Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

På Schuko-ämnet. Just i Sverige har man hela tiden hur jäääkla farligt det är att ladda i eluttag. "Du MÅSTE köpa laddbox - annars brinner hela kvarteret ner". Ändå kan jag bara hitta ett fall av en brand, och de hade satt en Rusta/Biltema timer mellan laddaren och eluttaget...

I USA där jag har många bekanta efter att tidigare har bott där så rekommenderar t.om. biltidningar att ladda i Nema 14-50 uttag (uttag för torktumlare/husbilar/andra storförbrukare - ungefär som våra blå uttag) istället för att lägga pengar på dyra laddboxar. Och för att få mer fart än i deras 120V vanliga vägguttag.

Men ingen för diskussionen om att det skulle vara särskilt farligt, bara långsamt. Då är det ändå landet där man kan stämma varandra för typ... Allt. (Eller ja, det är en överdriven uppfattning byggd på missförstånd på hur deras civilrätt är uppbyggd, men det är en annan historia).

Vad missar jag här? Är vi trygghetsnarkomaner eller har vi sjukt osäkra uttag?

Skillnaden är att 1 vägs uttag inte är gjorda för långvarigt hög belastning. Jag byter just 230 uttag väldigt ofta pga slitage av för mycket värme under för lång tid.
Jag kan bifoga bilder från jobbet förra veckan där svetsaren körde i ca 2h med 2500W svets 😊 (man kan överlasta säkringar upptill 1.6x effekten ett bra tag innan någon kommer och säger 2300W är max 10A)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Schuko är en klen konstruktion ja? Och det rekommenderas ändå rätt friskt att använda röd 3-fas CEE-handske som alternativ till modern laddbox.

Fördelen med laddbox är väl just att du kan få till smart laddning samt lastbalansering. Sen huruvida man tycker det är viktigt eller ej är upp till var och en.

Skrivet av Swedishchef_90:

Skillnaden är att 1 vägs uttag inte är gjorda för långvarigt hög belastning. Jag byter just 230 uttag väldigt ofta pga slitage av för mycket värme under för lång tid.
Jag kan bifoga bilder från jobbet förra veckan där svetsaren körde i ca 2h med 2500W svets 😊 (man kan överlasta säkringar upptill 1.6x effekten ett bra tag innan någon kommer och säger 2300W är max 10A)

Jodå, jag är med på vad ni säger. Jag var nog otydlig. Det jag menar är att kommunikationen oftast låter som "sekunden du pluggar in bilen i ett Schuko så spontanantänder byggnaden Jag har liksom svårt att se den extrema risken att man pluggar in en bil "spärrad" till 10A i ett uttag med korrekt kablage och säkring för 16A?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jodå, jag är med på vad ni säger. Jag var nog otydlig. Det jag menar är att kommunikationen oftast låter som "sekunden du pluggar in bilen i ett Schuko så spontanantänder byggnaden Jag har liksom svårt att se den extrema risken att man pluggar in en bil "spärrad" till 10A i ett uttag med korrekt kablage och säkring för 16A?

Jag håller nog inte med, upplever att det i dom sammanhang det nämns, om det är en seriös källa, att det handlar om långvarig laddning.

Inte alla elbilar går att spärra på det viset. Men nu börjar du ju också säga saker som det ofta nämns, nämligen att man ska sänka effekten för att skydda uttaget. Jag uppfattade det som att du menade på att du inte såg problemet i att bara plugga in i väggen å låta den stå där i 2 dygn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Känns som detta är en idiotfråga men jag vill gärna ha svar!

Om man kör laddning via shuko/vanligt vägguttag men inte når bilen. Kan man köra med förlängningskabel? Eller är det big no no?

bilen är en Laddhybrid

Det farliga är väl snarare att man inte vet hur väl dimensionerade kablarna i väggen är, och är svårt att hålla koll på. Vilket innebär en brandrisk om det inte är dimensionerad för den lasten under en längre tid.

Edit: såg precis att det redan tagits upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Aftonbladet hade en betallänk till test av KIA GT EV6. De lät lyriska så har någon här access och har läst artikeln ?

Om så är fallet, kul för alla som väntar på sin !

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller nog inte med, upplever att det i dom sammanhang det nämns, om det är en seriös källa, att det handlar om långvarig laddning.

Inte alla elbilar går att spärra på det viset. Men nu börjar du ju också säga saker som det ofta nämns, nämligen att man ska sänka effekten för att skydda uttaget. Jag uppfattade det som att du menade på att du inte såg problemet i att bara plugga in i väggen å låta den stå där i 2 dygn.

Har kört schuko en hel del nu sen jag fick min bil. Aldrig några problem egentligen, känner man på kablarna är dom aldrig ens ljumna, det ska vara ett riktigt fuskbygge om det inte fungerar. Jag bor däremot långt norrut där det inte är ovanligt att motorvärmare och kupevärmare går hela dagen när det är kallt så det kanske är dimensionerat för det.

Permalänk
Medlem

Ni kan testa själva. Plugga in en 2kw värme fläkt så kommer ni känna att uttaget blir varmt. Lägg till lite smuts och slitage samt ålder som gjort att det glappar lite lätt med gnist bildning så har ni ett recept för katastrof.

Testat uttag som varit så gott som nya och dom börjar bli varma vid ca 1500 watt. Vid 2000 watt är dom märkbart varma och vid 2500 watt har jag aldrig testat.

