Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Skrivet av snajk:

Jag ser en och annan då och då. Den var ju imponerande på många sätt när den var ny, men tekniken går fort så idag är den inte riktigt det längre, men priset är fortfarande satt som den var "top of the line" liksom.

Sen tycker jag inte den är så snygg i verkligheten. Det är något med proportionerna, lång och smal men hög.

Jag tror framförallt Snajk är något på spåren här. Den har blivit frånsprungen i den snabba teknikutvecklingen. Den var imponerande när den kom, men prestandan och räckvidden den levererar kan nu fås till lägre pris från både Audi (Q4 E-Tron) och Tesla Model Y m.fl. Infotainment och annan teknik i den är också ganska förlegad jämfört med andra alternativ på marknaden - och just infotainment har ju blivit allt viktigare för bilköparna på senare år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad har egentligen hänt med Jaguar iPace, som i början av elbilsracet var rätt populär men som man knappt längre ser på gatorna eller för all del i diskussionerna? Marknaden kryllar väl inte direkt av någorlunda snygga el-suv:ar och Jaguar som varumärke borde väl fortfarande ha vissa entusiaster kan man tycka.

Jag tycker att jag ser I-Pace rätt ofta på vägarna i Stockholmsområdet. Stod senast häromdagen och laddade bredvid en på IONITY i Södertälje. Han verkade fullständigt strunta i hur den tjocka och vibrerande laddkabeln låg och rev i lacken på hans jagga 🤣

För övrigt tycker jag det är underligt att så många ser ett 20-30 minuters laddningsstopp som ett så enormt stort problem. Är jag den enda som (efter 3 månader med elbil) fortfarande tycker att det är skitmysigt att stanna till på diverse laddnätverk för en laddning?

Ta en kaffe, mingla med andra elbilsägare, betrakta deras elbilar eller bara sitta i bilen och glo på Netflix eller spela nåt spel på infotainmentsystemet. Det är på något sätt jäkligt mysigt, kan jag erkänna. Iallafall varma sommardagar eller kvällar. Och då är jag ändå den som måste ladda 100% publikt då vi fortfarande väntar på stolpar i vår BRF.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

För övrigt tycker jag det är underligt att så många ser ett 20-30 minuters laddningsstopp som ett så enormt stort problem. Är jag den enda som (efter 3 månader med elbil) fortfarande tycker att det är skitmysigt att stanna till på diverse laddnätverk för en laddning?

Ta en kaffe, mingla med andra elbilsägare, betrakta deras elbilar eller bara sitta i bilen och glo på Netflix eller spela nåt spel på infotainmentsystemet. Det är på något sätt jäkligt mysigt, kan jag erkänna. Iallafall varma sommardagar eller kvällar. Och då är jag ändå den som måste ladda 100% publikt då vi fortfarande väntar på stolpar i vår BRF.

Det beror ju sjuuukt mycket på var man hamnar. Jag har hittills bara stått på ionity norr om Stockholm , och...
- Sundsvall, en mack helt omringad av motorväg och sly, kan inte ens ta en promenad utan att riskera livet
- Hudiksvall, vid ett värdshus som är helt okej, här stannar jag gärna och äter
- Gävle, ungefär som Sundsvall, ingen höjdare
- Uppsala, vid ett handelsområde, här kan man slå ihjäl en halvtimme utan problem

Nu har jag säkert fler möjligheter genom WeCharge, har inte doktorerat i detta, men det händer att jag står och maxar till 100 % i Hudik bara för att slippa stanna i Gävle.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tycker att jag ser I-Pace rätt ofta på vägarna i Stockholmsområdet. Stod senast häromdagen och laddade bredvid en på IONITY i Södertälje. Han verkade fullständigt strunta i hur den tjocka och vibrerande laddkabeln låg och rev i lacken på hans jagga 🤣
https://i.ibb.co/nrwp19V/20220813-224248.jpg

För övrigt tycker jag det är underligt att så många ser ett 20-30 minuters laddningsstopp som ett så enormt stort problem. Är jag den enda som (efter 3 månader med elbil) fortfarande tycker att det är skitmysigt att stanna till på diverse laddnätverk för en laddning?

