Val av laptop till ingenjörsstudier

Permalänk
Medlem

Val av laptop till ingenjörsstudier

Hej
Ska köpa ny laptop och behöver lite råd.
Den ska fungera främst till studier, därav vill jag helst ha den på 14" och av lättare modell. Kommer läsa maskinteknik så förekommer en del 3d modellering m.m. Bör fungera åtminstone till lättare uppgifter.
Står just nu mellan dessa två:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Carbon modellen är på pappret bättre men OLED blank skärm vilket jag är osäker på. Håller dem bra eller är det fortfarande problem med inbränningar? Tar även emot tips på liknande datorer som kan passa mina önskemål.

Permalänk
Medlem

Båda länkarna är trasiga.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Båda länkarna är trasiga.

Bör fungera nu

Permalänk
Medlem

Skulle seriöst fundera på mac, kolla upp vilken programvara som används inom programmet

Bättre hårdvara på laptopsidan finns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle seriöst fundera på mac, kolla upp vilken programvara som används inom programmet

Bättre hårdvara på laptopsidan finns inte

Får hålla med om M1 mac. Är det inget att ha så är en kurskamrat väldigt nöjd med sin Yoga slim 7 pro (fast han har OLED modellen).

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog välja en "framework" som är modulär. då kan man ha vilka portar man önskar med ett snabbt modulbyte. Vill man ha displayport finns modul för det, behöver man en com eller paralellport så finns modul för detta likvär, vill man uppgradera graffakortet eller processorn så finns det modul för det, vill man byta till arm från x86 så finns det en cpumodul för det med. uppgraderbart ram, osv osv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag skulle nog välja en "framework" som är modulär. då kan man ha vilka portar man önskar med ett snabbt modulbyte. Vill man ha displayport finns modul för det, behöver man en com eller paralellport så finns modul för detta likvär, vill man uppgradera graffakortet eller processorn så finns det modul för det, vill man byta till arm från x86 så finns det en cpumodul för det med. uppgraderbart ram, osv osv.

Framework är grymt intressant, men:

  • Nej, det finns inget grafikkort i dem, bara inbyggd grafik (bara Intel just nu). Det finns ingen plats i chassit för diskret GPU heller. Däremot finns det folk som fått extern GPU att funka över USB/Thunderbolt.

  • Bara Intel som sagt, inte ARM.

  • I den officiella affären finns varken parallelport eller serieport som modul.

  • Inget svenskt eller nordiskt tangentbord än, blankt ISO plus klisterlappar är det närmsta man kommer.

  • Säljer inte officiellt till Sverige, jag gissar att man kan utnyttja vidareskickningstjänst från tyskland, men har inte utrett det vidare.

Fast du kanske menar någon annan "framework"? Den jag länkar till är den som Linus Sebastian är delägare i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Framework är grymt intressant, men:

  • Nej, det finns inget grafikkort i dem, bara inbyggd grafik (bara Intel just nu). Det finns ingen plats i chassit för diskret GPU heller. Däremot finns det folk som fått extern GPU att funka över USB/Thunderbolt.

  • Bara Intel som sagt, inte ARM.

  • I den officiella affären finns varken parallelport eller serieport som modul.

  • Inget svenskt eller nordiskt tangentbord än, blankt ISO plus klisterlappar är det närmsta man kommer.

  • Säljer inte officiellt till Sverige, jag gissar att man kan utnyttja vidareskickningstjänst från tyskland, men har inte utrett det vidare.

Fast du kanske menar någon annan "framework"? Den jag länkar till är den som Linus Sebastian är delägare i.

De har dock utlovat moduler för alla dessa saker och Linus demonstrerade GPU modulen i en av deras videos. Arm modulen har jag sett på arstechnica men aldrig irl. båda kan vara vapourware men de är utlovade åtminstone.

Annars så har de (och har alltid haft så vitt jag vet) en thunderbolt port så man kan köra extern gpu.

Men jag hade ingen aning att de inte gjort klart serial/com modulen ännu. GPD pocket 3 har sina moduler klara redan med alla funktioner som jag beskrev utom GPU (men även den har thunderbolt4) i ett format som väger mindre än ett gräddpaket och 2x5000mAmp batteri och Xe grafik. Och hela skiten ryms i fickan. Om jag skulle gå tillbaka till skolan så är kanske GPD pocket 3 det jag skulle välja då jag ändå skulle spela på min stationära och portabilitet är på högre prio. Att bära en datorväska är drygt och att ha den i innerfickan på kavajen känns mycket bättre, plus att man minskar rånrisken.

tillägg
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Macbook 16GB 500GB ssd är inte fel. Men den kostar 17500kr utan studentrabatt.

Jag själv hade fått välja billigare dator och då mer fokuserat på vad som är rea just nu och mest för pengarna, där jag hellre lägger till lite mer vikt för bättre dator. Nå de som länkas till ser jag väldigt snarlika.