Personligen skulle jag aldrig gå över 2kw på ett vanligt uttag en längre tid.

Något som jag tror man får göra(rätta mig gärna) är att byta till ett nytt uttag så minskar risken och håll det rent och fräsht.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett drivmedel så är infrastrukturen det absolut viktigaste. Kan man inte tanka/ladda så står man där. Och självklart har bensin/diesel fortfarande en stor fördel i att det finns tankställen typ överallt.

Men jag vet inte om jag tycker att det finns någon större anlending att vänta nu med elbil bara för att infrastrukturen inte är lika utbyggd. En snabb titt i Chargefinder så ser man ett brett nät av laddmöjligheter i södra sverige (mindre norrut förutom längs E4 så där har jag full förståelse att man väntar på en utbyggnad). Känns som det också är mkt som är på gång. T ex på gotland så byggs det ut en hel del nu och även om man var lite tagen på sängen med hur många elbilar som kom i sommar så planerades det ordentligt med laddplatser inför nästa år.

Det jag tror är lite jobbigt för många (inklusive mig) är att tänka om lite hur man reser. Jag är också en sån som utan problem kan köra 4-6 timmar i ett sträck med max ett kort tankstopp och med dricka och godis i bilen. Samtidigt får jag erkänna att på de resor där jag "tvingats" stanna till så har jag egentligen inte haft något emot det. Jag har inte heller med bensin/dielse behövt planera resan. jag har kört och när jag märkt att tanken börjar gå ner mot 20% så har jag stannat och tankat vid nästa bensinstation.

Med elbil behöver man planera mer. Det kan räcka med att mata in i navigationen på bilen så den plockar ut ställen att ladda på men om man som jag vill utnyttja ett laddstopp för att käka något så behöver man fundera på om det finns bättre ställen.

Jag hoppas att fler bensinmackar, större köpcentrum etc sen får laddstolpar så man kan känna sig säker att även om det är fullt/inte funkar på ett ställe så är det inte långt till nästa laddställe.

Min fru funderar på att ta bilen till Ängelholm på en kurs om några veckor och vi har redan nu slagit in resan i ABRP och Skodas Navi för att se hur det ska gå till. Vi har också fått fundera på hur hon ska ladda i Ängelholm (tyvärr verkar inte Lindvallen där hon ska vara ha någon laddningsmöjlighet) under de dagar hon är där och inför resan tillbaka. Med vår gamla Peugeot hade vi inte behövt tänka något. Samtidigt som hon själv säger så vill hon ju ändå stanna på vägen så t ex ett stopp i Gränna för att fika på morgonen och ladda i deras snabbladdare blir perfekt.

Helt ärlig är jag dock lite ängslig över resan och hur hon ska hantera om det är fullt/inte funkar. Det är vår första elbil så vi kommer "öva" lite innan med längre resor och ladda på vägen. Jag är också lite osäker vad för säkerhetsmarginal man ska ha. Ska man ladda vid 20%, 15%, 10% kvar ...? just nu tänkte jag lägga på lite marginal.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Lyx alltså. Det kan ju vara så enkelt att man tycker det är snyggare. Jag tyckte Ghoti sa det rätt bra tidigare:

En snygg bil säljer och många tycker det är snyggare med större fälgar, även om det är mindre praktiskt i dom flesta fall. Att det ska ha att göra med lyx och status håller jag inte alls med om, det känns som en överanalys.

Tja, snyggt eller inte ligger ju i betraktarens ögon förstås. Jag gillar hyfsat stora fälgar gärna med lågprofil och väljer gärna det även om det försämrar komfort och väghållning. Men någonstans blir det ju bara fånigt och det hör väl ihop med bredden på hjulen och förstås designen på bilen, i mina ögon alltså. Exempelvis kom det in en kille med punka på sin Escalade sist jag var och bytte däck, han hade enorma fälgar, minst 22 tum, och trots att däcken var riktigt breda också så såg de ju smala ut på grund av den enorma storleken, mer som cykelhjul, att det var ekerfälgar gjorde nog inte det intrycket mindre framstående dock.

Men det är ju ett mode precis som mycket annat. Det var inte så länge sedan som mindre fälgar med däck med högre profil var coolt liksom. Man försöker ju gärna dra paralleller till racing eller så, men sån extrem lågprofil som många bilar i vanlig trafik har idag hade man aldrig haft inom racing liksom, och riktigt snabb racing med höga hastigheter (typ F1) har ju små fälgar med hög profil, men även mer "standardracing" som STCC eller så har ju relativt hög profil jämfört med exempelvis Volvos R-Design och liknande.

Sen handlar det också om att få dessa rätt stora bilar att inte se så stora ut förstås. En SUV med normalstora hjul kan ju se något fånig ut, ZS är ju ett exempel. Och liknande har ju skett förut, jag minns exempelvis Mitsubishi Galant från nittiotalet som var riktigt lyckad designmässigt i mina ögon, framför allt framdelen, men som hade så små hjul att det förstörde hela looken. Ioniq 5 är ju ett exempel på motsatsen, där de lyckades rätt bra med att få bilen att se mindre ut (på bild i alla fall), delvis beroende på de stora hjulen.

