Måste köpa en laptop från Inrego och behöver ha svar på frågor innan jag köper den

Permalänk
Inaktiv

Måste köpa en laptop från Inrego och behöver ha svar på frågor innan jag köper den

Hej. Jag har budget på 2 tusen kr max 3000 kr och inte mer. Datorn ska användas för skolarbete vilket då blir Google Docs och även programmet Final Draft kommer användas, vilket är ett program för att skriva filmmanus. Skulle vara nice om den klarar att surfa också. Men även att den har en hyfsad processor som Intel och 8 GB ram då det brukar bli en rimlig hastighet på datorn då.

Den dator som jag har kollat in är den här: https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g1-30
Den kan man uppgradera för 500 kr och då blir det totalt 2130 kr har jag förstått det som, men jag har följd frågor innan jag köper datorn.

Jag har även kollat in den här: https://shop.inrego.se/outlet/dell-latitude-5480-16

Frågorna.

1. Får man med en laddare?

2. Är batteriet nytt och får man med ett batteri?

3. Garantin? Om datorn skulle gå sönder typ att skärmen slutar funka eller processorn inte vill arbeta längre får man en ny dator då?

4: Man får Microsoft Windows 10 Pro för 0 kronor, inkluderar detta nyckeln också? Eller måste man köpa en nyckel?

5: Är hårddisken ny eller är det kanske rimligt att byta den? Tänker om den gamla användaren hade virus eller något.

6: Hur länge brukar en laptop att hålla? 2-3 år?

Btw jag är student och har inget jobb just nu, så 3 tusen är max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag har budget på 2 tusen kr max 3000 kr och inte mer. Datorn ska användas för skolarbete vilket då blir Google Docs och även programmet Final Draft kommer användas, vilket är ett program för att skriva filmmanus. Skulle vara nice om den klarar att surfa också. Men även att den har en hyfsad processor som Intel och 8 GB ram då det brukar bli en rimlig hastighet på datorn då.

Den dator som jag har kollat in är den här: https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g1-30
Den kan man uppgradera för 500 kr och då blir det totalt 2130 kr har jag förstått det som, men jag har följd frågor innan jag köper datorn.

Jag har även kollat in den här: https://shop.inrego.se/outlet/dell-latitude-5480-16

Frågorna.

3. Garantin? Om datorn skulle gå sönder typ att skärmen slutar funka eller processorn inte vill arbeta längre får man en ny dator då?

4: Man får Microsoft Windows 10 Pro för 0 kronor, inkluderar detta nyckeln också? Eller måste man köpa en nyckel?

5: Är hårddisken ny eller är det kanske rimligt att byta den? Tänker om den gamla användaren hade virus eller något.

Känns som nästan alla dessa frågor är det endast inrego som kan svara på

Permalänk
Medlem

Båda datorerna har lågupplösta skärmar, så du är medveten om det. Vad är det som gör att du måste köpa från Inrego?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baltzar:

Båda datorerna har lågupplösta skärmar, så du är medveten om det. Vad är det som gör att du måste köpa från Inrego?

För att jag inte har råd med något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Frågorna.

Laddare och batteri ingår. Om batteriet är nytt vet jag inte. Beror väl på vilket skick originalbatteriet har. Dåliga delar byts ut.

Man får INTE Windows för 0 kronor. Du kan beställa utan Windows och då blir priset 375 kronor lägre. Du betalar alltså 375 kronor för Windows, och detta inkluderar nyckel.

Hårddisken formateras, så virus är inget problem.

Hur länge en dator håller går inte att svara på. Beror ju på hur mycket den används.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberNerd:

Laddare och batteri ingår. Om batteriet är nytt vet jag inte. Beror väl på vilket skick originalbatteriet har. Dåliga delar byts ut.

Man får INTE Windows för 0 kronor. Du kan beställa utan Windows och då blir priset 375 kronor lägre. Du betalar alltså 375 kronor för Windows, och detta inkluderar nyckel.

Hårddisken formateras, så virus är inget problem.

Hur länge en dator håller går inte att svara på. Beror ju på hur mycket den används.

Ah tack där men åtminstonde 1 år borde den hålla ifall jag använder den 5 dagar varje vecka typ 4h per dag. Det är ju även bra att ha den som backup ifall min stationära skulle gå sönder eller något

Permalänk
Medlem

375kr för win 10 pro??? Skulle vara intressant att se var de köper den nyckeln från...

Garanti står det ju i specen 1 år ingår och du kan köpa till 2 o 3 år.

