Ville fynda, men varan är fast i en fysisk butik hundratals kilometer bort

Permalänk

Ville fynda, men varan är fast i en fysisk butik hundratals kilometer bort

Det är ju sommarrea överallt just nu och blev sugen att fynda en bärbar dator. Efter lite sökande så hittades jag en tillsynes prisvärd sådan, på Elgigantens hemsida, men problemet var bara att varan endast existerar i den fysiska butiken enligt hemsidan. Är det någon här som tidigare handlat genom Elgiganten och stött på ett liknande problem där varan är bunden till en fysisk butik och, enligt hemsidan, inte kan skicka den? Finns det något knep?

Permalänk
Medlem

Använda valfritt (som du äger rätt att nyttja/färdas i) fordon alternativt apostlahästarna och köpa den önskade varan.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är en fyndvara (demo/återlämnad) vara som avses om den bara finns i en butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirrorsedge:

Det är ju sommarrea överallt just nu och blev sugen att fynda en bärbar dator. Efter lite sökande så hittades jag en tillsynes prisvärd sådan, på Elgigantens hemsida, men problemet var bara att varan endast existerar i den fysiska butiken enligt hemsidan. Är det någon här som tidigare handlat genom Elgiganten och stött på ett liknande problem där varan är bunden till en fysisk butik och, enligt hemsidan, inte kan skicka den? Finns det något knep?

Är det en fyndvara/outlet? Isåfall vet jag med mig att det åtminstone tidigare i våras fanns en möjlighet att ringa in Elgigantens kundtjänst och be dem att skicka varan direkt från butiken hem till dig. Alltid värt ett försök att kolla om det fortfarande är igång.

Detta var då exklusivt för outlet som jag minns det, därav frågan.

Permalänk
Medlem

Boka och åk dit och hämta den. Eller fixa en kurir.

Deras affärsmodell är som den är. Webhallen och Inet har också ett webblager som ibland fluktar sig tom, medan det finns "oh-så-härlig-pryl" i din närbutik 100 mil bort. Detta lotteri lockar till sig lokala kunder som eventuellt också handlar mer än vad de behövde. Det finns ju ingen mening med en närbutik om den i det stora hela töms av nätjägare, som endast snor till sig prylar vid bästa pris.

Permalänk
Skrivet av Narta:

Skulle gissa på att det är en fyndvara (demo/återlämnad) vara som avses om den bara finns i en butik?

Om jag förstått det rätt så är det en vara som utgått, så den finns inte längre på deras huvudlager. Vet inte om det går under demo/återlämnad.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Boka och åk dit och hämta den. Eller fixa en kurir.

Deras affärsmodell är som den är. Webhallen och Inet har också ett webblager som ibland fluktar sig tom, medan det finns "oh-så-härlig-pryl" i din närbutik 100 mil bort. Detta lotteri lockar till sig lokala kunder som eventuellt också handlar mer än vad de behövde. Det finns ju ingen mening med en närbutik om den i det stora hela töms av nätjägare, som endast snor till sig prylar vid bästa pris.

Med en kurir syftar du på en professionell kurirtjänst dom t.ex. DHL eller Johan, 26, som bor i närheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirrorsedge:

Det är ju sommarrea överallt just nu och blev sugen att fynda en bärbar dator. Efter lite sökande så hittades jag en tillsynes prisvärd sådan, på Elgigantens hemsida, men problemet var bara att varan endast existerar i den fysiska butiken enligt hemsidan. Är det någon här som tidigare handlat genom Elgiganten och stött på ett liknande problem där varan är bunden till en fysisk butik och, enligt hemsidan, inte kan skicka den? Finns det något knep?

Du kan få kontakt med butiken via deras kundtjänst och betala för varan samt frakt via telefon.
Har rekommenderat flertal till detta då dom kan skicka betallänkar där du betalar med kort eller swish.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirrorsedge:

Med en kurir syftar du på en professionell kurirtjänst dom t.ex. DHL eller Johan, 26, som bor i närheten?

Det beror helt på ens budget och kontaktnät

Båda är möjligheter.

Permalänk
Medlem

Brukar tänka så att om någon pryl bara finns i en fysisk butik långt bort är det ingen idé att ens fundera på den, oavsett hur bra erbjudande det är.
Finns den däremot i butik på någon av orterna där jag vanligtvis befinner mig, el planerar att vara till i närtid, så kan det ju vara. Alternativt om jag har någon bekant där som kan tänka sig att hämta.
Så unika saker är det sällan, är väl också mer tveksamt om butikerna är villiga att skicka saker som de ändå snabbt kommer att få sålt lokalt.

Så alternativen är alltså:
-Vara till butiken själv och hämta.
-Be någon kompis/bekant hämta där.
-Fråga butiken om de kan skicka.
-Strunta i det och köp istället från något annat ställe el köp någon annan sak.