Men när jag säger "lyx" så menar jag ju tillverkarens segmentering liksom. Det är idag väldigt svårt att sälja en bil i en något högre prisklass med normalstora hjul, ska den sälja så krävs stora hjul med låg profil på däcken. Och elbilar hamnar ju generellt i en högre prisklass av diverse orsaker, så nästan alla har ju onödigt stora hjul. Exempelvis Id3, det är en bil med ambitioner att bli något av en folkbil, ingen direkt sportighet (för basmodellen i alla fall) utan tanken är ju typ en eldriven Golf, en bil för massorna. Bashjulen på den är 18 tum och alla tillval är större än så.

Jag säger inte att det är fel eller något sånt, jag bara försöker förklara att det är modet som styr och modet säger att en dyr bil idag har stora hjul med låg profil. Säljer man en bil som marknadsförs som billig så gör man tvärtom, sätter på små hjul för det förstärker intrycket av lågt pris.

Citat:

Jag gick upp en tum på mina däck och även breddade från 225 till 245 och tycker att körkänslan är bättre nu. 225 i bredd på en Mustang Mach-E med 350+ hk är att göra bilen en otjänst. Visst äter det på förbrukningen men gör inte mig något, jag kommer dit jag ska

/En som köpte större däck och fälg till sin elbil och tycker den blev mycket snyggare

Bredare däck gillar jag också, men även där handlar det ju om proportioner. 245 är ju ganska brett, men för en stor SUV så är de ju inte jättebreda liksom, min BMW 3-serie hade 245 (40 R18) som standard bak exempelvis och det var ingen stor SUV, och således såg de rätt feta ut. Men smalare däck/hjul ger ju lägre förbrukning och räckvidd är ju den enskilt viktigaste grejen när det gäller marknadsföring av elbilar idag så det är inte konstigt att de kommer med smalare däck som standard. Detta tillsammans med vurmen för stora fälgar gör ju att intrycket av cykelhjul blir större liksom. För en fälg på 18-19 tum krävs det i mina ögon en bredd på i alla fall 225 för att det inte ska se fånigt ut, en fälg på 20-22 tum kräver då än större bredd förstås, vilket inte går ihop med elbilarnas räckviddsfokus, deras tendens att vara stora SUV-modeller och deras (relativt) höga pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Oavsett drivmedel så är infrastrukturen det absolut viktigaste. Kan man inte tanka/ladda så står man där. Och självklart har bensin/diesel fortfarande en stor fördel i att det finns tankställen typ överallt.

Men jag vet inte om jag tycker att det finns någon större anlending att vänta nu med elbil bara för att infrastrukturen inte är lika utbyggd. En snabb titt i Chargefinder så ser man ett brett nät av laddmöjligheter i södra sverige (mindre norrut förutom längs E4 så där har jag full förståelse att man väntar på en utbyggnad). Känns som det också är mkt som är på gång. T ex på gotland så byggs det ut en hel del nu och även om man var lite tagen på sängen med hur många elbilar som kom i sommar så planerades det ordentligt med laddplatser inför nästa år.

Det jag tror är lite jobbigt för många (inklusive mig) är att tänka om lite hur man reser. Jag är också en sån som utan problem kan köra 4-6 timmar i ett sträck med max ett kort tankstopp och med dricka och godis i bilen. Samtidigt får jag erkänna att på de resor där jag "tvingats" stanna till så har jag egentligen inte haft något emot det. Jag har inte heller med bensin/dielse behövt planera resan. jag har kört och när jag märkt att tanken börjar gå ner mot 20% så har jag stannat och tankat vid nästa bensinstation.

Med elbil behöver man planera mer. Det kan räcka med att mata in i navigationen på bilen så den plockar ut ställen att ladda på men om man som jag vill utnyttja ett laddstopp för att käka något så behöver man fundera på om det finns bättre ställen.

Jag hoppas att fler bensinmackar, större köpcentrum etc sen får laddstolpar så man kan känna sig säker att även om det är fullt/inte funkar på ett ställe så är det inte långt till nästa laddställe.

Min fru funderar på att ta bilen till Ängelholm på en kurs om några veckor och vi har redan nu slagit in resan i ABRP och Skodas Navi för att se hur det ska gå till. Vi har också fått fundera på hur hon ska ladda i Ängelholm (tyvärr verkar inte Lindvallen där hon ska vara ha någon laddningsmöjlighet) under de dagar hon är där och inför resan tillbaka. Med vår gamla Peugeot hade vi inte behövt tänka något. Samtidigt som hon själv säger så vill hon ju ändå stanna på vägen så t ex ett stopp i Gränna för att fika på morgonen och ladda i deras snabbladdare blir perfekt.

Helt ärlig är jag dock lite ängslig över resan och hur hon ska hantera om det är fullt/inte funkar. Det är vår första elbil så vi kommer "öva" lite innan med längre resor och ladda på vägen. Jag är också lite osäker vad för säkerhetsmarginal man ska ha. Ska man ladda vid 20%, 15%, 10% kvar ...? just nu tänkte jag lägga på lite marginal.

Mycket av det där är bara känslor och något som försvinner med tiden när man lärt sig bilen och kan slappna av mer och oroar sig inte. Tycker även att idag så kan man bara åka iväg och ladda när man känner för att stanna i stor utsträckning, kan ha en plan i navigatorn och vill man se stanna innan dess så planerar man om under färd.

