Asus tar sikte på enhänt med Zenfone 9

Permalänk
Melding Plague

Asus tar sikte på enhänt med Zenfone 9

Ett förhållandevis kompakt format kombineras med Snapdragon 8+ Gen 1 och särskilda anpassningar för den som inte vill använda mer än en hand i taget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den är ju typ det formatet jag vill ha då jag äger en pixel 4a.
Men det stupar nog på pris och antagligen OS.

Någon som kan dela med sig om hur Asus android känns? Kanske till och med jämfört med stock android?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Håller med. Kryddar dom med uppdateringar i minst fem år, utbytbara komponenter eller bra arbetsvilkor för arbetarna kanske det hade känts mer befogat dock..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

GSM Arena släppte för övrigt en komplett recension för några timmar sedan.

Skrivet av murak:

Håller med. Kryddar dom med uppdateringar i minst fem år, utbytbara komponenter eller bra arbetsvilkor för arbetarna kanske det hade känts mer befogat dock..

Jopp, bara två års OS-uppdateringar (vilket effektivt blir höstens samt nästa år) för 8500:- med 128GB icke-expanderbar lagring är inte acceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Samma här, gillar att det kommer mera ~6" nära "flaggskepp" alternativ men det är inte värt den slanten dock. Lutar nog mest åt Samsung just nu, deras telefoner har en tendens att sjunka i pris ganska drastiskt efter säg 8-12 mån (från att vid lansering ha lite extra Samsung taxa) och då har man ändå fortfarande lite längre uppdateringslivscykel än vissa andra tillverkare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Den är ju typ det formatet jag vill ha då jag äger en pixel 4a.
Men det stupar nog på pris och antagligen OS.

Någon som kan dela med sig om hur Asus android känns? Kanske till och med jämfört med stock android?

Asus OS är väldigt trevligt och rätt så vanilla. Har inget emot Asus version av Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jopp, bara två års OS-uppdateringar (vilket effektivt blir höstens samt nästa år) för 8500:- med 128GB icke-expanderbar lagring är inte acceptabelt.

Största problemet med deras rog phone 6 som kommer snart också, kommer nog ändå köpa en för hårdvaran verkar för min del vara helt överlägsen på marknaden och ingen försöker göra en likadan telefon.

Får hoppas på att Asus ändrar sig eller att man kan lägga in eget vettigt i framtiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

En väldigt intressant telefon. Det enda jag kan klaga på är att batteriet inte var större.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Synd att jag precis har köpt zenfone 8 men denna hade nog annars varit intressant

Edit. Är det glas baksida igen? Det tycker jag är lite tråkigt på dagens telefoner och hade hellre sätt att vi haft plastbaksida med någon häftig greppbar textur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit. Är det glas baksida igen? Det tycker jag är lite tråkigt på dagens telefoner och hade hellre sätt att vi haft plastbaksida med någon häftig greppbar textur.

"Gone is the rear glass panel and nondescript camera island, replaced by two prominent separate camera rings against a matte plastic cover. You could say that the switch from glass to polymer might make the new phone feel less premium, and at least one person at the office did call it a cheap feeling. That was more of a dissenting opinion, though, with most folks appreciating the unusually soft and grippy plastic."

saxat från GSMArena

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Man får en Chromebook på köpet om man köper via Asus
https://www.asus.com/se/events/info/activity_zenfone9bundle

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Som med all elektronik och speciellt mobiltelefoner.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man får en Chromebook på köpet om man köper via Asus
https://www.asus.com/se/events/info/activity_zenfone9bundle

Det ställs inget krav att man köper telefonen via Asus.

Participating dealers: (svenska)
· Elgiganten.se
· Proshop.se
· Power.se
· Inet.se
· ASUS eShop Sweden

Kompletta villkor

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

"Gone is the rear glass panel and nondescript camera island, replaced by two prominent separate camera rings against a matte plastic cover. You could say that the switch from glass to polymer might make the new phone feel less premium, and at least one person at the office did call it a cheap feeling. That was more of a dissenting opinion, though, with most folks appreciating the unusually soft and grippy plastic."

saxat från GSMArena

Tack. Känner nu jag hade kunnat googla själv också 😁

Då blir den definitivt mer intressant men jag ska försöka hålla mig, vill undvika köp och släng tänket såmycket jag kan

Permalänk

7990:- på power.se inkl en Chrome book värd ~4500 är väl rätt prisvärt. Ser ut att vara en fin mobil!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta köpa telefoner som inte har minst 5 års säkerhetsuppdateringar. Gärna 7 som Tyskland föreslår. Man får hoppas EU stiftar någon lag om detta.

Permalänk
Medlem

Intressant med en "liten" telefon för en gångs skull. Men det är Asus något tillkortakommande gällandes antalet uppdateringar som skulle få mig att vara intresserad om jag skulle vilja gå tillbaka till Android. Vilket jag inte har,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Folk borde sluta köpa telefoner som inte har minst 5 års säkerhetsuppdateringar. Gärna 7 som Tyskland föreslår. Man får hoppas EU stiftar någon lag om detta.

