Helgsnack: Hur viktigt är märket på dina datorkomponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Märket i sig spelar ingen större roll, men det är klart att jag gärna köper produkter från tillverkare som jag har en positiv erfarenhet av.

Precis men då är frågan om vilken tillverkare du har bäst erfarenhet av.

Personligen väljer jag helt klart ett Asus moderkort över något annat, då jag har en positiv erfarenhet av dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Märket har ingen betydelse... även om det oftast är just ett märke som man har flest produkter ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att för mig är det inte jätteviktigt vad det är för märke på dom flesta komponenterna. Visst har man märken som man föredrar då man har haft bra erfarenheter av dom. T.ex. när det gäller nätagg så har jag haft bra erfarenhet av Corsair och Seasonic. Sen brukar jag i regel inte köpa (för mig) okända märken eller märken som jag har fått för mig är av lägre kvalité. Jag har t.ex. en salig blandning av märken i min nuvarande PC, som Seasonic (nätagg), MSI (grafikkort), Corsair (minnen) och Fractal Design (chassi) o.s.v.

Permalänk
Medlem

Kvalitén är viktigare än märket, men märket associeras oftast antingen positivt el negativt baserat på erfarenheter och rykte.
Jag vill att sakerna ska hålla så länge att de byts ut av ålder snarare än för att de går sönder, om de då kostar lite mer eller presterar marginellt sämre spelar mindre roll.

Dåliga erfarenheter kan påverka vad individer väljer, både vad man själv upplevt och vad man hört av andra.
Råkar man ut för flera dåliga erfarenheter av samma märke så blir det ett mönster och då undviker man ju gärna just det märket framöver.

För egen del gäller det senare bl a MSI moderkort, Steelseries möss, Deltaco tangentbord, Intel SSD:er och Seagate hårddiskar. Skulle nog ev även undvika Gigabyte då jag hört lite för många negativa saker om dem genom åren.

Märken jag däremot har bättre erfarenheter av är bl a Logitech, Asus, Samsung SSD:er & TV:n, Noctua. Seasonic nätagg har ett gott rykte även om jag själv nog inte haft något sådant.

Även om de ibland lär sig av sina misstag eller inser att dålig publicitet kostar mer än vad de sparar, så fortsätter säkert många med samma metoder och hoppas klara sig.

Det är inte lätt att välja. Men här har Swec en viktig roll att fylla, att hitta och informera om när tillverkare gjort misstag el tagit medvetna genvägar för att spara pengar.
Det var väl bl a något med grafikkort i Nvidias 3000-serie där en del tillverkade hade valt billigare och enklare komponenter som påverkade något, minns inte detaljerna vad exakt det gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Precis men då är frågan om vilken tillverkare du har bäst erfarenhet av.

Personligen väljer jag helt klart ett Asus moderkort över något annat, då jag har en positiv erfarenhet av dem.

Moderkort väljer jag gärna Asus.
Grafikkort väljer jag gärna Gigabyte
PSU väljer jag gärna Corsair

Men jag är alltid öppen för alternativ om tex. priset blir attraktivt. Tex senast så köpte jag ett grafikkort från Zotac.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Köper aldrig ett nätagg från Zalman igen!

Permalänk
Medlem

Minnen: G.Skill
Fläktar: Noctua
SSD: Samsung
HDD: Western Digital

Allt annat spelar mindre roll. Är ju inte så att jag MÅSTE ha de här märkena men har bra erfarenheter av alla så därför jag väljer som jag gör.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara lögn att märket inte spelar in alls i komponentval, men primärt kollar man på produkt och funktion. Sedan kan märket så klart avgöra vilken produkt jag kollar på i första hand.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag är märkes***

Alla mina senaste 5 mobos har varit Asus
Senaste 3 GPU har varit Asus Rog, 1 nvidia, 2 radeon
Ram alltid Corsair
Chassi hade jag förut 2 Nzxt, sen ett BitFenix (inte så bra) men efter att byggt i mitt BeQuiet å hur fint och enkelt det va så lär nästa chassi bli det också, ett plus är ju också deras fläktar Silentwings som jag rankar 2:a efter Noctua. Gillar dock Cougar fläkta också, de orange svarta.
Tillbehör kör jag endast med Logitechs med undantag för några Mionix möss.
Mobilerna endast Sonys, innan de Sony Ericsson.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Hade vart trevligt ifall en tillverkare med samma designspråk kunde göra alla komponenter och att de faktiskt är nått bra, men isf hade det ju inte funnits flera tillverkare:p

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Håller mig till Asus så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en dålig Asusprodukt (moderkort och gpuer) men de är oftare dyrare än andra tänkbara alternativ. Jag har tex haft två moderkort från Gigabyte som varit mycket bra och jag valde dem pga tillgänglighet/pris före motsvarande från Asus. Jag valde bort MSI för jag inte gillade biosen på ett av deras kort för sådär 5 år sen.