Vad gäller marginaler så brukar jag sikta på 5% kvar vid laddning även om det kan vara svårt då de vanliga pauserna jag gör oftast resulterar i att jag har mer kvar än så när det är dags för nästa paus. T.ex. så tar jag oftast ett kort toastopp där jag laddar och sen är jag hungrig innan jag är nere på 5%, ibland har jag dock pushat vidare för att just komma fram till laddaren med 5%. Hur mycket man vill ha kvar beror dock mycket på bilen, när jag byter till Polestar 2 är det 10 man vill ha som minimum vad jag förstår.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Björn Endre:

Helt ärlig är jag dock lite ängslig över resan och hur hon ska hantera om det är fullt/inte funkar. Det är vår första elbil så vi kommer "öva" lite innan med längre resor och ladda på vägen. Jag är också lite osäker vad för säkerhetsmarginal man ska ha. Ska man ladda vid 20%, 15%, 10% kvar ...? just nu tänkte jag lägga på lite marginal.

Som ett litet inspel på just den här delen. Först och främst beror det på vart jag färdas någonstans, från Gävle och neråt (väldigt grovt uppskattat) så kan jag utan att känna mig stressad planera rutter så jag kommer fram med 5-10% kvar i batteriet. Kanske något mer på vintern. 10% i min bil är ändå 6 mil på sommaren. Jag har aldrig varit med om att jag åkt till en stad och INTE haft alternativa laddpunkter inom 6 mil från min planerade destination.

När det gäller laddning längs vägen beror det på. Jag laddar ju oftast på Teslas stationer, där har jag heller inga problem med att komma fram till laddaren med ca 5-10%. Eftersom jag aldrig varit med om att en hel station ligger nere. Skulle jag ha planerat in laddstopp på en station där det finns 1-2 laddare, och det är ett märke med sämre tillförlitlighet (jag tittar på dig Fortum) så hade jag nog velat ha mer marginal utifall laddarna var upptagna eller inte fungerade.

Men det här är ju något som växt fram allt eftersom. I början var jag skitnojjig och blev nervös om bilen beräknade att jag skulle komma fram med 30% batteri kvar typ

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Oavsett drivmedel så är infrastrukturen det absolut viktigaste. Kan man inte tanka/ladda så står man där. Och självklart har bensin/diesel fortfarande en stor fördel i att det finns tankställen typ överallt.

Men jag vet inte om jag tycker att det finns någon större anlending att vänta nu med elbil bara för att infrastrukturen inte är lika utbyggd. En snabb titt i Chargefinder så ser man ett brett nät av laddmöjligheter i södra sverige (mindre norrut förutom längs E4 så där har jag full förståelse att man väntar på en utbyggnad). Känns som det också är mkt som är på gång. T ex på gotland så byggs det ut en hel del nu och även om man var lite tagen på sängen med hur många elbilar som kom i sommar så planerades det ordentligt med laddplatser inför nästa år.

Det jag tror är lite jobbigt för många (inklusive mig) är att tänka om lite hur man reser. Jag är också en sån som utan problem kan köra 4-6 timmar i ett sträck med max ett kort tankstopp och med dricka och godis i bilen. Samtidigt får jag erkänna att på de resor där jag "tvingats" stanna till så har jag egentligen inte haft något emot det. Jag har inte heller med bensin/dielse behövt planera resan. jag har kört och när jag märkt att tanken börjar gå ner mot 20% så har jag stannat och tankat vid nästa bensinstation.

Med elbil behöver man planera mer. Det kan räcka med att mata in i navigationen på bilen så den plockar ut ställen att ladda på men om man som jag vill utnyttja ett laddstopp för att käka något så behöver man fundera på om det finns bättre ställen.

Jag hoppas att fler bensinmackar, större köpcentrum etc sen får laddstolpar så man kan känna sig säker att även om det är fullt/inte funkar på ett ställe så är det inte långt till nästa laddställe.

Min fru funderar på att ta bilen till Ängelholm på en kurs om några veckor och vi har redan nu slagit in resan i ABRP och Skodas Navi för att se hur det ska gå till. Vi har också fått fundera på hur hon ska ladda i Ängelholm (tyvärr verkar inte Lindvallen där hon ska vara ha någon laddningsmöjlighet) under de dagar hon är där och inför resan tillbaka. Med vår gamla Peugeot hade vi inte behövt tänka något. Samtidigt som hon själv säger så vill hon ju ändå stanna på vägen så t ex ett stopp i Gränna för att fika på morgonen och ladda i deras snabbladdare blir perfekt.

Helt ärlig är jag dock lite ängslig över resan och hur hon ska hantera om det är fullt/inte funkar. Det är vår första elbil så vi kommer "öva" lite innan med längre resor och ladda på vägen. Jag är också lite osäker vad för säkerhetsmarginal man ska ha. Ska man ladda vid 20%, 15%, 10% kvar ...? just nu tänkte jag lägga på lite marginal.

Om man knappar in rätt parametrar i ABRP så tycker jag det stämmer extremt bra med verkligheten. Har inte sett någon behov av att ha mer än några enstaka % i buffert. Att det sedan kan bli så att man får vänta en liten stund vid den tilltänkta laddaren, då får det väl vara så då.