Ta en kaffe, mingla med andra elbilsägare, betrakta deras elbilar eller bara sitta i bilen och glo på Netflix eller spela nåt spel på infotainmentsystemet. Det är på något sätt jäkligt mysigt, kan jag erkänna. Iallafall varma sommardagar eller kvällar. Och då är jag ändå den som måste ladda 100% publikt då vi fortfarande väntar på stolpar i vår BRF.

Nä har inga problem med det då det är skönt att stanna efter ca 2 timmar och sträcka på benen lite även om jag klarar att kör 7 timmar i sträck utan problem är inte det något skoj.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det beror ju sjuuukt mycket på var man hamnar. Jag har hittills bara stått på ionity norr om Stockholm , och...
- Sundsvall, en mack helt omringad av motorväg och sly, kan inte ens ta en promenad utan att riskera livet
- Hudiksvall, vid ett värdshus som är helt okej, här stannar jag gärna och äter
- Gävle, ungefär som Sundsvall, ingen höjdare
- Uppsala, vid ett handelsområde, här kan man slå ihjäl en halvtimme utan problem

Nu har jag säkert fler möjligheter genom WeCharge, har inte doktorerat i detta, men det händer att jag står och maxar till 100 % i Hudik bara för att slippa stanna i Gävle.

Självklart finns det bättre och sämre laddstationer. Vissa kanske inte har nån vidare utsikt eller mack/restaurang i närheten, men det är ändå inte så illa som många får det att låta. Och det är egentligen inte det jag menar.

Vare sig man kör tvärs över hela Sverige eller bara åker hemifrån för att ladda upp bilen inför morgondagen så är den där laddningen (för mig iallafall) lite som en avslappnad stund. Som gjord för att andas ut. Som småbarnsförälder så är det ju ofta rena njutningen att bara åka iväg och ladda bilen och varva ner, eller småsnacka med andra elbilsägare 😀 Det finns liksom en charm med det.

Dessutom är ju elbilar i regel nya bilar som ger möjlighet till all entertainment man kan önska sig, om inte själva mobilen räcker till. Dra på ett avsnitt under tiden, spela nåt spel, kolla på nyheter, läs nåt forum eller vad vet jag. Då går halvtimmen på ett nafs.

Min kinabil (Marvel) laddar ju relativt långsamt, max 92kW, men jag har inte en endaste gång tänkt tanken att jag skulle vinna något på att istället ladda i 180kW. Så jäkla bråttom har man inte, såvida man inte redan är sen någonstans.

Skrivet av vinylens:

Nä har inga problem med det då det är skönt att stanna efter ca 2 timmar och sträcka på benen lite även om jag klarar att kör 7 timmar i sträck utan problem är inte det något skoj.

Exakt. Jag kör väldigt sällan mer än 2 eller max 2,5 timmar utan en rejäl bensträckare. Dessa pauser går ju att ta i beräkning när man planerar sin färd redan från början. Åk en halvtimma tidigare så kan du slappna av när du, halvvägs på trippen, står och laddar en halvtimme. Ska man köra ner i Europa så är ju färden dit en del av upplevelsen, så självklart ska man ta dessa pauser ändå, vare sig man kör elbil eller fossilbil.

Men rent generellt när elbil kommer på tal i de flesta sammanhang så låter det på alla skeptiker som att de alla är yrkeschaufförer som pumpar 100mil non-stop 5 dar i veckan. Inte undra på att det sker så mycket olyckor när folk köttar på i 6 timmar bakom ratten utan att ens ta en paus.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inofficiell ambassadör

På ämnet laddstationer. Det byggs ju många förhållandevis snabba laddstationer numera, med säg 10-20st 250Kw+ laddstolpar - och det är ju bra, de finns ju ett användningsområde för dem såklart. Men det jag skulle vilja vore att någon vågade satsa på ett lite annorlunda koncept. Inte "istället för" - men som ett komplement så det fanns lite fler alternativ.

