LÖST - Problem att hitta systemdisken (M2 / SATA - problem?) - LÖST

Permalänk
Medlem

LÖST - Problem att hitta systemdisken (M2 / SATA - problem?) - LÖST

Hej.

Moderkort: MSI B450 A-pro Max
M2: Corsair Force MP510
SSD: Adata SP900 (tillika systemdisk)

Bygger en ny dator och grabben skall få den gamla. Ur den gamla tog jag ur lagringshårddisken(bilder/dokument) för att sätta i den nya samt tog bort en SSD som strulat i många år och knappt använts. Kvar i den gamla finns nu en SSD som windows ligger på samt en M2 för spel.
Dessvärre drog jag ur alla kablar ur moderkortet för att hålla lite ordning, detta utan att tydligt notera vart systyemdisken satt.

PROBLEM:
Datorn hittar inget att boota.

Jag har hittills testat följande SATA-portar för SSD'n:
1 = SSD hittas men bootar inte, trots bootordning ändrad
2 = SSD syns inte ens i bootlistan (M2 tagit porten??)
3 = SSD hittas men bootar inte, trots bootordning ändrad

Har även bytt signalkabel mellan SSD och MB samt testat annan strömkontakt.

- Om SSD'n syns i bootlistan så borde den väl ha tillräckligt med ström?

Ideer, tankar och förslag är välkomna... (Skall snart ut på stan men är åter ikväll)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du provat att kopplat in alla diskar? Windows har en tendens att vägra boota när man plockar ur en eller flera diskar -- ifall Windows installerades när flera diskar var inkopplade.

När man installerar Windows bör man därför för säkerhetsskull koppla ur alla andra diskar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du provat att kopplat in alla diskar? Windows har en tendens att vägra boota när man plockar ur en eller flera diskar -- ifall Windows installerades när flera diskar var inkopplade.

När man installerar Windows bör man därför för säkerhetsskull koppla ur alla andra diskar.

Är det så?! Skall testa när jag kommer hem. 👍🏼

Tolkar ni också det som att SSD’n med operativsystemet bör sitta i SATA 1, eftersom det endast är i SATA 2 den inte syns alls? Alltså att M2’ an nyttjar SATA2….

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Är det så?! Skall testa när jag kommer hem. 👍🏼

Tolkar ni också det som att SSD’n med operativsystemet bör sitta i SATA 1, eftersom det endast är i SATA 2 den inte syns alls? Alltså att M2’ an nyttjar SATA2….

Jag hade problem med liknande fel, uppdaterade bios. Problemet kom och gick (bootade inte varje gång)
Sedan bytte jag psu och därmed också sata kraft kabel och den krånglande inte längre.

M2 disken kom dock upp i min bios äfter bios flashning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Detta var märkligt. Satte in den trasiga SSD'n, eftersom den var mest lätttillgänglig (den andra sitter i andra lådan). Samma, ingen boot kunde hittas. MEN! Jag gick in i BIOS och då dök helt plötsligt upp en hårddisk som heter "windows boot manager"följt av den nya SSD'n. Så jag kom in i windows nu.
Men kollar man i enhetshanteraren så är den trasiga disken typ tom, 118 av 118 Gb ledigt,
Jag funderar på om Windows ursprungligen låg på den disken och har kvar några filer där??

STORT TACK FÖR TIPSET!

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade problem med liknande fel, uppdaterade bios. Problemet kom och gick (bootade inte varje gång)
Sedan bytte jag psu och därmed också sata kraft kabel och den krånglande inte längre.

M2 disken kom dock upp i min bios äfter bios flashning

Tack för tipset. Nu verkar det funka men om det strular mer så kollar jag på det.