Både bensinpriset och den begränsade räckvidden på vår elbil har gjort att jag nästan alltid ställer farthållaren på 100-110km/h och bara glider med. Det tog ett litet tag att vänja sig vid, speciellt då jag kört mycket autobahn och är van vid att hålla en högre hastighet. I början känns det som att man står still när det går i 100 jämfört med 140. Efter 6 månader med elbil/generell bensinsnålhet så måste jag säga att jag är helt van, och en oväntad fördel är hur mycket mer avslappnad jag känner mig när jag kör. Vilket också märks när man kommer fram, mer energi och på bättre humör.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller nog inte med, upplever att det i dom sammanhang det nämns, om det är en seriös källa, att det handlar om långvarig laddning.

Inte alla elbilar går att spärra på det viset. Men nu börjar du ju också säga saker som det ofta nämns, nämligen att man ska sänka effekten för att skydda uttaget. Jag uppfattade det som att du menade på att du inte såg problemet i att bara plugga in i väggen å låta den stå där i 2 dygn.

Nej nej, då var jag som sagt otydlig. Jag syftade på att om man behöver fylla i 10% batteri för att komma hem från de man besökte, och då pluppar ett 16A uttag, men spärrar bilen till 10A - så man kan stå där i 4h. Då ser jag inte riktigt problemet. Men vissa man tar upp det med menar att man i princip gör sig skyldig till mordbrand samma sekund som kontakten nuddar kontaktblecken i väggen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Oavsett drivmedel så är infrastrukturen det absolut viktigaste. Kan man inte tanka/ladda så står man där. Och självklart har bensin/diesel fortfarande en stor fördel i att det finns tankställen typ överallt.

Men jag vet inte om jag tycker att det finns någon större anlending att vänta nu med elbil bara för att infrastrukturen inte är lika utbyggd. En snabb titt i Chargefinder så ser man ett brett nät av laddmöjligheter i södra sverige (mindre norrut förutom längs E4 så där har jag full förståelse att man väntar på en utbyggnad). Känns som det också är mkt som är på gång. T ex på gotland så byggs det ut en hel del nu och även om man var lite tagen på sängen med hur många elbilar som kom i sommar så planerades det ordentligt med laddplatser inför nästa år.

Det jag tror är lite jobbigt för många (inklusive mig) är att tänka om lite hur man reser. Jag är också en sån som utan problem kan köra 4-6 timmar i ett sträck med max ett kort tankstopp och med dricka och godis i bilen. Samtidigt får jag erkänna att på de resor där jag "tvingats" stanna till så har jag egentligen inte haft något emot det. Jag har inte heller med bensin/dielse behövt planera resan. jag har kört och när jag märkt att tanken börjar gå ner mot 20% så har jag stannat och tankat vid nästa bensinstation.

Med elbil behöver man planera mer. Det kan räcka med att mata in i navigationen på bilen så den plockar ut ställen att ladda på men om man som jag vill utnyttja ett laddstopp för att käka något så behöver man fundera på om det finns bättre ställen.

Jag hoppas att fler bensinmackar, större köpcentrum etc sen får laddstolpar så man kan känna sig säker att även om det är fullt/inte funkar på ett ställe så är det inte långt till nästa laddställe.

Min fru funderar på att ta bilen till Ängelholm på en kurs om några veckor och vi har redan nu slagit in resan i ABRP och Skodas Navi för att se hur det ska gå till. Vi har också fått fundera på hur hon ska ladda i Ängelholm (tyvärr verkar inte Lindvallen där hon ska vara ha någon laddningsmöjlighet) under de dagar hon är där och inför resan tillbaka. Med vår gamla Peugeot hade vi inte behövt tänka något. Samtidigt som hon själv säger så vill hon ju ändå stanna på vägen så t ex ett stopp i Gränna för att fika på morgonen och ladda i deras snabbladdare blir perfekt.

Helt ärlig är jag dock lite ängslig över resan och hur hon ska hantera om det är fullt/inte funkar. Det är vår första elbil så vi kommer "öva" lite innan med längre resor och ladda på vägen. Jag är också lite osäker vad för säkerhetsmarginal man ska ha. Ska man ladda vid 20%, 15%, 10% kvar ...? just nu tänkte jag lägga på lite marginal.

Har själv en Ioniq 5. Åkte ner till Stockholm - Basel och hem på semestern nu gick hur smidigt som helst. Laddstopp på 15min varje 2,5h-3h i Tyskland på vägen ner då hinner man inte mer än köpa en kaffe/macka och toapaus. Visst extra stopp krävs mot hur jag körde tidigare ner till kontinenten. Tappar ca 100km eller 1timme på en heldagskörning jämfört mot tidigare (Kia Ceed). Hem blev det ingen skillnad mot tidigare då vi tog resan i etapper och kunde komma hela vägen eller enbart ett laddstopp till nya destinationen.

Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 samt några av Audi och Porsche-modeller fixar detta idag. Dröjer nog inte länge innan fler bilmärken hänger på. Redan idag finns kapacitet för ännu snabbare laddning och dröjer nog inte många år innan biltillverkarna är nere under 10 minuter för laddning 10%-80%.

Tyvärr saknar både Kia och Hyundai just nu fungerade batteriuppvärmning innan laddning så skulle vänta till detta är åtgärdat. Du kan se min tidigare recension av bilen efter längre vintertrip inte lika nöjd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det farliga är väl snarare att man inte vet hur väl dimensionerade kablarna i väggen är, och är svårt att hålla koll på. Vilket innebär en brandrisk om det inte är dimensionerad för den lasten under en längre tid.