Istället för 10st 250Kw laddare, sätt upp 50st 50Kw laddstolpar! (kräver samma totala effekt från nätet) Smäll upp den vid någon fin insjö i närheten av någon bra trafikled/nod några minuter från E4:an typ. Ha en badstrand, en trevlig restaurang, kanske ett gym, ett promenadstråk runt sjön. Någon glassbar på sommaren, som kan sälja fikabröd, kaffe och varm choklad på vintern. Jag hade gärna stannat där lite drygt en timme istället för att stå 20-30 minuter vid någon sunkig parkeringsplats och två hamburgerkedjor

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Håller med! Men är kanske lite partisk iom att min bil klarar max 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

På ämnet laddstationer. Det byggs ju många förhållandevis snabba laddstationer numera, med säg 10-20st 250Kw+ laddstolpar - och det är ju bra, de finns ju ett användningsområde för dem såklart. Men det jag skulle vilja vore att någon vågade satsa på ett lite annorlunda koncept. Inte "istället för" - men som ett komplement så det fanns lite fler alternativ.

Istället för 10st 250Kw laddare, sätt upp 50st 50Kw laddstolpar! (kräver samma totala effekt från nätet) Smäll upp den vid någon fin insjö i närheten av någon bra trafikled/nod några minuter från E4:an typ. Ha en badstrand, en trevlig restaurang, kanske ett gym, ett promenadstråk runt sjön. Någon glassbar på sommaren, som kan sälja fikabröd, kaffe och varm choklad på vintern. Jag hade gärna stannat där lite drygt en timme istället för att stå 20-30 minuter vid någon sunkig parkeringsplats och två hamburgerkedjor

Håller med. Dock förmodligen en kostnadsfråga, då varje stolpe tydligen kostar flera hundra tusen kronor. De vill ju gärna gå med vinst på stationerna, förr eller senare.

Jag tycker man iaf kan börja med att bygga ut de långsammare laddstationerna vid områden/attraktioner där folk faktiskt samlas i mer än någon/några timmar. Ta ett exempel som Kolmårdens djurpark. Vi har varit där två gånger i sommar. Det finns totalt 12st (11kW) laddstolpar på en parkering som troligen rymmer minst tusen bilar. Av alla tusen bilar som stod på den stora parkeringen var säkert minst 5-7% elbilar. Att få en av laddplatserna är rena lotteriet. Den som ställer sig där står ju ändå kvar där i minst 6 timmar.

Samma sak vid diverse shoppingcenter. Oftast 4-10 laddplatser totalt. Blir ju rena jackpotvinsten om man får en plats.

Om folk bara kunde få ladda mer spontant medan de besöker platser, shoppar osv så skulle dessa snabbladdare inte behöva byggas ut i samma utsträckning. Alla på vägarna kör inte roadtrips tvärs genom landet för körningens skull, utan oftast har ett mål med resan, vare sig den är kort eller lång. Det är egentligen det enda jag stör mig på med infrastrukturen, att man sällan kan ladda när man väl kommer fram nånstans, utan måste ladda på vägen, även om destinationen bara är 25 mil bort.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Även 11 kW ger ju ganska bra på ställen där man är i några timmar liksom. Typ nöjesparker, köpcenter eller liknande. 22 kW hade ju varit ännu bättre men det är inte så många bilar som kan ladda så snabbt AC så frågan är om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Minns ej om denna redan blivit postad i tråden, men det är en rundtur på en gigantisk laddningsstation i Tyskland.

https://youtu.be/jdqWlEIFUMI

De har massor av ~35kw laddare, som man kan låsa upp till högre effekt via någon app. Sedan finns det ultrasnabba laddare också. Tänker mig att stora attraktioner man tar bilen till hade kunnat investera i något snarlikt som en service till gästerna.

Permalänk
Medlem

Jo, jag ska ringa supporten imorgon och fråga, men eftersom jag är otålig så frågar jag här också.

