Sony avtäcker Xperia 5 IV – kompakt telefon med videofokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Tänker desamma men kul ändå att det finns folk som gillar Sony ändå. Det verkar vara den japanska marknaden som räddar företaget.
Mobile Vendor Market Share in Japan - August 2022
Apple 64.81%
Sony 10.3%
Samsung 6.53%

Själv har jag en Nothing1.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig när jag väljer telefon är storleken, 6,1 är lite för stort men är svårt att hitta något vettig under 6 verkar det som, (jag gillar inte IOS orkar inte lära om, annars hade ju deras små rackare varit perfekta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Tänkte detsamma.. Åh, kompakt! *6,1 tum skärm* inte intressant...

Alltså, de är något höga, men rätt smala med tanke på sidförhållandet. Ingen jätteliten telefon, men 5:orna är inte särskilt klumpiga alls. Inte så kantiga i formen som 1:orna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har kört med OnePlus sedan 3T och har nu en 9, men det blir nog sista telefonen från dem då de inte är vad de en gång var.

Har kikat på Sonys lurar några gånger då jag föredrar ett Android som är stock eller väldigt nära iaf.

samma för mig. Haft 3an, 6an och nu 8T. Men tror de bli den sister. Haft Sony + LG förute och kunna tänker mig en Sony om deras mjukvara ligger bra till aka ganska vanilla. Skulle aldrig kör Samsung eller iphone..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk

Efter Google Pixel 3 köpte jag en Sony Xperia 5 II då det viktigaste för mig var att det skulle finnas stereo högtalare och inget hål för front kameran.
Det är sorgligt hur få mobiler har front-facing speakers.
Jag skaffar gärna en IV'a men min II'a håller fortfarande fint ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellsplitter:

Efter Google Pixel 3 köpte jag en Sony Xperia 5 II då det viktigaste för mig var att det skulle finnas stereo högtalare och inget hål för front kameran.
Det är sorgligt hur få mobiler har front-facing speakers.

Amen. Sitter i precis samma båt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har kört Sony i flera år. Vill verkligen inte att de lägger ner. Inte för att jag är fanboy, men jag vill ha en mobil som:
+Kör Android
+Är vattentät
+Inte är för stor
+Har 3,5mm hörlursuttag

Sorterar man ut de kriterierna så får man "bara" Sony att välja på

Tänkte genast på Asus Zenfone 9 när du listade dina krav.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Sirapssega laddningen driver mig smått till vansinne,

Anledningen till varför det går segt är för att det ska slita mindre på batteriet. Men när du stoppar i laddaren så får du ett val om du vill ha Normal laddning eller Optimal laddning, där den laddar från tex kvällen till på morgonen när du stiger upp, så stoppar den när det är 90% och laddar dom sista 10% 30 minuter före du vaknar och tar bort mobilen från laddaren. Testa nästa gång och välj Normal så ska du få se hur snabb laddningen är.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av dacieed:

Xiaomi 12 privat och iPhone 13 på kör jag personligen.
Men har innan dess pendlat mellan Sony/Samsung/Huawei.

Otroligt vilka känslor min kommentar verkade röra upp hos folk. Smaken är olika och min smak säger mig att Sonys telefoner är estetiskt o-tilltalande samt har en märklig mjukvara. Eftersom Sony har så små marknadsandelar på mobilmarknaden (runt 2% 2022 enligt källor som jag inte tänker lista här men man man googla sig till det själv) så hade jag väl en tanke om att fler kände som jag.

Each to their own, men största anledningen till detta med marknadsandelar är att folk överlag är väldigt platta och följer trender. Man vill inte tänka själv och väljer därför iPhone eller Samsung, för det är det "alla" andra har så då måste det ju vara det man ska ha. Med ett undantag på Huawei P30 pro som blev en trend innan hela problemet med Googles appar uppstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Kan säga Sony är det enda märket av mobiler jag gillar just nu, för dom har inga dumma notchar eller hål i skärmen för kameran, samt att dom har kvar 3.5mm för hörlurar. Men skulle gärna vilja höra om varför de ska lägga ner? När de äntligen fått fram vettiga mobiltelefoner.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Anledningen till varför det går segt är för att det ska slita mindre på batteriet. Men när du stoppar i laddaren så får du ett val om du vill ha Normal laddning eller Optimal laddning, där den laddar från tex kvällen till på morgonen när du stiger upp, så stoppar den när det är 90% och laddar dom sista 10% 30 minuter före du vaknar och tar bort mobilen från laddaren. Testa nästa gång och välj Normal så ska du få se hur snabb laddningen är.

