Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

September 2021 lades beställning, har assistanspaket plus, designpaket plus och dragkrok. Ingen annan utrustning, tyckte inte det fanns något mer av värde att speca på bilen just då, nu kan man köpa till bättre ljud, det kunde inte man när vi beställde, det hade vart gött o ha för ljudet är riktigt uselt i bilen…
Köpt den och två likadana på företaget, ingen leasing.

Ah okej. Företag då förstår jag. Samma utrustningspaket som jag ungefär.

Jag beställde också början av september 2021, har en försenad leveranstid till vecka 46. De skyller på kriget men min foliehatt börjar vara väldigt välformad.

Misstänker att de prioriterar att bygga upp leasingparken och stora volymer till företag/bilhandlare. Känns som man har en nummerlapp i kön VW bara ritar extra siffror på

Permalänk

Kör sedan juli en 2022 G08 BMW iX3 (LCI) M Sport.
Verklig räckvidd drygt 30 mil på en laddning.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Ah okej. Företag då förstår jag. Samma utrustningspaket som jag ungefär.

Jag beställde också början av september 2021, har en försenad leveranstid till vecka 46. De skyller på kriget men min foliehatt börjar vara väldigt välformad.

Misstänker att de prioriterar att bygga upp leasingparken och stora volymer till företag/bilhandlare. Känns som man har en nummerlapp i kön VW bara ritar extra siffror på

Det var assistanspaket plus som gjorde att leveransen blev så sjukt försenad, skulle fått bilarna vecka 12 egentligen.
Vi körde på svarta färgen också, den släpptes några dagar efter att vi beställde så ändrade till det.

Debadge och palstidipat emblemet bak samt bytt regplåtshållaren så nu är bilen svart på riktigt.
Synd bara att nästa års GTX levereras med svart C stolpe och blanksvarta plastdetaljer istället för antracit grå som dom är nu, det hade man velat ha... men inte värt att vänta ytterligare 6-12 månader på det kanske

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Det var assistanspaket plus som gjorde att leveransen blev så sjukt försenad, skulle fått bilarna vecka 12 egentligen.
Vi körde på svarta färgen också, den släpptes några dagar efter att vi beställde så ändrade till det.

Debadge och palstidipat emblemet bak samt bytt regplåtshållaren så nu är bilen svart på riktigt.
Synd bara att nästa års GTX levereras med svart C stolpe och blanksvarta plastdetaljer istället för antracit grå som dom är nu, det hade man velat ha... men inte värt att vänta ytterligare 6-12 månader på det kanske

Hehe, nä inte värt. Lite surt att de inte tänkte på det under designfasen att svart inredning är snyggare än mörkblå ?! Inget som bekymrar mig men likväl.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut vår Honda HR-V 2016. Vi är supernöjda med bilen men har nu fått en p-plats med laddning i vårt garage i brf:en och det är väl kanske dags med en elbil.

Frågan är vad sjutton man ska köpa.

Vi är två vuxna och ett barn. Är rätt nöjda med storleken på Hondan. Vill absolut inte lägga mig i det övre segmentet i prisklass så Tesla och liknande går bort. Vi har pengarna men lägger dom hellre på sommarhus etc.

Hondan kan vi få typ 150 för, kanske att vi kan lägga till 200 till i kontanter. Finns det ens något vettigt bättre beggat för dessa pengar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Funderar på att byta ut vår Honda HR-V 2016. Vi är supernöjda med bilen men har nu fått en p-plats med laddning i vårt garage i brf:en och det är väl kanske dags med en elbil.

Frågan är vad sjutton man ska köpa.

Vi är två vuxna och ett barn. Är rätt nöjda med storleken på Hondan. Vill absolut inte lägga mig i det övre segmentet i prisklass så Tesla och liknande går bort. Vi har pengarna men lägger dom hellre på sommarhus etc.

Hondan kan vi få typ 150 för, kanske att vi kan lägga till 200 till i kontanter. Finns det ens något vettigt bättre beggat för dessa pengar?

Begagnade elbilar är väldigt dyra nu, ofta kostar en typ ett år gammal mer än en ny. Så en ny ser ju ganska bra ut då, men då har man istället problemet med leveranstider.