Edit: såg precis att det redan tagits upp.

Det är inte bara kablarna i sig utan alla former av övergångar som också kan drabbas av varmgång, t ex i dosor. Man vet inte alltid hur det ser ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej nej, då var jag som sagt otydlig. Jag syftade på att om man behöver fylla i 10% batteri för att komma hem från de man besökte, och då pluppar ett 16A uttag, men spärrar bilen till 10A - så man kan stå där i 4h. Då ser jag inte riktigt problemet. Men vissa man tar upp det med menar att man i princip gör sig skyldig till mordbrand samma sekund som kontakten nuddar kontaktblecken i väggen

I praktiken är det så att ju fler punkter kabeln skarvas, desto mer ökar chansen för problem.

Går kabeln central - > uttag så är det sällan problem.
Oftast går kablage
Central - > dosa - >dosa - >VU - >Vu-> Vu.
Används dessutom uttaget mycket med in och ut koppling så blir det slitage, släng på lite smuts och långvarig laddning så blir det betydligt varmare där än vad man vill ha.

Kommer din laddning via 230V uttag fungera 999 a 1000? Förmodligen, kanske till och med ännu fler gånger. Oftast börjar uttaget sluta fungera innan brand påbörjas pga jfb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

Har själv en Ioniq 5. Åkte ner till Stockholm - Basel och hem på semestern nu gick hur smidigt som helst. Laddstopp på 15min varje 2,5h-3h i Tyskland på vägen ner då hinner man inte mer än köpa en kaffe/macka och toapaus. Visst extra stopp krävs mot hur jag körde tidigare ner till kontinenten. Tappar ca 100km eller 1timme på en heldagskörning jämfört mot tidigare (Kia Ceed). Hem blev det ingen skillnad mot tidigare då vi tog resan i etapper och kunde komma hela vägen eller enbart ett laddstopp till nya destinationen.

Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 samt några av Audi och Porsche-modeller fixar detta idag. Dröjer nog inte länge innan fler bilmärken hänger på. Redan idag finns kapacitet för ännu snabbare laddning och dröjer nog inte många år innan biltillverkarna är nere under 10 minuter för laddning 10%-80%.

Tyvärr saknar både Kia och Hyundai just nu fungerade batteriuppvärmning innan laddning så skulle vänta till detta är åtgärdat. Du kan se min tidigare recension av bilen efter längre vintertrip inte lika nöjd..

Körde med min Ioniq5 nu i somras från Göteborg till Holland för att sedan vända om o köra till Polen, vi tog broarna och undvek alla färjor(billigare så, men tog extra tid), sedan samma väg tillbaka, knappt 2000km enkel väg. Var inga problem alls med infrastrukturen faktiskt tyckte jag, vi var 4 personer och jag planerade inte stoppen i förväg utan letade efter nästa laddnings stopp vid laddning. Gick hur bra som helst. Pauserna behövdes oavsett.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Intressant sätt att bemöta kritik.

  • Först påstå att det finns befintlig infrastruktur.

  • Blir snabbt överbevisad att sådan inte finns.

  • Avfärda det med en nedvärdering av person/grupp

  • Ändra sitt påstående om att man skulle kunna ersätta den befintliga bensin infrastrukturen med vätgas struktur då det är i princip klart, bara lösa det lite "tekniska". Du inser att det enda som faktiskt är tillgängligt här är markyta va, det är INGET av den befintliga strukturen du kan återanvända för att lagra / tanka vätgas med. En "elbilsälskare" skulle med din logik kunna kalla det för befintlig infrastuktur för laddplatser. Det är dessutom antagligen enklare och har högre efterfrågan än vätgas mackar

  • Lägg till något nytt påstående som inte har något med originalpåståendet att göra

Det är något speciellt med er elbilsförnekare

Hade man ställt rimliga frågor, så som "vad avser du med existerande infrastruktur, det finns inte så många klara vätgaspumpar" istället och låtit mig svara på det så hade nog fler lyckats förstå att existerande bensinmackar är ypperliga att använda. Tillgänglig markyta ett bra ordval, men som du förstått så handlar det om lite mer än bara det, där av "infrastruktur".

Det stämmer säkert att efterfrågan på laddstationer på macken är idag högre, det kan nog de flesta räkna ut eftersom det knappt finns funktionella vätgasbilar eller en vätgas station i civilisationen. Men infrastrukturen för att det skulle gå finns tillgänglig. Det handlar förstås inte om att "återanvända" utan om att "ersätta", där av att jag skrev "fossilt bränsle fasas ut bör de ersättas med motsvarande vätgas infrastruktur". Men det kan vara ett ämne mer för nån energi/infrastrukturstråd egentligen. Elbil, been there, done that, kommer antagligen tillbaka. Men det har du säkert missat, elbilsförnekare som jag är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som ett litet inspel på just den här delen. Först och främst beror det på vart jag färdas någonstans, från Gävle och neråt (väldigt grovt uppskattat) så kan jag utan att känna mig stressad planera rutter så jag kommer fram med 5-10% kvar i batteriet. Kanske något mer på vintern. 10% i min bil är ändå 6 mil på sommaren. Jag har aldrig varit med om att jag åkt till en stad och INTE haft alternativa laddpunkter inom 6 mil från min planerade destination.