Någon som vet hur man tvingar Kia Charge att genomföra debiteringen på nytt?

När pengarna skulle dras hade jag någon krona för lite på kortet, så den misslyckades. Jag fyllde på och tänkte att dom testar väl igen. En vecka senare är fakturan fortfarande obetald.

Hittar inget i varken appen eller på hemsida.

Uppdatering: Ett andra försök görs runt den 18e.

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Snabb fråga till alla er kunniga.

Min sambos Aiways U5 har senaste veckorna slutat blåsa kall luft från ACn och snabbladdningen blir throttlad redan runt 50%. På IONITY tex, första 10 minuterna kanske så laddar den i 90-92kW vilket är max, men därefter störtdyker den ner till 25-27kW, trots att batteriet bara är runt 50%. I vanliga fall ligger laddningen mellan 70-80kW från 50% till 60% och sedan i 55-65kW från 60% upp till 80%.

Jag förstår att det förmodligen handlar om att de glömt fylla på kylmedium (eller vad det nu heter) då ACn knappt arbetar, men har det att göra med att laddningen också throttlar? Används HVAC kylvätskan till att kyla stora batteriet vid laddning, eller är det här något annat fel?

Har inte hunnit/orkat ringa verkstan än, men vore intressant att veta vad ni tror att det handlar om.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SweViver:

Snabb fråga till alla er kunniga.

Min sambos Aiways U5 har senaste veckorna slutat blåsa kall luft från ACn och snabbladdningen blir throttlad redan runt 50%. På IONITY tex, första 10 minuterna kanske så laddar den i 90-92kW vilket är max, men därefter störtdyker den ner till 25-27kW, trots att batteriet bara är runt 50%. I vanliga fall ligger laddningen mellan 70-80kW från 50% till 60% och sedan i 55-65kW från 60% upp till 80%.

Jag förstår att det förmodligen handlar om att de glömt fylla på kylmedium (eller vad det nu heter) då ACn knappt arbetar, men har det att göra med att laddningen också throttlar? Används HVAC kylvätskan till att kyla stora batteriet vid laddning, eller är det här något annat fel?

Har inte hunnit/orkat ringa verkstan än, men vore intressant att veta vad ni tror att det handlar om.

Nu har jag ju ingen specifik kunskap Aiways. Men min killgissning blir "ja". Problemen hör ihop. T.ex. Teslas Model 3 har ju integrerat sin klimatanläggning med kylpaketet till batterier och motorer. Därigenom kan klimatanläggningen hjälpa till att kyla batteriet vid laddning eller "stjäla" värme från batteriet för att värma kupén etc.

Om klimatanläggningen inte fungerar i er bil så klarar den alltså troligtvis inte av att hålla batterier tillräckligt svalt för snabb laddning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Som småbarnsförälder så är det ju ofta rena njutningen att bara åka iväg och ladda bilen och varva ner, eller småsnacka med andra elbilsägare 😀 Det finns liksom en charm med det.

Det är här skon "klämmer" min vän Känner exakt likadant, att det är skönt att komma hemifrån en sväng. Jag laddar dock inte bilen, jag handlar mat osv i stället. Har man en 3 och en 5-åring hemma behöver man andas lite ibland Med det sagt är ju det ju perfekt att förena lite nytta med nöje oavsett vad man gör med sin halvtimme.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Hämtade ut en ID4 GTX i fredags, kört ca 70 mil än så länge. Levererades med 3.0.0 programvaran och inte upptäckt några större problem.

Finns en bugg som gör att inställningar i bilen återställer sig själva, lite störande när det händer men hoppas det löser sig nästa uppdatering, skall göra det enligt VW. Klimatanläggningen återställer sig själv till 22 grader när den känner för det oavsett vad man ställt den på tidigare och farthållaren slår automatiskt på skyltavläsning och anpassning av hastigheten till dessa trots att man stängt av det. Då får man snällt ställa ner värmen till 19-20 igen som jag vill ha det och stänga av automatiskt uppdatering av farthållaren igen, sen bara att köra.