Jag har aldrig varit missnöjd med nätagg från Corsair eller Seasonic och ser inte att jag skulle välja något annat i framtiden. Mitt 12 år gamla HX 520 funkar än!

När jag köper gpu som nästa uppgradering blir det recensenternas omdöme om ljudnivån som avgör vilka tillverkare och modeller som är värda att leta efter.

Ps.
Kommer nog inte ens överväga annan mustillverkare än Logitech heller. Jag är på min fjärde mus sen 1998 och tre har varit Logitech. Den fjärde var en tillfällig sak jag aldrig var nöjd med. Varför annars byta innan de går sönder?

Permalänk
Medlem

Logitech som mus och tangentbord. Ljud då pratar vi high end stuff och inga gaming märken då det är rena skräpet i gämförelse. Skärm Samsung, LG, Dell resten ryker. Moderkort Asus, cpu Inte eller Amd spelar ingen roll idag utan helt enkelt den som leder för minuten. Vattenkylning Ek eller Bykski vilket som.

Permalänk
Medlem

Nja inte alltid så viktigt, men det beror på vilken produkt i vissa fall. Ibland köper man ett märke som man inte bruka, som mitt Asus moderkort jag använder nu. Men det blir inte Asus nästa gång inte helt nöjd med det, dålig passning för vissa kylare, för trångt runt processorn.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Inaktiv

Märket spelar ingen större roll så länge det inte är Gigabyte

Permalänk

EVGA, Sapphire och ASUS för grafikkort då de verkar vara de enda som är något så när pålitliga när det kommer till garanti, och köper man något som har en tendens att gå sönder ofta för mer än 10.000 kr vill man gärna ha garanti. Försöker undvika Gigabyte i allmänhet då de är ena riktiga fifflare.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Misstro mot asus-gpu-. 2st 1080 brann innan jag fick mitt tredje som fungerar än.
xfx 6800xt brann, fanns inga kort att få på garanti och inga andra ersättningsprodukter. hade otrolig tur att få tag i ett gigabyte master inom 1 månad.
corsair, 3 agg i rad(olika serier till olika projekt) med defekta fläkkontroller jävla oljud. å dom har servicecenter i nederländerna? så fick man skicka dit dom för att få ett refurbished. aldrig igen.

Givna val är noctua, bequiet och sennheiser. riktigt bra kvalitet.

Så märke är visst viktigare för mig än jag trodde.

Permalänk
Medlem

Alltså... Nej... Köper oftast efter följande prio:
1. Funktion
2. Form
3. Utseende
4. Pris
5. Varumärket

Prylarna runt om datorn står det dock Logitech på... Hade en aha upplevelse när jag konstaterade det för några månader sen.. inget som jag aktivt valt men Logitech gör bra saker i mina ögon... Valde tangentbordet från deras sortiment aktivt då jag inte ville ha en till app för rgb och genvägar.

Gjorde samma upptäckt i garaget för ungefär 8 år sedan.. insåg att jag var mest nöjd med Bosch.. så där väljer jag numera Bosch före andra märken.

Om det står xfx, evga, asus eller något annat på grafikkortet gör detsamma för mig. Men jag köper inte märken som säljs på Aliexpress, wish eller liknande.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat med försäljning av elektronik så är den universella sanningen att inget märke är bäst på allt. Vill man maximera sitt inköp så är det bästa att kombinera märken. I vissa fall vill man kanske göra delvis avkall på detta dock, man vill ju t.ex. att kyl/frys har samma utseende.

När det kommer till PC prylar finns det nog ingen produkt där jag känner att jag måste matcha märken. Det enda jag kan komma på är att jag nog av praktiska anledningar hade försökt köpa samma märke för att få RGN att lira smidigt. Men även där hade jag nog hellre valt en produkt utan RGB (typ noctua fläktar) ifall alternativet var en "sämre" fläkt med RGB som matchar resten av burken.

