Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ha för hög profil på däcken kommer också göra att det kränger mer när man kör, speciellt tunga bilar. ...
Alternativt 17" fälgar och stor profil med stora gummisidor vilket ger köregenskaper som ingen vill ha.

Jag köpte en "snikpassat" 2016 med riktiga ballongdäck, 16" och var väl inte så nöjd med det då, men idag har jag insett att jag älskar högprofildäck! Jag kör inte sportbil direkt, och jag kan nästan garantera att de flesta personer som kör bil inte heller är intresserade av sportiga (stötiga )egenskaper hos bilen. Att ta en refug i 70km/h på vintern utan konsekvenser värderar jag mycket högre.

Sedan undrar jag om hur mycket elbilar egentligen kränger med högre profil, de har ju låg tyngdpunkt som jag tycker borde kompensera mer än väl för den extra vikten krängninsmässigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Av de som har koll så har hjul oftast med proporttioner att göra. Ser bilen större ut så behöver hjulen vara motsvarande för att inte se ut som mg zs som annars har typ samma som mg5 men på zs ser det idiotiskt ut.
Sen att folk väljer att köpa till 22 tummarna istället för köra på standard är också helt konstigt tycker jag.
Bytte dimension på ena bilen förra året till en tjockare sidvägg som går både tystare och snålare och var billgare än VW konstiga dimention de hade på orginal...visst ser inte riktigt lika bra ut men vad gör det.
F1 har kört liten dimention i massa år.
Om man tittar 2018 så körde porsche med 911 GT3 R i racing med 18 tum fram och bak medans GT3 (gatubilen) körde 20 fram och 21 bak...
Så tror inte anledningen är mer än design, elbilarna bör inte ha någon större skillnad annars mot en vanlig suv...bara att flesta elbilar är i större segmentet där det funnits stora fälgar alltid

Jo. Det handlar väl om att stora fälgar har blivit en indikation på lyx liksom. Att elbilar kräver större bromsar för dess höga vikt kan man förstås diskutera, men elbilars bromsar belastas ju generellt väldigt lite jämfört med vanliga bilars då man ju mestadels bromsar med regeneration. Det är ju därför VW har trumbromsar bak på deras elbilar exempelvis, mycket mer robust och billigare, med bromskraft som räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Äter gör jag oftast i bilen för att spara tid och nu under relativ post-covid så reser jag en del igen.

Skrivet av MsSmith:
  1. Ska jag stanna längs vägen så är det i princip bara snabbmatskedjor som erbjuder laddning. Jag som gör mina resor relativt frekvent gillar att sticka in huvudet på andra typer av restauranger och då kommer man i situationen om man ska lämna bilen i en timme eller två, eller om man ska ladda först och äta sen.

Bara en fråga, du skriver att du oftast äter i bilen för att spara tid, och i nästa mening sticker du in huvudet på andra typer av restauranger. Blir det fine dining med filé och bea i Volvon då

EDIT: Blev nyfiken på hur en sån resa du gjorde skulle se ut och så här blev resan enligt A better routeplanner med en Kia EV6, ankommer i Göteborg med 10% kvar efter 1027km. Ladda i 31min på en resa på närmare 12,5h känns överkomligt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar väl om att stora fälgar har blivit en indikation på lyx liksom.

Lyx alltså. Det kan ju vara så enkelt att man tycker det är snyggare. Jag tyckte Ghoti sa det rätt bra tidigare:

Skrivet av ghoti:

Nej, det är helt enkelt tufft med feta fälgar och när personbilar blir högre och bulligare ser det konstigt ut med oförändrad hjulstorlek, pga proportioner. Någon kinesisk tillverkare (NIO?) har behållit de lite mindre hjulen och folk tycker att den ser ut som en leksaksbil. Det säljer helt enkelt inte.

En snygg bil säljer och många tycker det är snyggare med större fälgar, även om det är mindre praktiskt i dom flesta fall. Att det ska ha att göra med lyx och status håller jag inte alls med om, det känns som en överanalys.

Jag gick upp en tum på mina däck och även breddade från 225 till 245 och tycker att körkänslan är bättre nu. 225 i bredd på en Mustang Mach-E med 350+ hk är att göra bilen en otjänst. Visst äter det på förbrukningen men gör inte mig något, jag kommer dit jag ska

/En som köpte större däck och fälg till sin elbil och tycker den blev mycket snyggare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Lyx alltså. Det kan ju vara så enkelt att man tycker det är snyggare. Jag tyckte Ghoti sa det rätt bra tidigare:

En snygg bil säljer och många tycker det är snyggare med större fälgar, även om det är mindre praktiskt i dom flesta fall. Att det ska ha att göra med lyx och status håller jag inte alls med om, det känns som en överanalys.