Hade jag varit dig hade jag nog kollat på nya Renault, Citroen, Peugeot kanske Nissan också, de är lite billigare än de hetaste bilarna och borde ha bättre leveranstider. Alternativt en lite äldre kanske en E-Niro exempelvis, men då får ni vara beredda att betala förhållandevis mycket för en hyfsat gammal och inte så rolig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Begagnade elbilar är väldigt dyra nu, ofta kostar en typ ett år gammal mer än en ny. Så en ny ser ju ganska bra ut då, men då har man istället problemet med leveranstider.

Hade jag varit dig hade jag nog kollat på nya Renault, Citroen, Peugeot kanske Nissan också, de är lite billigare än de hetaste bilarna och borde ha bättre leveranstider. Alternativt en lite äldre kanske en E-Niro exempelvis, men då får ni vara beredda att betala förhållandevis mycket för en hyfsat gammal och inte så rolig bil.

Usch, hade det på känn.. kanske ligger lågt ett tag då. Alternativt köra nån beggad plug-in-hybrid ett tag. Men allt beggat är ju tokdyrt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så har man haft vår Skoda Enyaq iV sportline i över 1 Vecka . Vi har kört runt 40 mil så inte oändligt än men vi tog t ex en runt 1 timme tur till Vaxholm och hem för en 50-års-fest.

Vad jag gillar
-----
- Så tyst och skön. Visst hör man däcken mot vägen och vissa underlag är mer högljudda än andra men så skönt att ändå kunna samtala utan att höja rösterna.
- Sköna stolar. har de kupade SportLine-stolarna och gillar dom skarpt
- Visserligen tog det lite tid att sätta upp Skoda MyConnect med ett konto i bilen men nu funkar t ex Wireless CarPlay helt sömnlöst så jag inte behöver tänka på det utan har access till det sekunden jag sätter mig i bilen.
- Generellt skön att köra.
- Gillar LED-strålkastarna som kan ha helljus på en del av körbanan och blända av för mötande bilar samtidigt. Testade på väg från Vaxholm mitt i natten och såg ut att funka bra.
- Bra utrymme i bakluckan.
- Insåg inte att jag skulle gilla 1-pedalkörning så mkt.

Det jag gillar mindre
----
- Infotaiment kan vara segt några sekunder vid start. Det är som den startar upp allt. Så när jag ska trycka in min kod (eller nu OK då jag valt att spara kod) så kan den lagga lite. Det försvinner normalt inom 5-10 sekunder och under körning tycker jag infotainment har varit laggfritt
- Emergency Brake när jag backade drev mig till vansinne. Jag trodde allvarlig jag kört på något på vår uppfart de 2-3 första gångerna det hände. Kunde inte fatta varför bilen tvärstoppade. Gick så långt att jag kröp upp för körvägen för att minimera whiplash.

<Uppladdad bildlänk>

Jag insåg ganska snabbt att problemet var att vår uppfart har mkt gräs etc på sidorna OCH är smal. Så sensorerna såg massor av grejer runt bilen och trodde vi var på väg att krocka in i något (gräs ...). Bra tillfälle att klippa ner och trimma men samtidigt kommer det hända igen mot vintern när det är snö runt om. Som tur var hittade jag trådar för andra Skoda-bilar om denna och listade till slut ut att man kan när man börjar backa gå in under settings på sidan som syns på tillfälligt slå av auto-bromsen. Det håller bara tills bilen startar nästa gång vilket jag gillar då funktionen i sig är viktig. Men puh, trodde jag höll på bli galen då det endast hände i vårt uppfart.

En annan sak som jag inte är super-impad av är navigationen. Jag vet att med ME3.0 ska den ha blivit bättre och den ser ut att ge ungefär samma förslag för fruns resa till ängelholm som andra appar men den har stora problem med tunnlar.

När vi åkte till Vaxholm så tappade den helt signalen borsta vid Karolinska där man åker ner i tunnel och behöver byta filer flera gånger. När det händer i Google Maps så stannar navigeringen så man fortfarande ser var man ska och kommer igång sen direkt men i Skdoas Navi så börjar den flippa ut och försöka hitta vägar ovanför tunneln och beräkna om igen och igen och igen. T ex när vi åkte hem och åkte under Karolinska vid Norrtull så fick den plötsligt för sig vi var på Vallhallavägen och skulle svänga höger ... Med tanke på att bilen har full koll på hur hjulen rullar borde den kunna approximera position när gps tappas.

