Så har man haft vår Skoda Enyaq iV sportline i över 1 Vecka . Vi har kört runt 40 mil så inte oändligt än men vi tog t ex en runt 1 timme tur till Vaxholm och hem för en 50-års-fest.
Vad jag gillar
-----
- Så tyst och skön. Visst hör man däcken mot vägen och vissa underlag är mer högljudda än andra men så skönt att ändå kunna samtala utan att höja rösterna.
- Sköna stolar. har de kupade SportLine-stolarna och gillar dom skarpt
- Visserligen tog det lite tid att sätta upp Skoda MyConnect med ett konto i bilen men nu funkar t ex Wireless CarPlay helt sömnlöst så jag inte behöver tänka på det utan har access till det sekunden jag sätter mig i bilen.
- Generellt skön att köra.
- Gillar LED-strålkastarna som kan ha helljus på en del av körbanan och blända av för mötande bilar samtidigt. Testade på väg från Vaxholm mitt i natten och såg ut att funka bra.
- Bra utrymme i bakluckan.
- Insåg inte att jag skulle gilla 1-pedalkörning så mkt.
Det jag gillar mindre
----
- Infotaiment kan vara segt några sekunder vid start. Det är som den startar upp allt. Så när jag ska trycka in min kod (eller nu OK då jag valt att spara kod) så kan den lagga lite. Det försvinner normalt inom 5-10 sekunder och under körning tycker jag infotainment har varit laggfritt
- Emergency Brake när jag backade drev mig till vansinne. Jag trodde allvarlig jag kört på något på vår uppfart de 2-3 första gångerna det hände. Kunde inte fatta varför bilen tvärstoppade. Gick så långt att jag kröp upp för körvägen för att minimera whiplash.
<Uppladdad bildlänk>
Jag insåg ganska snabbt att problemet var att vår uppfart har mkt gräs etc på sidorna OCH är smal. Så sensorerna såg massor av grejer runt bilen och trodde vi var på väg att krocka in i något (gräs ...). Bra tillfälle att klippa ner och trimma men samtidigt kommer det hända igen mot vintern när det är snö runt om. Som tur var hittade jag trådar för andra Skoda-bilar om denna och listade till slut ut att man kan när man börjar backa gå in under settings på sidan som syns på tillfälligt slå av auto-bromsen. Det håller bara tills bilen startar nästa gång vilket jag gillar då funktionen i sig är viktig. Men puh, trodde jag höll på bli galen då det endast hände i vårt uppfart.
En annan sak som jag inte är super-impad av är navigationen. Jag vet att med ME3.0 ska den ha blivit bättre och den ser ut att ge ungefär samma förslag för fruns resa till ängelholm som andra appar men den har stora problem med tunnlar.
När vi åkte till Vaxholm så tappade den helt signalen borsta vid Karolinska där man åker ner i tunnel och behöver byta filer flera gånger. När det händer i Google Maps så stannar navigeringen så man fortfarande ser var man ska och kommer igång sen direkt men i Skdoas Navi så börjar den flippa ut och försöka hitta vägar ovanför tunneln och beräkna om igen och igen och igen. T ex när vi åkte hem och åkte under Karolinska vid Norrtull så fick den plötsligt för sig vi var på Vallhallavägen och skulle svänga höger ... Med tanke på att bilen har full koll på hur hjulen rullar borde den kunna approximera position när gps tappas.
På essingeleden så flippade den ur med hastighetsbegränsningen och under en relativt kort bit så visade den 50, 110, 80, 50, 110 etc. Har också noterat att den har helt fel hastigheter här i Huddinge (50) trots att dessa ändrades många många år sedan till 40. Jag tror helt enkelt att kartdatan som de använder är urgamla? Mina föräldrars väg i Stuvsta har den fått för sig är avstängd och får pippi när jag åker in på den.
Med tanke på att de nu jobbar med ABRP (I MySkoda så kan man nu planera rutt och den använder sig av ABRP) så hoppas jag de kan ändra kartdatan till den som ABRp använder (Apple?). För just nu är det lite fånigt.
Jag har fått min ODB2-dosa dock och ABRP har nu visst stöd för Apple Car Play så tror eventuellt jag kommer ändå testa att använda den. Hur får man frugan att fatta hur hon ska använda den är dock frågan :).
Överlag är jag supernöjd med bilen. Mkt positiva kommentarer om den från folk som sett den och åkt med.