Jag gick upp en tum på mina däck och även breddade från 225 till 245 och tycker att körkänslan är bättre nu. 225 i bredd på en Mustang Mach-E med 350+ hk är att göra bilen en otjänst. Visst äter det på förbrukningen men gör inte mig något, jag kommer dit jag ska

/En som köpte större däck och fälg till sin elbil och tycker den blev mycket snyggare

Jag hade gärna haft 265 fram och 285 bak på min Mach E så man slipper tappa fästet ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Bara en fråga, du skriver att du oftast äter i bilen för att spara tid, och i nästa mening sticker du in huvudet på andra typer av restauranger. Blir det fine dining med filé och bea i Volvon då

EDIT: Blev nyfiken på hur en sån resa du gjorde skulle se ut och så här blev resan enligt A better routeplanner med en Kia EV6, ankommer i Göteborg med 10% kvar efter 1027km. Ladda i 31min på en resa på närmare 12,5h känns överkomligt.

https://i.imgur.com/jFZ3ixx.jpg

Ja alltså jag måste ju äta. Det kommer jag inte undan. Äter jag längs vägen så är det oftast snabbmat för det är det som finns. Då tas det i bilen för jag vill inte lägga mer tid än nödvändigt där. Men helst vill jag äta vid målet eller avgångsplatsen, dvs någon av dessa städer och då är utbudet betydligt större men laddstolparna är fortfarande vid snabbmaten.

Man får addera ett par mil på respektive plats också, jag brukar landa på runt 120-125 mil och det klarar jag med några mil till godo på tanken. Men som sagt, räckvidden är snart på plats, infrastrukturen också. Kommer också invänta Volvo eller att någon av de stora tyskarna ska släppa sina bilar. Nu är väl BMWs 5-serie på ingång och har inte hängt med på om Audi är på gång med sin A6 eller hur det är. De har SUVarna men det är inte min typ av bil riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det kan jag helt köpa. Liiite kan man ju rucka på sitt beteendemönster men håller med om att matvalen blir väldigt enformiga om man vill kunna parkera utanför restaurangen och snabbladda. Då gäller det väl att det finns stora parkeringar med gott om laddning åtminstone hyfsat nära restaurangerna, med i alla fall skaplig kapacitet.

Har svårt att se att hotell som INTE erbjuder laddning kommer ha det så lätt om bara ett par år, så det lär ju kastas upp överallt den närmsta tiden. Har själv lättare att se att jag väljer hotell utifrån laddning än att jag väljer matställe utifrån det, annat än när tidspressen är maximal.

Visst är det så, men det kommer nog. Just det bekymrar mig inte men det blir avgörande för att jag ska välja något annat än elbil just nu. För min del förstärks känslan av irritation gällande räckvidden för att jag bott i alla nämnda städer förutom Halmstad. Det gör att jag vet på ett ungefär var jag vill när jag är där och att då känna att man ska ta en omväg via något annat, det blir bara irritation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja alltså jag måste ju äta. Det kommer jag inte undan. Äter jag längs vägen så är det oftast snabbmat för det är det som finns. Då tas det i bilen för jag vill inte lägga mer tid än nödvändigt där Men helst vill jag äta vid målet eller avgångsplatsen, dvs någon av dessa städer och då är utbudet betydligt större men laddstolparna är fortfarande vid snabbmaten.

Man får addera ett par mil på respektive plats också, jag brukar landa på runt 120-125 mil och det klarar jag med några mil till godo på tanken. Men som sagt, räckvidden är snart på plats, infrastrukturen också. Kommer också invänta Volvo eller att någon av de stora tyskarna ska släppa sina bilar. Nu är väl BMWs 5-serie på ingång och har inte hängt med på om Audi är på gång med sin A6 eller hur det är. De har SUVarna men det är inte min typ av bil riktigt.

Om du oftast äter snabbmat, som du säger själv, då bör man ju kunna ladda det som behövs för jag har svårt att se att du bara äter en gång på ett 16h? arbetspass?

