Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Hur eller hur så är det de som behöver det minst som får ut mest av det.

Det kommer inte leda till någon minskad förbrukning.

Subventionera får ju givetvis inte täcka hela uppgången, utan även med subventioner lär det bli riktigt dyrt att inte vidta några åtgärder. Om man har rörligt avtal då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Miljarder inte miljoner

Ja såklart, det handlar ju om miljarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Man kan också se det som att det är skattepengar som istället för redan 8 år sedan kunde gått till att investera i energi.
Brandsläckning löser inga problem.

Njae, detta är inte pengar som tas ut statskassan och är inte pengar man planerat få in. Det är pengar som SVK fått in via flaskhalsavgifter, inte något som hänt varje år om jag tolkat det rätt.

Länkade till Studio 1 på P1 igår som pratade om just detta, rätt intressant "avgift" som jag inte visste existerade tills förrän igår.

Permalänk
Medlem

Jag har lite funderingar kring alla kringkostnader för elavtalet som jag hoppas vissa av er kan besvara...

Utöver den rörliga kostnaden för elen och årsavgiften för elavtalet så betalar vi i hushållet även (månadsvis)

* Elnätsabonnemang
* Elöverföring
* Energiskatt

Dessa tre avgifter utgör en större summa än för den rörliga kostnaden av elen samt årsavgiften.

Är det här praxis? Min uppfattning är att vi inte har något annat val än Eon via vår hyresrättsförening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jag har lite funderingar kring alla kringkostnader för elavtalet som jag hoppas vissa av er kan besvara...

Utöver den rörliga kostnaden för elen och årsavgiften för elavtalet så betalar vi i hushållet även (månadsvis)

* Elnätsabonnemang
* Elöverföring
* Energiskatt

Dessa tre avgifter utgör en större summa än för den rörliga kostnaden av elen samt årsavgiften.

Är det här praxis? Min uppfattning är att vi inte har något annat val än Eon via vår hyresrättsförening.

Det stämmer och dessa kostnader kan du ej påverka (utöver att minska förbrukningen) utan att flytta. Det är alltid någon som äger elnätet som den aktuella fastigheten är ansluten till.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det stämmer och dessa kostnader kan du ej påverka (utöver att minska förbrukningen) utan att flytta. Det är alltid någon som äger elnätet som den aktuella fastigheten är ansluten till.

Alright, tack!

Då är det som det är

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur vissa lyckas med att få nytt bundet avtal till samma låga pris (50-60 öre) som de hade tidigare. Ringt mitt bolag men de vill inte, jag måste fan ringa dem igen. Har panik över att eventuellt få 10-20 gånger högre elräkning (räknat på 500-1000 öre) i januari.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Egentligen inte, i Sverige har vi fördelningspolitik för att hela landet skall frodas. Bland annat så fördelas över 100 miljarder årligen mellan kommunerna för att utjämna skillnaden mellan t.ex. Danderyds kommun och Haparanda kommun. Utöver det så placeras svenska myndigheter ofta ut där man behöver fler jobb, inte dit det nödvändigtvis är lättast att rekrytera specialkompetens. Det finns gott om fler exempel på att vi är ett land, rimligen bör vi därför ha samma elpris.

Men...med det sagt, elnätet är ju helt hopplöst komplicerat idag efter avregleringen. I ena stunden importerar vi el från Polen, för att timmen efter starta ett oljeeldat kraftverk i Blekinge och exporterar tillbaka elen till Polen. Ett större problem än elpriserna är det faktum att det är mycket svårt att få starta en energikrävande industri i södra Sverige idag p.g.a. alla flaskhalsar mellan norr och söder. Det om något kan vara direkt skadligt för viljan att göra kostsamma investeringar som på sikt genererar fler jobb och mer skatt i södra Sverige.

Ibland är det minus 25-30 vintertid här uppe i Norrland och då har vi högre el förbrukning än dom som bor i södra Sverige så jag ser inte alls några konstigheter på att det ska vara billigare för oss som bor här uppe.

Permalänk
Medlem

Sagt det tusen gånger... men varför använder de inte dessa 100 miljarder till att köpa ut de jävla idioterna längs elgatan norr->söder som sitter och överklagar elledningarna i 10+ år till varenda instans?