Men att ladda 137 kWh än så länge för 200kr känns bra, trots att i helgen var priserna riktigt dåliga även på natten.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Min Mach E GT står tyvärr och väntar på reparation - High Voltage Junction Box problem. (tillverkningsfel med en för dålig komponent som inte klarar påfrestningen vid DC laddning och full gas.
Trist men fixar de det så har jag inget annat att klaga på gällande bilen (även om @MP-Jan kommer köra ifrån mig i sin KIA GT när han väl får den haha).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Mach E GT står tyvärr och väntar på reparation - High Voltage Junction Box problem. (tillverkningsfel med en för dålig komponent som inte klarar påfrestningen vid DC laddning och full gas.
Trist men fixar de det så har jag inget annat att klaga på gällande bilen (även om @MP-Jan kommer köra ifrån mig i sin KIA GT när han väl får den haha).

Trist att höra. Fel på nya bilar är såna antiklimax. När man köper nytt för att slippa problem men ändå får ta bilen till verkstaden. Du är alltså utan Mach-e ett tag? Får dom tag på komponenten i någorlunda tid åtminstone?

Kan ge lite feedback C40: n. Jag älskar acceleration och vridmoment. Den glädjen förtas något då jag nu kan förutse när förarstolen "klonkar till" när jag accelererar iväg (även vid mild acc.), efter en medel till hård regen-inbromsning. Varje gång. Superirriterande. Samt att sedan början av sommaren/senvåren har den annars solida interiören börjat gneka.

Den här delen av panelen låter illa. Även det superirriterande.

Tror att Ford har drevat och konfat Mach-E GT:n för hårt, så att den har för mycket vridmoment och för snabbt. Den verkar ha nästan för lätt att bara spinna loss, men samtidigt lite svårt att komma upp till 200.

EV6 GT: n ser jag verkligen fram emot. Tänker ställa den mot en kollegas E63 S. Tänker att jag har en fair chance att ta honom upp till 100 åtminstone. Nämnd kollega är f.ö. benhård elbilsskeptiker, som först och främst oroar sig över att vi inte har elkapacitet för att gemene man ska åka runt i elbil. Hoppas kunna ge honom en smak av "framtiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Trist att höra. Fel på nya bilar är såna antiklimax. När man köper nytt för att slippa problem men ändå får ta bilen till verkstaden. Du är alltså utan Mach-e ett tag? Får dom tag på komponenten i någorlunda tid åtminstone?

Kan ge lite feedback C40: n. Jag älskar acceleration och vridmoment. Den glädjen förtas något då jag nu kan förutse när förarstolen "klonkar till" när jag accelererar iväg (även vid mild acc.), efter en medel till hård regen-inbromsning. Varje gång. Superirriterande. Samt att sedan början av sommaren/senvåren har den annars solida interiören börjat gneka.
<Uppladdad bildlänk>
Den här delen av panelen låter illa. Även det superirriterande.

Tror att Ford har drevat och konfat Mach-E GT:n för hårt, så att den har för mycket vridmoment och för snabbt. Den verkar ha nästan för lätt att bara spinna loss, men samtidigt lite svårt att komma upp till 200.

EV6 GT: n ser jag verkligen fram emot. Tänker ställa den mot en kollegas E63 S. Tänker att jag har en fair chance att ta honom upp till 100 åtminstone. Nämnd kollega är f.ö. benhård elbilsskeptiker, som först och främst oroar sig över att vi inte har elkapacitet för att gemene man ska åka runt i elbil. Hoppas kunna ge honom en smak av "framtiden".

Jo den står på reparation, har en lånebil Ford Kuga Hybrid så länge men inte samma bil riktigt om man säger så.
Nu kör jag aldrig i hastigheter över 140 knappt så det är inget problem för mig, men hade jag bott i Tyskland nära autobahn så hade jag nog valt en annan bil.