Men nog om det, du får nog fortsätta åka Diesel ett tag till innan det finns bilar som kommer 120+ mil på en laddning om du ska fortsätta med ditt nuvarande arbetsförfarande.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Om du oftast äter snabbmat, som du säger själv, då bör man ju kunna ladda det som behövs för jag har svårt att se att du bara äter en gång på ett 16h? arbetspass?

Men nog om det, du får nog fortsätta åka Diesel ett tag till innan det finns bilar som kommer 120+ mil på en laddning.

Du tolkar bara delar av vad du läser va
Två gånger nu har jag skrivit att om det blir snabbmat längs vägen så äts det i bilen (medan jag kör). Jag äter normalt sett bara en gång om dagen, har gjort så i åtminstone tio år. Många förstår inte hur jag klarar det men för mig är det normalt och snarare svårt att äta oftare. Längtar ju inte direkt efter just "elbil" som många gör utan det är mer en komponent som utgör en del av en helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du tolkar bara delar av vad du läser va
Två gånger nu har jag skrivit att om det blir snabbmat längs vägen så äts det i bilen (medan jag kör). Jag äter normalt sett bara en gång om dagen, har gjort så i åtminstone tio år. Många förstår inte hur jag klarar det men för mig är det normalt och snarare svårt att äta oftare. Längtar ju inte direkt efter just "elbil" som många gör utan det är mer en komponent som utgör en del av en helhet.

Jo jag har läst det men ingenstans framgick det att maten inmundigades på rull

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jo jag har läst det men ingenstans framgick det att maten inmundigades på rull

Haha ursäkta otydligheten då, men jag sitter liksom inte i bilen utanför restaurangen och äter Tänkte att det borde framgå av resonemanget att spara tid, dvs äta medan man kör för att spara 20-30 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst är det så, men det kommer nog. Just det bekymrar mig inte men det blir avgörande för att jag ska välja något annat än elbil just nu. För min del förstärks känslan av irritation gällande räckvidden för att jag bott i alla nämnda städer förutom Halmstad. Det gör att jag vet på ett ungefär var jag vill när jag är där och att då känna att man ska ta en omväg via något annat, det blir bara irritation.

Jo och till råge på allt oron över köer, vilket jag också kan köpa om man kör regelbundet långt och är beroende av att hålla tider. Kommer inte göra mig nåt som kommer behöva snabbladdare kanske 2-3 gånger per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo och till råge på allt oron över köer, vilket jag också kan köpa om man kör regelbundet långt och är beroende av att hålla tider. Kommer inte göra mig nåt som kommer behöva snabbladdare kanske 2-3 gånger per år.

Visst är det så, nu efter relativa Covid-dyningar så ska vi inte tillbaka till gamla synder men det går inte att hjälpa att fysiska möten i många fall är bättre för externa möten. Givet är att elbilen i någon form är morgondagen och nuvarande problem med räckvidd och övrig infrastruktur är övergående. För egen del är det för tidigt att hoppa på nu men för många andra är det säkerligen fullt rimligt. Är gärna en early adopter i många fall men just bilen är aningens för viktig för att ha barnsjukdomar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst är det så, nu efter relativa Covid-dyningar så ska vi inte tillbaka till gamla synder men det går inte att hjälpa att fysiska möten i många fall är bättre för externa möten. Givet är att elbilen i någon form är morgondagen och nuvarande problem med räckvidd och övrig infrastruktur är övergående. För egen del är det för tidigt att hoppa på nu men för många andra är det säkerligen fullt rimligt. Är gärna en early adopter i många fall men just bilen är aningens för viktig för att ha barnsjukdomar med.

Älskar hur du får en tråd om elbilar till att handla om dina rutiner kring mat (som knappt ingen förstår ändå). Frågan är… har du testat att leva med en elbil? Jag lånade hem en under en helg och testade!
Jag skulle inte alls säga att det är för tidigt, bästa beslutet jag har tagit trots att jag tyckte att alla elbilsförare är idioter och det kommer inte att fungera. Min sambo skällde ut mig på noterna nu är hon minst lika nöjd trots ”hur ska vi ta oss till Stockholm ”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Älskar hur du får en tråd om elbilar till att handla om dina rutiner kring mat (som knappt ingen förstår ändå). Frågan är… har du testat att leva med en elbil? Jag lånade hem en under en helg och testade!
Jag skulle inte alls säga att det är för tidigt, bästa beslutet jag har tagit trots att jag tyckte att alla elbilsförare är idioter och det kommer inte att fungera. Min sambo skällde ut mig på noterna nu är hon minst lika nöjd trots ”hur ska vi ta oss till Stockholm ”.