Personligen hade jag velat att staten bara exproprierade deras egendom, som man gör med motorvägar, men det är ändå kanske smidigare att bara muta dem.

Man hade annars kunnat hoppas på ett prejudicerande beslut från högsta berörda instans så att alla överklaganden hädanefter kan snabbt behandlas på en vecka och kastas i papperskorgen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackers:

Ibland är det minus 25-30 vintertid här uppe i Norrland och då har vi högre el förbrukning än dom som bor i södra Sverige så jag ser inte alls några konstigheter på att det ska vara billigare för oss som bor här uppe.

Ibland är det plus 30-35 här nere och då har vi högre förbrukning än de som bor i norra Sverige så jag ser en del konstigheter med den motiveringen till de lägre priserna.

Men det är inte därför priserna skiljer förstås, utan det handlar om utbud och efterfrågan på en kraftigt kontrollerad marknad.

Permalänk
Medlem

Kul tajming för mig att gå från rörligt till timpris med Tibber från 1/8 i väntan på elbilen som kommer om någon månad. Använder väldigt lite el som det är och det kommer löna sig fort när bilen kommer men ändå lite surt

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kul tajming för mig att gå från rörligt till timpris med Tibber från 1/8 i väntan på elbilen som kommer om någon månad. Använder väldigt lite el som det är och det kommer löna sig fort när bilen kommer men ändå lite surt

Vi har också kört Tibber sedan i Oktober förra året. I december låg snittpriset på 200öre/kWh och snittpris för smartladdning på 100öre/kWh för oss. Får hoppas att det inte blir katastrofalt mycket dyrare än så nu i vinter

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Man skulle kunna köra på samma modell, men göra anpassningar beroende på elområde. Har man en normal elräkning på 200kr, och den ökar till 1000kr, så tycker jag att det är acceptabelt. Det viktigaste är inte hur stor den procentuella ökningen är, utan hur stor andel som elräkningen utgörs av personens totala inkomst. Att behöva lägga 50% av sin inkomst på el, är inte acceptabelt.

Hur kan det vara samma modell samtidigt som du ska blanda in inkomsten? Sen, förutom att det skulle vara oerhört administrativt krångligt, så talar inte heller inkomsten hela sanningen. Du kan sitta med miljarder på banken på något gods i Skåne och ha en relativt fjuttig inkomst, men massvis med stålar och hög elförbrukning för ditt gods, och skulle då vara berättigad till enormt stöd då enligt ditt förslag, eftersom elräkningen råkar utgöra en stor andel av din inkomst.

Det hade väl varit betydligt rimligare att angripa någon av de skatter som ingår i det kwh-pris man betalar (exempelvis slopad moms under vinter-månaderna, så som något parti har föreslagit). Det innebär ju att den som har en högre räkning får mer "stöd" än den som har en lägre, men alla får samma "rabatt" i % på elräkningen, från norr till söder.

Permalänk
Medlem

Man kanske borde göra som denna snubben

https://www.youtube.com/watch?v=FhsDGABQ3_M

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Hur kan det vara samma modell samtidigt som du ska blanda in inkomsten? Sen, förutom att det skulle vara oerhört administrativt krångligt, så talar inte heller inkomsten hela sanningen. Du kan sitta med miljarder på banken på något gods i Skåne och ha en relativt fjuttig inkomst, men massvis med stålar och hög elförbrukning för ditt gods, och skulle då vara berättigad till enormt stöd då enligt ditt förslag, eftersom elräkningen råkar utgöra en stor andel av din inkomst.

Det hade väl varit betydligt rimligare att angripa någon av de skatter som ingår i det kwh-pris man betalar (exempelvis slopad moms under vinter-månaderna, så som något parti har föreslagit). Det innebär ju att den som har en högre räkning får mer "stöd" än den som har en lägre, men alla får samma "rabatt" i % på elräkningen, från norr till söder.

Att införa stödet på beskattningssidan via energiskatten eller momsen har många fördelar.

För det första så påverkas inte de direkta prissignalerna på elmarknaden, vilka behövs för att signalera att utbud och efterfrågan inte befinner sig i balans och att konsumtionen bör minska och/eller produktionen öka. Visst finns det indirekta effekter av ett stöd på beskattningssidan då konsumtionsutrymmet hos konsumenten eventuellt kan öka men den risken finns oavsett hur stödet implementeras.