Fråga: Är det vad du avser är rimligt eller hur resonerar du kring detta? Jag fick nästan ångest av att bara läsa "inom 6 mil", det är 12 mil T/R från destinationspunkten i ett värsta fall.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MsSmith:

Fråga: Är det vad du avser är rimligt eller hur resonerar du kring detta? Jag fick nästan ångest av att bara läsa "inom 6 mil", det är 12 mil T/R från destinationspunkten i ett värsta fall.

Njae, nu tror jag du missförstår mig eller läser en mening utan sitt sammanhang. Frågan jag svarade på var ju ungefär "hur låg laddningsnivå vågar ni planera för att ni kommer fram med?". Allt annat lika är det ju smidigt om man kan/vågar komma fram med lägre laddningsnivå till sin slutdestination eftersom det betyder att man spenderar mindre tid (och oftast pengar, efter som snabbladdning längs vägarna oftast är dyrare än destinationsladdning) på att ladda längs vägen.

Det jag säger är att 10% (på ett väldigt ungefär) är en acceptabel laddningsnivå att komma fram till slutdestinationens laddare med för mig, i mitt sammanhang oftast hotell eller parkeringsgarage där det finns laddare.

Som exempel säger jag då att 10% i min bil motsvarar 6 mils körning - och jag har aldrig varit med om att det funnits 0st alternativa laddare inom den räckvidden. I 99% av fallen så finns det fler laddare bara inom någon kilometer. Alltså vågar jag utan problem avbryta min laddning längs vägen när jag kommit upp till den nivån som krävs för att komma fram med 10% kvar.

Det är det här som verkar vara en ganska svår omställning för många som inte kört elbil tidigare. Med en bensin/diesel-bil så kör man ju ner tanken till säg 10% kvar - sen så tankar man upp den till 100% igen. Något som tar toklång tid på en elbil - vilket gör att den nya eller framtida elbilisten blir bortskrämd från att köpa elbil. Omställningen man gör är ju att man aldrig laddar en elbil till 100% på långresa förutsatt att man kan ladda på sin slutdestination.

Ett litet räkneexempel. Säg att en resa tar 140% av min tillgängliga kapacitet av bränsle eller batteri enkel väg. ToR blir det alltså 280% .

I min tidigare bensinbil hade jag för en sådan resa:
1. kört 90% av min bensintank - stannat och tankat till 100% - kört till hotellet och kommit fram med 50%
2. Börjat köra hemåt, stannat vid 10% kvar, och tankat till 100% igen. Behövt stanna en andra gång vid 10% och tankat till 100%. Kommit hem med 90%.

Totalt 3st stopp. Som var och och visserligen tog kanske 10 minuter. Tot. 30 minuter.

I min nuvarande elbil:
1. Kört 90% av min laddnivå. Stannat och tankat till 60%, kommit fram till hotellet med 10%
2. Bilen har nu laddat fullt på parkeringen under natten, så jag kör hemåt med 100% och upprepar proceduren ovan, kommer hem med 10% kvar.

Totalt 2st stopp, som tillsammans har tagit... ca 30-40 minuter Och har kostat mig avsevärt mycket mindre än om jag kört min tidigare bensinbil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, nu tror jag du missförstår mig eller läser en mening utan sitt sammanhang. Frågan jag svarade på var ju ungefär "hur låg laddningsnivå vågar ni planera för att ni kommer fram med?". Allt annat lika är det ju smidigt om man kan/vågar komma fram med lägre laddningsnivå till sin slutdestination eftersom det betyder att man spenderar mindre tid (och oftast pengar, efter som snabbladdning längs vägarna oftast är dyrare än destinationsladdning) på att ladda längs vägen.

Det jag säger är att 10% (på ett väldigt ungefär) är en acceptabel laddningsnivå att komma fram till slutdestinationens laddare med för mig, i mitt sammanhang oftast hotell eller parkeringsgarage där det finns laddare.

Som exempel säger jag då att 10% i min bil motsvarar 6 mils körning - och jag har aldrig varit med om att det funnits 0st alternativa laddare inom den räckvidden. I 99% av fallen så finns det fler laddare bara inom någon kilometer. Alltså vågar jag utan problem avbryta min laddning längs vägen när jag kommit upp till den nivån som krävs för att komma fram med 10% kvar.

Det är det här som verkar vara en ganska svår omställning för många som inte kört elbil tidigare. Med en bensin/diesel-bil så kör man ju ner tanken till säg 10% kvar - sen så tankar man upp den till 100% igen. Något som tar toklång tid på en elbil - vilket gör att den nya eller framtida elbilisten blir bortskrämd från att köpa elbil. Omställningen man gör är ju att man aldrig laddar en elbil till 100% på långresa förutsatt att man kan ladda på sin slutdestination.

Ett litet räkneexempel. Säg att en resa tar 140% av min tillgängliga kapacitet av bränsle eller batteri enkel väg. ToR blir det alltså 280% .

I min tidigare bensinbil hade jag för en sådan resa:
1. kört 90% av min bensintank - stannat och tankat till 100% - kört till hotellet och kommit fram med 50%
2. Börjat köra hemåt, stannat vid 10% kvar, och tankat till 100% igen. Behövt stanna en andra gång vid 10% och tankat till 100%. Kommit hem med 90%.

Totalt 3st stopp. Som var och och visserligen tog kanske 10 minuter. Tot. 30 minuter.