Min sambo (från Mercedes/Porsche-mecha Stuttgart) var totalt advers, men blev "red pilled" av att slippa de där 1200kr-tankningarna varje vecka.

Tror vi kan sammanfatta ovan debatt med: Det går alltid att hitta en riktig outlier som det inte passar för. Spelar ingen roll ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Älskar hur du får en tråd om elbilar till att handla om dina rutiner kring mat (som knappt ingen förstår ändå). Frågan är… har du testat att leva med en elbil? Jag lånade hem en under en helg och testade!
Jag skulle inte alls säga att det är för tidigt, bästa beslutet jag har tagit trots att jag tyckte att alla elbilsförare är idioter och det kommer inte att fungera. Min sambo skällde ut mig på noterna nu är hon minst lika nöjd trots ”hur ska vi ta oss till Stockholm ”.

Var så god, här svarar MsSmith på din fråga.

Skrivet av MsSmith:

Har haft elbil tidigare men då var inte infrastrukturen och tekniken på plats

Vi kanske kan lägga ner det här korsförhöret nu? "Du sa först A och sen B, hur ska du ha det?" "31 min laddtid med X", "du sa inte att du körde medan du åt". Det minsta man kan begära är att man testar och @MsSmith har uppenbarligen gjort det och kommit fram till att det inte fungerade för hen. Verkar ju öppen för att testa igen sen, mer kan man ju inte begära.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Älskar hur du får en tråd om elbilar till att handla om dina rutiner kring mat (som knappt ingen förstår ändå). Frågan är… har du testat att leva med en elbil? Jag lånade hem en under en helg och testade!
Jag skulle inte alls säga att det är för tidigt, bästa beslutet jag har tagit trots att jag tyckte att alla elbilsförare är idioter och det kommer inte att fungera. Min sambo skällde ut mig på noterna nu är hon minst lika nöjd trots ”hur ska vi ta oss till Stockholm ”.

Elbilen är ren och skär infrastruktur, gör man inte den kopplingen så är det klart att man inte förstår. Som jag skrivit har jag haft en Tesla Model S årsmodell 2015 på leasing. Det jag inte nämnt är att jag skulle haft den i tre år men lämnade tillbaka den efter två för den stod bara och tog upp en parkeringsplats. Körde kanske 800 mil med den innan jag gav upp och då gör jag vanligen 3 500 - 4 000 mil per år. För ditt körmönster funkar det bevisligen, för mig gjorde det inte då och som jag ser det fortfarande inte idag, vilket bara var ett svar på det där om "räckviddsångest" men tydligen verkar många bli kränkta av att jag har andra upplevelser och behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Elbilen är ren och skär infrastruktur, gör man inte den kopplingen så är det klart att man inte förstår. Som jag skrivit har jag haft en Tesla Model S årsmodell 2015 på leasing. Det jag inte nämnt är att jag skulle haft den i tre år men lämnade tillbaka den efter två för den stod bara och tog upp en parkeringsplats. Körde kanske 800 mil med den innan jag gav upp och då gör jag vanligen 3 500 - 4 000 mil per år. För ditt körmönster funkar det bevisligen, för mig gjorde det inte då och som jag ser det fortfarande inte idag, vilket bara var ett svar på det där om "räckviddsångest" men tydligen verkar många bli kränkta av att jag har andra upplevelser och behov.

Full förståelse! Tyvärr är det svårt att hänga med exakt alla har skrivit, stora majoriteten som påstår att elbil inte är moget har tyvärr aldrig haft därför jag alltid rekommenderar att man provar och därefter fattar ett beslut!
Men har du konstaterat att det inte är något för dig så har du ju ändå provat.
Tror att förstnämnda gör att elbilsförare ofta blir irriterade av fördomar av folk som aldrig har ägt en elbil.
Sen har det hänt sjukt mycket sen dess att du hade bilen, men förstår att man kanske inte vill leasa så dyr bil igen och ångra sig utan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Full förståelse! Tyvärr är det svårt att hänga med exakt alla har skrivit, stora majoriteten som påstår att elbil inte är moget har tyvärr aldrig haft därför jag alltid rekommenderar att man provar och därefter fattar ett beslut!
Men har du konstaterat att det inte är något för dig så har du ju ändå provat.
Tror att förstnämnda gör att elbilsförare ofta blir irriterade av fördomar av folk som aldrig har ägt en elbil.
Sen har det hänt sjukt mycket sen dess att du hade bilen, men förstår att man kanske inte vill leasa så dyr bil igen och ångra sig utan vänta.