För det andra finns på beskattningssidan två skarpa verktyg för att styra hur stödet ska riktas. Vi har en komponent som skalar linjärt mot elförbrukningen (energiskatten) och en komponent som skalar linjärt mot kostnaden för elhandel (momsen). De tar förvisso inte i beaktning vem som faktiskt behöver stödet men precis som du är inne på är beaktning av den typen av parametrar extremt administrativt krångligt.

För det tredje så ger stöd på beskattningssidan ett incitament till att vara sparsam med elen då inget artificiellt pristak införs. Modeller som inte ger incitament till att vara sparsam med elen riskerar att förvärra situationen och kan i värsta fall leda till okontrollerade strömavbrott under de kalla vintermånaderna. Då är människors liv i fara.

För det fjärde så uppfattar i alla fall jag det som betydligt mer rimligt att minska beskattningen av en vara eller tjänst när kostnaden ökar istället för att införa bidrag som går till att betala skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Att införa stödet på beskattningssidan via energiskatten eller momsen har många fördelar.

För det första så påverkas inte de direkta prissignalerna på elmarknaden, vilka behövs för att signalera att utbud och efterfrågan inte befinner sig i balans och att konsumtionen bör minska och/eller produktionen öka. Visst finns det indirekta effekter av ett stöd på beskattningssidan då konsumtionsutrymmet hos konsumenten eventuellt kan öka men den risken finns oavsett hur stödet implementeras.

För det andra finns på beskattningssidan två skarpa verktyg för att styra hur stödet ska riktas. Vi har en komponent som skalar linjärt mot elförbrukningen (energiskatten) och en komponent som skalar linjärt mot kostnaden för elhandel (momsen). De tar förvisso inte i beaktning vem som faktiskt behöver stödet men precis som du är inne på är beaktning av den typen av parametrar extremt administrativt krångligt.

För det tredje så ger stöd på beskattningssidan ett incitament till att vara sparsam med elen då inget artificiellt pristak införs. Modeller som inte ger incitament till att vara sparsam med elen riskerar att förvärra situationen och kan i värsta fall leda till okontrollerade strömavbrott under de kalla vintermånaderna. Då är människors liv i fara.

För det fjärde så uppfattar i alla fall jag det som betydligt mer rimligt att minska beskattningen av en vara eller tjänst när kostnaden ökar istället för att införa bidrag som går till att betala skatten.

Nackdelen med detta är ju att då går pengarna från budgeten och tas någonstans ifrån (skola, sjukvård osv...). I det nuvarande förslaget går pengarna från Svenska Kraftnäts konto för kapacitetsavgifter, som alltså inte är "skattepengar" och inte ingår i budgeten (Det är också olagligt enligt EU-regler att föra över pengarna där till budgeten, men EU har gett tillåtelse att använda dem för subventionering av elkostnader.).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nackdelen med detta är ju att då går pengarna från budgeten och tas någonstans ifrån (skola, sjukvård osv...). I det nuvarande förslaget går pengarna från Svenska Kraftnäts konto för kapacitetsavgifter, som alltså inte är "skattepengar" och inte ingår i budgeten (Det är också olagligt enligt EU-regler att föra över pengarna där till budgeten, men EU har gett tillåtelse att använda dem för subventionering av elkostnader.).

/hulle.

Samtidigt så skjuter ju skatteintäkterna i höjden när elpriset går upp, eftersom momsen läggs ovanpå alltihopa. Samma sak gäller exempelvis skatt på drivmedel. Så när priset på själva varan ökar, så ökar även statens intäkter. Så att vara orolig att det inte finns pengar till skola och sjukvård kanske är lite onödigt, när det är frågan om skatteintäkter staten inte ens skulle ha haft om det inte vore för de kraftigt skenande priserna på energi och drivmedel...