I min nuvarande elbil:
1. Kört 90% av min laddnivå. Stannat och tankat till 60%, kommit fram till hotellet med 10%
2. Bilen har nu laddat fullt på parkeringen under natten, så jag kör hemåt med 100% och upprepar proceduren ovan, kommer hem med 10% kvar.

Totalt 2st stopp, som tillsammans har tagit... ca 30 minuter Och har kostat mig avsevärt mycket mindre än om jag kört min tidigare bensinbil.

Jag förstår! Möjligheten till planering på samma sätt var inte möjlig när jag hade en elbil. Då var det mer att jag antingen måste fram och tillbaka på en laddning, alternativt ha en laddstation där jag skulle vara. Sedan tror jag att jag tankar generellt snabbare än du Men jag håller helt med, att ha en nytankad/nyladdad bil varje dag man åker ut är en riktigt skön känsla.

Permalänk
Medlem

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Kan bero på att med lite tillägg på bilen så kostar den miljonen inte så många som har dom pengarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan bero på att med lite tillägg på bilen så kostar den miljonen inte så många som har dom pengarna.

Fast det gäller väl Porsche Tycan, Audi E-Tron osv också och för all del Model S/X i den mån de nu går att köpa. Och dessa bilar är om än inte vanliga kanske så heller inte helt ovanliga i t.ex. Stockholms-trafiken. Något måste göra att dom (vi) valt bort Jaguar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det gäller väl Porsche Tycan, Audi E-Tron osv också och för all del Model S/X i den mån de nu går att köpa. Och dessa bilar är om än inte vanliga kanske så heller inte helt ovanliga i t.ex. Stockholms-trafiken. Något måste göra att dom (vi) valt bort Jaguar numera.

Jag ser inte många jaguar i allmänhet. De enda man ser är gamla skorvar. Tror inte de har någon större fanbase i Svedala.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser inte många jaguar i allmänhet. De enda man ser är gamla skorvar. Tror inte de har någon större fanbase i Svedala.

Så kan det nog vara, men iaf när jag köpte min S så var det väl ett hyffsat hett alternativ av de få alternativ som fanns då för några år sedan. Kan inte påminna mig att jag sett några direkta nyheter om Jaguars elbilar på ett tag så kanske är det så att tiden sprungit förbi dom, utvecklingstakten inom elbilar är rimligtvis klart högre än för ICE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så kan det nog vara, men iaf när jag köpte min S så var det väl ett hyffsat hett alternativ av de få alternativ som fanns då för några år sedan. Kan inte påminna mig att jag sett några direkta nyheter om Jaguars elbilar på ett tag så kanske är det så att tiden sprungit förbi dom, utvecklingstakten inom elbilar är rimligtvis klart högre än för ICE.

Vill minnas att I-PACE fick en uppdatering för MY21 med lite ny inredning och sånt, inget större. Tror mycket på att det inte fanns så många andra alternativ när den kom men nu finns det hur mycket som helst och då är den inte lika intressant. Många Jaguar-frälsta (åtminstånde den jag har på jobbet) är av åsikten att det ska låta under huven, något jag såklart ställer mig helt oförstående till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Skrivet av Chippen2188:

Vill minnas att I-PACE fick en uppdatering för MY21 med lite ny inredning och sånt, inget större. Tror mycket på att det inte fanns så många andra alternativ när den kom men nu finns det hur mycket som helst och då är den inte lika intressant. Många Jaguar-frälsta (åtminstånde den jag har på jobbet) är av åsikten att det ska låta under huven, något jag såklart ställer mig helt oförstående till

Det är en fin bil. Väldigt traditionell samtidigt som det är en elbil. Den stora nyheten i uppdateringen 2021 vill jag minnas var infotainment-systemet - skärmar och mjukvara (nånting som tydligen VERKLIGEN behövdes). Sedan försökte man väl göra den tillgänglig för fler med lägre effekt och fler utrustningsnivåer.
Arkitekturen är som många nyare bilar idag. Med det sagt: den laddar rätt långsamt men inte anmärkningsvärt långsamt (max 100kW) jämfört med bilar från VAG (förutom dyrare Audi, och Porsche), Renault, Citroen, Ford m.fl. Tror f.ö. att AC-laddningen tog iom. uppdateringen ett kliv upp till dagens standard med max 11kW.

Edit: Det rullar ca. 440st. i-Pace i Sverige idag. Varav ca 385 är i 400hk-utförande. Att jämföra med en model 3 (generation 2021-) och 7441st. Eller drygt 12000st iD.4 (generation 2021-).

Prismässigt ligger ju en generöst rustad iD.4 väldigt nära en bra utrustad i-Pace...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Förutom att Jaguar troligen inte har någon större fan base i Sverige så vet jag inte hur mycket problemen den haft påverkar, läst lite då och då om problem på modellen men vet inte om det är mer än andra bilar.
Dock verkar den blivit "känd" i US för att ha problem med batterier som fattat eld vid laddning, sen om det är tillfälligheter eller dålig konstruerad kylning vet jag inte.
https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-ano...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Jag ser en och annan då och då. Den var ju imponerande på många sätt när den var ny, men tekniken går fort så idag är den inte riktigt det längre, men priset är fortfarande satt som den var "top of the line" liksom.

Sen tycker jag inte den är så snygg i verkligheten. Det är något med proportionerna, lång och smal men hög.