Har man bilar som går i 250-300 km/h så inbjuder det till ännu farligare körning i mina ögon så det är inget jag vill ha, men fort upp till 130-140 är viktigt ! Eller bara glida och njuta.

Permalänk
Medlem

Ja, är ju många som verkligen vill att den ska bli verklighet och nu bekräftar Polestar att konceptet O₂ blir verklighet, men inte förrän 2026.

https://www.dagensps.se/motor/polestar-6-konceptet-o%E2%82%82...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hur mycket påverkar egentligen fälgarna provkörde en tesla model y för ett par veckor sedan med 20 tums färgerna med ganska tung högerfot och en del motorvägs körning och då hamnade förbrukningen på 143wh/km
<Uppladdad bildlänk>

En del skulle jag säga, tillverkarna uppger ju det själva när man bygger en bil. Större fälgar höjer ofta förbrukningen (som ändras när man bygger sin drömbil) och även tvärtom om man vill ha mindre fälgar, Teslas sida är bra på att visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu är det ju inte bara trend som gör att det sitter stora fälgar på elbilar, utan det är för att bilen är tyngre och för att få bärighet så måste storleken på fälgarna upp. Antingen via större diameter eller ökad bredd, eller båda. Ytterligare en anledning kopplad till bilens vikt är att det krävs större bromsar vilket gör att diametern måste ökas. Nu vet jag inte vad nya Polestar väger men med ett så stort batteri så lär den vara en av de tyngre bilarna.

Jo, jag tror du har rätt, det finns såklart andra skäl även om det inte är hela sanningen.
Tittar man på BMW i3 så valde man lite smalare däck som ändå gjorde fälg och däck lätta.

Nackdelen där var väl att det var "special" dimension som kostar en hel del när man väl ska byta eller köra vinterdäck.

Permalänk
Medlem

Som ny ägare till en ID4 nu så startade jag WeCharge/Elli abonnemang genom Volkswagen ID appen. 99kr/mån och 3,15kr/kWh.

Utan att ha gjort allt för mycket efterforskning hoppas jag detta var rätt beslut, vad kör ni andra?
Har ni tips på något som är bättre eller som man bör komplettera med?

Hur gör ni som har flera elbilar, köper ni flera abonnemang eller kan man dela ett abonnemang på något sätt? (Vi själva har två elbilar nu i familjen)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Snabb fråga till alla er kunniga.

Min sambos Aiways U5 har senaste veckorna slutat blåsa kall luft från ACn och snabbladdningen blir throttlad redan runt 50%. På IONITY tex, första 10 minuterna kanske så laddar den i 90-92kW vilket är max, men därefter störtdyker den ner till 25-27kW, trots att batteriet bara är runt 50%. I vanliga fall ligger laddningen mellan 70-80kW från 50% till 60% och sedan i 55-65kW från 60% upp till 80%.

Jag förstår att det förmodligen handlar om att de glömt fylla på kylmedium (eller vad det nu heter) då ACn knappt arbetar, men har det att göra med att laddningen också throttlar? Används HVAC kylvätskan till att kyla stora batteriet vid laddning, eller är det här något annat fel?

Har inte hunnit/orkat ringa verkstan än, men vore intressant att veta vad ni tror att det handlar om.

Det är mycket möjligt att batteripaketet använder samma kylsystem som används för att kyla kupén.

Men vill bara tillägga här att kylmedium är inget man ska fylla på normalt. Om din bil tappar det, så är det ett läckage någonstans i systemet som måste åtgärdas. När det är åtgärdat så trycktestar man för läckage och sedan fyller man upp. Så att du inte blir lurad av verkstaden

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Så har man haft vår Skoda Enyaq iV sportline i över 1 Vecka . Vi har kört runt 40 mil så inte oändligt än men vi tog t ex en runt 1 timme tur till Vaxholm och hem för en 50-års-fest.

