec om mobilstorlek då jag vet att både Morsan, Farsan, systern och svågern vill ha mindre mobiler typ max Pixel 5, Zenphone8-9 storlek.

Permalänk
Medlem

Men framförallt, tack ASUS för att ni går emot strömmen och inkluderar en fysiskt fingeravtryckläsare! Samt ett 3.5mm uttag, även om jag personligen mestadels använder bluetooth dessa dagar. Personligen är jag absolut inget fan av optiska läsare...Z9 blir en perfekt ersättare till min nuvarande Pixel 5.

Permalänk
Medlem

"Få en ASUS Chromebook CM3000DVA-HT0030 till ett värde av 4890 kr när du köper den kompakta och kraftfulla Zenfone 9 till en begränsad tid!

Erbjudandet gäller på alla köp fram till 14 augusti eller så länge det finns lager. Chromebooken skickas separat och måste registreras via ett externt formulär."

Är man ute efter en Chromebook samtidigt ger det väl ett liiiiiiitet bättre mervärde i alla fall

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Ser ut som power.se höjt priset på 8/128GB modellen från 7990 till 8490 nu? Felprisad? Grattis till de som hann beställa till det lägre priset isf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nah, 2 år duger inte längre i mjukvarustöd.

Kör vidare på min S22a och hoppas att den håller väldigt länge

Budget lurar i storlek mindre finns det efterfrågan på men alla billiga telefoner börjar också blir runt 6-6,5 tum.

tar man en snabbkoll på inet t.ex. så är den billigaste "mini" telefonen iPhone SE på 5690kr, det måste finnas telefoner i denna storlek mellan 1500-3000kr igen... (Ja, Samsung Xcover finns men det har horribel hårdvara och är framtagen för att vara hållbar enbart)

https://www.inet.se/kategori/734/mobiltelefon?sortColumn=pric...

Tråkig design på Iphone SE bara. Hopps på en ny SE modell: billig lite mindre telefon men de kan uppdatera utseendet lite till något modernare. Lite mindre kanter runt skärmen vore fint. Kör på en iphone 7 i nuläget och storleken känns bra men vore tråkigt att köpa en ny telefon som ser likadan ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tråkig design på Iphone SE bara. Hopps på en ny SE modell: billig lite mindre telefon men de kan uppdatera utseendet lite till något modernare. Lite mindre kanter runt skärmen vore fint. Kör på en iphone 7 i nuläget och storleken känns bra men vore tråkigt att köpa en ny telefon som ser likadan ut.

Mycket... Och en genuint halvtaskig lur, skulle kostat närmare 3000kr, apple får lära sig som alla andra att sätta i billigare SoC för att få ner priset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande en Zenfone 3 men har gått i tankar om att köpa en ny mobil, kanske är dags att göra det nu. Men samtidigt så är ju dagens mobiler så jäkla dyra, min Zenfone 3 köptes för 1500kr hos NetOnNet.

Permalänk

Köpte en Zenfone 8 efter mycket övervägande och jämförande.
Ville ha en mindre telefon och Zenfone var den enda som också har prestanda.
otroligt nöjd med Asus och deras OS