Visst är det så. På den tiden var Tesla Motors mer eller mindre på ruinens brant med ett ständigt konkurshot hängande över sig också. Model S hade många kvalitetsbrister medan deras nyare modeller verkar vara bättre. Som jag nämnt så är det ett övergående problem även för min del men jag vill nog vänta några år till och ha en bil till där emellan som går på pålitliga drivmedel och har en färdig infrastruktur (för övrigt är jag för vätgas av den anledningen att infrastrukturen redan finns men det är en annan diskussion)

Permalänk
Medlem

Känns som detta är en idiotfråga men jag vill gärna ha svar!

Om man kör laddning via shuko/vanligt vägguttag men inte når bilen. Kan man köra med förlängningskabel? Eller är det big no no?

bilen är en Laddhybrid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Känns som detta är en idiotfråga men jag vill gärna ha svar!

Om man kör laddning via shuko/vanligt vägguttag men inte når bilen. Kan man köra med förlängningskabel? Eller är det big no no?

bilen är en Laddhybrid på 3.7kw

Klart man kan, det är fysiskt möjligt. Enligt Elsäkerhetsverket så bör man inte göra det. Vad man väljer att göra är upp till var och en.

Hade det varit en engångsförteelse och just på en laddhybrid som inte behöver stå i flera dagar hade jag antagligen chansat. Men jag hade aldrig rekommenderat någon annan att göra det

#gällerattvaratydlig

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Känns som detta är en idiotfråga men jag vill gärna ha svar!

Om man kör laddning via shuko/vanligt vägguttag men inte når bilen. Kan man köra med förlängningskabel? Eller är det big no no?

bilen är en Laddhybrid

Finns förlängningskabel som är 2.5mm2 16A. Även om man såklart gärna har så kort väg som möjligt. Då är du hyfsat säker. Men bäst är såklart att fixa en laddbox framöver om man ändå kanske tänker köra el framöver.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Visst är det så. På den tiden var Tesla Motors mer eller mindre på ruinens brant med ett ständigt konkurshot hängande över sig också. Model S hade många kvalitetsbrister medan deras nyare modeller verkar vara bättre. Som jag nämnt så är det ett övergående problem även för min del men jag vill nog vänta några år till och ha en bil till där emellan som går på pålitliga drivmedel och har en färdig infrastruktur (för övrigt är jag för vätgas av den anledningen att infrastrukturen redan finns men det är en annan diskussion)

Hade "din" Model S många kvalitetsbrister?
Vätgas, menar du denna infrastruktur? https://vatgas.se/tanka/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrz:

Hade "din" Model S många kvalitetsbrister?
Vätgas, menar du denna infrastruktur? https://vatgas.se/tanka/

Kan vi sätta ett streck över denna diskussion nu. Eller ta det i PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Känns som detta är en idiotfråga men jag vill gärna ha svar!

Om man kör laddning via shuko/vanligt vägguttag men inte når bilen. Kan man köra med förlängningskabel? Eller är det big no no?

bilen är en Laddhybrid

Det är klart man kan. Men se till att det är en kabel som klarar belastningen, då du förmodligen kör 10A (ca 2,3 kW).

Kolla även att uttaget ser bra ut och inte är slitet.
Koppla på laddning och känn på kontakterna, så dom ej blir varma. Kolla igen ca 30 min senare.
Blir det varmt, avbryt laddning och se över installationen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurrz:

Hade "din" Model S många kvalitetsbrister?
Vätgas, menar du denna infrastruktur? https://vatgas.se/tanka/

Det är något speciellt med er elbilsälskare...
Nej det som menas med redan existerande infrastruktur är hela världens bensinmackar. När mer fossilt bränsle fasas ut bör de ersättas med motsvarande vätgas infrastruktur. Lös det tekniska, se till att klara av energibehoven vid tillverkningen. Sluta göd redan stora snabbmatskedjor genom att placera laddarna där. Det är att snedvrida konkurrensen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

På Schuko-ämnet. Just i Sverige har man hela tiden hur jäääkla farligt det är att ladda i eluttag. "Du MÅSTE köpa laddbox - annars brinner hela kvarteret ner". Ändå kan jag bara hitta ett fall av en brand, och de hade satt en Rusta/Biltema timer mellan laddaren och eluttaget...