Permalänk
Medlem

Jag väljer bort företag som sysslar med div fulspel mot konkurenter och konsumenter, samt om personligen behandlats orättvist i ett garantiärende.
Håller mig sedan länge borta från tex Intel och MSI, gillar inte Corsair men har ett nätagg från dem i detta bygge.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Alltså... Nej... Köper oftast efter följande prio:
1. Funktion
2. Form
3. Utseende
4. Pris
5. Varumärket

Prylarna runt om datorn står det dock Logitech på... Hade en aha upplevelse när jag konstaterade det för några månader sen.. inget som jag aktivt valt men Logitech gör bra saker i mina ögon... Valde tangentbordet från deras sortiment aktivt då jag inte ville ha en till app för rgb och genvägar.

Gjorde samma upptäckt i garaget för ungefär 8 år sedan.. insåg att jag var mest nöjd med Bosch.. så där väljer jag numera Bosch före andra märken.

Om det står xfx, evga, asus eller något annat på grafikkortet gör detsamma för mig. Men jag köper inte märken som säljs på Aliexpress, wish eller liknande.

I vissa fall så blir det ju bara smidigare att välja samma märke. Batteridrivna verktyg är ju helt klart en sådan kategori där man försöker hitta märket som har "bäst genomsnitt" på de 8 verktyg man kommer behöva. Sen ifall deras borrhammare är något sämre än ett annat märke så vägs det upp över att man bara behöver 1 laddare och allt har extra batterier då de är flyttbara mellan maskinerna.

Jag bor i lägenhet och behöver inte så mycket verktyg men de tre jag har är alla Makita 12V (ärvda från farsan när han uppgraderat). Makita har ju dock idag bytt till 18v så om det blir flytt till hus någon dag blir det ju helt klart att hitta en ny serie och uppdatera allt.

Permalänk
Medlem

Nej jag väljer efter bang for buck inom respektive kategori, men kollar ofta upp specifik artikel före köp för att undvika strulprodukter med mycket problem.

Kommer kanske välja bort Gigabyte i framtiden.

Permalänk
Medlem

För mig så är märket vilken kvalité man får, därför håller jag mig till välkända tillverkare som levererar produkter som håller och ger bra prestanda.

Exempelvis:

Asus -> Moderkort, köper inte från någon annan tillverkare.
Corsair/Seasonic -> Nätaggregat, haft flertalet från första generationen HX till mitt nuvarande, aldrig krånglat.
Noctua -> Säger sig självt
G.Skill -> Minnen

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Garanti brukar ofta gå genom återförsäljare numera så vilket märke brukar inte ha lika stor roll.

Men olika antal års garanti brukar spela roll i vissa komponenter.

Men oftast är det priset och att det är tyst som är viktigt för mig.

Tyst > någon enstaka % prestanda. allt är så kraftfullt numera ändå.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag är som många andra, tillverkare är viktigt men inte allt.
Jag har märken jag gärna köper och vill gärna ha moderkort och gpu från samma tillverkare.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Märket är i stort oviktigt. Väljer först funktion sen pris. Vid samma pris så väljer jag märke som jag har bra erfarenheter av.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Oviktigt, såvida det inte är något helt okänt noname märke, då efterforskar man lite bättre om just det märket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Just nu:
Moderkort: MSI, noll bios eller andra problem och kan flasha tillbaka till gammalt bios på enkelt sätt(kunde ej med mitt förra Asus).
Minnen: G Skill.. dem ser bäst ut
GPU: Whatever för bäst pris/prestanda
Kylare: Noctua.. för lite skillnad i temp för jag skulle bry mig om AIO..
CPU: AMD fanboy sedan 2000..för det är roligt supporta underdog..Ogillar också hur Intel beter sig..
Skärm: Dell för spelskärm och dyrare varianter.. svårt att ta deras 3 års garanti där dem byter ut din skärm typ nästa dag om du bor i storstad.

Permalänk

Chromebook o lite Biltema bling blir väl bra?... 😉😂🤣

Permalänk
Medlem

Det är mer att man ofta väljer det som funkat bra. Jag kör linux och gynnar gärna de som har bra stöd för linux med öppna drivrutiner. Så gärna nätverkskort från intel exempelvis. Men inte gärna grafikkort från nvidia. Har man haft strul med något märke så blir det automatiskt att man undviker det.