Jo, jag förstår vilka tekniker dom använder sig av och anledningarna. För mig som hittills inte lyckats hålla mig mer än 2 år mellan telefoner är det ointressant att batteriet håller en hög nivå 1 år till efter det eller dyl

30W är sirapssegt på ett såpass stort batteri. Ge mig möjligheten att snabbladda, samtidigt som dom som vill sirapsladda kan välja det.

Edit: utöver det fungerar funktioner som utgår ifrån "normal tid du går upp" helt uruselt för någon som jobbar skift. Telefonen tror jag ska sova när jag ska till jobbet om 30 min, och ger fel förslag. Ja, jag kan välja normal laddning varje gång det sker, men irritationen är stor.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Kan säga Sony är det enda märket av mobiler jag gillar just nu, för dom har inga dumma notchar eller hål i skärmen för kameran, samt att dom har kvar 3.5mm för hörlurar. Men skulle gärna vilja höra om varför de ska lägga ner? När de äntligen fått fram vettiga mobiltelefoner.

Jag köper endast Sony för mina telefoner, kan inte tänka mig nått annat. Och deras lurar har det bästa stödet för LineageOS av alla tillverkare och stödjer aktivt projektet, så om man inte gillar sony's programvara så kan man köpra ASOP, lineageos eller nån av de andra OS som finns till exempel firefoxos eller jolla sailfish. (de siste två på vissa av deras modeller som har drivare tillgängliga)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nice! Grymt att de fortsätter. Har själv en Xperia mk II. Tycker att Sonys lurar är överlägset snyggast bland alla Androider, och de kombinerar liten storlek och bra prestanda på ett mycket bra sätt.

Permalänk
Skrivet av Enlightener:

Kommentaren jag fick av @enviro när jag skaffade en Sony Xperia 1 IV: Valde du den frivilligt?

Kört alldeles för mycket Samsung innan och min nuvarande S21 Ultra driver mig bara längre och längre ifrån att välja en igen. Får medge att jag är lite småförtjust i 21:9-formatet hos Sony.

Är du lika förstjust i att Sony bara supportar deras modeller i bästa fall två år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du lika förstjust i att Sony bara supportar deras modeller i bästa fall två år?

Nu kommer inte jag sitta här och påstå att Sony skulle ha en bra policy för tiden de har support för sina mobiler. Om inte annat är de väldigt otydliga i sin kommunikation gällande detta, och bara det är skäl för klagomål.
Däremot påstås Xperia 1 IV, som jag har, få två stora Android-uppgraderingar och tre års säkerhetspatchar så jag personligen är fortfarande förtjust i telefonen och det Sony erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du lika förstjust i att Sony bara supportar deras modeller i bästa fall två år?

Exakt hur länge är väl lite oklart, men jag skulle säga att det här i grunden är ett systemfel med Android. Google har gjort det lite bättre genom att flytta ut fler komponenter till Play, men det är inte helt bra fortfarande att det är så upphängt på tillverkarna som egentligen har väldigt små incitament.

Permalänk
Skrivet av dacieed:

Jag hoppas innerligt att Sony beslutar att lägga ner sin telefondivision. Vill tycka om deras nya modeller men allt känns fel mjukvarumässigt och de ser daterade ut redan innan utrullningen av dem till handlarna har börjat.

Har kört Sonys Xperia mobiler sedan 2011: neo, arc s, första xperia z, x performance, xz premium, Xperia 5 och nu xperia 5 II.

Har varit nöjd med de flesta enda jag var missnöjd med var min x performance men den dog efter 1 år så fick pengarna tillbaka på den utan tjafs

Sonys support har alltid varit suverän när det varit något, min xz premium var vattenskadad när jag sköljde av den under kranen, de ersatte den utan tjafs.

Sen nej Sony är sämre på uppdateringar än tex Samsung.