I USA där jag har många bekanta efter att tidigare har bott där så rekommenderar t.om. biltidningar att ladda i Nema 14-50 uttag (uttag för torktumlare/husbilar/andra storförbrukare - ungefär som våra blå uttag) istället för att lägga pengar på dyra laddboxar. Och för att få mer fart än i deras 120V vanliga vägguttag.

Men ingen för diskussionen om att det skulle vara särskilt farligt, bara långsamt. Då är det ändå landet där man kan stämma varandra för typ... Allt. (Eller ja, det är en överdriven uppfattning byggd på missförstånd på hur deras civilrätt är uppbyggd, men det är en annan historia).

Vad missar jag här? Är vi trygghetsnarkomaner eller har vi sjukt osäkra uttag?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

På Schuko-ämnet. Just i Sverige har man hela tiden hur jäääkla farligt det är att ladda i eluttag. "Du MÅSTE köpa laddbox - annars brinner hela kvarteret ner". Ändå kan jag bara hitta ett fall av en brand, och de hade satt en Rusta/Biltema timer mellan laddaren och eluttaget...

I USA där jag har många bekanta efter att tidigare har bott där så rekommenderar t.om. biltidningar att ladda i Nema 14-50 uttag (uttag för torktumlare/husbilar/andra storförbrukare - ungefär som våra blå uttag) istället för att lägga pengar på dyra laddboxar. Och för att få mer fart än i deras 120V vanliga vägguttag.

Men ingen för diskussionen om att det skulle vara särskilt farligt, bara långsamt. Då är det ändå landet där man kan stämma varandra för typ... Allt. (Eller ja, det är en överdriven uppfattning byggd på missförstånd på hur deras civilrätt är uppbyggd, men det är en annan historia).

Vad missar jag här? Är vi trygghetsnarkomaner eller har vi sjukt osäkra uttag?

Schuko är en klen konstruktion ja? Och det rekommenderas ändå rätt friskt att använda röd 3-fas CEE-handske som alternativ till modern laddbox.

Fördelen med laddbox är väl just att du kan få till smart laddning samt lastbalansering. Sen huruvida man tycker det är viktigt eller ej är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som jag nämnt så är det ett övergående problem även för min del men jag vill nog vänta några år till och ha en bil till där emellan som går på pålitliga drivmedel och har en färdig infrastruktur (för övrigt är jag för vätgas av den anledningen att infrastrukturen redan finns men det är en annan diskussion)

Skrivet av gurrz:

Vätgas, menar du denna infrastruktur? https://vatgas.se/tanka/

Skrivet av MsSmith:

Det är något speciellt med er elbilsälskare...
Nej det som menas med redan existerande infrastruktur är hela världens bensinmackar. När mer fossilt bränsle fasas ut bör de ersättas med motsvarande vätgas infrastruktur. Lös det tekniska, se till att klara av energibehoven vid tillverkningen. Sluta göd redan stora snabbmatskedjor genom att placera laddarna där. Det är att snedvrida konkurrensen.

Intressant sätt att bemöta kritik.

  • Först påstå att det finns befintlig infrastruktur.

  • Blir snabbt överbevisad att sådan inte finns.

  • Avfärda det med en nedvärdering av person/grupp

  • Ändra sitt påstående om att man skulle kunna ersätta den befintliga bensin infrastrukturen med vätgas struktur då det är i princip klart, bara lösa det lite "tekniska". Du inser att det enda som faktiskt är tillgängligt här är markyta va, det är INGET av den befintliga strukturen du kan återanvända för att lagra / tanka vätgas med. En "elbilsälskare" skulle med din logik kunna kalla det för befintlig infrastuktur för laddplatser. Det är dessutom antagligen enklare och har högre efterfrågan än vätgas mackar

  • Lägg till något nytt påstående som inte har något med originalpåståendet att göra

Det är något speciellt med er elbilsförnekare

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Aftonbladet hade en betallänk till test av KIA GT EV6. De lät lyriska så har någon här access och har läst artikeln ?

Om så är fallet, kul för alla som väntar på sin !