Spontant känns det kanske vettigare om Svenska Kraftnät använde pengarna för att bygga bort flaskhalsarna i överföringen från norr till söder, istället för som några vagt specificerade helikopterpengar...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är fel att premiera de med hög förbrukning, oavsett om det sker med en summa eller en sänkning av skatten. Kan man inte betala sina räkningar så har vi ett system för det i Sverige: försörjningsstöd. Varför ska det skilja sig bara för att det är en elräkning man inte kan betala? Vi hade kunnat sänka kraven tillfälligt så att man inte behöver göra slut på alla sina tillgångar för att få stöd, men kraven på att man faktiskt har problem att betala borde ju kvarstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Samtidigt så skjuter ju skatteintäkterna i höjden när elpriset går upp, eftersom momsen läggs ovanpå alltihopa. Samma sak gäller exempelvis skatt på drivmedel. Så när priset på själva varan ökar, så ökar även statens intäkter. Så att vara orolig att det inte finns pengar till skola och sjukvård kanske är lite onödigt, när det är frågan om skatteintäkter staten inte ens skulle ha haft om det inte vore för de kraftigt skenande priserna på energi och drivmedel...

Spontant känns det kanske vettigare om Svenska Kraftnät använde pengarna för att bygga bort flaskhalsarna i överföringen från norr till söder, istället för som några vagt specificerade helikopterpengar...

Skola och sjukvård är inte en statlig uppgift i vilket fall som helst, även om det ofta låter som det i rikspolitiken. Reglerna sätts på den nivån, men den huvudsakliga finansieringen sker på kommunal respektive regional nivå via egen beskattningsrätt (kommunal inkomstskatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Spontant känns det kanske vettigare om Svenska Kraftnät använde pengarna för att bygga bort flaskhalsarna i överföringen från norr till söder, istället för som några vagt specificerade helikopterpengar...

Ja, det tycker jag också, men tydligen varken kan eller vill Svenska Kraftnät använda pengarna till detta. De har ju gått ut med att de bara kommer använda delar av pengarna för utbyggnad och inte vill ha resten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker det är fel att premiera de med hög förbrukning, oavsett om det sker med en summa eller en sänkning av skatten. Kan man inte betala sina räkningar så har vi ett system för det i Sverige: försörjningsstöd. Varför ska det skilja sig bara för att det är en elräkning man inte kan betala? Vi hade kunnat sänka kraven tillfälligt så att man inte behöver göra slut på alla sina tillgångar för att få stöd, men kraven på att man faktiskt har problem att betala borde ju kvarstå.

Skillnaden här är väl att den höga kostnaden beror på vansinniga beslut från svenska (och europeiska) politiker. Staten bör inte sko sig på befolkningen, inte minst till följd av usla politiska beslut. Skatteintäkterna för el har fullständigt exploderat.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker det är fel att premiera de med hög förbrukning, oavsett om det sker med en summa eller en sänkning av skatten. Kan man inte betala sina räkningar så har vi ett system för det i Sverige: försörjningsstöd. Varför ska det skilja sig bara för att det är en elräkning man inte kan betala? Vi hade kunnat sänka kraven tillfälligt så att man inte behöver göra slut på alla sina tillgångar för att få stöd, men kraven på att man faktiskt har problem att betala borde ju kvarstå.

I min argumentation handlar det inte om att specifikt premiera de med hög förbrukning - till skillnad från sittande regerings bidrag förra vintern (även om det lite ofrånkomligt så klart är de personerna det främst handlar om).

Den främsta anledningen till åtgärder är för att detta är en exceptionell situation där priset på energi är flera hundra, eller i vissa fall uppåt tusen procent högre än vanligt, samt det faktum att tillgången till el är en av de mest grundläggande behoven vi har. Många hushåll värms med direktverkande el, så för dem så finns det ju liksom inget alternativ. Vidare så är det så att den absolut största delen av energisystemet är statens ansvar. De ansvarar för den stora infrastrukturen, vilka energikällor vi ska använda, etc.

Att säga att en vanlig villaägare ska betala 20.000-30.000 kronor i månaden för sin elräkning, tills att alla besparingar är slut och då kan man få försörjningsstöd, medans staten blir fet av alla extra skatteintäkter det genererar ser jag inte som något positivt för någon alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skola och sjukvård är inte en statlig uppgift i vilket fall som helst, även om det ofta låter som det i rikspolitiken. Reglerna sätts på den nivån, men den huvudsakliga finansieringen sker på kommunal respektive regional nivå via egen beskattningsrätt (kommunal inkomstskatt).

Nu får ju dock kommunerna även riktade samt generella statsbidrag för att bedriva sina verksamheter, så även om den kommunala inkomstskatten må stå för majoriteten av kostnaden (i vart fall för skolan, eftersom sjukvården ligger under regionerna), så uppgick statsbidragen till knappt 25% av kommunernas totala intäkter 2020.