Annar ser jag bara fördelar med tex stock Android (nästan), 3.5mm jack, inget dumt hål för kameran i skärmen, notifikations led på framsidan, framåtriktade stereo högtalare och micro SD kort support

Är jättenöjd med min xperia 5 II som lär rulla på 2 år till åtminstone 😄👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jo, jag förstår vilka tekniker dom använder sig av och anledningarna. För mig som hittills inte lyckats hålla mig mer än 2 år mellan telefoner är det ointressant att batteriet håller en hög nivå 1 år till efter det eller dyl

30W är sirapssegt på ett såpass stort batteri. Ge mig möjligheten att snabbladda, samtidigt som dom som vill sirapsladda kan välja det.

Edit: utöver det fungerar funktioner som utgår ifrån "normal tid du går upp" helt uruselt för någon som jobbar skift. Telefonen tror jag ska sova när jag ska till jobbet om 30 min, och ger fel förslag. Ja, jag kan välja normal laddning varje gång det sker, men irritationen är stor.

Telefonen ska ladda fullt 30 minuter innan din klocka ringer, oavsett när du har ställt den till.

Har flera kompisar som snackar om laddning hit och dit. Får dom inte 100% batteri på 10 minuter så är telefonen dålig. Förstår inte alls hetsen kring det. Jag tycker min 5 II laddar snabbt. De få gångerna när jag fått ladda på lite under eftermiddagen så brukar det sluta med att mobilen laddar nästan fullt innan jag har hunnit laga mat typ.
Så står man där med 93% batteri när man ska lägga sig. Då är det ju inte lönt att lägga den på laddning under natten.
Men i regel har man kring 20-30% batteri kvar en vanlig dag när man går och lägger dig.

Permalänk
Medlem

Har en Experia 1 mkII och är mycket nöjd (Det blir säkert en Sony igen efter den):
- Fantastisk skärm (för sin tid den är två år gammal) som är "hel" utan sensor jack eller kamera hål som jag inte gillar
- 3,5mm plugg och bra ljud på det.
- SD-kort plats.
- Bra form faktor med den smala designen.

Borde de lägga ner? - Japp och då lägga ner mer tid och resurser på marknadsföringen.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag köper endast Sony för mina telefoner, kan inte tänka mig nått annat. Och deras lurar har det bästa stödet för LineageOS av alla tillverkare och stödjer aktivt projektet, så om man inte gillar sony's programvara så kan man köpra ASOP, lineageos eller nån av de andra OS som finns till exempel firefoxos eller jolla sailfish. (de siste två på vissa av deras modeller som har drivare tillgängliga)

OK, jag kör med stock OS. Kör med lite appar jag köpt på play store. Men så länge Sony har kvar 3.5mm och inga hål mitt i skärmen eller notch så får det bli deras mobiler.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Telefonen ska ladda fullt 30 minuter innan din klocka ringer, oavsett när du har ställt den till.

Har flera kompisar som snackar om laddning hit och dit. Får dom inte 100% batteri på 10 minuter så är telefonen dålig. Förstår inte alls hetsen kring det. Jag tycker min 5 II laddar snabbt. De få gångerna när jag fått ladda på lite under eftermiddagen så brukar det sluta med att mobilen laddar nästan fullt innan jag har hunnit laga mat typ.
Så står man där med 93% batteri när man ska lägga sig. Då är det ju inte lönt att lägga den på laddning under natten.
Men i regel har man kring 20-30% batteri kvar en vanlig dag när man går och lägger dig.

Det gör den inte. Alternativen som finns under batterivård är "Auto" där telefonen "lär sig automatiskt när du brukar ladda telefonen i flera timmar" vilket inte fungerat alls för mig som jobbar 3-skift. Andra alternativet är "Anpassad" där man själv får ange när man "brukar ladda telefonen i flera timmar" vilket såklart inte stödjer rullande 3-veckorsschema.

