Vilka C++ libraries rekommenderar ni om man ska göra ett program där man ska kunna skriva texter?

Permalänk
Inaktiv

Vilka C++ libraries rekommenderar ni om man ska göra ett program där man ska kunna skriva texter?

Jag har varvat W3schools nu några gånger när det gäller C++ och det känns som att mycket av det sitter, men dessvärre finns där inga bibliotek som kan ge mig verktyg till att skapa ett program som WORD på Windows exempelvis. Det är första gången någonsin som jag tänker hoppa ett sånt här projekt och gissar på att det kommer ta runt 7-8 år ifall jag gör allting själv.

Frågan är, var kan jag hitta den här typen av bibliotek? När det kommer till gaming så brukar detta användas: https://www.libsdl.org/ det måste ju finnas något för att skapa skriv program med exempelvis meny, indrag som man kan göra på texten med mera.

Permalänk
Medlem

Scintilla skulle kanske kunna vara något av intresse

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ska du använda C++ så rekommenderas QT. Dom har verkligen gjort gjort C++ till ett mycket högt nivåspråk.

I QT så har du två val:
QT Widgets = Gammskola och skapat för C++ skrivbordsapplikationer endast.
QML = Den nya skolan och skapat för skrivbordsapplikationer, mobil och WebAssembly.

Använd QT Widgets om du har lite tid och bryr dig endast om funktion för ditt eget bruk.
Använd QML om du vill göra något seriöst.

En fördel med QML är att det är krossplattform. Det du gör i QML, passar även på Android/Iphone/hemsidor/skrivbord.
Jag håller på lära mig QML. Det är som att skriva i JavaScript och C++ som funktioner.
J0ag har dock lite problem med responsiviteten som ni ser i tråden nedanför denna tråd.

Permalänk
Medlem

Beror ju på om du menar att du vill kunna låta användaren byta typsnitt osv som i en ordbehandlare, eller om du vill göra en texteditor mer lämpad för utvecklare (vilket scintilla är bra för). Jag tror inte scintilla är lysande om du vill göra en wordpad/Word-klon eller liknande. Då finns det garanterat bättre bibliotek.

korrektur