Batteri garanterar de 70% kapacitet och 3 månaders garanti. (Dvs, räkna med att batteriet suger, men ändå fungerar)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Du fiskar i lägsta möjliga modeller hos inrego,
Tanken är god, pro-modell 8gb minne men många bärbara brukade ha de usla lågupplösta skärmarna och cpun duger nog knappt längre.

Behåll kraven på elit/pro/thinkbook med metallhölje,
Höj till 8gen intel cpu (höftar) 8gb minne och 1080p skärm
Och lägg ut en köpesannons här eller fiska på blocket/marketplace.

De datorerna börjar också bli för gamla för att användas aktivt så det bör finnas i lådorna hemma hos folk.
Köp bara i fint skick med goda omdömen, chansa inte på repiga tappade datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Du fiskar i lägsta möjliga modeller hos inrego,
Tanken är god, pro-modell 8gb minne men många bärbara brukade ha de usla lågupplösta skärmarna och cpun duger nog knappt längre.

Behåll kraven på elit/pro/thinkbook med metallhölje,
Höj till 8gen intel cpu (höftar) 8gb minne och 1080p skärm
Och lägg ut en köpesannons här eller fiska på blocket/marketplace.

De datorerna börjar också bli för gamla för att användas aktivt så det bör finnas i lådorna hemma hos folk.
Köp bara i fint skick med goda omdömen, chansa inte på repiga tappade datorer.

Jag ska ju bara skriva, så länge jag ser texten så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Garanti innebär att återförsäljaren åtgärdar felet, vilket oftast innebär reparation. Högst ovanligt att dyrare produkter byts ut till nya.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skall du ha riktigt mekaniskt slitstarka datorer så är det Thinkpad T-serien som gäller - håller mekaniskt typ dubbelt så lång tid som en hp elitebook och är sällan problem med dem. en Lenovo Thinkpad tillverkade i början och mitten av 2010 håller för 10 års daglig yrkesbruk i fältmiljö innan det börja bli för gistna. Batterier och annat går att köpa som reservdelar och dessa modeller har utbytbara batterier och inte inbyggda batterier där man måste laptopen i atomer för att byta...

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om elgreen.se och bytdator.se som också brukar ha billiga datorer.
Jag har handlat från båda dessa själv och funkade bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

375kr för win 10 pro??? Skulle vara intressant att se var de köper den nyckeln från...

[..]

Majoriteten av datorerna har oem-licens från fabrik. Så kostnaden är nog något de tar ut för att lägga in Windows och en mindre avgift till Microsoft, som säkert också stödjer återbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Majoriteten av datorerna har oem-licens från fabrik. Så kostnaden är nog något de tar ut för att lägga in Windows och en mindre avgift till Microsoft, som säkert också stödjer återbruk.

Jag har aldrig sett såna licenser när vi köpt MS produkter. Att man kan överföra en pro-licens från enterprise till privat?

De flesta av deras datorer skeppades med max Windows 8 och många med sjuan. De översätts inte till win11 pro längre som de första två åren.

Som sagt var, skulle vilja höra från inrego angående deras licenser. Är ju ganska viktigt om man köper deras datorer hur licensen är.

Antar att jag borde börja med deras egen hemsida och FAQ, står säkert där

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag har aldrig sett såna licenser när vi köpt MS produkter. Att man kan överföra en pro-licens från enterprise till privat?

De flesta av deras datorer skeppades med max Windows 8 och många med sjuan. De översätts inte till win11 pro längre som de första två åren.

Som sagt var, skulle vilja höra från inrego angående deras licenser. Är ju ganska viktigt om man köper deras datorer hur licensen är.

Antar att jag borde börja med deras egen hemsida och FAQ, står säkert där

OEM-licens är knutna till hårdvaran. När företag köper in datorerna kommer de med Windows 10 pro. När Inrego tar hand om dem så har de fortfarande OEM-licens. Jag kan inte se att Microsoft är emot återbruk och om de skulle ta ut ordinarie pris till företag som Inrego skulle de inte få så mycket sålt. Men jag är osäker på om de behöver betala något till Microsoft när de säljer en refurbished dator som tidigare hade licens, eller om det bara är en kostnad föra att installera.

När Windows 10 kom satsade ju Microsoft hårt på att 7:an och 8:an skulle bort. Då verkade det som att alla företag som höll på med refurbished typ fick leverera alla nya med 10:an gratis för att hjälpa till att få bort de gamla på marknaden.

Jag hittade inget i faq. Så vet inte vad som händer om man köper en dator utan Windows och stoppar in ett USB och själv installerar Windows 10. Om den kommer hitta en nyckel i hårdvaran.