Skrivet av Hulle:

Ja, det tycker jag också, men tydligen varken kan eller vill Svenska Kraftnät använda pengarna till detta. De har ju gått ut med att de bara kommer använda delar av pengarna för utbyggnad och inte vill ha resten.

/hulle.

Att de varken "kan eller vill" vet jag inte riktigt om det finns stöd för. Det är väl bestämt att en viss summa ska återgå på något sätt, men som jag förstod så handlade det om mer eller mindre "valfria" kostnadsdämpande åtgärder, där "återbäring" var ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Finns inget rättvist med att de med låg förbrukning ska subventionera de med hög förbrukning.

Alla bör få samma storlek på stöd oavsett förbrukning. På så sätt för högförbrukarna täckning och de med låg förbrukning premieras för rätt val i livet. Rättvist.

Permalänk
Medlem

Ni som bor i SE4 och inte bundit, har ni någon plan inför vintern eller ni kommer köra vidare på det rörliga? Har Eon idag och har kikat runt lite på andra bolag( Årsunda Kraft t ex) men osäker på hur mycket man egentligen kan spara in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu får ju dock kommunerna även riktade samt generella statsbidrag för att bedriva sina verksamheter, så även om den kommunala inkomstskatten må stå för majoriteten av kostnaden (i vart fall för skolan, eftersom sjukvården ligger under regionerna), så uppgick statsbidragen till knappt 25% av kommunernas totala intäkter 2020.

Notera att jag skrev huvudsakliga. Att staten sedan är inne och interfererar båda med diverse bidrag och utjämningssystemet är en annan femma. Jag menar likväl att är missvisande att ständigt börja prata om sådant som inte är statens uppgift bara för att det låter som bra/lovvärda verksamheter.

Den kommunala inkomstskatten består av både skatt till kommun och region. Det är två skattesatser som läggs ihop. Regionerna är tekniskt sett så kallade sekundärkommuner.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Nackdelen med detta är ju att då går pengarna från budgeten och tas någonstans ifrån (skola, sjukvård osv...). I det nuvarande förslaget går pengarna från Svenska Kraftnäts konto för kapacitetsavgifter, som alltså inte är "skattepengar" och inte ingår i budgeten (Det är också olagligt enligt EU-regler att föra över pengarna där till budgeten, men EU har gett tillåtelse att använda dem för subventionering av elkostnader.).

/hulle.

Det är helt klart intressant att utvärdera de finansieringsmodeller som finns att tillgå för ett eventuellt stöd.

Gällande finansiering genom kapacitetsavgifterna är jag dock försiktigt skeptisk, kanske på grund av att jag inte besitter en helhetsbild över hur systemet med kapacitetsavgifter fungerar.

Jag uppfattar dock finansieringsmodellen i fråga som ett sätt att runda just den lagstiftning du nämner. Pengar förs över från Svenska Kraftnät till konsumenterna som använder stödet för att betala sina elräkningar av vilka en inte obetydlig del hamnar i statens budget genom just energiskatt och moms. I alla fall om stödet inte konstrueras med flera samverkande komponenter, vilket jag tror är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Finns inget rättvist med att de med låg förbrukning ska subventionera de med hög förbrukning.

Alla bör få samma storlek på stöd oavsett förbrukning. På så sätt för högförbrukarna täckning och de med låg förbrukning premieras för rätt val i livet. Rättvist.

Varför ska de med hög inkomst subventionera de med låg inkomst via skattsedeln? Borde inte de med hög inkomst premieras för att de gjort rätt val i livet? Rättvist!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Skillnaden här är väl att den höga kostnaden beror på vansinniga beslut från svenska (och europeiska) politiker. Staten bör inte sko sig på befolkningen, inte minst till följd av usla politiska beslut. Skatteintäkterna för el har fullständigt exploderat.

Det är dock bara en aspekt av det hela, eller det beror förstås på om man räknar Putin till en europeisk politiker. Våra politiker har på senare tid i alla fall inte haft mycket med denna problematik att göra, mer än att de förstås borde investerat mer i stamnätet för att minska skillnaderna mellan elområdena.