På essingeleden så flippade den ur med hastighetsbegränsningen och under en relativt kort bit så visade den 50, 110, 80, 50, 110 etc. Har också noterat att den har helt fel hastigheter här i Huddinge (50) trots att dessa ändrades många många år sedan till 40. Jag tror helt enkelt att kartdatan som de använder är urgamla? Mina föräldrars väg i Stuvsta har den fått för sig är avstängd och får pippi när jag åker in på den.

Med tanke på att de nu jobbar med ABRP (I MySkoda så kan man nu planera rutt och den använder sig av ABRP) så hoppas jag de kan ändra kartdatan till den som ABRp använder (Apple?). För just nu är det lite fånigt.

Jag har fått min ODB2-dosa dock och ABRP har nu visst stöd för Apple Car Play så tror eventuellt jag kommer ändå testa att använda den. Hur får man frugan att fatta hur hon ska använda den är dock frågan :).

Överlag är jag supernöjd med bilen. Mkt positiva kommentarer om den från folk som sett den och åkt med.

Skrivet av Chippen2188:

Har en Skoda Enyaq iV 80X Sportline på test denna vecka och håller med om det mests du säger Bra strålkastare men upplever att den beter sig lite osäkert. Upplever att den slår av tt ofta för att sen ändra sig och smyga igång helljuset igen på vissa delar, även om det inte kommer möte. Ingen har dock blinkat åt mig när jag kommit körande så det är positivt

Inte testat navigationen än, ska åka Uppsala-Anderstorp t/r i helgen så tänkte prova då. Men det verkar ju sjukt att den inte tar tunnlar, riktigt dåligt!

Har länge sagt att Enyaq är bästa elbilen för familjen och efter ett par dagars provkörning så står jag fast vid det, en riktigt trevlig bil

En fundering angående navigation. Menar ni alltså inbyggd nav? Varför inte använda Apple / Googles navigation? Jag väntar fortfarande på beställd bil men har kört lånad och hyrd Enyaq, ID4, ID3 några gånger.. Varje gång vill jag ju ändå ladda telefon och ha spotify via Carplay - det är väl ändå enklare att ange destination i telefonen? Och de gånger jag försökt jämföra så funkar Apples nav mycket bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EwlSpirit:

En fundering angående navigation. Menar ni alltså inbyggd nav? Varför inte använda Apple / Googles navigation? Jag väntar fortfarande på beställd bil men har kört lånad och hyrd Enyaq, ID4, ID3 några gånger.. Varje gång vill jag ju ändå ladda telefon och ha spotify via Carplay - det är väl ändå enklare att ange destination i telefonen? Och de gånger jag försökt jämföra så funkar Apples nav mycket bättre.

Det är urenkelt att använda Google eller Apple navigering via trådlös CarPlay (och telefonen laddas via trådlös laddning). Problemet just nu är att de inte har något koppling till bilen så de "vet" inte hur det står till med laddningen. På korta sträckor kommer jag definitivt att börja använda Google mer då jag inte behöver fudnera på laddning men på en långresa där du behöver få ett antal laddstopp inplanerade så tycker jag det är smidigt om navigeringen har koll på bilens laddning och kan uppdatera sig om den märker att det planerade stoppet kommer för sent.

A Better Route Planner tillsammans med OBD2-dosa kan visas på huvudskärmen via CarPlay och då också ha koll på batteriställningen men varken den eller Google/Apple navigering kan visas på den lilla skärmen vid ratten eller heads-up display om du har det.

Det ska även finnas en app, Pump, som ska fungera med Skoda MyConnect, och därigenom får batterinfo (så OBD2 inte behövs) och de ska också fås töd att visa på stora skärmen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

En fundering angående navigation. Menar ni alltså inbyggd nav? Varför inte använda Apple / Googles navigation? Jag väntar fortfarande på beställd bil men har kört lånad och hyrd Enyaq, ID4, ID3 några gånger.. Varje gång vill jag ju ändå ladda telefon och ha spotify via Carplay - det är väl ändå enklare att ange destination i telefonen? Och de gånger jag försökt jämföra så funkar Apples nav mycket bättre.