Vad jag gillar
-----
- Så tyst och skön. Visst hör man däcken mot vägen och vissa underlag är mer högljudda än andra men så skönt att ändå kunna samtala utan att höja rösterna.
- Sköna stolar. har de kupade SportLine-stolarna och gillar dom skarpt
- Visserligen tog det lite tid att sätta upp Skoda MyConnect med ett konto i bilen men nu funkar t ex Wireless CarPlay helt sömnlöst så jag inte behöver tänka på det utan har access till det sekunden jag sätter mig i bilen.
- Generellt skön att köra.
- Gillar LED-strålkastarna som kan ha helljus på en del av körbanan och blända av för mötande bilar samtidigt. Testade på väg från Vaxholm mitt i natten och såg ut att funka bra.
- Bra utrymme i bakluckan.
- Insåg inte att jag skulle gilla 1-pedalkörning så mkt.

Det jag gillar mindre
----
- Infotaiment kan vara segt några sekunder vid start. Det är som den startar upp allt. Så när jag ska trycka in min kod (eller nu OK då jag valt att spara kod) så kan den lagga lite. Det försvinner normalt inom 5-10 sekunder och under körning tycker jag infotainment har varit laggfritt
- Emergency Brake när jag backade drev mig till vansinne. Jag trodde allvarlig jag kört på något på vår uppfart de 2-3 första gångerna det hände. Kunde inte fatta varför bilen tvärstoppade. Gick så långt att jag kröp upp för körvägen för att minimera whiplash.

Jag insåg ganska snabbt att problemet var att vår uppfart har mkt gräs etc på sidorna OCH är smal. Så sensorerna såg massor av grejer runt bilen och trodde vi var på väg att krocka in i något (gräs ...). Bra tillfälle att klippa ner och trimma men samtidigt kommer det hända igen mot vintern när det är snö runt om. Som tur var hittade jag trådar för andra Skoda-bilar om denna och listade till slut ut att man kan när man börjar backa gå in under settings på sidan som syns på tillfälligt slå av auto-bromsen. Det håller bara tills bilen startar nästa gång vilket jag gillar då funktionen i sig är viktig. Men puh, trodde jag höll på bli galen då det endast hände i vårt uppfart.

En annan sak som jag inte är super-impad av är navigationen. Jag vet att med ME3.0 ska den ha blivit bättre och den ser ut att ge ungefär samma förslag för fruns resa till ängelholm som andra appar men den har stora problem med tunnlar.

När vi åkte till Vaxholm så tappade den helt signalen borsta vid Karolinska där man åker ner i tunnel och behöver byta filer flera gånger. När det händer i Google Maps så stannar navigeringen så man fortfarande ser var man ska och kommer igång sen direkt men i Skdoas Navi så börjar den flippa ut och försöka hitta vägar ovanför tunneln och beräkna om igen och igen och igen. T ex när vi åkte hem och åkte under Karolinska vid Norrtull så fick den plötsligt för sig vi var på Vallhallavägen och skulle svänga höger ... Med tanke på att bilen har full koll på hur hjulen rullar borde den kunna approximera position när gps tappas.

På essingeleden så flippade den ur med hastighetsbegränsningen och under en relativt kort bit så visade den 50, 110, 80, 50, 110 etc. Har också noterat att den har helt fel hastigheter här i Huddinge (50) trots att dessa ändrades många många år sedan till 40. Jag tror helt enkelt att kartdatan som de använder är urgamla? Mina föräldrars väg i Stuvsta har den fått för sig är avstängd och får pippi när jag åker in på den.

Med tanke på att de nu jobbar med ABRP (I MySkoda så kan man nu planera rutt och den använder sig av ABRP) så hoppas jag de kan ändra kartdatan till den som ABRp använder (Apple?). För just nu är det lite fånigt.

Jag har fått min ODB2-dosa dock och ABRP har nu visst stöd för Apple Car Play så tror eventuellt jag kommer ändå testa att använda den. Hur får man frugan att fatta hur hon ska använda den är dock frågan :).