Punkt nummer två - vi har väl olika användningsvanor. Har man ett väldigt regelbundet liv fungerar det säkerligen alldeles utmärkt med sirapsladdning under natten. Har man inte det så är det ett störande moment som snabbladdning fullkomligen blåser bort.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Köpte Xperia 1 IV förra veckan, men dagen efter att jag fick den så börjades det rycktas om att den här skulle lanseras så den har fått stå på bordet fram tills nu. Gillar allt med Xperia 5 IV förutom att de valde att nedgradera teleobjektivet, vilket var ett av de största anledningarna till att jag köpte 1 IV. Hade de valt att behålla den så hade 1 IVn fått åka tillbaka redan idag, men nu blir det att börja vänja sig med vikten av den (min gamla Xperia 5 II är extremt lätt i jämförelse).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Kompakt..? Jag tycker iPhone Mini är på gränsen till vad kan kallas kompakt, och den är bra mycket mindre än Xperia 5 IV... Nä Sony, tillbaka till ritbordet och åstadkom något liknande XZ1 Compact..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Det gör den inte. Alternativen som finns under batterivård är "Auto" där telefonen "lär sig automatiskt när du brukar ladda telefonen i flera timmar" vilket inte fungerat alls för mig som jobbar 3-skift. Andra alternativet är "Anpassad" där man själv får ange när man "brukar ladda telefonen i flera timmar" vilket såklart inte stödjer rullande 3-veckorsschema.

Punkt nummer två - vi har väl olika användningsvanor. Har man ett väldigt regelbundet liv fungerar det säkerligen alldeles utmärkt med sirapsladdning under natten. Har man inte det så är det ett störande moment som snabbladdning fullkomligen blåser bort.

När jag sätter i sladden får jag frågan om jag ska ladda normalt eller om jag ska ladda fullt när larmet ringer.
Det är inte så för dig?

Sitter här i soffan med 4% batteri kvar.
Har 6 skärmtimmar, 2,40 youtube, 4 timmar Spotify med blåtandslurar, 30 minuter spel och nästan två timmar på snapchat, 1 timme surf.
Tycker ändå det är fullt rimligt!

Permalänk
Medlem

Är ganska trött på min Kines telefon, som inte kan ta en bild värd namnet under de bästa förutsättningarna.
Tråkigt man är för snål, men verkar som en trevlig telefon... Får nog vänta en generation till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

När det stod kompakt hoppades jag 5,4" iaf....

Samma här. Blev lyrisk när jag läste kompakt och trodde dom skulle släppa en kompakt telefon och så var det en läsplatta igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesqa:

Samma här. Blev lyrisk när jag läste kompakt och trodde dom skulle släppa en kompakt telefon och så var det en läsplatta igen

Den är något smalare och tunnare än min gamla HTC 10 (5,2”), men högre… Bara skärmstorlek i tum är inget bra mått ensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

När det stod kompakt hoppades jag 5,4" iaf....

Skrivet av ChipZ:

Tänkte detsamma.. Åh, kompakt! *6,1 tum skärm* inte intressant...

Med "kompakt" menar de att den är mindre än 70 mm bred.
Den är längre än en iPhone Mini förstås, men bara marginellt bredare och tjockare.

Skärmen är 21:9 vilket är lite extremt. Det går inte använda tum-diagonal för att jämföra skärmstorlek om skärmarna har olika aspekt-ratio.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av GamlingH:

OK, jag kör med stock OS. Kör med lite appar jag köpt på play store. Men så länge Sony har kvar 3.5mm och inga hål mitt i skärmen eller notch så får det bli deras mobiler.

Det som får mig att stanna kvar hos Sony med trots sämre med uppdateringar jämfört med Samsung. 3.5mm jack och en hel skärm utan pixelfel ifrån fabrik är golden 😎🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

När jag sätter i sladden får jag frågan om jag ska ladda normalt eller om jag ska ladda fullt när larmet ringer.
Det är inte så för dig?

Sitter här i soffan med 4% batteri kvar.
Har 6 skärmtimmar, 2,40 youtube, 4 timmar Spotify med blåtandslurar, 30 minuter spel och nästan två timmar på snapchat, 1 timme surf.
Tycker ändå det är fullt rimligt!

Ibland, ibland inte. Funkar okej när jag jobbar dagvecka. Då ploppar det oftast upp. Kvällsvecka och nattvecka är den väldigt förvirrad, och det ploppar sällan upp när jag kopplar in innan sovdags, och ofta ploppar den upp när jag kopplar in fast jag inte ska sova.

Tycker batteritiden är okej, men relativt ofta jag behöver stödladda innan sängdags.

Visa signatur

Bleak