Det är väl sammankopplingen man vill ha? Kör man fossilbil spelar det inte så stor roll, mer än att navigeringen fortsätter att fungera i tunnlar och liknande (förutom tydligen för vissa nya bilar), men för elbilsföraren på långresa är det ju väldigt fint att navigationssystemet håller koll på förbrukning och när och var man behöver ladda härnäst (sen kan man koppla in ABRP till bilen via ODB-uttaget och få typ samma info, men det är ju lite mekigare). Sen verkar många bilar inte kunna visa upp pilar i HUD eller huvudinstrumentet från annat än den inbyggda navigationen, men det borde de förstås kunna lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det är urenkelt att använda Google eller Apple navigering via trådlös CarPlay (och telefonen laddas via trådlös laddning). Problemet just nu är att de inte har något koppling till bilen så de "vet" inte hur det står till med laddningen. På korta sträckor kommer jag definitivt att börja använda Google mer då jag inte behöver fudnera på laddning men på en långresa där du behöver få ett antal laddstopp inplanerade så tycker jag det är smidigt om navigeringen har koll på bilens laddning och kan uppdatera sig om den märker att det planerade stoppet kommer för sent.

A Better Route Planner tillsammans med ODB2-dosa kan visas på huvudskärmen via CarPlay och då också ha koll på batteriställningen men varken den eller Google/Apple navigering kan visas på den lilla skärmen vid ratten eller heads-up display om du har det.

Det ska även finnas en app, Pump, som ska fungera med Skoda MyConnect, och därigenom får batterinfo (så ODB2 inte behövs) och de ska också fås töd att visa på stora skärmen.

Skrivet av snajk:

Det är väl sammankopplingen man vill ha? Kör man fossilbil spelar det inte så stor roll, mer än att navigeringen fortsätter att fungera i tunnlar och liknande (förutom tydligen för vissa nya bilar), men för elbilsföraren på långresa är det ju väldigt fint att navigationssystemet håller koll på förbrukning och när och var man behöver ladda härnäst (sen kan man koppla in ABRP till bilen via ODB-uttaget och få typ samma info, men det är ju lite mekigare). Sen verkar många bilar inte kunna visa upp pilar i HUD eller huvudinstrumentet från annat än den inbyggda navigationen, men det borde de förstås kunna lösa.

Så sant! Eftersom jag fortfarande inväntar leverans och i nuläget kör bensin så har jag inte funderat på det. Är ODB2-plug något man vill ha / kommer sakna annars..? Hittills har jag ju låtit verkstad kika de få gånger man är nyfiken på felkoder. Finns det nytta utöver det på en ny bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Så sant! Eftersom jag fortfarande inväntar leverans och i nuläget kör bensin så har jag inte funderat på det. Är ODB2-plug något man vill ha / kommer sakna annars..? Hittills har jag ju låtit verkstad kika de få gånger man är nyfiken på felkoder. Finns det nytta utöver det på en ny bil?

OBD2 kan ge dig mer information om bilen, t.ex. temperaturen på batteriet, mer exakta siffror som t.ex. exakt kW som går till batteriet ist för det som står på laddaren (som räknar med effektförlust) osv. Det kan också kopplas till olika appar som kan läsa ut data ur bilen, som nämt t.ex ABRP för att appen ska veta State of Charge (SoC). Det handlar alltså inte främst om att läsa felkoder.

Absolut inget man måste ha och man kommer inte sakna någon funktion för att man inte har det. När jag testar bilar försöker jag ofta använda just den inbyggda eftersom jag vill ha kartan framför mig i förardisplay/head up-display vilket inte många bilar stöder med Apple Carplay/Android Auto idag. Det är såklart också för att testa just den inbyggda navigationen

Men även i min egen bil kör jag med den inbyggda. Tycker den fungerar bra och slipper hålla på med OBD2-kontakter.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Så sant! Eftersom jag fortfarande inväntar leverans och i nuläget kör bensin så har jag inte funderat på det. Är ODB2-plug något man vill ha / kommer sakna annars..? Hittills har jag ju låtit verkstad kika de få gånger man är nyfiken på felkoder. Finns det nytta utöver det på en ny bil?