Hur tänker du att nya tillverkare och/eller innovativa telefoner ska kunna komma ut på marknaden då?
Allt behöver inte vara lagstadgat. Visa vad du vill ha med plånboken.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hur tänker du att nya tillverkare och/eller innovativa telefoner ska kunna komma ut på marknaden då?
Allt behöver inte vara lagstadgat. Visa vad du vill ha med plånboken.

Lite svårt att rösta med plånboken när alla alternativ är identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Lite svårt att rösta med plånboken när alla alternativ är identiska.

Samsung har längst uppdateringspolicy med 4 OS/5 år även för mellanklasstelefoner. Motorola lovar ingenting och deras mellanklasstelefoner får ibland ingen OS-uppdatering alls. Vad menar du?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är väll ganska så liten i dagens värld. väldigt bra att dom försöker göra så man kan använda med en hand. jag brukar ofta använda mobilkameran när jag ska fota på svår åtkomliga ställen när jag tex lagar bilen så jag kan se hur saker och ting sitter. Är ett HELVETE att försöka fota med en hand så har dom lyckats där har dom en kund direkt.
Kör en samsung s10e nu som idag klassas som pytteliten, men det är så jag med små händer vill ha det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Folk borde sluta köpa telefoner som inte har minst 5 års säkerhetsuppdateringar. Gärna 7 som Tyskland föreslår. Man får hoppas EU stiftar någon lag om detta.

Blir väl att sitta kvar på min sex år gamla telefon som inte fått uppdatering på tre år då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Folk borde sluta köpa telefoner som inte har minst 5 års säkerhetsuppdateringar. Gärna 7 som Tyskland föreslår. Man får hoppas EU stiftar någon lag om detta.

EU har stiftat en lag om detta, men stannade vid 3år, lagen började gälla 1 maj i år

https://www.nyteknik.se/premium/nu-kan-du-krava-tre-ars-uppdateringar-av-mobilen-eller-hava-kopet-7031709

Permalänk
Medlem

Wat. Köpte ZenFone 8 för typ 6000 vid release. Sjukt att de tänker öka priset mellan generationer med 50%.
För övrigt nöjd med formatet, men inte mjukvaran, framför allt ruskigt dålig implementation av adaptive brightness. Och nej, zf8 fungerar inte heller med en hand. Tex kamera-appens knapp är på tok för långt ner. Enda sättet är en fysisk knapp på sidan, som Sony har.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Wat. Köpte ZenFone 8 för typ 6000 vid release. Sjukt att de tänker öka priset mellan generationer med 50%.
För övrigt nöjd med formatet, men inte mjukvaran, framför allt ruskigt dålig implementation av adaptive brightness. Och nej, zf8 fungerar inte heller med en hand. Tex kamera-appens knapp är på tok för långt ner. Enda sättet är en fysisk knapp på sidan, som Sony har.

Samma tanke hade jag. ZenFone var extremt prisvärdig för. Nu försöker de tävla emot samsung.

Men det är bra med mer konkurrens och vissa mobiler kan sjunka snabbt i pris, så om 6månader efter release kanske den är billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Wat. Köpte ZenFone 8 för typ 6000 vid release. Sjukt att de tänker öka priset mellan generationer med 50%.
För övrigt nöjd med formatet, men inte mjukvaran, framför allt ruskigt dålig implementation av adaptive brightness. Och nej, zf8 fungerar inte heller med en hand. Tex kamera-appens knapp är på tok för långt ner. Enda sättet är en fysisk knapp på sidan, som Sony har.

Fungerar den med Open Camera så kan du ställa in att volymknapparna tar bild och startar filmning. Gratis på play.

Permalänk
Medlem

Enhänt? Inte en chans! Mina dasslock till händer är större än dom allra flestas o når ändå knappt över hela telefonen med en 5"-skärm, så nej den här Asusen är fortfarande alldeles för stor. Känns som det aldrig nånsin kommer dyka upp en vettig telefon med lagom vettig prestanda i bra storlek, alltså nånting på runt 4,5". Meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det lät intressant hela vägen till priset, där tog det stopp.

Håller med. Köpte Zenfone 6 för den var väldigt prisvärd, ca. 5800:- betalade jag för 128 GB-varianten 2019. Den var även ganska innovativ för sin tid, med stort batteri och flip-kamera (som fortfarande fungerar utmärkt 3 år senare).
Detta känns mer som vilken Android-lur som helst, bara onödigt dyr. Inget speciellt som utmärker den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det ställs inget krav att man köper telefonen via Asus.

Participating dealers: (svenska)
· Elgiganten.se
· Proshop.se
· Power.se
· Inet.se
· ASUS eShop Sweden

Kompletta villkor

Bra att veta!