Men frågan är väl om det är rättvist att ta från våra gemensamma pengar, oavsett om man tar från dem direkt eller minskar våra gemensamma intäkter, för att ge pengar till storkonsumenter av el. Jag tycker förstås att det inte är rättvist. Villaägare är redan extremt förfördelade med dagens penningpolitik så de får tillräckligt av mina skatteintäkter.

Skrivet av Blomman90:

I min argumentation handlar det inte om att specifikt premiera de med hög förbrukning - till skillnad från sittande regerings bidrag förra vintern (även om det lite ofrånkomligt så klart är de personerna det främst handlar om).

Den främsta anledningen till åtgärder är för att detta är en exceptionell situation där priset på energi är flera hundra, eller i vissa fall uppåt tusen procent högre än vanligt, samt det faktum att tillgången till el är en av de mest grundläggande behoven vi har.

Det är absolut ett grundläggande behov, då är det väldigt konstigt att premiera de som både har en väldigt hög förbrukning (som de i de flesta fall kan minska en hel del) och som har spelat högt genom att inte ha ett bundet avtal. Min morsa och hennes man exempelvis bor i Skåne i ett modernt hus som alltså är hyfsat isolerat, men också helt uppvärmt av el med värmeväxlare, golvvärme och el-element. De vet ju att de förbrukar relativt mycket el och således har de bundit sitt elpris och betalar en bra bit under en krona. På samma sätt som de har bundit sina stora lån för att de vet att en plötslig höjning av räntan innebär att de inte skulle kunna bo kvar. Satsar man på att räntan och elpriset alltid ska vara lågt så får man antingen vara beredd på att ta den kostnaden eller på att flytta när dessa kostnader går över ens betalningsförmåga. El är ett grundläggande behov, att bo kvar i samma villa man har bott i trots att man inte har råd med det är inte det.

Citat:

Många hushåll värms med direktverkande el, så för dem så finns det ju liksom inget alternativ.

Alternativ och alternativ, de kan isolera lite bättre, sänka temperaturen någon grad på vintern, skaffa raggsockor, installera solpaneler för uppvärmning bara som exempel. Det hjälper förstås inte hela vägen men så är det. Vi är i en prekär situation just nu, vi har ett krig i Europa som kraftigt påverkar energipriserna, vi måste vara beredda på att det innebär förändringar.

Citat:

Vidare så är det så att den absolut största delen av energisystemet är statens ansvar. De ansvarar för den stora infrastrukturen, vilka energikällor vi ska använda, etc.

Jo statens ansvar är stamnätet och regleringen av elmarknaden, tillsammans med EU förstås, men det är ju inte där problemet ligger nu riktigt även om mer investeringar i stamnätet kanske hade avhjälpt de höga priserna något.

Citat:

Att säga att en vanlig villaägare ska betala 20.000-30.000 kronor i månaden för sin elräkning, tills att alla besparingar är slut och då kan man få försörjningsstöd, medans staten blir fet av alla extra skatteintäkter det genererar ser jag inte som något positivt för någon alls faktiskt.

Nej att staten blir fet gynnar inte någon (överskottsmål för statsfinanser är idiotiskt). Men att staten tar av våra gemensamma pengar och ger till folk utan framförhållning gynnar väl bara just de personerna som får dessa pengar, och missgynnar alla andra miljoner människor i landet som bor i lägenhet, eller har investerat i bra uppvärmning eller bundit sitt elavtal, genom att tvinga dem att bidra till dessa personers överkonsumtion.

Men de som verkligen gynnas av dagens situation är ju elbolagen. De har inte fått ökade utgifter i någon större utsträckning men deras intäkter har ju ökat något enormt. Om man kunde tvinga dem att återinvestera i alla fall en del av dessa pengar i mer produktion så hade det kanske hjälpt problemet en del. Alternativt någon annan prismodell som inte belönar alla elbolag bara för att en ytterst liten andel av elen behöver produceras från dyra källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men frågan är väl om det är rättvist att ta från våra gemensamma pengar, oavsett om man tar från dem direkt eller minskar våra gemensamma intäkter, för att ge pengar till storkonsumenter av el. Jag tycker förstås att det inte är rättvist. Villaägare är redan extremt förfördelade med dagens penningpolitik så de får tillräckligt av mina skatteintäkter.

Nja, den rådande uppfattningen är nog att villaägare är en gynnad grupp jämfört med t ex de som bor i hyresrätt.