Överlag är jag supernöjd med bilen. Mkt positiva kommentarer om den från folk som sett den och åkt med.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Hur gör ni som har flera elbilar, köper ni flera abonnemang eller kan man dela ett abonnemang på något sätt? (Vi själva har två elbilar nu i familjen)

Vi har två elbilar (Audi och Volkswagen) och kör e-tron Charging Service (IONITY). Med laddkortet kan man ladda vilka bilar som helst, men med Audi-appen bara starta laddningen på det fordon som är registrerat till abonnemanget.

Med Elli får du också ett laddkort. Däremot osäker på hur det fungerar med ID-appen och flera fordon.

Permalänk
Medlem

Elli-abonnemanget är bundet till enskilt fordon, tyvärr, men för 3 kr/kWh har man ju räknat hem det ganska snabbt ändå.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Vi har två elbilar (Audi och Volkswagen) och kör e-tron Charging Service (IONITY). Med laddkortet kan man ladda vilka bilar som helst, men med Audi-appen bara starta laddningen på det fordon som är registrerat till abonnemanget.

Med Elli får du också ett laddkort. Däremot osäker på hur det fungerar med ID-appen och flera fordon.

Skrivet av ghoti:

Elli-abonnemanget är bundet till enskilt fordon, tyvärr, men för 3 kr/kWh har man ju räknat hem det ganska snabbt ändå.

Man kan starta alla laddare med Elli/WeCharge kortet och alla laddstationer som är uppkopplade går att starta via appen. Så smidigt ändå, frugan får låna inlogget och ska en polare ladda någonstans kan dom bara säga vilken laddare och man kan starta den via appen. Så inga problem att vara flera på ett konto i alla fall.

Det skall komma Plug and Charge i en uppdatering längre
fram och med den ”handskakningen” så kommer det vara knutet mot chassinummer, dock skall kort och app fungera till vilket fordon som helst.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Hämtade ut en ID4 GTX i fredags, kört ca 70 mil än så länge. Levererades med 3.0.0 programvaran och inte upptäckt några större problem.

Finns en bugg som gör att inställningar i bilen återställer sig själva, lite störande när det händer men hoppas det löser sig nästa uppdatering, skall göra det enligt VW. Klimatanläggningen återställer sig själv till 22 grader när den känner för det oavsett vad man ställt den på tidigare och farthållaren slår automatiskt på skyltavläsning och anpassning av hastigheten till dessa trots att man stängt av det. Då får man snällt ställa ner värmen till 19-20 igen som jag vill ha det och stänga av automatiskt uppdatering av farthållaren igen, sen bara att köra.

Men att ladda 137 kWh än så länge för 200kr känns bra, trots att i helgen var priserna riktigt dåliga även på natten.

Grattis. När beställde du, vilka utrustningspaket och är det leasing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Grattis. När beställde du, vilka utrustningspaket och är det leasing?

September 2021 lades beställning, har assistanspaket plus, designpaket plus och dragkrok. Ingen annan utrustning, tyckte inte det fanns något mer av värde att speca på bilen just då, nu kan man köpa till bättre ljud, det kunde inte man när vi beställde, det hade vart gött o ha för ljudet är riktigt uselt i bilen…
Köpt den och två likadana på företaget, ingen leasing.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Överlag är jag supernöjd med bilen. Mkt positiva kommentarer om den från folk som sett den och åkt med.

Har en Skoda Enyaq iV 80X Sportline på test denna vecka och håller med om det mests du säger Bra strålkastare men upplever att den beter sig lite osäkert. Upplever att den slår av tt ofta för att sen ändra sig och smyga igång helljuset igen på vissa delar, även om det inte kommer möte. Ingen har dock blinkat åt mig när jag kommit körande så det är positivt

Inte testat navigationen än, ska åka Uppsala-Anderstorp t/r i helgen så tänkte prova då. Men det verkar ju sjukt att den inte tar tunnlar, riktigt dåligt!

Har länge sagt att Enyaq är bästa elbilen för familjen och efter ett par dagars provkörning så står jag fast vid det, en riktigt trevlig bil

Visa signatur