Det varierar. Jag leasade en BMW till ganska nyligen, och jag vågade inte "programmera om" den eftersom det var leasing men jag kollade upp vad det fanns för möjligheter och man kunde göra rätt mycket, samma med min nuvarande begagnade bil även om jag inte har grävt så mycket i det än.

Bilen innan dess dock fick någon felkod och verkstaden sa att det kostade typ 795 för att de skulle nolla den, medan en OBD-adapter med BT (inte ODB sorry) kostade typ 250 så jag körde på det och nollade själv, vilket fungerade bra, det var därför jag hade en adapter.

Men till BMWn kunde man exempelvis ställa in att höger backspegel dippade när man la i backen, man kunde ändra hur många blinkningar det kom av en petning på spaken, hur länge "gå-hem-lamporna" lyste efter man hade låst, hur låsningen fungerade (typ ett tryck för att låsa upp bara förardörren eller alla dörrar), stänga av start/stopp automatiken (eller snarare sätta den till av default) och en massa sådana smågrejer. På min VW kan man bland annat ändra skärmarna till någon annan VAG-bils om man tycker sånt är kul, exempelvis har jag sett folk som kör med Lamborghinis system i deras Golf eller så. BMW i3 med "hjälpmotor" var begränsad i tankstorlek i USA programmatiskt så att räckvidden på bensin var kortare än den på el för annars räknas det inte som en elbil med hjälpmotor utan som en hybrid med högre skatt och så, och dessutom kunde man inte välja att aktivera bensinmotorn själv utan den kickade bara in automatiskt vid väldigt lågt batteri, detta kunde man enkelt ändra med en OBD-enhet.

Sen kan man förstås få ut väldigt mycket information. Förbrukning just nu, laddtryck, varvtal på diverse saker, hur mycket bensin som finns i tanken, batteristatus och liknande och förstås felkoder. En del av detta kan man hitta i "färddatorn" men hur mycket varierar.

Oavsett så är det en billig grej som man tjänar in vid första felkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen verkar många bilar inte kunna visa upp pilar i HUD eller huvudinstrumentet från annat än den inbyggda navigationen, men det borde de förstås kunna lösa.

Våran Passat kan vissa navigation "pillarna" i en digital huvudinstrumentet då borde väll id4 och skoda enyaq också kunna göra det ? Sen så kan man undra varför inte nya bilar kan få in google maps direkt i huvudinstrumentet en så länge så har bara bmw och audi tt och r8 stöd för det via Android auto eller Apple carplay.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felixark:

Våran Passat kan vissa navigation "pillarna" i en digital huvudinstrumentet då borde väll id4 och skoda enyaq också kunna göra det ? Sen så kan man undra varför inte nya bilar kan få in google maps direkt i huvudinstrumentet en så länge så har bara bmw och audi tt och r8 stöd för det via Android auto eller Apple carplay.

Det fungerar tillsammans med inbyggda navigationen men inte via CarPlay. Kan din Passat visa dessa när du använder dig av google Maps eller Apple Map via CarPlay/Android Auto?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Våran Passat kan vissa navigation "pillarna" i en digital huvudinstrumentet då borde väll id4 och skoda enyaq också kunna göra det ? Sen så kan man undra varför inte nya bilar kan få in google maps direkt i huvudinstrumentet en så länge så har bara bmw och audi tt och r8 stöd för det via Android auto eller Apple carplay.

Från "extern" navigation? Jag vet inte, jag har ingen så modern VAG-bil, men det finns på en del bilar men inte på de flesta, som har CarPlay/AndroidAuto alltså.

Sen finns det ju en del bilar som har Android Automotive, alltså Android som system i bilen, och de har ju inget annat än Google Maps så de borde kunna visa dess karta i huvudinstrumentet, och förstås pilar därifrån i en eventuell HUD eller så. Polestar exempelvis, och Volvos elbilar men också nya Renault Megane elbil har jag för mig, och säkert några till.

Permalänk
Medlem

Åkte med en MG ZS när jag var över i UK på en halvtimmes tur (bara som passagerare) och det första som slog mig är hur högt golvet är. Det känns verkligen som dom tagit en vanlig fossilkärra och fyllt golvet med batterier. Känslan i baksätet är lite som att sitta på en för låg stol upplevde jag.

Comfortmässigt så kändes den som vilken fossilbil som helst, vägljud blir mer noterbart när en motor inte finns.
Detaljkvalitet var väl som vilken japanare som helst, inget att hurra över men inte dåligt.
Ingen bil som gav något pulspåslag men samtidigt inte känslan av att vara en dålig bil.

Såhär efteråt så undrar jag om man inte alltid förväntar sig lite wow faktor varje gång man hoppar in i en elbil, kanske får tänka om lite där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Comfortmässigt så kändes den som vilken fossilbil som helst, vägljud blir mer noterbart när en motor inte finns.
Detaljkvalitet var väl som vilken japaner som helst, inget att hurra över men inte dåligt.
Ingen bil som gav något pulspåslag men samtidigt inte känslan av att vara en dålig bil.

Tycker du detaljkvaliten i japanska bilar är medelmåttig? Tycker de många gånger slår tyskarna på fingrarna lätt. Mazda har fantastisk interiör och fin kvalitet på sina bilar. Toyota och Lexus känns också väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det fungerar tillsammans med inbyggda navigationen men inte via CarPlay. Kan din Passat visa dessa när du använder dig av google Maps eller Apple Map via CarPlay/Android Auto?

Enyaqen jag testade visade pilarna på instrumenteringen precis som bilens navigation när jag körde Google maps via Android Auto, men den visade inte pilarna på HUD. Förmodligen för att huden vill visa pilen där korsningen är fysiskt så att säga, och den får väl inte till den AR-känslan när någon annan sköter navigeringen. Samma gällde ID4 (vet ej om hud där då den saknade det, men pilen syntes på lilla skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror att Ford har drevat och konfat Mach-E GT:n för hårt, så att den har för mycket vridmoment och för snabbt. Den verkar ha nästan för lätt att bara spinna loss, men samtidigt lite svårt att komma upp till 200.

EV6 GT: n ser jag verkligen fram emot. Tänker ställa den mot en kollegas E63 S. Tänker att jag har en fair chance att ta honom upp till 100 åtminstone. Nämnd kollega är f.ö. benhård elbilsskeptiker, som först och främst oroar sig över att vi inte har elkapacitet för att gemene man ska åka runt i elbil. Hoppas kunna ge honom en smak av "framtiden".

Är det så att andra tillverkare på allvar börjar komma ikapp Tesla nu då gällande prestanda och räckvidd? Tidigare har det känts som om Tesla ändå legat 1-2 år före, vilket väl var främst skälet att jag beställde en ny Model S, men samtidigt tycker jag Tesla blivit lite lata och mätta också samt att det är lite väl mycket fokus på det jag känner är typ lite trams, som nya "ratten" osv. Vore kul om andra kom ikapp och gärna även förbi Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det så att andra tillverkare på allvar börjar komma ikapp Tesla nu då gällande prestanda och räckvidd? Tidigare har det känts som om Tesla ändå legat 1-2 år före, vilket väl var främst skälet att jag beställde en ny Model S, men samtidigt tycker jag Tesla blivit lite lata och mätta också samt att det är lite väl mycket fokus på det jag känner är typ lite trams, som nya "ratten" osv. Vore kul om andra kom ikapp och gärna även förbi Tesla.

Skulle nog fortfarande säga att Tesla ligger steget före när det gäller batteriteknik och så, men koreanerna har ju en ruggigt fin plattform rent tekniskt. Sen brukar jag alltid tänka att en bil är mycket mer än sin drivlina, och på de övriga punkterna är knappast Tesla nåt att hurra för, enligt mina prioriteringar i alla fall. Förstår att många Tesla-ägare är nöjda, men om man bara köper en bil för att man läst på papper att batteritekniken är modernast och absolut vill ha det senaste så kan man ha gått miste om andra kvalitéer som de övriga tillverkarna (även de gamla drakarna) är väldigt mycket duktigare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skulle nog fortfarande säga att Tesla ligger steget före när det gäller batteriteknik och så, men koreanerna har ju en ruggigt fin plattform rent tekniskt. Sen brukar jag alltid tänka att en bil är mycket mer än sin drivlina, och på de övriga punkterna är knappast Tesla nåt att hurra för, enligt mina prioriteringar i alla fall. Förstår att många Tesla-ägare är nöjda, men om man bara köper en bil för att man läst på papper att batteritekniken är modernast och absolut vill ha det senaste så kan man ha gått miste om andra kvalitéer som de övriga tillverkarna (även de gamla drakarna) är väldigt mycket duktigare på.

Ja, fått intrycket att Kia/Hynudai (som jag fått för mig är typ samma sak) ligger långt fram gällande tekniken. Och tyskarna ligger väl före gällande "premiumkänslan" men den är svårare att mäta i några absoluta tal på samma sätt som räckvidd, acceleration osv. Man vill gärna ha något nyare/bättre/roligare när man köper nytt men även idag är det väl inte uppenbart att hitta något som sopar banan även med en ett par år gammal Model S, annat än kanske om man är väldigt fokuserad på typ vägljud, antilopläder och liknande. Även nya Model S upplever jag är inte dramatiskt annorlunda från gamla, om man nu inte ägnar sig åt drag race osv

Men jag hoppas att det snart kommer fler alternativ, om inte annat för att prisnivån då förhoppningsvis kan gå ner.

Permalänk
Medlem

Vad kan detta vara för någon elbil som jag såg idag? Xpeng eller något annat Kina-märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Vad kan detta vara för någon elbil som jag såg idag? Xpeng eller något annat Kina-märke?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som Xpeng P7 tycker jag.

Bakluckan ser dock lite annorlunda ut så inte helt säker.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Vad kan detta vara för någon elbil som jag såg idag? Xpeng eller något annat Kina-märke?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nio ET7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Är det så att andra tillverkare på allvar börjar komma ikapp Tesla nu då gällande prestanda och räckvidd? Tidigare har det känts som om Tesla ändå legat 1-2 år före, vilket väl var främst skälet att jag beställde en ny Model S, men samtidigt tycker jag Tesla blivit lite lata och mätta också samt att det är lite väl mycket fokus på det jag känner är typ lite trams, som nya "ratten" osv. Vore kul om andra kom ikapp och gärna även förbi Tesla.

Tesla har haft räckvidd som en stor fördel, men tyvärr så har deras kvalitetsavdelning sovit länge, typiskt amerikanskt medelmåttig kvalitet hittas i tesla.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19700033" userid="152602" name="snajk"]
Från "extern" navigation? Jag vet inte, jag har ingen så modern VAG-bil, men det finns på en del bilar men inte på de flesta, som har CarPlay/AndroidAuto alltså.

Konstigt fungera i allfall i våran passat så visar den pilarna om man väljer till navigation i inställningarna på digital cockpit kanske är något liknanden som man behöver göra i id4an och skodan för att få det att fungera dar också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Tycker du detaljkvaliten i japanska bilar är medelmåttig? Tycker de många gånger slår tyskarna på fingrarna lätt. Mazda har fantastisk interiör och fin kvalitet på sina bilar. Toyota och Lexus känns också väldigt bra.

Det finns absolut Japanska premiumkärror som kan ha en bra detaljkvalitetskänsla precis som det finns tyskar som har det.
Mazda har fina interiörer men tycker allt som oftast att de flesta mainstream japaner har mer plast och enkla material än tyskarna.
Därmed inte sagt att dom är sämre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Enyaqen jag testade visade pilarna på instrumenteringen precis som bilens navigation när jag körde Google maps via Android Auto, men den visade inte pilarna på HUD. Förmodligen för att huden vill visa pilen där korsningen är fysiskt så att säga, och den får väl inte till den AR-känslan när någon annan sköter navigeringen. Samma gällde ID4 (vet ej om hud där då den saknade det, men pilen syntes på lilla skärmen).

Huh, det måste jag testa igen då. Jag noterade inte det men måste missat det. Nu har jag dock inte Android utan IOS och kör Google Maps via den så kanske det kan vara därför? En sak jag kom tänka på att om en app som Pulse kan ansluta till Skoda MyConnect och få batteriinfo, finns det någon anledning att det inte skulle funka via Apple Map/Google Map ..... någon måste bara skriva en brygg-app

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Vad kan detta vara för någon elbil som jag såg idag? Xpeng eller något annat Kina-märke?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

NEVS?